Osannolikt med sympatiåtgärder från Transport

Transport ger preliminärt nej till Hamnarbetarförbundets begäran om sympatiåtgärder i den varslade totala strejken. Men de riktar också försiktig kritik mot arbetsköparna. Trots en något mildare ton deklarerar de sig fortsatt kritiska till Hamnarbetarförbundets kamp för ett eget avtal.

Inrikes
I ljuset av den tidigare tonen intar nu Transportledningen en betydligt mildare ton, men säger sig ”fortsatt inte stå bakom Hamnarbetarförbundets hållning i den här konflikten.”
Montage: Arbetaren

Hamnarbetarförbundet har begärt sympatiåtgärder från Transport när de tar ut samtliga medlemmar i strejk och på onsdagseftermiddagen kom det första svaret.

”Vid en första bedömning av sympatibegäran så framstår det ju dock som både komplicerat och märkligt att vi ska besluta om sympatiåtgärder för att teckna ett avtal som vi som förbund redan har och äger, ett avtal som vi dessutom är bundna av fredsplikt genom”, skriver Transports ordförande Tommy Wreeth och sekreterare Peter Winstén i ett uttalande på förbundets hemsida, men garderar sig också med att beslutet ännu inte är formellt.

I sin officiella kommunikation och i intervjuer har förbundets ledning tidigare ”rasat”, som de själva skriver på facebook, mot Hamnarbetarförbundets punktstrejker. Konflikten har kallats ”onödig” och ”ansvarslös”. Med samma retorik som hamnarbetsköparna har de skrivit att den ”Den drabbar svenska hamnarbetare, den drabbar svensk industri och den drabbar hamnbranschen.”

Uttalandena har fått skarpa mothugg i de egna sociala medierna och även från de egna medlemmarna.

I ljuset av den tidigare tonen intar nu Transportledningen en betydligt mildare ton, men säger sig ”fortsatt inte stå bakom Hamnarbetarförbundets hållning i den här konflikten.”

Utöver den sänkta tonen mot Hamnarbetarförbundet riktar Transport nu också viss kritik mot arbetsköparparten, något de undvikit ända sedan konflikten i Göteborgs containerhamn blossade upp på allvar för två år sedan. Men i stället för konflikt föreslår de att Hamnarbetarförbundarna i stället går över till Transport.

”En sak som vi dock delar hamnarbetarförbundets uppfattning i är att arbetsgivarorganisationens åtgärd är mycket kraftfull och allvarlig, det bästa sättet att möta detta är att alla hamnarbetare är organiserade inom ett och samma förbund istället för splittrade på två olika förbund som båda arbetar för sina medlemmars bästa”, skriver Tommy Wreeth och Peter Winstén.

Uttalandet kommenterar inte huruvida förbundet har för avsikt att aktivt motarbeta strejken genom att låta medlemmarna hantera så kallat ”strejksmittat arbete”.