Kommentar #29/2021

Polisen vill ha sina poliskändisar

Annie Hellquist, tf. chefredaktör på Arbetaren Foto: Axel Green

Indentifierbara människor i utsatta situationer, reklamsamarbeten och övertramp. Polisen ska nu se över sin kommunikation i sociala medier. Det är på tiden, men de borde göra mycket mer.

Den senaste veckan har polisens närvaro och övertramp i sociala medier diskuterats. Skribenten Max Karlson gjorde tidigare i år i Dagens ETC gjort en ordentlig genomlysning av polisens officiella och enskilda polisers inofficiella kommunikation i sociala medier. Granskningen visar en röra av ogenomtänkt, förtroendeskadlig och integritetskränkande kommunikation. Människors hem visas upp, onyktra människor avbildas på ett identifierbart sätt, på många av de omkring 250 konton polisen har i sociala medier, med miljonpublik. 

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984