I helgen hade utställningen El Sur – Narratives of Extraction vernissage på ett av Stockholms bästa gallerier. En förvisso sorglig men också färgsprakande vidräkning med utarmningen av naturtillgångar i Latinamerika, en utvinning som inte minst vi i väst understödjer med vår konsumtion av allt från avokado till telefoner.
Färgfabriken har i en rad utställningar fokuserat på klimatfrågor, oftast sett ur ett globalt perspektiv, och fortsätter att göra så. Den 13 april öppnade samlingsutställningen El Sur – Narratives of Extraction, där en grupp latinamerikanska konstnärer ställer ut verk som berör exploateringen av naturtillgångar i deras respektive länder, och hur det drabbar särskilt ursprungsbefolkning.
För många är det kanske en paradox hur det just är den ”gröna” klimatomställningen som är boven här. När fossila bränslen fasas ut är det andra råämnen som utvinns och lämnar giftig, ofta död, natur efter sig. Till dessa hör olja och litium.
Så fort det går att tjäna pengar på en naturtillgång startar en destruktiv process för landskapet och för människor och djur. Vatten har blivit en sådan lönsam naturtillgång i Chile sedan det privatiserades under den nyliberala vågen under Pinochets diktatur med nyliberalt fokus. Vattentillgångarna är i sig en rikedom eftersom det krävs enorma mängder inom gruvindustrin kring litium, men också i till exempel avokadoodlingar. Inte bara i Chile har naturliga saltöknar ersatts av jättelika litiumbäddar, som Alejandra Prieto (Chile) visar i sin film Solo tendrás piedras (“Du kommer bara att ha stenar”).
Bland ett par installationer, tryck och skulpturer i den stora utställningshallen ställer de flesta konstnärerna ut korta och längre konstfilmer på stora filmdukar. Intressant nog hakar de i varandra och harmonierar trots att de kommer från olika länder och miljöer, och trots att de har skilda berättarstilar.
Seba Calfuqueo, som tillhör Mapuche, ursprungsfolk i Chile och Argentina, utgår ifrån sitt kulturarv för att kritisera Mapuchefolkets låga sociala, kulturella och politiska status i det nuvarande chilenska samhället. Hon utforskar genom bland annat installationer, keramik och film kulturella likheter, skillnader och stereotyper mellan inhemska och västerländska tankesätt, och vill synliggöra feminism och sexuell olikhet.
I sin videofilm Kowkülen (”Flytande varelse” på Mapudungun, språket som talas av mapuche) hänger hon naken, fången i ett rep, i en flod medan hon berättar om sin tillhörighet och rätt till miljön, och förlusten som sker i samband med exploateringen av särskilt vattnet och floden. Samtidigt dansar argentinska Maxi Mamani, konstnär och dragqueenpersonan Bartolina Xixa i sitt verk om den permanenta kolonialismen, vid de berg där hen har sin uppväxt och kulturella rötter.
I mitten av salen tronar Ana Alensos (Venezuela, baserad i Berlin) evighetsverk Lo que la mina te da, la mina te quita (Vad gruvan ger, gruvan tar) där smutsigt lervatten plaskar och forsar i en evig sorglig kretsgång.
Naomi Rincon Gallardos (Mexiko) video Sonnet Of Vermin (ungefär “Ohyrans sonett”) är en lekfull men samtidigt mycket allvarlig musikal. Den består av stycken där vuxna och barn utklädda i fantastiska masker sjunger och dansar om miljön och hur djuren sprattlar, slukas och naturen degenereras. Silverfiskar, krokodiler och fladdermöss far runt och sjunger om farorna med miljöförstöringen. Även insekter och otäcka nattdjur har sitt existensberättigande är ett budskap. Det är skojigt men också hotfullt och till och med grovt på sina ställen.
Övriga utställande konstnärer är Iconoclasistas (Julia Risler och Pablo Ares, Argentina), och Marcela Magno (Argentina). Samtliga konstnärer är kvinnor eller icke-binära personer. De flesta har ett queert perspektiv med inslag av ekofeminism, och protesterar mot postkolonialt våld. Hur detta sömlöst gifter sig med konsten kring klimat och rovdrift på miljön känns självklart när man tagit del av El Sur (Södern).
Under utställningsperioden kommer också föreläsningar att hållas. På kulturnatten den 20 april har Färgfabriken fri entré och öppet till midnatt med performance, visningar av Färgfabrikens utställningar och DJ-sessions.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.