Signerat #7/2022

Rösterna från kassalinjen

Emil Boss i svart tröja och keps mot ljusgrå bakgrund
Emil Boss, facklig aktivist och författare Foto: Axel Green

“Systembolagets framgång med förändringsresan mot ett kundmöte utan motstycke (ledningens egna ord) inleddes när Magdalena Gerger blev VD. Av egen erfarenhet vet jag att den såg annorlunda ut från kassalinjen än i powerpoint-presentationerna. Lagom till att Gerger nu slutar som VD protesterar personalen.” Emil Boss om företagskultur och granskningen av Systembolaget.

På universitet över hela världen förfinar personalvetare och HR-konsulter nya modeller för hur verksamheter kan bli mer framgångsrika. I den globala tävlingen om mest effektiv företagskultur händer det ibland att företag utmärker sig lite extra. Systembolaget är ett sådant företag. Ingen storspelare internationellt, men berömt i Sverige för den förändringsresasom det statliga bolaget inledde när Magdalena Gerger blev VD 2009.

På bara några år stöptes verksamheten om i grunden. Projektet gick så bra att man fick turnera runt och utbilda allt från biltillverkare till myndigheter i hur de bättre kan hantera sin personal. Jag som var med på förändringsresan kan garantera att den såg annorlunda ut från kassalinjen än i powerpoint-presentationerna. Det senaste halvåret har ett stort antal medarbetare vänt sig till media och berättar om en tystnadskultur, dålig arbetsmiljö, hot och kränkningar. Här kommer mitt bidrag.

Hälsar du alltid kunden med glädje? Driver du ett ständigt förbättringsarbete för företagets bästa?

”Hur går det?” var en ny fråga som började ställas över hyllorna och på morgonplocket satte många chefer på stenhård techno för att motivera personalen att röra sig snabbare.

Detta var några de nya lönekriterier som infördes för butikspersonalen när förändringsresan tog fart. Samtidigt infördes dolda serviceinspektörer som låtsades vara kunder och poängsatte personalens bemötande i ett flera sidor långt häfte. Bekräftade försäljaren mig som individ? Gjorde försäljaren någonting extra för mig? Samtidigt infördes ledningsgrupper i butikerna vars uppgift kan sägas vara att förmå kollegorna att prestera bättre. 

”Hur går det?” var en ny fråga som började ställas över hyllorna och på morgonplocket satte många chefer på stenhård techno för att motivera personalen att röra sig snabbare. Ledningsgruppen är vanliga försäljare som fått veta att de är ”naturliga ledare” , en egenskap som inte går att lära sig. Man antingen är eller inte är en naturlig ledare och den enda som kan se talangen är butikschefen. Själv var jag först en naturlig ledare, men efter lite arbetsmiljötjat förlorade jag denna nedärvda gåva.

Nu tänker du kanske att detta låter som sektmetoder. Ska verkligen positivt tänkande, the power of attraction och annat självhjälpsflum användas av människor i överordnad ställning mot de underlydande? Tyvärr, precis så går det till, inte bara på Systembolaget, utan i många moderna verksamheter. Det fungerar. Nog märkte många en förändring i butikerna? Vi fick i vart fall ofta beröm för att personalen är så trevlig på Systembolaget.

När internaliseringen får fäste slutar oftast personalen klaga på sådant som underbemanning, stress och låga löner. Kritiken riktas istället inåt.

Priset för framgången betalas av den som ska internalisera de visionära företagsmålen (kundmötet utan motstycke) och klandra sig själv om han eller hon känner sig nere och trött. Det kallas emotionellt arbete och är förstås psykologiskt nedbrytande. En gång fick jag följande svar från en person i ledningsgruppen på frågan ”hur är läget? (hon såg nämligen ledsen ut): ”Det är bra med mig. Sån är jag. Ingen ide att vara negativ, då hugger jag bara i lite extra”.

När internaliseringen får fäste slutar oftast personalen klaga på sådant som underbemanning, stress och låga löner. Kritiken riktas istället inåt. Förändringsresan innehöll försämringar av arbetstider och arbetsmiljö, men när det samtidigt blev tjänstefel att klaga kom protesterna av sig, dock inte för evigt.

Försäljarna som nu protesterar i SVT gör helt rätt. Målar du upp attraktiva framtidsbilder för dina kollegor? Sänder du positiva signaler med ditt kroppsspråk och din klädstil? Jag har tröstat en butikschef som gråtit efter chefsmöten för att det var så hård tävlingsstämning.

Jag har varit på en arbetsmiljöutbildning där det enda budskapet var att vi ska lära ut positivt tänkande. (Exemplifierat med Antonovsky, en forskare som upptäckte att vissa överlevare i Auschwitz klarade sig bättre, nämligen de som tänkte på ett visst sätt). När personalen fyllde i låga poäng på bemanning och lön i medarbetarenkäten fick vi alla sitta enskilt och begrunda hur just vi kunde förbättra stämningen i gruppen.  

SVT har bara skrapat på ytan. Jag är stolt över att vi i fackklubben i SAC Syndikalisterna under flera år protesterade offentligt mot förändringsresan och över att vi stod utanför vår butik i strejk redan för fem år sedan mot den skandal som nu rullas upp i media.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Ge bort granskning i jul

Starta en prenumeration – få sex månader att ge bort

 

Klicka här för att stänga rutan