Inrikes #54/2018

Seko Spårtrafik vill slopa strejköverenskommelse

”Seko gick ganska hårt med att inte acceptera försämringar i strejkrätten, så nu finns en viss besvikelse”, säger Roger Patriksson, ordförande för Seko Spårtrafik. Foto: Jessica Bentsen​

En av fackförbundet Sekos större branschorganisationer uttrycker besvikelse över LO:s överenskommelse om strejkrätten. Det är Seko Spårtrafik som menar att maktbalansen förskjuts till arbetarnas nackdel. Nu vill de att Seko och LO ändrar sig.

Sekos branschorganisation Spårtrafik opponerar sig mot överenskommelsen om strejkrätten. ”Vi hade inte förväntat oss att denna överenskommelse skulle komma från vårt förbund och våra kamrater inom LO och önskar därför att dessa omvärderar sin ståndpunkt i frågan”, skriver Seko Spårtrafiks styrelse i ett uttalande riktat till LO och Seko.

–  Seko gick ganska hårt med att inte acceptera försämringar i strejkrätten, så nu finns en viss besvikelse, säger Roger Patriksson, ordförande för Seko Spårtrafik.

Seko Spårtrafik är en branschorganisation som omfattar cirka 11 000 av Sekos 76 800 aktiva medlemmar. Organisationen framhåller att överenskommelsen inte är något som främjar den svenska modellen, utan att maktbalansen förskjuts till arbetsköparnas fördel.

Ytterligare en kritik handlar om att ett sådant stort beslut inte borde fattas utan att förankras hos fackföreningens medlemmar.

Hur tror du att övriga Seko ställer sig i frågan?

–  Vi vet att det finns grupper och klubbar inom Seko som inte står bakom uppgörelsen. Vi vet också att det finns regioner som inte är positiva, säger Roger Patriksson.

Vilket förfarande hade ni velat se?

–  Vi hade velat att en bredare grupp fått ta ställning i en sådan viktig fråga. Till exempel genom Sekos regioner, och våra branschorganisationer som fångar upp större grupper.

Har det gått för fort?

–  Jo, med tanke på att det tar tid att involvera fler. Men det blir inte bra annars, säger Roger Patriksson.

Seko Spårtrafik tror inte att den statliga utredningen skulle ha föreslagit så omfattande inskränkningar som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i sin överenskommelse. Och om utredningen kommit med sådana förslag skriver Seko Spårtrafik i sitt uttalande att fackförbundets stöd till Socialdemokraterna kunnat ifrågasättas i framtiden.

–  Vi tror inte att S skulle ha drivit igenom försämringar från utredningen. Enda risken där var om borgarna vinner valet i höst. Men hade utredningen kommit med förslag som hotar maktbalansen på arbetsmarknaden hade Ylva Johansson sagt nej, det lovade hon ju, säger Roger Patriksson.

Sekos kommunikationschef Jonas Pettersson skriver till Arbetaren att de från centralt håll först behöver ha en intern diskussion efter semestrarna med branschorganisationen innan de kommenterar uttalandet.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga