Utrikes #75/2018

”Ett hårt slag mot pressfriheten i Ungern”

Sedan 2010 har affärsmän nära Viktor Orbán tagit kontroll över dussintals tidigare oberoende medieföretag. Foto: Joakim Medin

Pressfriheten i Ungern är kraftigt decimerad. Nu riskerar landets största nyhetsportal på nätet att bli ännu en propagandakanal under premiärminister Viktor Orbán. Det sedan portalen blivit ekonomiskt beroende av en affärsman med kopplingar till Orbán.

Den hårt utsatta pressfriheten i Ungern riskerar ytterligare ett bakslag efter att en regeringsnära affärsman i förra veckan köpte en majoritet av företaget som driver annonsförsäljning och IT-tjänster för landets största oberoende nyhetswebbportal, Index. Affärsmannen är medlem i det kristdemokratiska KDNP, som agerar stödparti till premiärminister Viktor Orbáns regering.

András Dezső tror att regeringen kan komma att stänga ner Index, även om det skulle visa Orbáns auktoritära sida. Foto: Joakim Medin

Under de senaste åren har flera dussin tidigare oberoende medieföretag förvandlats till regeringens propagandakanaler, sedan de på liknande vis gjorts ekonomiskt beroende av Orbánlojala affärsmän.

Index har funnits på nätet sedan 1999 och har 83 anställda. Nyhetsportalen är välkänd för sina professionella granskningar. På redaktionen säger journalisten András Dezső att det vore ett politiskt snedsteg för Orbán att attackera Index.

– Vi är landets mest populära nyhetssajt. Om de försöker stänga oss eller byta ut journalisterna så är det en gåva till oppositionen och ett öppet erkännande om att det här är en autokrati.

Jag tror att regeringen sitter beredda med en knapp som de kan trycka på för att stänga ned oss.
András Dezső, journalist på Index

Viktor Orbán har i åratal kritiserats internationellt för att underminera pressfriheten i Ungern. Sådan kritik fanns även med i en rapport som var underlag till EU-parlamentets votering om att eventuellt ålägga Ungern sanktioner, tidigare i september. András Dezső menar att Index visserligen ännu kan arbeta fritt och utan självcensur.

– Men jag tror att regeringen sitter beredda med en knapp som de kan trycka på för att stänga ned oss. Fast vi vet inte om det kommer om två månader, eller när, säger han.

András Pethős nyhetsportal Origo togs över för några år sedan, av regeringslojala nya ägare. Foto: Privat

Många har jämfört hotbilden med vad som hände den stora nyhetsportalen Origo för några år sedan. Journalisten András Pethő, som var vice chefredaktör för Origo, berättar att journalisterna utsattes för ett politiskt tryck av regeringsnära, nya ägare, för att stoppa dem från att publicera vissa artiklar. Det ledde till protester och sedan massavsked av journalisterna.

– Efteråt kom det in nytt folk som drev sajten, och i dag har den blivit en propagandamaskin, säger András Pethő.

Inskränkningarna av de fria medierna har ofta följt samma mönster i Ungern, som upplevt en allt starkare auktoritär utveckling under Orbáns åtta år vid makten. András Pethő säger att den nuvarande situationen ger skäl till stor oro.

– Om något händer Index vore det ett hårt slag mot pressfriheten och mediepluralismen i Ungern.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984