Film #11/2019

Maktkamp i samtidskostym

Saoirse Ronan som Maria Stuart i Mary, Queen of Scots i regi av Josie Rourke. Foto: Liam Daniel/Focus Features

Under 1500-talet pågick en hänsynslös kamp mellan Europas maktsfärer som fick ett sådant genomslag att vi än i dag känner många av aktörerna vid namn och karaktär. Under denna tid byggde man vidare på och underströk idén att en enskild person förkroppsligade Guds plan för staten. Våld var förstås det viktigaste verktyget mot de som […]

Under 1500-talet pågick en hänsynslös kamp mellan Europas maktsfärer som fick ett sådant genomslag att vi än i dag känner många av aktörerna vid namn och karaktär. Under denna tid byggde man vidare på och underströk idén att en enskild person förkroppsligade Guds plan för staten. Våld var förstås det viktigaste verktyget mot de som ifrågasatte auktoriteten.

[FILM] Mary Queen of Scots
Regi: Josie Rourke

Skildringarna av dessa maktkamper har gett upphov till en kulturkanon som påverkat hur vi ser på historien, men också hur historien skildras om och om igen i litteratur och på scen och film. Men med 1900-talets psykoanalytiska påverkan på kulturen har också förlorarnas berättelser tagit plats.

En figur i historien som levt vidare trots ett brutalt slut är Maria Stuart. Hon kröntes till drottning av Skottland före sin ettårsdag och tvingades 25 år senare till abdikation till förmån för sin tvåårige son. Hon var kusin och rival till Englands drottning Elisabet som lät avrätta henne efter tjugo år i engelsk fångenskap.

Kampen och intrigerna mellan Elisabet och Maria har fascinerat i 500 år och när regissören Josie Rourke tar sig an historien i Mary, Queen of Scots, förutser man intressanta, samtida tolkningar av dramat.

Josie Rourke är konstnärlig ledare för Donmar Warehouse, ett mindre icke-kommersiellt teaterhus och -kompani i Londons West end där Storbritanniens stjärnskådespelare möter en publik som inte alltid har det största kulturkapitalet i bagaget. Man spelar både ny dramatik och klassiker i nyskapande tolkningar. Grunden för arbetet är ”att understryka mångfald, yttrandefrihet och att väcka debatt” med sina uppsättningar.

Guy Pearce som William Cecil och Margot Robbie som Elisabet i Mary, Queen of Scots. Foto: Liam Daniel / Focus Features

Utan att ge avkall på fantastiska scenerier över Skottlands bombastiska landskap eller i de engelska palatsens betvingande tyngd och skönhet får de båda kvinnornas val och öden plats i scener som är psykologiskt trovärdiga. Kanske att dramaturgen Beau Willimon, som ligger bakom historier som Maktens män och House of Cards, ibland låter samtidens krav ta udden av det finstilta, med tjocka streck understruken undertext. Man känner sig inte riktigt lika intelligent som när man får tänka lite själv.

För den som gillar historia och dramatik där just inkludering gäller är filmen en dramatisk fest att njuta av.

Men för den som gillar historia och dramatik där just inkludering gäller är filmen en dramatisk fest att njuta av – och utan catfighten som alltid funnits med när historien mellan de två kvinnliga makthavarna tidigare berättats.

 

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984