Rätt tänkt på Dramaten

”Nye Dramatenchefen Mattias Andersson som kommer från en annan teaterkultur än en kunglig institution gästspelades nu senast med Enkätgestaltningen Vi som fick leva om våra liv på Elverket. Nu sägs avtalet med Elverket upp – hur tänker man? Jo helt rätt.” Arbetarens Josephine Askegård om nedläggningen av Dramatens scen Elverket.

Kommentar
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Dramatens scen Elverket började som en utlöpare som kändes lite fräck – en gammal industrilokal där lättare, snabbare nutidsaktuella föreställningar kunde ges. Inte minst har scenografin kunnat utvidgas – som i Swede Hollow som spelades med publiken mitt i slummens dal i Amerikaimmigranternas St Paul. Scenen har också utnyttjas till en plats där samtidens brännande frågor har diskuterats och gestaltats. Nye Dramatenchefen Mattias Andersson som kommer från en annan teaterkultur än en kunglig institution gästspelades nu senast med Enkätgestaltningen Vi som fick leva om våra liv på Elverket. Nu sägs avtalet med Elverket upp – hur tänker man? Jo helt rätt.

Sedan ett par års tid står både Kulturhuset Stockholms Stadsteater och Dramatens stora scen varit under renovering. Båda institutionerna har utlokaliserats i andra stadsdelar och i förorten, och till och med arbetat tillsammans med varandra och mindre, fria och privata teatrar med föreställningar på alternativa scener. Genom detta har Stockholms teaterliv förnyats och vidgats. Istället för ett fast avtal med dyra Elverket (med sin dyra restaurang) kan man nu fortsätta med det arbetet. Mattias Andersson kommer till stan med ett förtroendegivande första grepp. Som han säger i ett pressmeddelande: ”Samtliga Nationalscenens spelplatser behöver inte ligga på Östermalm”.