Signerat #6/2023

När allt blir dyrare ska det bli billigare att åka Uber

Foto: Privat, Jeff Chiu/TT/AP

Först kom covid-19 och slog sönder taxi-branschen, vilket gjorde att många förare började köra för app-bolagen. Sen kom inflationen och på det Uber och Bolts priskrig med varandra. Siamak Shadroo om en ekvation som inte går ihop.

Jag var medlem i Taxi Göteborg i många år. Taxi Göteborg är en ekonomisk förening och därmed är det medlemmarna som bestämmer om allt som kan hända i företaget till exempel ändringar av priser och medlemsvillkoren.

Pandemin tvingade många, inklusive mig, att lämna Taxi Göteborg och taxiverksamheten överhuvudtaget och leta något annat. Jag tog tillfälliga jobb här och där, så småningom kom jag tillbaka till taxibranschen, denna gång ansluten till Uber och Bolt, som är appbaserade beställningscentraler.

De har inga taxibilar och förarna är inte anställda. Alla försäkringar, bilavbetalningar, trängselskatt, taxameterhyra, redovisningscentral avgift, revisorkostnader, biltvätt, bilreparationer, telefonräkningar, och massa annat betalas av taxiföretagen, men inte av Uber och Bolt.

Men ska man vara ärlig så har de här apparna många bra funktioner. De är smidiga att beställa och betala resan med. Som förare kan man få en annan körning medan man är upptagen med pågående körning. Man slipper att hantera betalkort, betalterminal eller kontanter och kunder vet priset från början, så slipper man diskussionen om priset.

Möjligheterna i apparna fascinerade mig och många andra. Jag märkte snabbt att priserna var väldigt låga, men man kunde kompensera dem med bättre beställningsteknik och kampanjer. Det var ok att köra på det sättet. Man jobbade mera men det funkade någorlunda – ett tag.

Om vi app-förare inte organiserar oss för att balansera maktvågen, för att bli hörda och kunna vara med och förhandla om våra arbetsvillkor, så kan vi bara förlita oss på företagens välvilja. Och den litar i alla fall inte jag på.

Siamak Shadroo

Under senaste året har inflationen gjort att konsumtionspriserna ökat med mellan tio till flera hundra
procent. Matpriserna ökade med 10-30 procent, elpriset ökade flera hundra procent. Transportstyrelsen höjde sin taxitillsynsavgift med 60 procent, men taxipriserna ska ner anser Uber och Bolt. De sänker redan väldigt låga priser till ännu lägre priser för att bjuda under varandra.

Vi appförare har insett hur maktlösa vi är gentemot app-jättarna. De kan ändra priser, villkor, avgifter, olika algoritmer och vi är tvungna att bara acceptera eller sluta köra.

Den senaste tidens protester har varit ett sätt att visa stort missnöje med Uber och Bolts agerande och företagens priskrig med vårt levebröd som insats, samt deras försämringar av redan dåliga arbetsförhållande.

Vi börjar inse att som individ har man inget att sätta emot giganterna. Man investerar mycket pengar och sluter långvariga avtal med olika företag och förlitar sig på beställningar från Uber och Bolt, två av de stora taxi-app bolagen, och plötsligt ser man att ojdå, det funkar inte med lägre inkomster samtidigt som utgifterna bara blir större.

Om vi app-förare inte organiserar oss för att balansera maktvågen, för att bli hörda och kunna vara med och förhandla om våra arbetsvillkor, så kan vi bara förlita oss på företagens välvilja. Och den litar i alla fall inte jag på.

Siamak Shadroo är Uber- och Boltförare i Göteborg och ny skribent på Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens rojavasamling

PKK – Hjältar, terrorister eller frihetliga utopister?

Prenumerera på nyhetsbrevet och få vår samlade rapportering om kurdisk frihetskamp i inkorgen.

Klicka här för att stänga