Artikel 1 av 2

Hamnarbetarförbundet får global draghjälp

Strejken i Göteborgs containerhamn avbryts. Under onsdagen återupptas förhandlingarna mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsköparen. Denna gång har förbundet internationell uppbackning genom hamnarbetarinternationalen IDC:s generakoordinatör.

Inrikes
Hamnarbetarförbundets främsta förhoppning med att bjuda in hamnarbetarinternationalen IDC till förhandlingarna är att lösa upp det låsta läget i konflikten i Göteborg.
Foto: Mark Lennihan/TT

Denna artikel är ännu bara tillgänglig för prenumeranter. Logga in nedan eller registrera dig för att få direkt tillgång till hela artikeln.

Prenumeration på tidningen Arbetaren ger tillgång till webbtidningen som utkommer två gånger/vecka, med ett fylligt månadsmagasin* på papper med utvalda reportage och artiklar.

Vill du betala (49 kr/månad) med hjälp av Autogiro så måste du fylla i detta formulär. Då tar det tyvärr några dagar innan du kan logga in på Arbetaren.se.

*Månadsmagasinet samlar längre samhällsreportage, essäer och intervjuer som publicerats i webbtidningen i ett tryckt magasin. Det kommer inte att finnas tillgängligt i handeln. Endast prenumeranter på tidningen Arbetaren kommer att få detta magasin.

Välj prenumeration


Välj betalsätt

Ångerrätt
Du har rätt att ångra/säga upp din beställda prenumeration. Meddelande om detta ska lämnas till [email protected] eller per brev Arbetaren Prenumerationsavdelningen, Box 6507, 113 83 Stockholm

Meddelandet skall innehålla följande information: 1) kundnummer 2) fakturanummer. Glöm inte att fylla i orsaken till returen på fakturans baksida. Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav.

Reklamation & retur
Vi garanterar att tidningen du beställt är felfri vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad tidning ska du kontakta kundtjänst så snart som möjligt, dock senast inom 7 dagar från det att du mottagit tidningen. Vi tar emot felanmälan och skickar en ny tidning. OBS! Innan du returnerar en defekt/fellevererad vara måste du kontakta kundtjänst för att få reklamationen godkänd.

Visa Card Icon Mastercard Card Icon

Inom kortbranschen finns ett omfattande säkerhetsregelverk om hantering av kortinformation framtaget, PCI. Regelverket gäller både säljföretaget men även för de underleverantörer som säljföretaget anlitar. Exempel på underleverantörer kan vara transaktionsinsamlare, kassasystemleverantör, mjukvaruleverantör, betalväxel, mm.

Vi ber därför säljföretaget meddela oss uppgift om samtliga leverantörer som säljföretaget anlitar eller kommer att anlita för hantering av korttransaktioner, oavsett vilken tjänst som utförs. Om säljföretaget själv eller om säljföretaget använder sig av en leverantör som inte uppfyller det vid var tid gällande säkerhetsregelverk kan säljföretaget utsätta sin affär för onödiga finansiella risker.

För information om fullständiga PCI regler, vänligen kontakta oss på Euroline.

För att du som redan befintlig prenumerant skall kunna logga in på Arbetaren.se behöver vi registrera dig med hjälp av ditt kundnummer och postkod. Ditt kundnummer hittar du på baksidan av tidningen du får hem eller på din senaste faktura.

Ni som behöver ytterligare handledning, ring 08-522 456 80 (måndagar kl 10–13) eller e-posta till [email protected]

Artikel 2 av 2

”Förhandlar inte med Hamnarbetarförbundet”

På onsdagen återvänder parterna i hamnkonflikten till förhandlingsbordet. Men nu säger arbetsköparen APM Terminals att det inte är en förhandling. Enligt Sophia Tuvesson, personal- och förhandlingschef, har bolaget aldrig förhandlat med Hamnarbetarförbundet i konflikten.

Inrikes
Vid ett flertal tillfällen har både arbetsköparorganisationen Sveriges Hamnar och medlare utsedda av Medlingsinstitutet varit involverade i förhandlingar i Göteborg. Trots det hävdar nu APM:s förhandlingschef Sophia Tuvesson att företaget aldrig avsett att förhandla med fackförbundet.
Skärmdump: Arbetaren

Genom internationell inblandning i förhandlingen med APM Terminals i Göteborg hoppas Hamnarbetarförbundet öka trycket för en lösning på konflikten där. Men att kraften från 100 000 hamnarbetare världen över skulle kunna rubba företagets hållning är i alla fall inte något som APM Terminals förhandlingschef förmedlar. Till Arbetaren förnekar förhandlingschefen, Sophia Tuvesson, att det ens rör sig om en förhandling.

– Vi förhandlar ingenting med varken IDC eller Hamnarbetarförbundet. Det vi gått med på är att ha en dialog och inget annat, säger hon.

Att den internationella samarbetsorganisationen för hamnarbetarfack, IDC, nu aktivt blandar sig i konflikten tar hon lätt på.

– Det innebär egentligen ingenting, vi lägger ingen extra vikt vid det. Den internationella har inget med det svenska att göra. De har haft ett önskemål om att träffa oss för en dialog och vi har hela tiden varit öppna för det.

Vi har aldrig förhandlat med Hamnarbetarförbundet i den här konfliktsituationen.
Sophia Tuvesson, förhandlingschef, APM Terminals

Men hon går ett steg längre. Parterna har suttit vid förhandlingsbordet vid upprepade tillfällen under den nästan årslånga konflikten. Vid ett flertal tillfällen har både arbetsköparorganisationen Sveriges Hamnar och medlare utsedda av Medlingsinstitutet varit involverade. Trots det hävdar nu Sophia Tuvesson att APM Terminals aldrig avsett att förhandla med fackförbundet.

– Vi har aldrig förhandlat med Hamnarbetarförbundet i den här konfliktsituationen. Det vi har gjort är att ha dialog för att se och hitta möjliga lösning på konflikten, säger hon.

Är inte det vanlig sed på svensk arbetsmarknad att parterna förhandlar?

– Jag tror inte att du ska lägga så mycket vikt vid det. Det här är inte en speciellt vanlig situation, säger Sophia Tuvesson.

Svaret väcker förstås flera frågor kring hur bolaget ser på sina skyldigheter att förhandla med facket, sin syn på den svenska partsmodellen och på fackliga rättigheter i allmänhet. Men några fler svar vill inte Sophia Tuvesson ge. Dialogen med Arbetaren är över.

– Nu är jag är på väg in i ett möte och vi har haft den här dialogen med dig nu och jag tycker att den är på väg åt helt fel håll, så jag får be om att få att avbryta där, säger hon och avslutar samtalet.

Till en början, för nästan ett år sedan, handlade konflikten i Göteborgs containerhamn om sakfrågor, men allt eftersom tiden gått har relationen mellan parterna blivit allt mer spänd och konflikten fördjupats.

Tidigare har Hamnarbetarförbundet, som representerar över 80 procent av de arbetande i hamnen, haft en särskild status, trots att kollektivavtalet i stället är tecknat med LO-facket Transport. Men i slutet av förra året meddelade företaget att Hamnarbetarförbundet nu förlorar rätten att utse skyddsombud. När APM Terminals i början av året meddelade att det skulle bli uppsägningar stängdes förbundet ute från förhandlingarna.

Jag har papper på att vi förhandlat.
Peter Annerback, ordförande, Hamnarbetarförbundets avdelning 4

Men företagets nya hållning förvånar även Peter Annerback, ordförande i Hamnarbetarförbundets avdelning 4 och APM Terminals lokala motpart i konflikten.

– Jag förstår inte riktigt syftet. Det är ju klart att vi har haft förhandlingar. Jag har papper på att vi förhandlat. Men den här konflikten har ju varit så sedan i början av förra året. Vi hamnar ständigt i en diskussion där vi plötsligt inte är överens om vad vi var överens om förra veckan.