Den vilda strejken på pendeltågen i Stockholm har inletts och lokförarna har samlats utanför centralstationen. De kräver att tågvärdarna blir kvar i hytten.
Avgångstavlan inne på Centralstationen visar röda inställda avgångar. Det är ovanligt stilla inne i stationshallen, trots att det är måndag och rusningstid.
Klockan halv åtta på morgonen har ett femtiotal lokförare samlats utanför ingången till Centralstationen. Den vilda strejken på pendeltågen inleddes 03:00 på natten.
– Varje person som står här, är ett pendeltåg som egentligen skulle gått just nu. Lokförarna står här i stället för att köra tåg. De strejkar för personalens och resenärernas säkerhet, säger Moa Friman, lokförare och aktiv i nätverket “Rör inte min tågvärd”.
Förarna på pendeltågen har slagit larm om säkerheten. Ensamarbetande förare förväntas överta tågvärdarnas arbetsuppgifter och få ett större ansvar. I stället har övervakningskameror installerats på tågen.
Det interna rapportsystemet visar att vid 8-tiden befann sig endast åtta tåg i trafik, fastän de under morgonrusningen brukar vara runt 40 stycken.
– De som kör tågen nu är framförallt provanställda och lokförare med förtroendeuppdrag. De hade ändå inte kunnat delta i strejken. Vi har också sagt till provanställda att de inte ska delta eftersom MTR kan säga upp dem. Men 75 procent av trafiken är inställd till följd av strejken, säger Moa Friman.
– Vi har påtalat säkerhetsbristerna i två år. Vi har försökt påtala säkerhetsbristerna för politikerna och arbetsgivarna, men inte fått något gehör. Då drar vi i nödbromsen och går ut i strejk för säkerhetens skull, instämmer lokföraren Nils Westberg Ahlmark.
Strejken är planerad att pågå i tre dygn och har inte fackens officiella godkännande. Den är därmed “vild”. Rätten att strejka är däremot grundlagsskyddad, även om stridsåtgärder som betraktas som ”olovliga” kan resultera i personliga skadestånd utdömda av Arbetsdomstolen.
Men lokförarna har startat en strejkkassa som redan fått massivt stöd från resenärer och andra fackklubbar. Vid 8-tiden på morgonen var insamlingen till strejkkassan uppe i hela 535 000 kronor.
– Det känns fantastiskt. Vi känner att vi har stöd från allmänheten och resenärerna. De vet att strejken inte enbart handlar om oss, säger Nils Westberg Ahlmark, lokförare som deltar i strejken.
Vårsolen skiner från en klarblå himmel och det bjuds på bullar, frukt och kaffe. Stämningen är god och nyfikna resenärer stannar till och talar med de strejkande lokförarna.
Anna Arnell har arbetat som lokförare på MTR i fyra år och säger att det känns meningsfullt och viktigt att delta i strejken.
Imorse när jag kom till jobbet halv sex var den vilda strejken det stora samtalsämnet runt fikabordet. Jag har inte hört ett negativt ord bland kollegor om strejken.
Petri Mylykoski, busschaufför
– Jag strejkar för att jag vill markera mot arbetsgivare och fack att vi inte tillåter säkerhetsbrister ombord. Mindre personal ombord är inte hållbart. Samtidigt upplever jag ett stort stöd från resenärerna. Jag hoppas att de har förståelse för vår situation, säger hon.
Hon beskriver den senaste tiden som lokförare på MTR som tung och stressig.
– Jag har varit med om flera incidenter de här månaderna, sjukdomsfall ombord som hade krävt hjälp av en tågvärd. Vi förare har ingen koll alls längre på vad som händer i vagnarna, vi vet till exempel inte om någon svimmar. Som lokförare är vi ansvariga för resenärerna, säger Anna Arnell.
Den vilda strejken har lett till många inställda tåg och avgångar. Men resenärer Arbetaren talar med har förståelse för lokförarnas strejk. Även anställda från andra yrkesgrupper inom kollektivtrafiken kommer till centralen för att visa sitt stöd för de strejkande lokförarna.
Petri Mylykoski är busschaufför och arbetar på Nobina i Stockholm. Han menar att lokförarnas kamp blir viktig även för anställda i bussbranschen.
– Imorse när jag kom till jobbet halv sex var den vilda strejken det stora samtalsämnet runt fikabordet. Jag har inte hört ett negativt ord bland kollegor om strejken. Tvärtom upplever jag att vi inom bussbranschen arbetar under liknande förhållanden. Efter privatiseringarna som varit inom kollektivtrafiken har även vi bussförare fått sämre arbetsmiljö och säkerhet. Vi känner igen oss i striden som lokförarna för, säger Petri Mylykoski.
Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen, säger i en telefonintervju med Arbetaren att “det är synd att lokförarna tagit till en otillåten aktion”.
– Det är inte alla våra medarbetare som är ute i en otillåten strejk. Vi kör fortfarande pendeltåg, däremot har vi problem med att planera trafiken på ett bra sätt eftersom merparten som strejkar inte har meddelat detta i förväg. Därför kan vi inte köra så mycket trafik.
Hur ser MTR på att så många lokförare känner sig så otrygga nu att de till och med går ut i strejk?
– Vi tycker det är beklagligt att man väljer att ta till den här typen aktion och vill påverka ett demokratiskt beslut, som fattades för över två år sedan.
Många lokförare menar att de inte kan garantera säkerheten ombord. Har inte MTR ett ansvar för arbetsmiljön?
– Vi har ett ansvar för arbetsmiljön och det har vi tagit genom att ta fram en teknisk och operationell lösning, som är granskad av en oberoende part.
Artikeln uppdateras.