[BOK] Sveas son. En berättelse om folkhemmet
Lena Andersson
Polaris, 2018
Lena Anderssons första roman Var det bra så? diskuterades stort när den kom 1999 och satte hennes namn på en rentav folklig kulturkarta 1999, men det var med romanerna Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek (2013), och uppföljaren Utan personligt ansvar (2014) som hon blev älskad.
Porträttet av den konsekventa Ester Nilsson, som med en logik in i kaklet försökte övertyga först det ena och sedan det andra föremålet för sin kärlek att han som varit inne i henne hade förbundit sig till förtrogenhet och kärlek framöver, gick verkligen omedelbart in i hjärtat. Adaptionen från hjärtats skalpellexakta förtvivlan till intellektets förmåga till grumlig logik i ett motsvarande språk fick hela systemet att darra som värsta följetongspekoralet.
Träslöjdsläraren Ragnar Johansson, jämnårig med folkhemmets intåg, är beskriven på ett liknande vis och vinner på samma sätt i längden. Men det är skevheterna framåt slutet som vinner hjärtat åt hans öde. I förstone är han mest en fascinerande statistisk likriktare i svenskt 1900-tal.
Det är inte mycket som förvånar i Ragnars liv. Han både inordnar sig och driver på för att stötta praktiken att så många som möjligt ska få del av det goda. För var och en till minsta gemensamma nämnares behag.
En nyfiken och intelligent pojke som ändå inte riktigt själv vågar ta det stora språnget, en trygg pappa i föreningslivet – själva symbolen för framåtskridande här – som driver på barnen att cykla och åka skidor på elitnivå men skrämmer dem med sina krav, och en plikttrogen son till mor Svea som lite trött låter resonemangen passera från öra till öra. Som accepterar sin frus lite liknöjda sidor, uppskattar hennes omsorg om de små, och inte tycker att han har mycket att lära av henne.
Barnens ankomst blir en kamp för att praktiskt motivera tankarna om den lyckade människan. Från sin mor har han fått grundfilosofin om livsmålet som att få det ”tillräckligt bra” genom den egna ansträngningen. Han kokar av ilska över ”de eteriska i de högre luftlagren” som dyker upp i mitten av 1960-talet och kräver respekt för drop outsen, de som vill ha allt men inte bidrar.
Trots att han själv aktivt kasserat sina egna föräldrars värld som forn ser han inte parallellen när hans barn gör likadant med hans.
När 1970-talet kommer med sina gröna våg-flummare och tonårssonens lätta förakt drar han ned på ambitionerna. Dottern Elsa frigör sig slutligt dagen innan muren i Berlin rivs.
Ragnar har haft lättare att identifiera sig med gränsvakten med sitt genomtänkta regelverk än med rebellen med sitt uppror – nu upplever han sig vara en onödig människa. Trots att han själv aktivt kasserat sina egna föräldrars värld som forn ser han inte parallellen när hans barn gör likadant med hans.
Ragnars liv följer programmatiskt samhällsförändringarna, i den senare delen av romanen blir det nästan löjligt – men på ett ganska bra sätt ändå.
Samtidigt med avregleringar och privatiseringar släpper han taget och låter känslolivet i stället för plikt, samförstånd och regelverk styra sina steg rakt in i egoismen. Där faller slutligen också folkhemmet, liksom vi alla gjorde med det. Men det blir en knölig historia för vår hjälte, han är inte stickad av den ullen och inte i det mönstret.
Det finns avsnitt, som exempelvis ett resonemang kring om det var fegt och därmed dåligt att skjuta Palme bakifrån, som är mångordigt och intressant men känns lite lösryckt. Och ett avsnitt av radioprogrammet Allvarligt talat där författaren filosoferar kring frågeställningar som människor skickar in.
En roman av Lena Andersson ger vad som förväntas – logiskt klart och rakt in i hjärtat.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr