Den Cannesprisade regissören Michel Franco skildrar hur hemlandet Mexiko slits itu av klassklyftor och korruption i sin senaste film. För Arbetarens Jakob Åsell berättar den bioaktuelle filmskaparen om arbetet med den dystopiska nära-framtidsvisionen New Order.
Michel Franco har gjort sig känd som en regissör som inte skyr obekväma och brännande ämnen. Det internationella genombrottet Smärtgränsen (2012) skildrar de förödande konsekvenserna av internetgenerationens mobbningsverktyg i ett stramt drama vars dramatiska upplösning lämnade biopubliken kippandes efter andan.
Chockeffekten präglar även bioaktuella New Order som målar upp en mörk bild av regissörens hemland där en bemedlad och korrupt elit leker med elden genom att vända resten av samhället ryggen. I öppningsscenen överraskas gästerna på ett glamouröst överklassbröllop i Mexico City av att beväpnade inkräktare plötsligt klättrar över lyxvillans murar samtidigt som upplopp utbryter på stadens gator.