Scen #84/2019

Tyvärr inga svar på mansplågans orsaker

Dante förskräcks inför en mansrollens brutalitet i Gudarna – den gudomliga tragedin. Foto: Anders Modig

Vi har sett dem alltför många gånger, brölande mansgrupper. I verklighetens groteska självhärlighet i idrottssupportergäng eller i näringslivets styrelserum. På scen i otaliga föreställningar tagna sig själv på stort, konstnärligt allvar eller med flabbande ironi med alltför ofta homofobiska eller rasistiska färgade inslag. Teater Reflex vill dissekera den enskilde mannen i gruppen i Gudarna – […]

Vi har sett dem alltför många gånger, brölande mansgrupper. I verklighetens groteska självhärlighet i idrottssupportergäng eller i näringslivets styrelserum. På scen i otaliga föreställningar tagna sig själv på stort, konstnärligt allvar eller med flabbande ironi med alltför ofta homofobiska eller rasistiska färgade inslag.

Teater Reflex vill dissekera den enskilde mannen i gruppen i Gudarna – La Tragedia Umana (den mänskliga tragedin) genom att med Dante Alighieris nedstigning i de nio kretsarna skärskåda några av de man kallar dagsaktuella synderna genom att byta ut de klassiska syndarnas likgiltighet, vällustiga, omättliga, giriga, vreda, kätterska och så vidare.

[SCEN] Gudarna – La Tragedia Umana (den mänskliga tragedin)
Regi och manus: Emanuelle Davin
Teater Reflex i Kärrtorp, Stockholm
Spelas till den 23 november

De ”nya” syndernas skeva mansideal, som porrkonsumtion, maktutövning, knarkande, våldsverkande, svek, övergrepp och självmordsbenägenhet har förstås praktiserats sedan Den gudomliga komedin skrevs i Italien under tidigt 1300-tal men kanske är det just i vår tid de inte längre utövas utan fördömande.

I en enkel men funktionell scenografi stiger den unge Dante ned i grupper av män, stönande och vrålande ut sitt lidande under utövande av mansrollens pålagor. Efter en kvart har vi fattat: mansgruppens helveteskretsar är en spegelbild av de krav på självplågeri, genom att bland annat avstå från varje form av känslighet, som redan på jorden är norm.

Hur fostras pojkar till att blir förövande män? Men inga frågor ställs och inga svar ges här.

Gisslandet fortsätter medan vi väntar på en gestaltning av de frågor som programmet utlovar: hur formas mannens roll till denna brutalitet. Hur fostras pojkar till att blir förövande män? Men inga frågor ställs och inga svar ges här.

Resultatet är att man till att börja med ömmar de stackarna som redan i vår jämmerdal tvingas in i perverterade roller, så småningom helt enkelt tröttnar på den bölande hopen.

Projektet lär ha pågått under lång tid som en undersökning av mansrollens perversitet, men på scen är huvudrollen Dante är den enda som (ganska gripande) förundrat ifrågasätter vad han ser. Någon ordentlig förståelse av krafterna bakom får dock varken han eller publiken hjälp med.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga