Vägrade rasistreklam – nu stäms de i Arbetsdomstolen

Processen mot de syndikalistiska bussförare som vägrade köra bussar med rasistisk
SD-reklam inleds på tisdag
i Arbetsdomstolen. Sveriges Bussföretags stämning rör egentligen en teknikalitet, men enligt facket är skadeståndskravet på 100 000 kronor ett försök att skrämma till tystnad.

Inrikes
– Det visar att de är rädda för oss syndikalister, säger Sara Westberg från Syndikalistiska Bussarbetarsektionen i Stockholm.
Foto: Axel Green

När syndikalistiska bussförare i Stockholm satte Sverigedemokraternas valpropaganda i blockad i höstas gick bussentreprenören Keolis i taket och hotade med rättsliga åtgärder. På tisdag inleds processen i Arbetsdomstolen mot Syndikalistiska Bussarbetarsektionen i Stockholm, SBSS.

– Det visar att de är rädda för oss syndikalister, men egentligen gör de oss bara en tjänst. Vi kommer synas mer och visa att vi faktiskt gör något åt problemen, säger Sara Westberg, bussförare tillhörande SBSS.

Enligt stämningen kräver arbetsköparen via Sveriges Bussföretag ett skadestånd på 100 000 kronor och hänvisar till att blockaden kostat bussentreprenören 80 000 kronor. John Nordmark, facklig samordnare på SAC – Syndikalisterna och rättsligt ombud för SBSS, ser inte kravet som rimligt.

– Deras skadeståndskrav är helt orimliga. Givet tidigare praxis och stridsåtgärdernas omfattning är det här bara en skrämselsumma. Stridsåtgärderna blev mycket uppmärksammade och det är uppenbart att Bussarbetsgivarna vill skrämma sektionen, säger han.

Stämningen gäller egentligen en teknikalitet. Sveriges Bussföretag anser att SBSS bröt mot varselreglerna genom att inte varsla sju arbetsdagar i förväg och att blockadvarslets omfattning var otydlig. Enligt arbetsköparorganisationen handlar stämningen enbart om att rätt ska vara rätt. 

– Vi anser att SBSS har brutit mot varselreglerna. Vi invände mot det och det fick dem inte att avstå från stridsåtgärder och det är ett uppenbart lagbrott. I det här fallet har man konstaterat att företaget lidit ekonomisk skada, men det finns ingen matematisk grund för skadeståndet, säger Jan Bergman, chefsjurist för Sveriges Bussföretag.

SBSS hävdar å sin sida att det var nödvändigt att omedelbart sätta igång stridsåtgärderna eftersom blockaden annars hade varit verkningslös. En sådan möjlighet ges också i medbestämmandelagen.

Det var i samband med valrörelsen förra året som bussentreprenören Keolis lät bussarna prydas av SD:s valslogans: ”Mindre invandring här” och ”Stoppa det organiserade tiggeriet”. Företaget ansåg sig inte kunna påverka reklamen eftersom det var ett beslut som togs av SL, men reklamen väckte stor upprördhet även utanför personalstyrkan. Skyddsombud från Kommunal lade först ett skyddsstopp på att köra SD-bussarna med hänvisning till att det rasistiska budskapet kunde leda till våld och hot mot chaufförerna. Stoppet hävdes sedan av Arbetsmiljöverket, men de syndikalistiska bussförarna varslade då om blockad mot att köra de specifika bussarna.

– Säkerheten går först. När jag har den här rasistiska reklamen på bussarna och resenärer blir arga är det jag som förare som möter dem. Vi vill inte utsätta oss för de hot och konflikter som kan uppstå med resenärerna. Sedan hände det också att folk försökte riva av reklamen i trafiken, säger Sara Westberg.

Men Jan Bergman anser inte att SD-reklamen utgjorde något hot mot chaufförernas säkerhet.

– Vi delar inte den uppfattningen att det utgjorde en fara för dem. De äger rätt till sin uppfattning, men Arbetsmiljöverket hade varit där och gjort sin bedömning.