Det är den tyske regissören Tom Tykwer (Spring Lola) som till slut fått till det med vad som borde blivit århundradets storsäljare.Ännu har man väl inte hört talas om någon som inte fallit pladask för den lille mördaren utan doft, som försöker göra parfym av oskulder i 1700-talsfrankrike. Trots sitt vidriga budskap är och förblir […]
Det är den tyske regissören Tom Tykwer (Spring Lola) som till slut fått till det med vad som borde blivit århundradets storsäljare.
Ännu har man väl inte hört talas om någon som inte fallit pladask för den lille mördaren utan doft, som försöker göra parfym av oskulder i 1700-talsfrankrike. Trots sitt vidriga budskap är och förblir romanen en oemotståndlig bladvändare. Filmen når kanske inte upp till bokens höjder, men är en underhållande saga utan de värsta utsvävningarna. Kanske ser huvudpersonen lite för bra ut, och inte är filmmediet lika fantasiväckande som svarta bokstäver på vita blad som man vänder i sin egen takt, inte heller blir lektionen lika grundlig i detaljerna kring parfymtillverkning – besattheten i detta ämne är en av bokens tillgångar.
Men för all del – se filmen, men läs boken först, den har påpassligt kommit i nyutgåva i år (storpocket på W&W).