Det börjar ganska lovande: vardagsrealism kryddad med lite mystik. En kvinna som återvänder till hemorten och nystar i sin ungdomsväns försvinnande. Bägge har varit lite egensinniga, de var två tonårstjejer med intresse för det övernaturliga. Den som ansågs vara begåvad och konstnärlig blev kvar på orten, medan bokens huvudperson flyttat och gjort karriär som dokumentärfilmare.
Kerstin Wixe
Bokförlaget Polaris, 2018
Stine är den som flyttat från den mindre orten och återvänder för att reda ut vännen Kajas mystiska försvinnande. Samtidigt väcks många minnen från barndomen och ungdomstiden till liv.
Ramhandlingen känns igen. Jag började också läsa debutboken Vitt ljus av Kerstin Wixe, kulturjournalist på Sveriges Radio, i tron att det skulle vara en övernaturlig spänningsroman med inbyggt hemvändartema.
Men efter inte allt för länge spårar handlingen ur.
Men efter inte allt för länge spårar handlingen ur. Det verkar som Kajas försvinnande kan kopplas till någon form av andliga upplevelser. Genom de anteckningar Kaja lämnat efter sig får läsaren följa med genom någon slags andlig väckelse kantad av fenomen, märkliga tillstånd, spöken, chakrameditationer och studiecirkelschamanism.
Boken kom i höstas och det ska sägas att det är modigt att skriva en bok i dag som lätt kunde avfärdas som rena flummet, med tanke på att det gått ett tag sedan det ökade new ageintresset inför millennieskiftet.
Jag antar att mycket av det som Kerstin Wixe tar upp kan sorteras som tillhörande den moderna folktron, vilket säkert gör den intressant ur ett mer etnologiskt perspektiv.
Men enligt mig blir det för mycket av allt här. Här bjuds inte bara på utsvävningar i olika andliga dimensioner, utan även flashbacks till mobbing i skolan och en förälders alkoholism tas upp. Det blir för mycket som inte hinner redas ut, varken för läsare eller författare, trots att romanen tar upp strax över 300 sidor.
Persongalleriet var visserligen spännande annars, och det är synd att man inte fick veta mer om dessa. Som exempelvis en av Kajas partner, elektrikern Leif som brukade åka och arbeta i länder som Norge och Dubai. Och den på orten outsiderbetonade konstnären Kajas märkliga målningar hade kunnat utgöra grunden för romanens mystik bara i sig själva.
Kerstin Wixe hade vunnit på att skala bort en del.
Ja, Kerstin Wixe hade vunnit på att skala bort en del. Förslagsvis dragit ner på de schablonmässiga häxbränningar, tipis och möten med kraftdjur i grottor som passerar i en andfådd, tät följd.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.