Scen #93/2019

Vanvördig, rolig – och vacker Lohengrin

Charlotte Engelkes Lohengin dreams leker uppkäftigt med Richard Wagners högstämda vision. Foto: Andreas Nilsson

Det anses illa och okänsligt att fråga varifrån människor kommer – det kan tolkas som ett påpekande av rasifierade personer som ”främmande”. Det är lite synd eftersom frågan nog oftast kommer för att visa intresse och kanske hitta gemensamma beröringspunkter. Samtidigt är det lätt att förstå att en svennebanan som aldrig satt sin fot i […]

Det anses illa och okänsligt att fråga varifrån människor kommer – det kan tolkas som ett påpekande av rasifierade personer som ”främmande”. Det är lite synd eftersom frågan nog oftast kommer för att visa intresse och kanske hitta gemensamma beröringspunkter.

Samtidigt är det lätt att förstå att en svennebanan som aldrig satt sin fot i en annan världsdel kan bli trött på att redogöra för livet i Pakistan, Sydkorea eller Somalia för sina mörka ögons skull. I Charlotte Engelkes dansföreställning Lohengrin dreams ställs frågan om och om igen av det internationellt sammansatta gruppen och så småningom också till publiken som hukar och känner sig pinsamma när de inte kan komma på något mindre tråkigt än ett framviskat ”Stockholm”.

[SCEN] Lohengrin dreams
Charlotte Engelkes
Dansens hus
På turné med Dansnät Sverige till den 22 februari 2020

En annan viktig del av föreställningens är inte heller så lätt att förhålla sig till för några av oss – kompositören till operan Lohengrin kan väl aldrig sluta diskuteras som sammanknuten med Nazityskland eftersom Hitler och hans hov gjorde Richard Wagner till sin musikaliska kultfigur. Själv ryser jag allt mer ju vackrare musiken ljuder, känslan av ett fasans soundtrack till Förintelsen går inte att tänka bort.

Wagner dog redan 1883 och vägrade skriva på protestskrifter mot judars rättigheter som cirkulerade, men skrev själv antisemitiska pamfletter och böcker. Detta är svårt att låta bli att tugga på detta när hans magiska musik träffar hela kroppen på en gång – jag går in i försvar mot att luras in i en oönskad kontext genom musikens direktlänk. Det är en stress som samtidigt är nyttig att utsätta sig för ibland.

Här finns trolleri, akrobatik, tjocka magar och tunna tält bakom vilka möten sker.

Men nazisterna äger inte musiken ändå – Engelkes, som tidigare gjort flera föreställningar med Wagnermusik, jobbar vidare med att klä sagor och medeltidsdiktning som ligger till grund för hans verk i vanvördiga och roliga kostymer. Här finns trolleri, akrobatik, tjocka magar och tunna tält bakom vilka möten sker.

Genom dansen leker de uppkäftigt med kompositörens högstämda vision: ”ett uttryck vår tids djupast tragiska situation, nämligen längtan efter att sjunka ned från de högsta, intellektuella höjder, ned till den djupaste kärlek, längtan efter att bli förstådd genom känslor och sinnen”, och tjatar med operans ofötröttliga hjältinna Elsa: ”Var kommer du ifrån?”

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984