Den socialdemokratiska jämställdhetspolitiken skördade aldrig några ovationer från feministiskt håll. Tvärtom låg den hela tiden steget efter, hämtade merparten av sina idéer utanför det egna partiet och hamnade inte sällan fel i viktiga frågor. När varannan damernas kom till stånd valet 1994 var det på grund av stödstrumpornas blotta existens snarare än feministiskt arbete inom […]
Den socialdemokratiska jämställdhetspolitiken skördade aldrig några ovationer från feministiskt håll. Tvärtom låg den hela tiden steget efter, hämtade merparten av sina idéer utanför det egna partiet och hamnade inte sällan fel i viktiga frågor. När varannan damernas kom till stånd valet 1994 var det på grund av stödstrumpornas blotta existens snarare än feministiskt arbete inom partiet. Inte förrän kongressen 2001 blev socialdemokraterna ett feministiskt parti, och den mobilisering för delad föräldraförsäkring som s-kvinnor och LO:s Wanja Lundby-Wedin stod bakom senaste kongressen viftades som bekant bort av partiordförande Persson innan kongressen ens hade inletts.
Icke desto mindre ter sig den förvirrade s-märkta jämställdhetspolitiken som en dröm i jämförelse med vad vi tycks ha framför oss. Hittills består alliansens så kallade jämställdhetspolitik – eller familjepolitik som det heter på kristdemokratiska – av ett ogenomtänkt hafsverk. Alla allianspartier fick slänga in sina önskemål i ett uppsamlingskärl inte långt före valet.
Borg och Olofsson lovade svensk medelklass en skattesubventionerad städerska, helst hämtad från det stora ”utanförskapet”, vilket ofta sammanfattas som en satsning på kvinnorna. Kristdemokraterna lyckades med konststycket att föra in vårdnadsbidrag i uppgörelsen, vilket också gärna beskrivs som – just det – en satsning på kvinnorna. Till detta folkpartiets jämställdhetsbonus, som ska belöna högavlönade pappor som är hemma med sina egna barn. Voila: avdrag, bidrag och bonus – det vill säga alla former av statliga subventioner och stöd som finns – inom samma politikområde.
I flera fall direkt motverkande, dessutom. Eller kan man på allvar tänka sig att börja finansiera hemmafruar både genom att låta dem dra av den egna städningen samtidigt som de lyfter vårdnadsbidrag för de något äldre barnen och låter högavlönade pappa vara hemma till högre föräldrapenning med minstingen? Man måste helt enkelt ha struntat i såväl trovärdigheten som statsfinanserna. Som Svenska Dagbladet kunde berätta, efter en rundringning till de nya statsråden i januari, säger så många som 13 ministrar nej till feminism. Bland dessa hittar man inte oväntat Mats Odell, Göran Hägglund och Carl Bildt, men också jämställdhetsminister Nyamko Sabuni.
I veckan som gick vädrade Sabuni sina egna jämställdhetspolitiska visioner i en intervju på Dina Pengar.se. Jo, Reinfeldts nej till kvotering av statliga chefer ligger fast. Till detta ett nej till lagstiftning om kvotering i börsnoterade styrelser. Lägg därtill det tidigare beslutet att slå samman alla diskrimineringsombudsmän till en myndighet och den socialdemokratiska jämställdhetspolitiken är ett minne blott.
Sabuni föreslår nu dessutom en check eller ”voucher” att lägga till barnbidraget för hushållsnära tjänster så att alla, oavsett inkomst, ska kunna köpa tjänster som tvätt eller matlagning. Enligt Dina Pengar.se skulle blott hundra kronor per hushåll kosta statskassan 1,7 till 2 miljarder – och 100 kronor köper inte många rena skjortor.
Men förslaget tycks inte ha passerat herr Borg, som är en av de sex ministrar som oreserverat kallar sig feminist. Frågan är på sätt och vis varför en regering som endast knappt kallar sig feminister och som än mindre erkänner könsmaktsordningen ska med en jämställdhetsminister till? Pigavdrag har vi hur som helst ifrån första juli, och hemmafruavdrag verkar kunna bli nästa steg. Vi talar jämställdhetspolitisk massaker. Året är 2007.