LO utesluter inte en förändrad konflikträtt. Men den fackliga centralorganisationen säger nej till till en lagändring som möjliggör avtalshopping och ”rubbar maktbalansen på arbetsmarknaden”. Vad döljer sig bakom den formuleringen? Arbetaren försöker få raka svar från LO:s avtalssekretare Torbjörn Johansson.
Från att ha haft en avvaktande hållning till utredningen om en eventuellt inskränkt konflikträtt har nu LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson gett sig in i debatten. I tidningen Arbetet kräver han ett tilläggsdirektiv till arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons utredning som skulle utesluta förslag som möjliggör så kallad avtalsshopping, alltså att företag kan välja att teckna avtal med den fackliga part som ger dem fördelaktigast villkor.
Samtidigt uttalar han i Dagens Arena att LO inte kan ”utesluta en lagstiftningsändring,” men att landsorganisationen skulle ”agera kraftfullt om ett lagförslag möjliggör avtalsshopping eller förändrar maktbalansen på arbetsmarknaden”.
Vad menar egentligen LO med maktbalansen? Arbetaren riktar frågan till Torbjörn Johansson.
Vad innebär en maktobalans för dig?
– Det vore om arbetsgivaren kan använda sig av avtalsshopping. Det är det vi motsätter oss i princip. Om man kan teckna avtal med ett billigare fackförbund, med ett billigare avtal, skapar man obalans och det kommer arbetsgivarna använda sig av. För dem är det bara prislappen som avgör, säger Torbjörn Johansson.
Vore det att rubba maktobalansen strejkrätten inte begränsas för LO utan bara fristående fack?
– Det beror på hur man reglerar. Vi har alltid våra glasögon på oss givetvis. Vi tittar utifrån vår värld eftersom det är vi som reglerar arbetsmarknaden. Det finns inga fack som skriver riksavtal. Men skulle man göra ett punktförbud mot specifika fack skulle det strida emot mänskliga rättigheter. Det måste få råda organisationsfrihet.
Ni utesluter inte en lagändring, men är en inskränkning som bara begränsar Hamnarbetarförbundet tänkbar?
– Vi har inga lojaliteter med Hamnarbetarförbundet, vi värnar inte om dem och de får ta sina egna strider. Men vi vill inte ha maktobalans och inskränkningar av mänskliga rättigheter. Vår lojalitet ligger med Transport och de är ju de som tecknar avtal. Men Hamnarbetarförbundet kan få riksavtal de med, om de tecknar ett andrahandsavtal. I min värld hade den här konflikten gått att lösa om bara parterna velat.
I min värld hade den här konflikten gått att lösa om bara parterna velat.
Torbjörn Johansson, avtalssekreterare, LO
Arbetaren rapporterade förra veckan om att medlaren i hamnkonflikten Jan Sjölins förslag på lösning var att Hamnfyran helt enkelt skulle lägga ned och gå upp i Transport. Åsikten kom fram i SVT:s Uppdrag granskning, menupprepades senare av Transports avtalssekreterare Peter Winsten i tidningen Arbetet.
Ställer du dig bakom lösningförslaget att Hamnfyran i Göteborg lägger ned och går upp i Transport?
– Frågan är ju om det behövs. Det bästa hade ju varit om alla vore med i LO. Det ligger i LO:s intresse att ha så många medlemmar som möjligt, men det är inte jag som bestämmer det och är inget jag lägger mig i.