Del 6: Mot marknadens logik

Ingen undkommer bostadskrisen. Brist på hyresrätter och höga bostadspriser skapar problem för ungdomar som vill flytta hemifrån eller unga par som vill bilda familj, men försvårar också företags rekrytering och Migrationsverkets och kommunernas flyktingmottagande. Skenande skuldsättning är inte bara ett problem för enskilda hushåll utan kan bli en dyr affär för staten när räntorna går […]

Ingen undkommer bostadskrisen. Brist på hyresrätter och höga bostadspriser skapar problem för ungdomar som vill flytta hemifrån eller unga par som vill bilda familj, men försvårar också företags rekrytering och Migrationsverkets och kommunernas flyktingmottagande. Skenande skuldsättning är inte bara ett problem för enskilda hushåll utan kan bli en dyr affär för staten när räntorna går upp och kostnaderna för räntebidragen skjuter i höjden. I förlängningen hotar den stabiliteten i det finansiella systemet, och en verklig krasch på bostadsmarknaden kan dra med sig hela ekonomin i fallet.

Det är inte konstigt att bostadspolitiken blivit en het politisk fråga, som inget seriöst parti kan ignorera. Bland alla gamla käpphästar som dammas av märks också ett och annat nytänkande förslag. I valrörelsen 2014 lovade till exempel Moderaterna i Uppsala att ungdomar mellan 18 och 28 år skulle kunna låna till kontantinsatsen för en bostad med kommunen som borgensman, i syfte att öka efterfrågan på bostäder och därmed takten på byggandet. Apropå den ekonomiska risk som skattebetalarna därmed tog på sig konstaterade kommunstyrelsens ordförande Fredrik Ahlstedt att ”det finns alltid en risk i det här sammanhanget, men nu verkar den väldigt liten eftersom priset på bostadsrätter hela tiden stiger”. [163]

Uttalandet säger en del om nivån på de senaste årens debatt om bostadsmarknaden. Ansvariga politiker spär inte bara på föreställningen att bostadspriserna bara kan fortsätta att stiga, utan blundar också helt för riskerna med svenskarnas växande skuldberg. Om det finns problem på kreditmarknaden är det istället att många inte kan låna pengar fast de borde få göra det. Detta trots att skuldkvoterna växer, hushållens marginaler blir allt snävare och marknaderna för blancolån och bostadslån till personer med sämre kreditvärdighet växer så de knakar.

Det handlar om att till varje pris försvara ”ägarsamhället” och den globaliserade finanskapitalismen som modeller för hur vår ekonomi organiseras.

Att politiker som dömer ut statliga byggsubventioner för hyresrätter som ett skadligt ingrepp på marknaden samtidigt försvarar subventioner av villaägare genom ränteavdrag och vill att staten eller kommuner ska gå i borgen för unga bostadsköpares miljonlån är också det en paradox. Sådana till synes motsägelsefulla ställningstaganden har naturligtvis väldigt lite med ekonomisk rationalitet att göra, och desto mer med ideologi och politik. Det handlar om att till varje pris försvara ”ägarsamhället” och den globaliserade finanskapitalismen som modeller för hur vår ekonomi organiseras. Men det är just dessa två modeller som vi måste bryta oss loss ur om vi vill komma till rätta med bostadskrisens olika skepnader – bostadsköerna, den otrygga andrahandsmarknaden, spekulationen i bostäder och det växande skuldberget.

 

Bortom ägarsamhället

När den borgerliga regeringen genomförde sitt systemskifte inom bostadsförsörjningen i början på 90-talet var ett av motiven att skapa ”neutralitet mellan upplåtelseformer”, men i praktiken gynnade deras politik det ägda boendet kraftigt. När de borgerliga partierna återvände till makten år 2006 togs ytterligare steg mot att gynna det ägda boendet, inte minst genom sänkningen av fastighetsskatten och genom de omfattande ombildningarna av hyresrätter till bostadsrätter.

I ett läge där kapitalets ökade rörlighet över gränserna gör det svårare att beskatta både inkomster och kapital framstår sänkningen av skatten på fastigheter – en av få tillgångar som inte kan gömmas undan i ett skatteparadis – som synnerligen ostrategisk. Men om främjandet av ett ägarsamhälle där bostaden betraktas som vilken vara som helst är målet, snarare än att säkra välfärdens finansiering, så framstår den tvärtom som synnerligen strategisk. På samma sätt innebär naturligtvis utförsäljning av allmännyttans lägenhetsbestånd, som byggts upp under mycket lång tid och till stora kostnader, som en affär som är uppenbart motiverad av ideologi snarare än ekonomi.

Att själva begreppet ägarsamhälle inte slagit igenom i Sverige beror antagligen på att privat ägande ännu inte har samma positiva klang i den svenska kulturen som i USA. Men kärnan i den politiska inriktning som dominerat sedan 90-talet är ändå densamma. Två av de största systemskiften som genomförts under den här perioden – pensionsreformen och utförsäljningen av allmännyttan – har båda legitimerats utifrån föreställningar om ett demokratiserat ägande. Alla ska få del av aktiebörsernas enorma rikedomar och ha möjligheten att äga sitt eget boende. Alla måste spela med i det stora kasinot – som påstås göra alla till vinnare.

Det är viktigt att förstå nyliberalismens vurm för privatägda bostäder som något mer än en ytlig vurm för ”ägande” eller ogillande av hyresrätter i sig. En bostadsmarknad dominerad av ett fåtal stora hyresvärdar är inte mindre kapitalistisk än en där alla äger sin egen bostad.

Hyresgäster har gemensamma intressen gentemot sina hyresvärdar och har historiskt sett organiserat sig i folkrörelser som än idag besitter ett betydande inflytande. Bild från
Hyresgäster har gemensamma intressen gentemot sina hyresvärdar och har historiskt sett organiserat sig i folkrörelser som än idag besitter ett betydande inflytande. Bild från "slaget om Olskroken", som var en hyreskonflikt i Göteborg 1936–37. Hyresgästföreningen slogs för bättre santitära förhållanden och hyresnivån men hyresvärdarna vägrade tillgodose kraven, samtidigt som husen steg i värde. Foto: HSB-arkivet

Det skulle faktiskt inte vara helt orimligt att hävda att det är precis tvärtom. Poängen är istället att den individuellt ägda bostaden utgör en bättre materiell bas för det modellsamhälle som marknadsliberalerna vill bygga. Hyresgäster har ganska uppenbara gemensamma intressen gentemot sina hyresvärdar och har historiskt sett organiserat sig i folkrörelser som än idag besitter ett betydande inflytande, samtidigt som hyresrätter lånar sig väl till storskalig förvaltning och byggande i offentlig regi. Individuellt bostadsägande gör tvärtom människor till potentiella konkurrenter på en marknad, både som köpare och säljare. Den som äger en bostad och har stora lån tvingas aktivt förhålla sig till inte bara bostadsmarknadens utveckling utan också skattesystemets utformning och det finansiella systemets funktion. Ett tydligt exempel på det senare är hur åtgärder som ska minska riskerna i det finansiella systemet, till exempel skuldkvotstak eller skärpta kapitaltäckningskrav för bankerna, beskrivs som hot mot efterfrågan på bostadsmarknaden och därmed mot alla bostadsägares förmögenhet. [164]

Ägarsamhället handlar dock inte bara om att öka andelen av befolkningen som äger sin bostad, utan också om en kvalitativ förändring av den ägda bostadens betydelse. Det centrala är att bostaden ska fungera som en tillgång som kan köpas och säljas som vilken vara som helst. Lagändringar som gjort det lättare att hyra ut bostadsrätter och etablerandet av så kallade ägarlägenheter som fritt får hyras ut har motiverats med en önskan att skapa en mer rörlig bostadsmarknad, men dess viktigastefunktion har varit att avlägsna regler som uppfattats som en begränsning av den privata äganderätten.

Att gå bortom ägarsamhället handlar därför inte bara om att med statliga subventioner bygga hyresrätter i stor skala och att bevara, återupprätta och reformera det som finns kvar av bruksvärdessystemet med dess förhandlade hyror. Vi måste också förändra synen på det ägda boendet från att vara en investering till att handla om sociala behov, trygghet och makt över sitt eget liv. Förändrade normer kräver i sin tur att de ekonomiska förutsättningarna förändras i grunden. Att en del av befolkningen tvingas betala dyrt för sitt boende medan andra under 2000-talet ”tjänat pengar på att bo” är inte en naturlag, utan beror på utformningen av lagar, skatter och kreditsystem, som också kan ändras.

De historiskt låga räntorna hade till exempel inte haft samma snedvridande effekt på bostadsmarknaden om politikerna samtidigt hade passat på att trappa ned ränteavdragen. Striktare amorteringskrav skulle inte bara leda till lägre priser och lägre skuldsättning, utan också bidra till att boendeutgifterna och bostadspriserna påverkades mindre av ränteförändringar. Spekulation i bostäder skulle kunna motverkas med både striktare regler för uthyrning och med strängare låneregler. I Norge har man till exempel infört ett krav på 40 procents kontantinsats för de som köper en bostad utöver den de själva bor i, för att begränsa spekulation. Sådana köp skulle också kunna motverkas med en betydligt högre skattesats på vinsten vid försäljningen av en andra bostad.

Att lobbyister från byggindustrin eller organisationer som Villaägarna idag driver kampanjer mot reavinstskatten på försäljning av bostäder för att få till fungerande ”flyttkedjor” är rätt ironiskt.

Med en annan utformning av fastighetsskatten skulle utgifterna för boendet stå i bättre relation till inkomsten än idag, samtidigt som det skulle kunna bidra till en bättre fördelning av bostadsytan genom att uppmuntra hushåll att flytta från bostäder som är större än de egentligen behöver. Att lobbyister från byggindustrin eller organisationer som Villaägarna idag driver kampanjer mot reavinstskatten på försäljning av bostäder för att få till fungerande ”flyttkedjor” är rätt ironiskt, med tanke på att de för inte länge sedan kampanjade mot fastighetsskatten med argumentet att den tvingade folk att flytta. Om det är något som skapat ”inlåsningseffekter” på marknaden idag är det de omfattande subventionerna till ägare av stora villor i form av ränteavdrag och tak på fastighetsskatten.

Utgångspunkten för bostadspolitiken måste vara att bostaden ska betraktas som en social nyttighet som vi betalar för – individuellt eller via skattsedeln – snarare än en investering.

Samtidigt behöver vi inte slänga ut barnet med badvattnet och helt överge det som människor uppfattar som positivt med att äga sin egen bostad idag. Att slippa vara utlämnad åt en mäktig hyresvärd och själv få bestämma över till exempel renoveringar och ombyggnationer är ett par exempel. Men hyresgästernas inflytande och rättigheter gentemot privata och kommunala fastighetsägare kan också stärkas och utvecklas. Dels genom skärpt lagstiftning, men kanske främst genom att säkerställa en balans mellan behov och tillgång på bostäder, så att de boendes förhandlingsposition stärks gentemot hyresvärdarna.

Den idealiserade bostadsrättsföreningens kollektiva ägande, sociala gemenskap och deltagande demokrati kan för de som önskar förverkligas i den kooperativa hyresrättens form. Men det kräver antagligen att den senare utvecklas så att den blir ett realistiskt alternativ även för hushåll med lägre inkomster, till exempel genom mer fördelaktiga skatteregler eller statligt stöd till nyproduktion. Vi skulle till och med kunna inspireras av 2000-talets ombildningsvåg och öppna för en motsvarande omvandling av bostadsrätter till kooperativa hyresrätter. Efter en bostadsbubbla skulle det kunna bli ett sätt för de boende att bli skuldfria och bo kvar som hyresgäster, i utbyte mot att de ger upp sina andelar. Skulderna skulle tas över av kooperativet, efter att bankerna – vars vårdslösa långivning orsakat bubblan – tvingats till en nedskrivning. I slutändan är det viktiga inte upplåtelseformer, utan att bostadsförsörjningen åter betraktas som en del av välfärdens omtalade ”kärna”. Rätten till en bostad till en rimlig kostnad ska vara lika självklar som rätten till sjukvård och utbildning.

Och precis som att ingen ska kunna betala för att gå före i kön till livsviktig vård ska storleken på plånboken inte avgöra vem som har rätt till ett anständigt boende. Alternativet till ägarsamhället stavas välfärdssamhälle.

 

Bortom kasinoekonomin

Minst lika viktig som ägarsamhällets ideologiska och politiska komponenter har dess materiella förutsättningar varit. Som vi sett i tidigare kapitel har växande privat skuldsättning varit ett sätt att stimulera hushållens konsumtion och därmed delvis kompensera för stagnerande löner och uteblivna offentliga investeringar. Men det har också varit ett sätt att hitta avsättning för en växande mängd kapital som i den globaliserade ekonomin söker högsta möjliga avkastning, utan att hindras av vare sig imaginära nationsgränser eller de högst reella passkontroller som idag stoppar människor på flykt.

Vanliga svenska löntagare knyts till den globala finanskapitalismen, med dess fokus på kvartalsrapporter och kasinoartad spekulation, både genom ett påtvingat pensionssparande på börsen och genom att vara beroende av kreditmarknaden för att ens ha någonstans att bo. För marknadsliberaler är sammanlänkningen av medborgarna och finanskapitalet i grunden positivt. I Finance and the good society skriver Robert J. Shiller drömskt om hur det finansiella systemet kan ”demokratiseras och humaniseras” genom att ”ge människor möjlighet att delta i det finansiella systemet som likar, med full tillgång till information och med de resurser, både mänskliga och elektroniska, som behövs för att på ett aktivt och intelligent sätt använda sig av dess möjligheter”. [165]

I Finance and the good society skriver Robert J. Spiller (bilden) om hur det finansiella systemet kan ”demokratiseras och humaniseras”. Men mot bakgrund av de senaste femtio årens erfarenheter framstår Shillers vision om en finansmarknad där alla kan mötas som likar som en utopi.
I Finance and the good society skriver Robert J. Spiller (bilden) om hur det finansiella systemet kan ”demokratiseras och humaniseras”. Men mot bakgrund av de senaste femtio årens erfarenheter framstår Shillers vision om en finansmarknad där alla kan mötas som likar som en utopi. Foto: Moritz Hager/World Economic Forum/Wikimedia Commons

Men mot bakgrund av de senaste femtio årens erfarenheter framstår Shillers vision om en finansmarknad där alla kan mötas som likar som en utopi. Det är nämligen inte enbart en fråga om tillgång till information, utan handlar minst lika mycket om tid, resurser och makt. En sjuksköterska som måste låna pengar till en bostad kommer aldrig att möta den heltidsanställda banktjänstemannen eller mäklaren på lika villkor. Den vanliga knegaren kommer aldrig att kunna få lika bra avkastning på sina futtiga sparslantar som höginkomsttagaren som har tid och möjlighet att sätta sig in i alternativen och hålla koll på när villkoren förändras. När bubblor växer fram i ekonomin luras vanliga småsparare ofta in i hysterin i dess slutskede och följer med ned i avgrunden, samtidigt som de stora hajarna som varit med från start hinner dra sig ur marknaden i tid.

Den svenska ekonomin är på sätt och vis bara en kugge i den globaliserade finanskapitalismen, och analyser som lyfter fram strukturella förändringar i världsekonomin som faktorer bakom den svenska bostadsbubblan kan lätt skapa en känsla av maktlöshet. Sverige kan ju inte på egen hand vrida tillbaka de senaste årtiondenas finansiella globalisering och kasta det nyliberala systemet över ända. Men faktum är att det finns många saker vi faktiskt kan göra redan idag för att minska riskerna i den svenska ekonomin. För att ta några exempel:

 

  1. Reformera pensionssystemet

Det finns inget som säger att vi måste fortsätta pumpa in miljarder i det finansiella systemet via premiepensionsfonder, som i slutändan har relativt liten betydelse för storleken på våra framtida pensioner jämfört med hur sysselsättningen och produktiviteten i ekonomin utvecklas på sikt.

Som Riksbanken påpekat har tillgångarna i premie- och tjänstepensionssystemen ökat i ungefär samma takt som svenskarnas skulder sedan 90-talet. Om tvångssparandet på börsen ersattes med amorteringskrav skulle svenska hushåll kunna vara skuldfria vid pensioneringen och därmed få betydligt lägre boendekostnader, istället för att vara beroende av börsens svängningar och betala dryga avgifter till fondförvaltare och räntor till bankerna.

Avsättningar till statliga pensionsfonder skulle kunna gå till att finansiera ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbart bostadsbyggande.

Ur ett samhällsperspektiv är det svårt att se nyttan med att spara gigantiska summor på hög och betala av på statsskulden samtidigt som hushållens skuldsättning når historiska nivåer. Avsättningar till statliga pensionsfonder skulle kunna gå till att finansiera ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbart bostadsbyggande och därmed spara stora kostnader för samhället på lång sikt, vilket också gynnar framtidens pensionärer.

 

  1. Inga banker får bli ”för stora för att falla”

Vi behöver inte acceptera att finansbolag växer sig ”för stora för att falla”, eller att staten utfärdar garantier som täcker riskfylld spekulation och vårdslös utlåning.

En bankdelningslag som förbjuder vanliga banker som täcks av insättningsgarantin att ägna sig åt ”tradingverksamhet” – det vill säga egen handel med värdepapper i vinstsyfte – kan vara ett viktigt första steg. En mer verkningsfull åtgärd vore att helt enkelt införa en begränsning av hur stor andel av de samlade finansiella tillgångarna som enskilda aktörer får kontrollera, likt den begränsning på 10 procent som infördes av Obama-administrationen efter finanskrisen i de så kallade Dodd-Franklagarna (som Donald Trump genast lovade att upphäva efter att han tillträdde som USA:s nye president).

En mer verkningsfull åtgärd vore att helt enkelt införa en begränsning av hur stor andel av de samlade finansiella tillgångarna som enskilda aktörer får kontrollera.

En gräns på 10 procent skulle i dagsläget inte påverka någon av de svenska bankerna. Men den skulle definitivt sätta stopp för framväxten av en svensk ”superbank” genom en fusion av två av de existerande bankerna, som Mats Odell drömde om under sin tid som finansmarknadsminister. Men det finns inte heller något som säger att en bank som äger 9,9 procent av tillgångarna i det finansiella systemet är ett mindre hot än en bank som äger 10,1 procent av tillgångarna. Ett alternativ är därför att också införa någon form av progressiv beskattning, så att finansiella institutioner betalar högre bolagsskatt ju större de blir. [166]

 

  1. Stärk skyddet för låntagare

För att både minska risken för en framtida kris och begränsa följderna om den ändå inträffar skulle vi redan idag kunna stärka skyddet för låntagare. I House of Debt förespråkar ekonomerna Atif Mian och Amir Sufi till exempel nya former av lånekontrakt där bankerna också står för en del av risken om bostaden sjunker i värde.

I vissa länder och i många delstater i USA kan låntagare visserligen redan bli skuldfria genom att lämna över huset till banken, så kallade foreclosure eller pantövertagande. Problemet är inte bara att låntagaren blir utan bostad, utan också att bostadspriserna pressas ner ytterligare när bankerna snabbt försöker bli av med de övertagna husen och lägenheterna på marknaden. Om lånet istället skrivs ned får banken ta en större förlust, men låntagaren slipper flytta och marknaden översvämmas inte av övertagna bostäder. På sikt kan en skuldavskrivning till och med vara bättre för banken än att kräva in säkerheten för lånet och snabbt sälja den på en marknad som kraschat.

Förutom rättviseskäl och uppfattningen att bankerna ska ta ansvar för sin vårdslösa utlåning finns det ett rent ekonomiskt argument för någon form av skuldnedskrivning eller amnesti efter en lånebubbla. Skuldlättnader för hushållen är ett betydligt mer effektivt sätt att stimulera ekonomin och dämpa den efterföljande lågkonjunkturen än att ösa ut miljardsubventioner till bankerna för att de ska låna ut pengar till företag som ändå inte vågar investera.

Mot de som moraliserar över att hushåll på detta sätt slipper ta konsekvenserna av sina egna beslut pekar Mian och Sufi på studier som visar att hushåll som fått skuldlättnader både tenderar att vara friskare och hitta ett nytt jobb snabbare än hushåll som tyngs av stora skulder. Förklaringen är att de senare inte har samma incitament att ta ett jobb, eftersom en stor del av inkomsten ändå kommer att gå till att betala av på gamla skulder.

 

  1. Låt bankerna ta konsekvenserna för sitt agerande

Som Joseph Stiglitz visat i boken Fritt fall utformades många av räddningsåtgärderna i USA under den globala finanskrisen på ett sådant sätt att kostnaderna i stor utsträckning vältrades över på staten. Pengar lånades ut till banker och finansinstitut till nollränta och riskfyllda tillgångar köptes till överpris. Generösa stöd utsträcktes även till investmentbanker, i ”den mest frikostiga våg av socialbidrag som någonsin beviljats storföretag” [167], trots att de tidigare inte omfattats av statliga garantier eftersom de inte ansågs utgöra någon risk för systemet. Samtidigt tog inte staten betalt för sitt stöd genom att till exempel ta över en del av ägandet av bankerna.

Den svenska statens agerande under bankkrisen på 90-talet brukar av ekonomer lyftas fram som ett föredöme, just för att regeringen den gången inte bara öste ut subventioner till krisande banker utan också krävde en del i ägandet. Under krisen 2008 införde den borgerliga regeringen istället en så kallad ”stabilitetsfond”, till vilken bankerna årligen ska betala en avgift för att på så sätt finansiera eventuellt framtida stödåtgärder till nödställda banker.

Stabilitetsfonden har dock fått svidande kritik på flera punkter av Riksrevisionen. [168] Medan målet sägs vara att bankerna ”huvudsakligen” ska stå för fondens finansiering är det i praktiken skattebetalarna som står för över hälften genom den överföring av medel som regeringen gjorde när fonden bildades. Riksrevisionen påpekar också att fonden inte existerar som reell fond bestående av faktiska tillgångar som kan användas vid en kris, utan istället finns som konto hos Riksgälden.

I klartext betyder det att staten förväntas låna upp de pengar som behövs, samtidigt som kostnaderna för en sådan upplåning kan öka dramatiskt under en kris. Målet att fonden ska uppgå till 2,5 procent av BNP på sikt ifrågasätts också, eftersom det inte tar hänsyn till hur riskerna i det finansiella systemet utvecklas när bankernas tillgångar växer betydligt snabbare än den reala ekonomin. [169]

Den cyniskt lagde kan misstänka att ett syfte med fonden är att ge sken av att bankerna själva betalar för sitt risktagande.

En stabilitetsfond med brister är naturligtvis bättre än ingen fond alls. Men den cyniskt lagde kan misstänka att ett syfte med fonden är att ge sken av att bankerna själva betalar för sitt risktagande, just för att undvika krav på att staten också ska kräva ägarandelar i utbyte mot stöd till banker i nöd. Samtidigt kan bankerna lyfta fram sina årliga avsättningar till fonden som ett argument mot att de ska bära en större del av kostnaden av en framtida kris, eftersom de ”redan betalat”.

Om krisande banker överhuvudtaget ska räddas är det rimligt att staten också tar över ägandet. Det finns ingen anledning att skydda aktieägare från följderna av företags riskfyllda investeringar. I grunden sunda banker kan naturligtvis hamna i knipa på grund av en tillfällig likviditetskris på kreditmarknaden, som under finanskrisen 2008. Men även vetskapen att staten kommer att gripa in i en sådan situation innebär en betydande subvention till bankerna, genom att de får billigare finansiering. Investerare som vet att staten kommer att gripa in om en bank får likviditetsproblem kommer helt enkelt inte att kräva lika hög ränta för sina lån.

Att tvinga de som tjänat pengar på kortsiktig vinstjakt och spekulation att också betala för krisen handlar inte bara om moral och rättvisa. Det handlar om att förebygga framtida spekulationsbubblor med oanade ekonomiska och mänskliga konsekvenser. Problemet med sådana bubblor är inte bara följderna när de spricker, utan också att de bidrar till att en betydande andel av samhällets resurser kanaliseras i spekulativa, kortsiktiga investeringar. Fastighetsbubblor runt om i världen har inte bara lämnat efter sig arbetslöshet, hemlöshet och social misär, utan i många fall också öde villaområden, tomma kontorslokaler och till och med halvfärdiga skyskrapor.

Ett sådant slöseri med resurser är extra allvarligt i en tid då omfattande investeringar behövs för att lösa angelägna gemensamma problem. Vi talar nu inte bara om att lösa bostadskrisen eller rätta till år av eftersatt underhåll inom järnvägsnätet, det kommunala bostadsbeståndet och andra delar av samhällets nödvändiga infrastruktur. Vi talar om att ställa om samhället i grunden för att undvika en ekologisk kollaps på grund av skenande klimatförändringar. Varje felinvesterad krona idag kommer att kosta oss tusenfalt i framtiden. Frågan är alltså inte bara om vi kan bryta finanskrisernas onda cirkel, utan om vi har råd att inte göra det?

 

Hur många kriser tål vi?

För marknadsfundamentalister är allvarliga ekonomiska kriser antingen en följd av överdrivna statliga regleringar, eller helt enkelt ett naturligt inslag i världskapitalismens stadiga utveckling genom ”kreativ förstörelse”. Enligt det synsättet kan vi möjligen lära oss av de kriser som inträffar och försöka mildra effekterna av dem, men att genom regleringar försöka eliminera dem skulle bara leda till att vi alla får det sämre på sikt.

Att väga det lidande som ekonomiska kriser skapar mot eventuella långsiktiga ekonomiska vinster med en otyglad finanskapitalism framstår som cyniskt och orättvist mot de som drabbas här och nu. Men framför allt är det naivt och farligt att bortse från de återkommande krisernas långtgående sociala och politiska konsekvenser. Det dramatiskt ökade stödet för Hitlers nazistparti när den stora depressionen slog den tyska ekonomin i spillror räcker för att inse hur farligt det kan vara. Det var just insikten om att stora pengaflöden över gränserna kunde leda till ekonomisk och politisk instabilitet som motiverade arkitekterna av efterkrigstidens system med valutasamarbete och reglerade kapitalrörelser.

Den som bara fokuserar på direkt mätbart ekonomiskt lidande löper stor risk att underskatta den otyglade finanskapitalismens sociala konsekvenser. En känsla av permanent ekonomisk osäkerhet och makthavare som tycks stå handfallna utom när miljardstöd ska delas ut till bankerna kan undergräva förtroendet för politiker och i förlängningen för demokratin. Att högerpopulistiska eller nyfascistiska partier vinner mark runt om i västvärlden i finanskrisens spår borde ge skäl till eftertanke. I Sverige har ett parti med nazistiska rötter sedan valet 2014 etablerat sig som landets tredje största parti.

Frågan är vad som händer den dag vi drabbas av en verkligt allvarlig kris? I värsta fall kan den inte bara utplåna en stor del av medelklassens upplevda välstånd, utan också försätta staten i en svår finansiell situation som tvingar fram kraftiga nedskärningar.

En rationell, effektiv och rättvis bostadsförsörjning har inte bara ett värde i sig, utan kan också bli en viktig grundsten i omställningen till en mer hållbar ekonomi. De höga insatserna gör den uppgiften mer angelägen än någonsin. Den bör tas på största allvar av politiker, ekonomer och journalister – men framför allt av oss vanliga medborgare och våra folkrörelser.

Om vi inte gör det riskerar vi att få betala ett högre pris än vad som går att mäta i pengar.

 

Noter:

163. ”Moderaterna i Uppsala går i borgen för unga”, Svt Nyheter, 26 augusti 2014.

164. ”Risk för överutbud” på svensk bomarknad”, Dagens Industri, 28 november 2016.

165. Shiller, Finance and the good society, Princeton University Press, 2012, sid xiv

166. Redan idag anpassas till exempel kapitaltäckningskrav och bankernas avgifter till den stabilitetsfond som inrättades under finanskrisen i viss mån efter hur riskabel bankens verksamhet bedöms vara, men effekten är inte så stor att den på allvar kan motverka den stora koncentrationen i systemet.

167. Stiglitz, Fritt fall, sid 145.

168. Riksrevisionen, Stabilitetsfonden – gör den skäl för namnet?, RiR 2011:26

169. Riksrevisionen, Stabilitetsfonden – gör den skäl för namnet?, s. 45.

Publicerad
1 dag sedan
Kvinna i rosa huvudsjal och krigsbild i bakgrunden samt tre pratbubblor
Lama Majdi är en av Gazas hundratusentals internflyktingar. Foto: Jehad Alshrafi/AP/TT och privat

Lama Majdi: ”99 procent lever som tiggare nu”

Den palestinska arkitektstudenten Lama Majdi är en av Gazas hundratusentals internflyktingar. Tillsammans med sin man och ettåriga dotter Sama kämpar hon för att överleva i det krigsdrabbade området, där knappt några utländska medier släpps in. Via sms till Arbetaren beskriver hon en situation som börjar bli allt mer akut.

Måndag 30 september, kl 22:22

Hej mina vänner,

Jag skriver detta meddelande till er som ett vittnesmål om de svåraste dagarna i våra liv.

I dag är det den 19 september. Det råder brist på rengöringsmaterial, blöjor och inkomst. Inom en snar framtid kommer vintern, och vi delar ett tält med min familj, som totalt består av åtta medlemmar — elva om vi räknar mig, min man och vår dotter.

Det råder brist på kläder och skor, brist på allt. Avloppsvatten sprider sig överallt, och skräp ligger över hela området. Sjukdomar sprids bland både barn och vuxna. Människor bär slitna kläder och skor och försöker laga dem så gott de kan.

99 procent av människorna här lever som tiggare just nu. De väntar på att få hjälp med livsmedel, att få gratis vatten eller gratis måltider. Man måste ha tur för att få en av dessa måltider.

Dagarna går, och snart har kriget pågått i ett år. Världen har glömt oss, och vi har blivit en vanlig berättelse; en intressant historia för blodtörstiga människor och en sorglig historia för de som känner empati eller älskar djur.

Ett liv som detta förtjänar att begravas och glömmas bort för alltid. Min dotter är nu ett år och en månad gammal. Vi står inför ett stort problem att hitta vinterkläder, blöjor och mat till henne. Vi har också våra egna problem, men vi är vuxna och kan ha tålamod. Vi har stabila klädstorlekar, inte som ett barn som växer dag för dag.

Vintern kommer snart, och det blir första gången vi lever under dessa svåra förhållanden i ett trångt utrymme, där golvet består av sand och snart kommer att förvandlas till lera på grund av regnet.

Jag vet inte hur vi kan fortsätta leva så här, men att inte ha några val tvingar dig att acceptera det enda tillgängliga alternativet: att fortsätta lida — men nu under de värsta tänkbara förhållandena.

Mitt budskap till världen är: Oroa er inte för oss längre. Dagen kommer då detta krig tar slut, förr eller senare. Men vi kommer aldrig att förlåta dem som bara stod och tittade på, utan att sträcka ut en hjälpande hand när de hade möjlighet att göra skillnad.

Lama Majdi

Här kan du läsa alla sms från Lama Majdi i Gaza.

Publicerad Uppdaterad
1 dag sedan
Kollage Chana Riedel inklippt framför en gränspostering mellan Gaza och Israel
Channa Riedel är poet, musiker och skribent i Arbetaren. Foto: Leo Correa/TT, Simon Rydén

Channa Riedel:
Datumen som definierar krig och minnen

Om krig och minnen och om datumen som definierar början och slut, men som inte kan begränsa varken tiden för krigen eller minnet, skriver Channa Riedel.

För några veckor sedan kunde vi räkna 85 år sedan andra världskriget inleddes, 1 september 1939. Eller hur man nu ska förstå inledningar och en början. Hur börjar och slutar ett krig? Vilka offer har lett fram till att krigsförklaringen proklameras?

Min familj flydde till Sverige redan 1938, från ett Tjeckoslovakien som stod under hot om ockupation. Men formellt betraktades de inte som flyktingar av svenska myndigheter, eftersom själva kriget inte inletts vid tidpunkten för deras flykt.

Området de flydde ifrån ockuperades först en vecka efter att de anlänt till Sverige. Det absurda i den här byråkratiskt kallsinta kategoriseringen av mänskligt lidande har jag tidigare skrivit om både i Arbetaren och även i diktboken Karlsbad. 

För vem som helst tjänar datum som en påminnelse, en anledning att samlas för att minnas någon eller något. Ibland sammanfaller det ena datumet med det andra, en känsla av att historiens alla kråkor plötsligt möts i ett stort gemensamt kraxande. 

Symboliska påminnelser

I söndags, den 1 september, studerade jag brevkortet som min pappas mormor skickade från Auschwitz-Birkenau den 1 september 1943, och jag insåg med ens att hennes födelsedatum överensstämmer med mitt barns beräknade födsel. 

Men datumet och klockslaget som markerade halvårsdagen av min pappas död passerade utan att jag uppmärksammade det – jag behöver ingen symbolisk påminnelse av något som är närvarande i mig och runt mig varje vaken stund.

Glömskan var inte tecken på likgiltighet, bara en oförståelse inför varför just den dagen, den timmen, den minuten skulle skilja sig från alla andra.

7 oktober – blodstänkt datum

Vi vet att den 7 oktober 2024 kommer att markera årsdagen för inledningen av ett annat krig, det i Gaza. Men många palestinier räknar krigsförklaringen och -tillståndet som mycket äldre än så.

För Israel betyder dock 7 oktober något annat; årsdagen av en massaker inne i Israel. Och samtidigt med kriget och folkmordet i Gaza dödar den israeliska krigföringen palestinier på Västbanken, bomber faller över Beirut och en markinvasion av södra Libanon har inletts. Hur det israeliska svaret på raketerna från Iran kommer att se ut återstår att se.

Men i relation till Palestina och det palestinska folket är det för Israel fortsatt av yttersta vikt att hävda att 7 oktober markerar just starten av ett krig. Att medge att generationer av palestinier vuxit upp i ruinerna av ett pågående krigstillstånd vore ju att erkänna sig moraliskt och etiskt besegrad.

Detta blodstänkta datum – som för mig också är en älskad systerdotters födelsedag – infaller i år mellan det judiska nyåret Rosh hashana och försoningsdagen, Yom kippur. Under de tio dagarna mellan dessa tungviktare i den judiska kalendern uppmanas var och en till rannsakelse och att be om förlåtelse för synder begångna gentemot Gud och mot andra människor.

Med bävan föreställer jag mig hur Benjamin Netanyahu med hejdukar kommer att använda symboliken i detta kalenderns obevekliga sammanträffande.

Vilka förvanskade, förvrängda moraliska och etiska slutsatser kommer den israeliska staten sluta sig till?Hur – för det är en fråga om hur och inte om – kommer Netanyahu kapa essensen av några av judendomens allra heligaste och teologiskt djupgående inslag?

Publicerad Uppdaterad
3 dagar sedan
Den 23 september överlämnade läkare, psykologer och annan vårdpersonal över 21 000 namnunderskrifter till sjukvårdsministern Acko Ankarberg Johansson. Underskrifter som kräver att Sverige tar emot patienter från Gaza. Foto: Privat

”Sverige måste ta emot patienter från Gaza”

Regeringen har sagt nej till EU-kommissionens begäran om att Sverige ska ta emot evakuerade patienter från Gaza för vård. Ett upprop undertecknat av 34 organisationer kräver att regeringen omedelbart ändrar sig.

I maj i år fick regeringen en förfrågan från EU om att ta emot barn från Gaza för livsnödvändig vård. Världshälsoorganisationen har tillsammans med EU-kommissionen sammanställt en lista med 9000 svårt sjuka personer som skulle vara aktuella för evakuering för vård. 

Sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson besvarade förfrågan påfallande sent, och då med ett nekande. I svaret skriver hon bland annat att Sverige “följer utvecklingen” och “hjälper i närområdet” genom att donera medicinteknisk utrustning. Vi undertecknade menar att det här är långt ifrån tillräckligt. 

Möjligheterna att bedriva vård i Gaza är snart obefintliga – och donationer av sjukvårdsmateriel till närområdet kan inte på långa vägar täcka de behov som finns. 

Aleris redo att ta emot patienter från Gaza

I Sverige finns erfarenhet, kunskap och beredskap att ta emot barnen från Gaza, både för livsnödvändig vård för cancer och för vård och rehabilitering av krigsskador. 

Aleris lät meddela i ett pressmeddelande den 17 juni att man är redo att använda de kunskaper och erfarenheter man fått av att ta emot patienter från Ukraina inom ramen för Medevac, det EU-gemensamma systemet för medicinsk evakuering, för att behandla traumapatienter från Gaza (3). Aleris erbjuder sina resurser med medarbetare, operationssalar och en “unik vårdkedja”, men utan gehör från vår regering. 

Den 30 juni meddelade Gazas hälsoministerium att polio nu riskerar att spridas i Gaza, en sjukdom som med det internationella samfundets gemensamma insatser har varit utrotad i Gaza sedan 25 år tillbaka. Den 2 augusti i år rapporterade FN att hepatit A sprids bland barn och vuxna i en skrämmande ökad takt. Över 150 000 barn har drabbats av hudsjukdomar på grund av de otjänliga levnadsförhållandena. Gazas befolkning dör av svält och av sjukdomar som hade varit relativt enkla att bota eller förebygga. Allt detta går att förhindra. 

”Vi kan inte tysta se på”

Vi ser hur sjukvårdspersonal i Gaza kämpar dagligen för sin egen överlevnad samtidigt som de fortsätter utföra sina yrken med stolthet under de mest fruktansvärda förhållanden. De vägrar svika sina patienter och vår gemensamma vårdetik. 

Vi kan inte tysta se på när sjukvårdspersonal kidnappas, torteras och mördas, eller när sjukhus och ambulanser attackeras. Vi kan inte heller frångå de gemensamma, bärande punkterna i vårdens yrkesetiska principer. Alla människor har lika rätt till liv och hälsa. 

En grundförutsättning för rätten till liv och hälsa är ett omedelbart eldupphör, obehindrad tillgång till humanitär hjälp, återuppbyggnad av sjukvården i Gaza och en framtid med rättvisa och fred i Palestina. Även här har Sverige ett ansvar: Både ett moraliskt sådant och ett juridiskt genom de krav som internationell humanitär rätt ställer. 

I egenskap av vårdarbetare och organisationer i civilsamhället kräver vi att:

1. Regeringen omedelbart ska besluta om ett uppdrag till Medevac för att ta emot patienter från Gaza för vård.

2. Regeringen kräver ett omedelbart eldupphör och bidrar till att internationell lag upprätthålls och åtföljs. Det innebär också att bidra till att Israels olagliga ockupation av de Palestinska områdena upphör, samt att avbryta all slags handel – inte minst vapenhandel – med Israel. 

Undertecknande:

Mikaela Lindström, leg. psykolog, Psykologer för Palestina Natte Hillerberg, ST-läkare i psykiatri, styrelseledamot, Läkare mot rasism Amanda Melin, terapihundförare, Vårdpersonal för Gaza 
Josefine Rasmusson, leg. psykolog, Sweden – Palestine Mental Health Network 
Shina Hagh, specialistläkare i akutsjukvård, Läkare för Palestina
Asrah Almoussaui, BSc MSc, KI alumni, KI for palestine 
Singoalla Tiroler, Solidariska Vårdarbetare 
Kamal El Salim, Förbundsordförande Tillsammansskapet 
Agnes Lundgren, Luis Lineo, Annika Nylén, Alejandra Gómez Lozano, Karin Larsson, Leia Nordin, Soledad Quintana Fernández, partistyrelsen för Feministiskt Initiativ 
EvaMärta Granqvist, ordförande Föreningen Hjärta 
Amra Bajric, ordförande Föreningen Fatta! 
Birgitta Råstander, Medmänniskor på Riksbron 
Nazanin Elias, ordförande NU i Linköping 
Jeannette Escanilla, Ship to Gaza Sweden 
Ava Rudberg, förbundsordförande Ung Vänster 
Mesir Taki, Bred Antirasistisk Mobilisering 
Mahi Akter, Narges Ravanbakhsh, Manal Daklallah, Elvan Bäcklund, Elena Karlström, Socialarbetare för Gaza 
Gabriel Kuhn, generalsekreterare SAC syndikalisterna 
Fayyad Assali, talesperson och ordförande för Rättvisa För Alla
Bibban Stenborg, Artister För Eldupphör 
Petra Lindroos Jonasson och Ingrid Broms, Agera Göteborg
Rima Amaya, grundare och ordförande för Kvinnoförmedlingen
Tim Zala Wilhelm Marquardt, Göteborgs lokala samorganisation av SAC
Stina Eriksson, ordförande för Sundsvalls Fältbiologer
Amiirah Salleh-Hoddin, Senior Network Development Officer, European Network Against Racism 
Sara Olsson, barnmorska och Dagbjört Helgadottir, läkare 
Health-workers for Palestine, Skåne 
Alde Nilsson, Fridays for future Sverige 
Mehran Najafi, Iranprotest- Lund 
Khaled Amoura, Together for Palestine 
Kajsa Hedberg, Vänsterpartiet Malmö 
Khaled Alnajjar, Solidaritetsgruppen för Palestina i Växjö 
Hala Safan, Norrköping för Palestina 
Ali Kader, partisekreterare, För Allas Bästa 
Roberto Tamayo Hokkanen, ordförande, Palestinagrupperna i Sverige 

Publicerad
6 dagar sedan
Shabane Barot är krönikör i Arbetaren och arbetar som läkare. Foto: Julia Lindblom, Claudio Bresciani/TT, Altaf Qadri/AP/TT

Shabane Barot:
Jomshofs ”satir” hämtad från den indiska fascist­rörelsen

”Innehållet i de bilder Rickard Jomshof delat visar på den globala fascistiska rörelsens kontaktytor och gemensamma ideologiska referenspunkter.” Shabane Barot om ursprunget till grovt islamofoba begrepp som ”Rape Jihad”.

I mitten av september meddelade Sverigedemokraten Rickard Jomshof – ett av partiets tyngsta namn – att han är misstänkt för hets mot folkgrupp och kliver av posten som ordförande i Riksdagens justitieutskott. Misstanken om brott är baserad på de två teckningar Jomshof delat i sociala medier, vars innehåll har beskrivits som satiriskt, antimuslimskt eller rasistiskt beroende på vem som tillfrågas.

Den ena teckningen ska föreställa en muslimsk familj som på bästa trojanska hästvis flyttar in i huset ”Europa” för att sedan tända eld på det. Den andra teckningen avbildar en pakistansk jihadist som räddas ur havets vågor och tas ombord på båten ”England”; en tjänst han återgäldar genom att attackera båtens övriga passagerare med en åra på vilken texten ”Rape jihad” står skriven.

Jomshof har själv beskrivit det hela som politisk satir och varnar för ett ”Sverige av blasfemilagar”. Vapenbrodern Mattias Karlsson har ”i upplysningens namn” återpublicerat hans inlägg som en utmaning mot samhällets trångsynthet. Förmågan att göra anspråk på i princip vilken politisk position som helst inklusive motståndarens – som urfolkens försvarare eller upplysningens tillskyndare – är en av Sverigedemokraternas retoriska styrkor.

Åklagarens motivering präglas av bristande intresse

Yttrandefrihetsexperter, ledarskribenter och jurister har tyckt till – kan detta röra sig om hets mot folkgrupp?

Åsikterna går isär men många verkar överens om att bildernas innehåll skulle kunna uppfylla brottsrekvisiten för hets mot folkgrupp. Under torsdagen meddelade dock Joakim Zander, chefsåklagare på särskilda åklagarkammaren att åtalet läggs ner: Jomshofs avsikt ”har varit att visa att det bland migranter och invandrare finns de som begår brott”. Därmed kan Jomshof återtillträda som ordförande i justitieutskottet.

Det är inte min sak att avgöra om Jomshof gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp i lagens mening men såväl debatten som åklagarens motivering präglas av bristande intresse för och kunskap om bildernas politiska kontext och referenspunkter.

Begreppet ”Rape Jihad”, som yttrandefrihetsdebattören Nils Funcke menar är riktat specifikt mot jihadister är i själva verket hämtat från den indiska fasciströrelsen, där det tillsammans med de besläktade begreppen love jihad, prayer jihad och corona jihad cirkulerar i en den grovt islamofoba hindunationalistiska miljön, där pogromer riktade mot muslimer, kristna och daliter tillhör vardagen. Bildernas kan liknas vid de antisemitiska karikatyrer, förlåt ”politiska satirteckningar” som cirkulerade i tredje riket. 

Love jihad är ett begrepp som används för att misstänkliggöra kärleksrelationer mellan indier av blandad religiös bakgrund. Muslimska indiska män som gifter sig med hinduiska kvinnor anklagas för att bedriva en form av religiös krigsföring riktad mot den hinduiska majoritetsbefolkningen.

”Rape Jihad” – direkt taget från den indiska fasciströrelsen

Begreppet rape jihad fungerar på samma sätt – den framställer muslimer som våldtäktsmän med ett ideologiskt syfte. Indiens ledande politiska parti, Bharatiya Janata Party (BJP) och den associerade paramilitära rörelsen Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) använder begreppen i sin politiska propaganda. Anklagelserna om prayer jihad och corona jihad bygger på samma figur: i det första fallet framställs den muslimska bönen (namaz), som jag tidigare skrivit om som en slags territoriell aggressionshandling.

Corona jihad är i analogi med detta en konspirationsteori baserad på idén om covid-19 som ett muslimskt biologiskt vapen. Att mannen på den teckning Jomshof delade är pakistanier är också signifikativt för sammanhanget: indiska muslimer anklagas regelmässigt för att hysa lojalitet med Pakistan och utdefinieras som pakistanier – en muslim kan enligt denna logik inte vara indier.

Dessa begrepp används alltså av Indiens statsbärande parti och är led i en eskalerande hatkampanj riktad mot landets religiösa och etniska minoriteter.

Innehållet i de bilder Rickard Jomshof delat visar på den globala fascistiska rörelsens kontaktytor och gemensamma ideologiska referenspunkter. Att framställa bilderna som en kritik mot jihadism är att sanktionera innehållet i den statliga terrorkampanj som riktas mot Indiens muslimer, vars motsvarighet Jomshof förmodligen drömmer om att se i Sverige.

Publicerad Uppdaterad
7 dagar sedan
Mellan den 26 och 29 september pågår Radikal bokmässan. Arbetaren är på plats med bokbord.

Det händer på Radikal bokmässa

Radikal bokmässa går av stapeln i Göteborg i helgen. ”Vi försöker se litteratur som ett sätt att leva, snarare än bara läsa”, säger en av arrangörerna till Arbetaren.

På torsdagen slog portarna upp för invigningen på Litteraturhuset och programmet fortsätter sedan ända fram till söndag på Kolgruvan.

– I år lanserar vi oss som den enda bokmässan i stan, säger Jarmo, som är en av arrangörerna. Han heter egentligen något annat, men föredrar att vara anonym, bland annat eftersom han vill flytta fokus från individen.

Jarmo beskriver hur den vanliga bokmässan präglas av kommers och stress.

– Man pratar om försäljningsstatistik, algoritmer och vad som säljer snarare än att faktiskt prata om litteratur.

Vad händer då på stadens ”enda bokmässa”, jo, just allt det som saknas på den andra bokmässan, enligt Jarmo.

– De där viktiga samtalen, men även mat och häng och nya vänskapsband som knyts. Vi försöker se litteratur som ett sätt att leva, snarare än bara läsa. Det kanske kommer till uttryck under helgen, säger Jarmo.

Brett program bortanför kommersen

Han beskriver programmet som brett och att det rymmer något för allt och alla. 

– Grunden LS kommer och pratar om kampen för en rättvis semesterersättning. Det kommer vara samtal och ockupation, klimatkamp och däremellan massa härlig poesi och litteratur.

Själv ser han särskilt fram emot samtalet om nekropolitik, kolonialism och motstånd i Gaza som hålls med Paulina de los Reyes och Saleh Abdelaziz från Kollektivet Jordens fördömda. Nekropolitik är ett begrepp myntat av filosofen Achille Mbembe som kan bidra med förståelse kring hur makt utövas genom kontroll över döden.

– Det ser vi tydliga exempel på just nu i Palestina. Det är ett samtal som inte bara fastnar i filosofin utan också landar i faktiska konkreta exempel.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
I oktober delar SAC Syndikalisterna ut Civilkuragepriset till minne av Björn Söderberg. Foto: Axel Green, Janerik Henriksson/TT

Emil Boss:
En god tid för civilkurage

Det är på många sätt en ond tid vi lever i – men det är också en tid för civilkurage, skriver Emil Boss.

Civilkurage innebär att stå för sin mening även när det innebär en personlig risk. Jag vågar påstå att vi numera ser ovanligt mycket av just sådant mod i Sverige. I den inhemska politiken står många människor upp mot högerextremism och rasism, trots att de ofta bemöts av ett koordinerat näthat och ibland även av allvarliga hot.

Många människor står också upp för den internationella rättsordningen, trots att de ofta svartmålas offentligt av högerpolitiker och ibland misshandlas av poliser (jag tänker på skandalerna i Lund). 

Civilkuraget hos journalister, influencers, aktivister, politiker, författare, forskare och konstnärer uppmärksammas ofta (med rätta), men det görs minst lika osjälviska och viktiga val i det fördolda.

”Jag böjer mig inte för gangsters. Jag vill att de här skojarna ska stoppas”. Byggnadsarbetare i Stockholm mottar ofta hot om våld. När lurade snickare kräver att bolaget betalar lön i enlighet med kollektivavtalet, är det inte ovanligt att cheferna svarar med grova hot. ”Vi ska leja någon som skär halsen av dig”. 

Jag har träffat en handfull arbetare, inte bara byggare, även städare och restauranganställda, som har tagit mycket stora personliga risker i sin övertygelse om att vi måste få stopp på de arbetslivskriminella bolagen. Vissa har tvingats leva med personskydd i sin kamp mot fusket. Alla vi som tjänar på en anständig arbetsmarknad har anledning att vara tacksamma för deras civilkurage.

Arbetare uppmärksammas sällan. När arbetare syns på teve är det mest som komiska figurer i realitysåpor, som offer i snyftreportage eller avskräckande exempel i program som ”lyxfällan”. Det finns förstås massor av skyddsombud därute som stoppar livsfarligt arbete (med risk för att själva få sparken), massor av anställda som backar upp kollegor som behandlas illa, arbetare som går ihop och protesterar mot despotiska företagskulturer.

Till minne av Björn Söderberg

Ett undantag från osynligheten kring arbetares civilkurage är det pris som SAC Syndikalisterna delar ut i oktober varje år. Det går till just en person som på ett modigt sätt har stått upp för sin mening på jobbet.

Civilkuragepriset delas ut till minne av Björn Söderberg. Han var  en fackligt aktiv syndikalist som år slog larm om att en organiserad nazist satt i Handels klubbstyrelse på en stor arbetsplats i Stockholm. Beväpnade nazister svarade 1999 med att skjuta Björn i hans hem i Sätra.

Tjugofem år har gått sedan det politiska mordet, men våldet från extremhögern har aldrig mattats av. Under åren som gått har det politiska landskapet förändrats. Numera är vi vana vid att politiker efter politiker i Sveriges riksdag (i Sverigedemokraterna) visar sig ha kopplingar till samma rörelse som mördade Björn.

Det är på många sätt en ond tid vi lever i, men det är åtminstone en god tid för civilkurage.

Publicerad
1 vecka sedan
Den nuvarande samhällsutvecklingen visar på behovet av antifascistisk och antirasistisk organisering – inte minst inom arbetar- och fackföreningsrörelsen, skriver chefredaktör Vendela Engström. Foto: Arbetaren, Skärmdump, Wikimedia Commons, Skärmdump

Vendela Engström:
Vikten av antifascism ökar i takt med SD:s makt

Efter att Arbetaren rapporterat om att Sverigedemokraterna Dalarna bjudit in en tidigare NMR-aktivist som föreläsare förefaller det som att riksdagspartiet gett ut reporterns telefonnummer till den tidigare NMR-medlemmen, i stället för att svara på ansvarsfrågorna från tidningen.

Ok, vi tar det från början. Christian Peterson är en inflytelserik influencer inom den svenska extremhögern.

Det tog exempelvis inte många dagar från att han i våras filmade och lade ut adressen till ett migrantläger i nordvästra Stockholm tills dess att aktivister ur den militanta nazistsekten Nordiska Motståndsrörelsen (NMR) kom dit och vandaliserade de boendes tillfälliga hem. En medveten strategi givetvis och något som alldeles uppenbart visar på de nära banden mellan de många aktörerna inom svensk högerextremism.

När Peterson nyligen bjöds in till Sverigedemokraternas dalaavdelning för att föreläsa rapporterade Arbetaren om det. Inga konstigheter och vanlig journalistik. Men bollen var snabbt i rullning och efter att Arbetarens reporter sökt representanter för SD tycks någon hos partiet ha lämnat ut reporterns telefonnummer till Christian Peterson.

I stället för att riksdagspartiet svarar på Arbetarens frågor får reportern sms från den så kallade ”Förtalsombudsmannen”. 

Det förefaller alltså som att ett riksdagsparti gett reporterns telefonnummer till en tidigare NMR-medlem, i stället för att svara på ansvarsfrågorna. 

Låt den meningen sjunka in.

Normalisering av extremhögern

Sverigedemokraternas normalisering av radikalhögern och dess metoder går i linje med Kalla faktas avslöjande av hur partiets kommunikationsavdelning använder sig av anonyma konton för att sprida desinformation.

På detta sätt vill partiet öka motsättningarna mellan olika grupper genom ett narrativ av ”vi och de” – ”svenskar och invandare”. Även vänsterpersoner och andra meningsmotståndare pekas ut som ett hot.

Det är här Christian Peterson kommer in i bilden. Han är självutnämnd expert på ”vänsterextremism”. Ett begrepp som tycks vara väldigt brett för en person som hänger ut allt från poeter till klimataktivister och tidningen Brand.

Enligt Expo har Petersons projekt ”Förtalsombudsmannen” ett uttalat syfte – att tysta meningsmotståndare genom civilrättsliga förtalsstämningar. 

Att en av SD:s lokalföreningar okommenterat samarbetar med en högerextrem aktivist som strävar efter ett tystare samhälle, samtidigt som partiet duckar frågor om detta bör väcka debatt på riksnivå.

SD = Rasister

Under SD:s 14 år i riksdagen har de flyttat gränserna för vad som går att säga och göra. Med det har rasismen normaliserats samtidigt som partiets politik anammats av andra högerpartier. 

Men vi glömmer aldrig vilket parti Sverigedemokraterna är.

Även om Moderaterna och Kristdemokraterna verkar ha gjort det. För de partierna finns det ett annat ord: Medlöpare.

I ett upprop i DN den 22 september vittnar 74 forskare och journalister om hur hot, hat och trakasserier riktade mot deras yrkesgrupper har ökat. Hur samhällsklimatet på senare år blivit allt hårdare.

”För några av oss har det lett till stort personligt lidande och till att vi tvekar att göra det vårt yrke kräver – undersöka fakta, granska makten och förmedla kunskap.”

Risk att röster tystnar

I förlängningen riskerar det här att leda till ett samhälle där röster tystar och där demokratin i förlängningen slocknar. 

En person som betalat det yttersta priset för att säga ifrån mot den nynazism där SD har sina rötter var syndikalisten Björn Söderberg. I år är det 25 år sedan han mördades av nazister efter att ha avslöjat att nazistledaren Robert Vesterlund valts in i styrelsen i en lokal fackklubb, där de båda jobbat. 

Den nuvarande samhällsutvecklingen visar på behovet av antifascistisk och antirasistisk organisering – inte minst inom arbetar- och fackföreningsrörelsen. 

Ett kallare samhällsklimat kräver många modiga röster – och det kommer kräva andra som vågar stå bakom de som säger ifrån.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
SD lämnade ut Arbetarens reporters nummer till tidigare NMR-medlem. Foto: Skärmdump substack, Skärmdump SD dalarna, Wikimedia Commons. Montage: Arbetaren

Arbetaren söker SD – får SMS från ”Förtals­ombuds­mannen”

Under helgen hade SD Dalarna besök av den självutnämnde ”Förtalsombudsmannen” Christian Peterson. När Arbetaren söker partiet får man inga svar, däremot ett oväntat SMS.

Arbetaren sökte under måndagsförmiddagen SD:s pressavdelning och SD Dalarna för en kommentar angående att de bjudit in en person med kopplingar till NMR att föreläsa för partiets lokalavdelning.  

SD:s pressavdelning hänvisade till partidistriktet i Dalarna och Arbetaren har vid upprepade tillfällen sökt Rasmus Giertz, SD Dalarnas ordförande.

Runt fyra timmar efter att Arbetaren har sökt Rasmus Giertz för första gången får Arbetarens reporter meddelanden från ett nummer tillhörande Christian Peterson. Sms:en, som Arbetaren får innan måndagens artikel är publicerad, är två bilder. På den ena står det ”C’mon, do something” på den andra syns en hund vilandes på asfalt.

Numret har i flera år använts av Christian Peterson för att samla in pengar på sociala medier. Bland annat genom projektet Förtalsombudsmannen.

I tidskriften Expo beskrivs projektets metod: Christian Peterson söker upp uttalanden eller inlägg i sociala medier från personer han ser som meningsmotståndare, för att sedan stämma personen bakom uttalandet.

Det framstår alltså som att Sverigedemokratierna, i stället för att svara på tidningens frågor, ger ett icke-offentligt telefonnummer till Christian Peterson.

SD svarar inte

Arbetaren söker Sverigedemokraterna både på riksnivå och i Dalarna för att få svar på hur det kan komma sig att Christian Peterson plötsligt hör av sig till det nummer som tidningen använder när de ringer SD.

Sverigedemokraternas presstjänst anser att det är ett ärende på lokal nivå och hänvisar till distriktet och SD Dalarna.

Arbetaren har sökt ordföranden för SD Dalarna utan resultat.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
En man i 25-årsåldern omkom efter en arbetsplatsolycka på Forsmarks kärnkraftverk
Den unga mannen fördes med ambulanshelikopter till sjukhus där han bara några dagar senare avled till följd av sina skador. Foto: Christine Olsson/TT

Svenska arbetsplatser: Fyra döda på mindre än en vecka

Den man som i slutet av förra veckan skadades under ett svetsarbete vid Forsmarks kärnkraftverk har nu avlidit. Dödsolyckan är därmed den fjärde på mindre än en vecka på svenska arbetsplatser.

Det var på fredagsförmiddagen förra veckan som en man i 25-årsåldern skadades svårt i samband med ett svetsarbete vid kärnkraftverket Forsmarks tredje reaktor i norduppland.

Mannen, som var anställd av Forsmark, fördes med ambulanshelikopter till sjukhus där han under helgen har vårdats med svåra skador. Under tisdagen kom dock beskedet att han avlidit.

Polisen och Arbetsmiljöverket har utreder nu händelsen och en teknisk undersökning av olycksplatsen har gjorts, enligt P4 Uppland.

Dödsolyckan var den fjärde på bara några dagar vid svenska arbetsplatser och hittills i år har minst 29 personer omkommit på sina jobb, enligt Arbetsmiljöverkets statistik.

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
Montage med Christian Peterson mot en bakgrund där det står Välkommen till SD Dalarna och nazistflaggor.
Tidigare NMR-aktivisten Christian Peterson talade i helgen för SD Dalarna. Foto: Skärmdump, Wikimedia Commons, Skärmdump. Montage: Arbetaren

SD Dalarna bjöd in föreläsare med NMR-bakgrund 

I helgen föreläste den så kallade Förtalsombudsmannen, Christian Peterson med bakgrund i nazistiska Nordiska motståndsrörelsen, för Sverigedemokraterna i Dalarna.

”Igår hade jag det stora nöjet att föreläsa för Sverigedemokraterna i Dalarna om vänsterextremism och det hot som denna rörelse utgör”, skriver han i ett inlägg på sin blogg. 

2018 var Christian Peterson aktiv i NMR och gick 2019 över till Alternativ för Sverige som han lämnade efter partiet misslyckats i valet 2022, berättar Jonathan Leman, researcher på Expo.

– Därefter satsade han helt på medieaktivism med olika anmälningskampanjer, säger Jonathan Leman.

På frågan om hur Sverigedemokraterna ställer sig till att partiets lokalförening i Dalarna bjudit in en tidigare NMR-aktivist som föreläsare svarar partiets presstjänst att ”Då detta är ett ärende av lokal karaktär hänvisar vi er till distriktet Sverigedemokraterna i Dalarna.”

Arbetaren har upprepade gånger försökt kontakta distriktets ordförande Rasmus Giertz, utan resultat.

I riksdagsvalet 2022 ökade SD Dalarna med nästan 5 procent och fick nära 26 procent av rösterna. Efter valet valdes SD Dalarna in tidigare riksdagsledamoten Kent Ekeroth som oppositionsråd i regionen. 

Lokalföreningen har hamnat i blåsväder flera gånger på senare tid, som senast i somras när P4 Dalarna kunde avslöja att SD Dalarna handlat för en halv miljon kronor – utan att kunna redovisa vad pengarna gått till. Pengarna har partiet bland annat fått som skattefinansierat partistöd från region Dalarna. 

I somras underkände även partiets revisor fjolårets bokföring till följd av det saknade underlaget, vilket ledde till att regionfullmäktige stoppade utbetalningen av årets partistöd. Trots kvittokaoset klubbade regionstyrelsen igenom partistödet i mitten av september.

Christian Petersons nuvarande koppling till NMR

Jonathan Leman lyfter hur Christian Peterson fortfarande har kopplingar till NMR genom bland annat uthängningsidan Avmaskerat som NMR startade 2020.

– Han hyllar, samverkar med, donerar pengar till och uppmuntrar andra att stödja dem. Han uttrycker stöd för både för NMR och aktivklubbarnas gatuaktivism.

Nyligen förlorade Christian Peterson en förtalsstämning mot Expo-reportern Morgan Finnsiö. Tidningen Journalisten skriver att Morgan Finnsiö delade Christian Petersons inlägg på X med kommentaren ”Säg att du hatar svarta utan att säga att du hatar svarta.” Christian Peterson delade en artikel om den svenska slavkolonin Saint-Barthélemy, åtföljt av en emoji med hjärtögon.

Jonathan Leman. Foto: David Lagerlöf

Jonathan Leman säger att Sverigedemokraterna tidigare delat en publicering från Christian Peterson från partiets officiella konto på Twitter, nuvarande X, och han har även blivit intervjuad på den SD-kopplade nyhetsplattformen Riks.

Att partiet nu tar in Christian Peterson som talare följer, enligt Jonathan Leman, en trend där tidigare där gränsdragningar högerut monterats ner.

– Förut pekade SD ut olika medier, och aktörer inom den högerextrema miljön som extremister, antidemokrater, fascister och nazister, säger Jonathan Leman och exemplifierar med hur man 2015 sparkade ut ungdomsförbundet.

Enligt Jonathan Leman sammanfaller förändringen med att Moderaterna och Kristdemokraterna öppnade dörren för samarbete med Sverigedemokraterna.

Publicerad Uppdaterad