Varför är 51 procentsregeln viktig för svensk fotboll? Sara Karlén om medlemsägda klubbar och varför kärleken till laget inte är till salu.
Vi går in i en tid då det inom idrotten vankas årsmöten, ett ypperligt tillfälle att prata om Sveriges föreningsdemokrati.
I min förra krönika nämnde jag snabbt 51 procentsregeln. Jag summerar den kort igen. Föreningsidrotten i Sverige organiseras via Riksidrottsförbundet, RF, som har beslutat att ägandeformen för föreningar sker med fördel till dess medlemmar. En idrottsförening får till 49 procent ägas av investerare. Majoriteten, 51 procent av medlemmarna. Det betyder att vid årsmötesbeslut, där de högsta besluten för en förening tas, har medlemmarna sista ordet.
Från Austria Salzburg till FC Red Bull Salzburg
Vi leker med tanken att regeln inte finns i Sverige och att idrottsklubbar rör sig fritt på marknaden. Vi låtsas att den klubb som jag följt hela mitt liv får ekonomiska problem och ett globalt företag köper upp den för att kunna reda upp ekonomi.
De säger att de ska behålla klubbens anda. Jag börjar sakta men säkert se hur allt förändras. Klubben får ett nytt namn, nytt emblem och ny tröjfärg. Det som en gång var den klubb och lag jag hållit kärt är numera ett globalt företagsjippo, och trots ekonomisk stabilitet och sportsliga framgångar känns det som allt annat än hemma.
Den här tanken är inte bara en tanke utan ett faktiskt tillstånd, men inte i Sverige. Scenariot som beskrivits ovan hände klubben Austria Salzburg i Österrike som förvandlades till FC Red Bull Salzburg.
Medlemsägda klubbar
I Sverige skulle Red Bull kunna till 49 procent äga en fotbollsklubb, men vid de stora besluten skulle medlemmarna ha sista ordet.
I Sverige har 51 procentsregeln i olika omgångar diskuteras och försökt slopas genom motioner till Riksidrottsmötet, RF:s högst beslutande organ. Sedan Riksidrottsmötet i Luleå 2013 står det klart att regeln kvarstår.
En grupp som varit helt klart bland de största – om inte den största – anledningen till att regeln är kvar är supportrar. Längst fram i ledet stod fotbollssupportrar, men även hockeyfans, och tog rygg. Genom offentliga debatter, kommunikéer, kampanjer, banderoller och uttryck på läktaren manifesterades motstånd och påverkan.
Vår kärlek är inte till salu
Namnet på kampanjen? Vår kärlek är inte till salu – bevara 51 procentsregeln.
För mig är inte det här bara en fråga om att bevara en demokratisk instans, utan det är även en antikapitalistisk handling som svensk idrott och fotboll gör. Den står emot ekonomisk vinstmaximering, än så länge.
I och med att jag är medlem i IF Elfsborg pratar jag aldrig om den klubben. Jag pratar om min klubb. Om vår klubb. Vår gemensamma klubb. Vi medlemmarnas klubb. Här kan jag demokratiskt påverka och få vara en del av någonting. Och min kärlek, den är inte till salu!
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.