Film #36/2019

Nya perspektiv på true crime i El Angel

Tonåringen Carlos Robledo Puch dansar och leker under sina brottsturnéer i Luis Ortegas verklighetsbaserade film El Angel. Foto: Edge Entertainment

Argentinaren Carlos Robledo Puch är en av de människor som har suttit längst i fängelse. Han var 20 år när han greps 1972 i Buenos Aires, Argentina, och dömdes till livstids fängelse för elva mord, ett mordförsök, 17 rån, en våldtäkt, ett försök till våldtäkt, ett sexuellt övergrepp, två kidnappningar och två stölder. [FILM] El […]

Argentinaren Carlos Robledo Puch är en av de människor som har suttit längst i fängelse. Han var 20 år när han greps 1972 i Buenos Aires, Argentina, och dömdes till livstids fängelse för elva mord, ett mordförsök, 17 rån, en våldtäkt, ett försök till våldtäkt, ett sexuellt övergrepp, två kidnappningar och två stölder.

[FILM] El Angel
Regi: Luis Ortega

Relativt färska regissören Luis Ortega har gjort en drömsk och vacker skildring av den skönlockige ”El Angels” expanderande våldsturné som pågick under ett drygt år, med den fantastiske debutanten Lorenzo Ferro i huvudrollen. Den verklige Carlos Robledo Puch rapporteras inte vara road av filmprojektet; han framstår som en lekande psykopat, utan plan eller tanke, som skjuter snabbt och utan samvete.

Nära 20 000 tyskar bosatte sig i Sydamerika 1945 till 1959, och några tusen av dem var nazister på flykt. Carlos Robledo Puch hade tysk härstamning vilket antyds lätt i filmen. Annars finns ingenting av den politiska situationen, som också var en relativt lugn mellanperiod under Juan Peróns exil, innan ”det smutsiga kriget” bröt ut.

Carlos Robledo Puchs verksamhet framstår som en drömsk tonårsperiod utan konsekvenstänkande. Han bor hemma hos sin naiva mamma och tar sig gärna en svängom till ett underbart 1970-talssoundtrack, i de hus där han gör sig hemma.

El Angel är en berättelse om en verklig våldsbrottsling och seriemördare men skapar också stark spänning i kontrasten till en romantisk bild av tiden och miljöerna – och förstås av den unge mannens änglalika uppenbarelse. Filmen om Robledo Puch inordnar sig i den nu heta genren ”true crime” men utan att följa den klassiska stilen där tittaren ställer sig utanför som en person i en domstol.

Under senare år har filmintresserade fått tillgång till intressant och bra film från Latinamerika, som En fantastisk kvinna (Chile), Roma (Mexico) och Birds of Passage (Colombia). De har en dramaturgisk koppling till hur kommersiell film utvecklats i USA under det sena 1900-talet, men också ofta en egen ton och inte minst diskuterar den ofta ämnen som åldrande, familj, fattigdom, traditioner, droger eller queerliv med för oss ovana perspektiv. Det är en otroligt glädjande utveckling.

 

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga