Fackbasen: Strejklagen är Hamns fel

De nya strejkförbuden är baserade på LO:s överenskommelse med Svenskt Näringsliv. ”Det känns allt annat än bra”, säger LO-facket Transports ordförande Tommy Wreeth. Men trots att Transport ställde sig bakom den nya lagen var det ”motvilligt”, menar Tommy Wreeth – som anser att felet Hamnarbetarförbundet bär ansvar för inskränkningarna.

Inrikes
”Det känns allt annat än bra med inskränkningar i den konflikträtt som facket historiskt kämpat sig till. Hamnarbetarförbundet bär ett stort ansvar för att det blev så här”, säger Transports ordförande Tommy Wreeth till Transportarbetaren.
Foto: Jan Lindkvist/Skärmdump från riksdagens webb-tv

Från den 1 augusti råder kommer den svenska strejkrätten att vara inskränkt. Nu säger LO-facket Transports ordförande Tommy Wreeth, som hittills försvarat den nya lagen, att det så här i efterhand inte känns bra.

Men trots att lagen baserats på LO:s, TCO:s och Sacos överenskommelse med Svenskt näringsliv, som fått Transports stöd, vilar stor skuld hos Hamnarbetarförbundet, menar han.

– LO, TCO och Saco var eniga när uppgörelsen tecknades med Svenskt Näringsliv förra sommaren. Det känns allt annat än bra med inskränkningar i den konflikträtt som facket historiskt kämpat sig till. Hamnarbetarförbundet bär ett stort ansvar för att det blev så här, säger Tommy Wreeth till Transportarbetaren.

Att Transport ställde sig bakom överenskommelsen som nu blivit lag var en fråga om att förhindra värre inskränkningar påhejade av de borgerliga partierna i riksdagen, hävdar han också.

– Vi har ställt oss bakom lagändringen, fast motvilligt. Risken var stor att vi annars skulle fått betydligt värre inskränkningar i strejkrätten, säger Wreeth till Transportarbetaren.

Men som Arbetaren redan rapporterat stod det under beslutsdebatten dagen innan den nya lagskrivningen klubbades klart att de borgerliga partierna långt ifrån släppt tanken om vidare inskränkningar.

– Vi anser att det inom en framtid också kommer att bli nödvändigt med en så kallad proportionalitetsprincip, sade Liberalernas Maria Nilsson under riksdagsdebatten.

Transportarbetarförbundets uppfattning har noll politisk relevans i Sverige idag. Jag skiter i vad de tycker och påstår.
Erik Helgeson, Hamnarbetarförbundet

Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i Hamnarbetarförbundet, tar anklagelsen mot förbundet med ro.

– Transportarbetarförbundets uppfattning har noll politisk relevans i Sverige idag. Jag skiter i vad de tycker och påstår. Det tror jag gäller alla på hela arbetsmarknaden. Ingen bryr sig om det där tugget, säger han.

Men är det ert fel?

– Nej, och jag tror inte att det undgår någon att grunden till att Svenskt Närlingsliv lyckats driva igenom det här är att Transports agerande spelat dem i händerna. Man har satt organisationsegoismen framför klassintresset och hamnarbetarnas intresse. Men det är överspelat nu, ingen bryr sig.