Oro efter bussexplosion i Stockholm

Helgens bussexplosion i centrala Stockholm tros ha orsakats av att gastuberna på busstaket fattade eld. Flera experter efterlyser bättre säkerhetsrutiner för att liknande olyckor inte ska hända igen. ”Alla kan göra misstag, men det ska inte få den här typen av effekter”, säger en fackligt aktiv busschaufför Arbetaren talat med.

Inrikes
Efter en explosion brann en buss ur kollektivtrafiken på Tegelbacken i Stockholm i söndags och rök spreds över staden.
Foto: Susanne Kivinen/TT

Bussen, som inte var i linjetrafik och därmed utan passagerare, ska av okänd anledning körts in i en barriär vid Klaratunneln i centrala Stockholm. Det råder förbud mot bussar att köra just där.

En utredning av olyckan pågår fortfarande men av allt att döma ska fordonets biogastankar på taket kommit i kläm och sedan exploderat. Föraren undkom med lättare brännskador. Enligt brandpersonal på plats hade explosionen kunnat sluta betydligt värre.

Alla kan göra misstag, men det ska absolut inte kunna få den här typen av effekter.
Sara Westberg, bussförare och medlem i syndikalistiska bussektionen i Storstockholm

Sara Westberg är bussförare och medlem i syndikalistiska bussektionen i Storstockholm. Hon var ledig i söndags när olyckan inträffade men berättar för Arbetaren att hon gick till ett möte på jobbet med arbetsköparen Keolis när hon fick höra om explosionen.

– Det är klart att det blir mycket tankar och att man får en oro i magen. Nu går alla tankar till kollegan som körde. Även om bussen inte ska vara nere i tunneln så är det ju sådant som händer. Alla kan göra misstag, men det ska absolut inte kunna få den här typen av effekter, säger Sara Westberg.

Räddningsledaren Anders Palm säger till Sveriges Radio P4 Stockholm att säkerhetsrutinerna måste ses över. Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, går det relativt enkelt att bygga bort riskerna.

– Likväl som man kan bygga bort skydd i karosser för att skydda passagerarna kan man också bygga in skydd så att tankar skyddas i händelse av en kollision, säger Erik Egardt, metod- och teknikutvecklare på MSB.