Klasskrig med extra allt

Film
I övderklasskvarteren.
Foto: Triart

Sydkoreanske regissören Bong Jong Ho placerar gärna ”vanliga” människor i situationer som nästan kan ses som experiment. Han kan kasta in monsterliknande varelser eller framtidsscenarier som är omöjliga att förutse, och ofta är det de utsatta som visar sin gränslöshet.

[FILM] Parasit
Regi: Bong Jong Ho

Parasit verkar till att börja med som en ganska vanlig skildring av en hårt arbetande och ganska uppgiven arbetarfamilj långt ned på samhällets botten, där föräldrarna kämpar för överlevnad genom att vika pizzakartonger i hemmet för en struntsumma. Familjens tonåringar hjälper motvilligt till, men är hjärtligt trötta på det torftiga livet i källarlägenheten.

Och det är en befrielse att se tjänstefolk som, medan de lismar och spelar ”jämställda” i uppdragsgivarnas föreställningsvärd, skamlöst behåller sin integritet bakom maskerna.

När sonen får chans att ta över jobbet som språklärare för den bortskämda dottern i en överklassfamilj möter han en grotesk värld av rikedom. När så småningom även systern och föräldrarna lyckas få arbete och förtroende hos överklassfamiljen genom förfalskade betyg och påhittade bakgrundshistorier börjar en katt- och råttalek för att få ut så mycket som möjligt av sin vistelse i huset. Och det är en befrielse att se tjänstefolk som, medan de lismar och spelar ”jämställda” i uppdragsgivarnas föreställningsvärd, skamlöst behåller sin integritet bakom maskerna.

Men huset de nu skaffar sig tillgång till har inte bara restaurangkök, rulltrappor och bevakningskameror utan också hemliga källarutrymmen där mystiska saker pågår.

Filmen, som blivit en pyramidal succé i Sydkorea och prisbelönats på fimlfestivaler världen över, börjar med att demonstrera klasskillnader genom tydliga bilder och accelererar i en fartfylld revolt där allt går överstyr i thrillerliknande scener. Så länge mystiken uppehålls och överraskningarna avlöser varandra är den roande men när floden av blod och galenskaper tar över börjar det paradoxalt nog kännas lite långrandigt mitt i fyrverkeriet – för vad hände egentligen med klasskriget? I mina ögon mer tom action och en känsla av att regissören hade lite svårt att avsluta sin smarta historia.