En truckförare fick köras till sjukhus efter en kollision med en stor kran i Göteborgs containerhamn. Arbetssättet som möjliggjorde olyckan har tidigare stoppats av Hamnarbetarförbundet på grund av säkerhetsriskerna, men sedan facket stängdes ute från skyddsarbetet har metoden införts av APM Terminals. Företaget har startat en utredning om hur det kunde hända.
Vid 10-tiden på torsdagsförmiddagen inträffade en allvarlig olycka vid APM Terminals i Göteborgs containerhamn då en kran och truck kolliderade. Facket uppger att arbetssättet med kran och truck parallellt är något som Hamnarbetarförbundets skyddsorganisation tidigare stoppat, men efter att förbundet stängts ute från skyddsarbetet i hamnen har APM Terminals infört det.
En kvinna fick föras till sjukhus efter att den stora kranen kört in i hennes truck som välte upp och ner.
– Hon åkte till sjukhuset direkt när räddningstjänsten kom, mer vet jag inte i nuläget, säger Peter Annerback, ordförande för Hamnarbetarförbundets avdelning Hamnfyran vid lunchtid.
Enligt uppgifter till Arbetaren på eftermiddagen var den olycksdrabbade kvinnan skakad, men hade efter undersökning fått lämna sjukhuset. Även kranföraren ska enligt uppgift varit oskadd och återhämtade sig i hemmet.
Olyckan skedde i samband med lastning av containrar på järnvägsvagnar. En stor kran som gränslar järnvägsspåret lyfte flertalet containrar samtidigt som den olycksdrabbade kvinnan lyfte på andra containrar nedanför. Den stora kranen förflyttade sig sedan åt sidan och kolliderade med trucken.
– Det tycks som om kranföraren inte upptäckt trucken. Man sitter väldigt högt upp i den här jättekranen, det är väldigt svårt att se vad som händer på marken och det finns inget säkerhetssystem som varnar, säger Amanda Kappelmark på förbundskontoret i Göteborg.
Man sitter väldigt högt upp i den här jättekranen, det är väldigt svårt att se vad som händer på marken och det finns inget säkerhetssystem som varnar.
Amanda Kappelmark, kanslist Hamnarbetarförbundet
Hon säger att arbetssättet med kran och truck parallellt har varit något som APM velat införa, men som Hamnarbetarförbundets skyddsorganisation tidigare stoppat. Enligt Amanda Kappelmark har förbundet ställt krav på ett elektroniskt varningssystem, något som inte företaget hörsammat. Men efter att förbundet, genom Sveriges Hamnars policy, förlorade rätten att bemanna skyddsorganisationen infördes systemet ändå.
– Vår hållning är att det går att genomföra, men då ska säkerhetsdelarna till, så att man vet var maskinerna är i förhållande till varandra. Så länge vi hade möjligheter att verka i skyddsarbetet har vi stoppat det här arbetssättet eftersom företaget inte varit villigt att investera i ett sådant säkerhetssystem, säger hon.
I ett skriftligt uttalande skriver APM Terminals att olyckan inneburit att järnvägstrafiken stoppas till bärgningsarbetet är slutfört och att de nu inlett en utredning. Företaget skriver också att ”APM Terminals beklagar den påverkan detta haft för alla involverade parter”.
– Det är mycket tråkigt det som har hänt. Vårt fokus ligger på att ta hand om de som varit involverade i händelsen, även kollegor blir berörda när en sådan sak inträffar. Vi stöttar alla som har behov av support, säger Magnus Lundberg, produktionschef för APM Terminals i Göteborg.
Just det här arbetssättet ska ha stoppats av skyddsombuden, men när de sedan var borta infördes det ändå utan varningssystem?
– Vi har vidtagit åtgärder där vi bedömer att den hanteringen vi har ska vara säker och trots det har det här nu hänt. Utredningen får visa hur detta hur detta kunnat hända trots de åtgärderna, säger han.