Inrikes #63/2022

Unga bojkottar gigtjänsterna

Bara en fjärdedel unga använder gigtjänster. I en undersökning uppger närmare hälften av de som avstår att valet är medvetet. Det är de dåliga arbetsvillkoren som avskräcker.

Tre fjärdedelar av unga svenskar använder sig inte av gigtjänster för mat och taxi som Foodora, Uber och liknande. Det visar en undersökning som Novus gjort för Sveriges Radios P3 nyheter.

Även om unga generellt har mindre pengar att röra sig med uppger närmare hälften av de som svarat att deras beslut inte främst beror på privatekonomiska avvägningar. Istället är det de anställdas arbetsvillkor som fått de att avstå.

– Det är det som är djupt problematiskt med hela den här branschen att det finns flera företag som medvetet väljer att inte ta arbetsgivaransvar, säger Cerin Celik, utredare på Transport till P3 nyheter.

Både matleveransföretaget Wolt och taxiföretaget Uber svarar kanalen på den generella kritiken mot branschen.

Enligt Wolts vd är deras utförare är nöjda och Uber svarar att de inte lägger sig i arbetsvillkoren eftersom deras utförare är egenföretagare eller anställda av andra åkerier.

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Ge bort granskning i jul

Starta en prenumeration – få sex månader att ge bort

 

Klicka här för att stänga rutan