Kommentar #29/2021

Polisen vill ha sina poliskändisar

Annie Hellquist, tf. chefredaktör på Arbetaren Foto: Axel Green

Indentifierbara människor i utsatta situationer, reklamsamarbeten och övertramp. Polisen ska nu se över sin kommunikation i sociala medier. Det är på tiden, men de borde göra mycket mer.

Den senaste veckan har polisens närvaro och övertramp i sociala medier diskuterats. Skribenten Max Karlson gjorde tidigare i år i Dagens ETC gjort en ordentlig genomlysning av polisens officiella och enskilda polisers inofficiella kommunikation i sociala medier. Granskningen visar en röra av ogenomtänkt, förtroendeskadlig och integritetskränkande kommunikation. Människors hem visas upp, onyktra människor avbildas på ett identifierbart sätt, på många av de omkring 250 konton polisen har i sociala medier, med miljonpublik. 

I veckans brott fick vi denna vecka veta polisen kommer att se över användningen av sociala medier. Det är häpnadsväckande att detta inte gjorts tidigare. Istället har det tillåtits spåra ur totalt. 

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Följ oss på MastodonFölj oss via rss

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Se kriminella möta blockader

 

Fyll i din mejladress så skickar vi länk till videoreportaget 👇

Klicka här för att stänga