Systembolagsstängning väcker frågor hos facket

Systembolagets butik vid Gullmarsplan stängs tillfälligt under juli–augusti. Är det ett ärligt försök att få ordning på bemanningen eller ett sätt att tysta kritiken? Det frågar sig nu den fackliga driftsektionen DFSA av SAC Syndikalisterna.

Inrikes
Om butiken vid Gullmarsplan öppnar igen och om samtliga anställda kommer att få tillbaka sina tjänster på plats kan Systembolagets pressekreterare Matilda Dannetun inte svara på.
Foto: Christine Olsson/TT

Personalbrist och dåliga arbetsvillkor på Systembolaget vid Gullmarsplan har under året varit debatterat och Arbetaren har tidigare skrivit om ledningens försök att sparka tre anställda syndikalister när de ställt krav på åtgärder. Några av de åtgärder som diskuterades med anlitade konsulter var individuella kartläggningar av anställda och att eventuellt till och med att stänga butiken.

Nu väljer ledningen för första gången i Systembolagets historia att tillfälligt stänga butiken under perioden 3 juli–30 augusti, då det enligt butiken inte gått att finna en ny butikschef. Är det ett ärligt försök att få ordning på bemanningen eller ett sätt att tysta kritiken? Det frågar sig den syndikalistiska driftsektionen DFSA av SAC.

Emil Boss är syndikalist, anställd på Systembolaget Gullmarsplan och en av de som tidigare riskerat sin tjänst på grund av fackligt engagemang. Han hoppas nu att ledningens anledning är uppriktig och att samtliga anställda får behålla sina tjänster.

– Vi fick veta att butiken stänger i lördags och tillsätts på andra butiker redan på måndag. Nu hoppas jag och övriga fackmedlemmar att vi är välkomna tillbaka i höst, att detta inte bara är ett svepskäl till att bli av med oss syndikalister.

Emil Boss.
Foto: Drago Prvulovic/TT

Konsulterna konstaterade att butiken led av personalbrist och ledningen säger sig inte kunna komma till rätta med detta utan en ny butikschef. Enligt Emil Boss är det inte första gången personalbrist pekas ut av konsulter.

– En utredning om personalbrist hamnade på ledningens bord redan för fem år sedan efter att en konsult testat att arbeta heltid i butiken. Vart den tog vägen är det ingen som kan svara på, först nu när så många parter hörs så åtgärdar man genom att stänga.

En utredning om personalbrist hamnade på ledningens bord redan för fem år sedan efter att en konsult testat att arbeta heltid i butiken. Vart den tog vägen är det ingen som kan svara på.
Emil Boss, fackligt aktiv syndikalist på Systembolagets butik

Systembolagets pressekreterare Matilda Dannetun säger att beslutet togs helt på grund av brist på kandidat till butikschefsposten.

– Orsaken till stängningen är att vi inte kan garantera bra kundbemötande utan en butikschef på plats, säger hon till Arbetaren.

Om butiken öppnar igen och om samtliga anställda kommer att få tillbaka sina tjänster på plats kan hon inte svara på.

– Jag kan inte uttala mig om enskilda individer eller vad som lovats men vi hoppas ju att butiken ska kunna öppna igen efter augusti.

Om Arbetaren har fler frågor hänvisas vi till Systembolagets pressmejl, då de inte hinner besvara fler över telefon, meddelar hon.

Emil Boss blir förvånad över att pressekreteraren sagt att förhoppningar finns om att butiken ska kunna öppna igen, då han och övrig personal blivit garanterade detta.

– Vi ser ju ett stort behov av en butik på den här platsen och har blivit lovade att det ska öppnas igen.

Om Systembolaget menar allvar med sina intentioner att förbättra arbetssituation och bemanning hoppas Emil Boss att fler får gå upp i arbetstid och få fler fasta timmar på schemat efter sina sommarvikariat som extraresurser i andra systembolagsbutiker.

– Det här är ju saker vi förhandlat om länge. Nu när även konsulterna konstaterat att årsarbetstid och underbemanning är ett problem kanske det blir förändring.