Film #33/2017

Under smutsigt tryck

Behnam Behzadis drama Ta hand om mamma börjar som en försiktig undran från ett syskon till ett annat om de inte ska hjälpas åt, och växer till ett praktgräl som bakom mammans rygg splittrar familjen helt och hållet. Foto: Folkets Bio

[FILM] Ta hand om mamma Regi: Behnam Behzadi Biopremiär 28 april Niloofar driver en syfabrik och har en romans som hennes familj inte känner till. Hon och hennes bröder oroar sig för sin sjuka mamma, och när läkarna vill att modern ska flyttas från det starkt luftförorenade Teheran gör bröderna upp planerna för sin syster […]

[FILM] Ta hand om mamma
Regi: Behnam Behzadi
Biopremiär 28 april

Niloofar driver en syfabrik och har en romans som hennes familj inte känner till. Hon och hennes bröder oroar sig för sin sjuka mamma, och när läkarna vill att modern ska flyttas från det starkt luftförorenade Teheran gör bröderna upp planerna för sin syster att resa med som sjuksköterska och sällskap.

Till att börja med ser hon att det är den enda lösningen, hon får också beskedet i en gisslansituation bredvid moderns sjuksäng. Men när en av bröderna säljer fabrikslokalen och Niloofar inser att de anställda blir arbetslösa börjar hon ifrågasätta brödernas rätt att styra hennes liv. Hon börjar också fundera på hur andra män, som pojkvännen, tar henne för självklar.

Luftföroreningen som hindrar den varma och smutsiga luften att stiga blir en metafor för trycket på kvinnorna.

Behnam Behzadis drama Ta hand om mamma börjar som en försiktig undran från ett syskon till ett annat om de inte ska hjälpas åt, och växer till ett praktgräl som bakom mammans rygg splittrar familjen helt och hållet. För bröderna är det självklart att lillasystern gör som de bestämmer, de ordnar hennes ekonomi och boende i ett hus på landet på bästa sätt.

Luftföroreningen som hindrar den varma och smutsiga luften att stiga (”inversion”, som är filmens engelska titel) blir en metafor för trycket på kvinnorna, som bara ibland när de ses kvinnor emellan försiktigt lättar på trycket kring det ständiga tvånget att anpassa sig.

Efter att dagen innan ha sett den lysande iranska The Salesman (Asghar Farhadi) som går på bio just nu, där det ytligt sett jämställda paret hamnar i en liknande situation av patriarkal beslutsamhet över det gemensamma för att hantera en jobbig situation, är Niloofars uppror och utveckling befriande. Hon talar för kvinnor inte bara i Iran utan i många länder, inklusive Sverige, där kvinnor underordnar sig det underförstådda kravet att vara den som genom att ställa upp tar hand om valhänta män som inte har övning i eller kravet på sig att lyssna och respektera.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984