Debatt #54/2022

Debatt: “Allt stöd till piloterna på SAS”

SAS-piloternas kamp för bättre arbetsvillkor är viktig för alla arbetstagare, skriver debattörerna. Foto: Privat, Ole Berg-Rusten/TT, Johan Nilsson/TT

“Vi måste försvara våra arbetskamrater i SAS och förhindra att arbetsgivare använder sig av hyvling som norm på arbetsmarknaden för att öka sina vinster.” Det skriver Jannis Konstantis och Mojaffar Ekbal från Seko Klubb 111 i en debattartikel i Arbetaren.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har sedan i november förra året pågått utan resultat, och därför lämnade pilotföreningen in ett varsel om strejk den 29 juni. Detta efter att SAS vägrat återanställa de 560 piloter som tagits bort under pandemin. 

I stället använder arbetsgivare sig av piloter från SAS Link och SAS Connect, två nystartade dotterbolag vars anställda har betydligt sämre villkor än moderbolagets piloter. Strejken pågår fortfarande och vi anser att passagerarna ska skylla på arbetsgivaren för sina inställda semestrar, och inte på piloterna som strejkar. 

SAS och andra företag som till exempel Svedavia, valde att säga upp hundratals anställda, trots att de visste att pandemin skulle upphöra. Man valde försämrad service och man har förhoppningar om stora vinster med försämrat avtal i detta fall för piloterna.

Genom att anställa ersättare i stället för de tidigare medarbetarna anser pilotfacket att SAS åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet.

Detta är en företeelse som riskerar att bli en norm på arbetsmarknaden och det är en viktig fråga för alla arbetstagare.

Ordförande för SAS-sektionen på svensk pilotförening, Martin Lindgren, menar att facket inte ansåg sig ha något annat alternativ än strejk. SAS-ledningen har konstruerat en företagsstruktur som bryter med den skandinaviska modellen, genom att kringgå överenskommelser och avtal med sina anställda. 

Detta är en företeelse som riskerar att bli en norm på arbetsmarknaden och det är en viktig fråga för alla arbetstagare.

SAS vd Anko van der Werffs och Flygbranschens uttalande om strejken som skamlig och djupt oansvarig är helt oacceptabelt.

Vi anser dessutom att arbetsgivaren bara kräver att de anställda ska betala priset för den så kallade lönsamheten. Detta genom lägre löner, försämrade arbetsvillkor och försämrad anställningstrygghet. 

Att SAS och andra företag utnyttjade pandemin, den så kallade gröna omväxlingen och kriget för att få mångmiljardstöd och samtidigt blev av med personalen – som är grunden för varje verksamhet – pratar man inte om alls.

Det enda som de företagen vill är att få vinst och ännu högre vinst. Detta visar också att argumentet att arbetarklassen ska stödja sina företag i dåliga tider, är falsk. Det har visat sig vara en återvändsgränd.

Vi måste försvara våra arbetskamrater i SAS och förhindra att arbetsgivare använder sig av hyvling som norm på arbetsmarknaden för att öka sina vinster.

Vi uttrycker vår solidaritet och stöder piloternas kamp!

Nej till hyvling! En för alla och alla för en!

Jannis Konstantis, ordförande Seko Klubb 111, Tunnelbanan

Mojaffar Ekbal, viceordförande, Seko Klubb 111, Tunnelbanan

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Se kriminella möta blockader

 

Fyll i din mejladress så skickar vi länk till videoreportaget 👇

Klicka här för att stänga