Brittiska matbud organiserar motstånd

I Sverige strävar just nu Transports ombudsmän efter att reglera matleveransbranschen genom kollektivavtal. Men i Storbritannien har matbuden tagit saken i egna händer i rätten och genom direktdemokratiska fack.

Utrikes
Om de brittiska matbuden lyckas i sin kamp, som nu tas till domstol, så har de kommit runt matbudföretagens affärsmodell, som i Sverige vållat Transport problem.
Foto: Darko Vojinovic/TT

200 cykelbud på matbudsföretaget Deliveroo i Storbritannien stämmer arbetsköparen för diskriminering och en rad arbetsrättsliga brott. Med stämningen hoppas de få arbetsdomstolen att erkänna dem som anställda och underkänna företagets påstående att de bara är egenanställda underleverantörer.

– Påståendet att Deliveroo-buden är egenanställda underentreprenörer som driver eget företag och att Deliveroo är cykelbudens kund är absurd, säger Annie Powell, matbudens juridiska ombud från juristbyrån Leigh Day, i ett pressmeddelande.

Deliveroo-buden utför företagets enda funktion, att leverera mat och dryck från restauranger till kunder.
Annie Powell, Deliveroo-budens juridiska ombud

Om cykelbuden är att betrakta som anställda har de också rätt till de grundläggande rättigheter de nu förvägras, såsom sjuklön, minimilön och semester och viss anställningstrygghet. I dagsläget förvägras de samtliga.

Annie Powell anser fallet vara solklart

– Deliveroo-buden utför företagets enda funktion, att leverera mat och dryck från restauranger till kunder. De är hårt styrda av Deliveroo och har uppenbart den beroendeställning som karaktäriserar en anställning, säger Annie Powell vidare i meddelandet.

Deliveroo intar en hållning inte långt ifrån de svenska motsvarigheterna i Sverige Foodora och Ubereats.

”Cykelbuden väljer själva när och var de vill köra med oss, såväl som hur länge, vilket ger dem flexibiliteten och friheten att arbeta med oss samtidigt som de studerar, driver ett mindre företag eller arbetar för en annan arbetsgivare”, skriver företaget i ett pressuttalande.”

Om cykelbuden lyckas så har de kommit runt företagens affärsmodell, som i Sverige vållat Transport problem. Arbetaren har tidigare skrivit om fackets strävan att teckna avtal för branschen. Men den så kallade gigekonomins okompatibilitet med den svenska modellen har hittills skapat ett oklart rättsläge.

I Storbritannien har dock Leigh Day tidigare lyckats med att underminera företagens strategi. I slutet av förra året klassade arbetsdomstolen, efter byråns stämning, både Uber-chaufförer och cykelbud på City Sprint som ”arbetare”. I Deliveroo-fallet vill cykelbuden gå längre och klargöra att det råder ett regelrätt anställningsförhållande, vilket skulle ge dem rätt till bland annat uppsägningslön.

Domslutet är ännu ett bevis på vad vi hela tiden vetat vara sant: budföretagen berövar olagligen sina arbetare deras rättigheter.
Jason Moyer-Lee, IWGB:s generalsekreterare

Men parallellt med den rättsliga kampen pågår också en facklig kamp på matbudens arbetsplatser runt om i landet. På flera platser har buden organiserat sig i direktdemokratiska fackföreningar. I London stoppade, genom strejk, det huvudstadsbaserade Independent Workers Union of Great Britain, IWGB, förra året en ensidig kontraktsändring från företagets sida, vilket hade sänkt lönen.

Men facket har också varit framgångsrika i rättssalen. Bara för en vecka sedan fick de Londons arbetsdomstol att klassificera de anställda på budföretaget Excel som ”arbetare” och planerar nu att även söka göra detsamma med Deliveroo.

– Domslutet är ännu ett bevis på vad vi hela tiden vetat vara sant: budföretagen berövar olagligen sina arbetare deras rättigheter. Medan domarna faller som dominobrickor rekommenderar vi budföretaget som IWGB ännu inte stämt att skärpa till sig, säger Jason Moyer-Lee, IWGB:s generalsekreterare, i ett pressmeddelande.

Den syndikalistiska fackföreningen IWW har också börjat organisera Deliveroo-anställda i flera städer i Storbritannien, däribland Leeds och Bristol.

Enligt IWW ska företaget där ha infiltrerat en chatgrupp och därigenom kunnat identifiera vilka cykelbud som var medlemmar i facket. Därefter blev samtliga sju medlemmar bortplockade från schemalagda pass. Efter påtryckningar har en av dem nu återfått tidigare pass, men deras kamp för vad de nu kallar ”The Leeds 6” fortsätter och har stöd även bland de större fackförbunden.