”Välkommen ombord på segertåget” står det på det tunnelbanetåg i Stockholm som klätts helt i Sverigedemokratisk valreklam. ”Återvandringståget” kallar SD tåget i sociala medier. Att som anställd plötsligt bli förare för ett upplevt partitåg är att utsättas för risk, enligt Seko som uppmanar oroliga förare att inte köra tåget.
På måndagen togs det kontroversiella tåget in i reguljär trafik i Stockholms tunnelbana. Istället för att tilldelas att framföra tågen i Stockholms Lokaltrafiks färger möttes förarna av ett tåg helt klätt i Sverigedemokratisk logga och budskap. ”Välkommen ombord på segertåget” står det.
Men att klä in ett helt tåg med partipolitisk reklam är olämpligt, anser Sekoklubben, ett av förarfacken i tunnelbanan. Att det dessutom är ett parti som väcker så starka känslor gör det till en potentiell risk för anställdas säkerhet att uppfattas som förare till ett partitåg.
– Det här är en arbetsmiljöfråga. Många har hört av sig med oro och frågat vad de ska göra. Vi förklarar för medlemmarna att mår man dåligt kan man inte tvingas köra tåget, det följer av trafiksäkerhetsreglerna. Det är inte en arbetsvägran, säger Jannis Konstantis, ordförande för Seko klubb 111 i Stockholms tunnelbana.
De har rätt att ha reklam i tåget som alla andra, men nu är hela tåget inklätt. Det här är inget SD-tåg, det här är skattebetalarnas tåg, vår arbetsplats och vårt arbetsredskap. Det gör det till en arbetsmiljöfråga.
Jannis Konstantis, ordförande för Seko klubb 111
Från förarnas och fackets sida ser man en risk för att resenärer reagerar på budskapet och riktar sin ilska mot förarna oavsett om de är för partiets budskap eller ej.
Han säger att det inte går att förneka att han själv och många medlemmar med honom också vänder sig emot Sverigedemokraternas politik, som är ”antifacklig och högerextrem”. Men frågan är i grunden principiell, anser facket, inget politiskt parti borde få klä in ett helt tåg med reklam.
– De har rätt att ha reklam i tåget som alla andra, men nu är hela tåget inklätt. Det här är inget SD-tåg, det här är skattebetalarnas tåg, vår arbetsplats och vårt arbetsredskap. Det gör det till en arbetsmiljöfråga, säger Jannis Konstantis.
Inte heller blir situationen mindre spänd av att Sverigedemokraternas rättspolitiska talesperson, Tobias Andersson, gått ut i sociala medier och kallat tåget ”återvandringståget.”
”Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul!”, skriver han på Twitter vilket gjort att frågan lyfts till riksdagspolitisk nivå. Centerledaren Annie Lööf kallar tilltaget för både ”ovärdigt och rasistiskt,” men kritik kommer också från Sverigedemokraternas allierade Johan Pehrsson, partiledare för Liberalerna.
Enligt SL:s uppgifter till Dagens Nyheter görs en prövning vid annonsförsäljning om reklamen utgör en arbetsmiljörisk eller annan fara kopplat till budskapet. Men enligt facket har ingen korrekt riskanalys genomförts.
På tisdagen riktade Sekoklubben kritik i ett brev till både tunnelbaneentreprenören och Trafikförvaltningen för att tåget upplåtits som annonsplats utan riskanalys eller ens förvarning till anställda. Efter krav från facket meddelar SL nu att en riskanalys ska genomföras, enligt uppgift till Arbetaren under torsdagen.
– Det [Tobias Anderssons] budskapet ligger på Twitter, men kanske trafikförvaltningen behöver titta på det för att se om det finns någon säkerhetsrisk, det är den enda bedömningen vi gör, säger Henrik Palmér, presstalesperson på SL till DN.
Till Arbetaren säger Andreas Strömberg, presskommunikatör på Trafikförvaltningen, att det inte finns något juridiskt stöd att neka politisk annonsering, oavsett form.
– Vi har gjort bedömningen från Trafikförvaltningens sida att eftersom vi erbjuder den här ytan så har vi inte sagt att den är olämplig eller förbjuden för politiska partier. Man kan köpa alla tillgängliga ytor eftersom det 1998 togs ett beslut att politisk reklam fick förekomma, säger Andreas Strömberg.
Jannis Konstantis ger inte mycket för svaret.
– Det är ett konstigt svar. Vad händer imorgon. De ser det bara som en vara som ska säljas. Några vill göra reklam och då har de rätt. Men det måste finnas gränser och den går här anser jag. Det är vi som jobbar med det i slutändan och får skiten, inte reklamnissarna eller Trafikförvaltningen.