Sommarföljetongen: Snart är det 1968 – Del 9

18

Det blev ett tvåbäddsrum på kvinnokliniken.

När Nina trädde in, nybadad och klädd i sjukhusets lilarandiga bomullsnattlinne, möttes hon av ett skrik ur den andra sängen. En flicka med likblekt ansikte låg där och skrek. En gråhårig sjuksköterska, som hade håret uppsatt mycket tätt kring huvudet, stod vid sängen och såg sträng ut.

– Droppar fröken Nilsson ordentligt nu? Ni måste droppa duktigt, varje kvart. Inget slarv, då kommer inte värkarna igång.

– Ja, ja. Flickan hade vänt bort ansiktet.

– Ni har inget att beklaga er över. Ta er samman nu och sköt droppflaskan ordentligt så går det fortare.

Nina insöp den isande avståndstagande tonen i sjuksköterskans röst. Vad kunde hon ha gjort, flickan som hade sådana plågor och ändå inte fick beklaga sig?

– Det är för väl att inte alla tonårsflickor är lika slarviga som fröken Nilsson. Ta upp plats på sjukhuset med sånt. Och så inte ens kunna sköta droppet ordentligt.

Sköterskan var på väg ut ur rummet med en sista fnysning.

Det kom ett avgrundsvrål som fick Nina att stelna till.

– Vad heter du, frågade Nina eftersom hon inte vågade fråga det hon verkligen ville veta.

– Jag önskar att jag fick dö. Det gör vansinnigt ont. Det kan inte vara möjligt att det måste göra så här ont.

Dörren öppnades och rummet uppfylldes av läkare och kandidater i vita rockar. De drog täcket av den bleka flickan så att hennes stora mage blottades. Alla måste klämma på den. Flickan pep och kandidaterna mumlade till varandra.

– Sjunde månaden, det ser inte bättre ut.

– Den längst framskridna vi har haft.

– Det tar lång tid att få igång henne.

Följderna, hörde Nina dem upprepa gång på gång. Förkrossad låg hon tyst i sin säng och kände sig som en förrädare för att hon inte satte sig upp och skrek. Flickan har så hemskt ont, kan ni inte göra något? Hur länge ska hon behöva ha det så här? Men när en av de vita rockarna slog sig ner på Ninas sängkant sa hon inte ett ljud.

– Hur var det här då? Allt väl?

– Ja tack.

– Du får en spruta nu så att du somnar. Du kommer inte att märka något förrän operationen är över. Då har du litet ont. Vi syr ihop såret, men i början gör det ont.

Sprutan var effektiv. Allt försvann. Hon hörde inga fler skrik. Hon vaknade till och frågade om allt var klart. Men hon vaknade för tidigt, operationen hade inte ens börjat. Någon stod böjd över hennes underliv. Hon lutade sig tillbaka. Hon var i ett annat rum men det försvann för henne.

Jag tror dom försöker plåga mig till döds bara för att jag begärde abort för sent. Dom hatar mig här.

Nästa gång hon vaknade var det mörkt och hon hörde ett vrål från sängen bredvid. Det pågick alltså fortfarande. Långsamt kom Nina till liv och såg att det bleka ansiktet var vänt mot henne.

– Hej. Jag heter Kristina. Lyckliga du som bara blev skrapad. Jag tror dom försöker plåga mig till döds bara för att jag begärde abort för sent. Dom hatar mig här. Dom ska bara plåga mig.

Nina försökte sätta sig upp i sängen för att få en överblick över rummet. Det fanns en radio inbyggd i bordet vid sidan av sängen. Hon slog på den. Klockan var strax efter nio med nyheter från TT. Kristina berättade om sitt liv. Det var ett enda elände.

– Först blev jag glad när jag blev på smällen, men sen stack han. Då ville jag inte ha barn, inte ensam va. Det var tidigt, så jag begärde abort och gick igenom femtusen jävla samtal med kuratorer och psykologer och skit. Sen kom han tillbaka. Han ville ha barnet, sa han. Jag tog tillbaka min ansökan och jag trodde på honom när han sa att jag kunde flytta hem till honom. Men det funka inte. Inte ett dugg funka det. Vi grälade och han började slå mig. Ju större magen blev, desto mer grälade vi.

– Vad gjorde du då?

– Vad fan skulle jag göra? Jag fattade att det inte skulle gå. Jag kunde inte bo hos honom. Jag försökte få komma hem igen men magen syntes och farsan blev rasande. Han sa att jag var en hora och en idiot och att jag aldrig mer skulle få sätta min fot i hans hem. Jag bad om abort igen och dom skällde ut mig för att jag inte visste hur jag ville ha det och för att det hade gått så lång tid. Dom ville att jag skulle föda barnet och adoptera bort det. Men det vägrade jag. Jag skulle inte kunna leva om jag visste att jag hade ett barn som inte ens fick vara hos mig.

– Vad ska du göra när du kommer ut härifrån?

– Ta livet av mig. Vad fan ska jag annars göra? Sjutton år, utkastad hemifrån, en kille som jag inte vill se mer, ingenstans att bo, inget jobb.

Berättelsen försvann i nya klagorop.

– Jag ska droppa mig själv i näsan en gång i kvarten för att sätta igång värkarna. Det är som att jag själv ska mörda mitt barn, jag klarar det bara inte. Jag kan inte droppa in det där, jag vill inte ta livet av min baby. Den lever därinne i min mage.

– Ångrar du dig igen?

– Jag har inte ångrat mig. Jag kan bara inte klara av en unge ensam. Min mamma var en ensam morsa, jag var ungen så jag vet hur det är. Gifta sig med första bästa som vill ta hand om en. Men fast han tvingar mig att kalla honom pappa har jag alltid hatat honom.

Sedan kan vi ta oss en titt på fostret, så ni får se vad ni har ställt till med.

En ny sjuksköterska kom in i rummet.

– Droppar fröken ordentligt? Jag hoppas fröken har förstått hur en koksaltabort går till. Att det är precis som en förlossning med värkar och allt, även om barnet är dött när det kommer fram. Det är mycket värkar kvar innan det här är över. Sedan kan vi ta oss en titt på fostret, så ni får se vad ni har ställt till med. Det ska väl avhålla er från att göra så här igen. Ja, ja, ja, ni skriker ni, men bit ihop och sköt droppet så är det över om några timmar. Och låt det bli en läxa!

Kristina Nilsson grät hela natten. Droppflaskan brydde hon sig inte om. När frukosten kom in blev det dags för utskällning. Det var för mycket kvar i flaskan. Droppet hade inte skötts ordentligt. En tredje sköterska tog tag i hennes ansikte och droppade själv ner den dödsbringande lösningen i näsborrarna. Kristina gurglade och grät och vrålade.

– Sluta upp med den där hysterin nu, sa sköterskan hårt. Ta er samman nu och var litet duktig för en gångs skull.

Nina funderade på om hon kunde göra något för Kristina. Det värsta var att hon tyckte synd om Kristina utan att kunna tycka om henne. Kristina var inte bara olycklig, hon var otrevlig också.

Medan Nina försökte röra sig så litet som möjligt började Kristina gå omkring i rummet. Hon sa att hon måste röra sig. Till slut satte hon sig på en stol vid fönstret. Hon öppnade och lutade sig ut.

– Bara fjärde våningen. Man kanske inte skulle slå ihjäl sig ordentligt. Vet du något bra och snabbt sätt att ta livet av sig?

Nina kom att tänka på den vita skumranden i Skagen, mötet mellan de två haven Kattegatt och Skagerack vid Danmarks nordligaste udde. Att gå ut där och låta sig sugas ner i vågorna, det hade hon alltid föreställt sig som det bästa tänkbara självmordet.

På eftermiddagen kom en läkarkandidat och bad Nina visa upp operationssåret. Han var ung och verkade mer generad än hon när han hastigt tittade in mellan hennes lår. Vid fönstret satt Kristina och kved. Kandidaten blev nyfiken på henne. Han satte sig på hennes tomma säng och började tala med henne i helt vanlig samtalston.

– Vill du inte ha dropp, frågade han.

– Jag har dropp, gnydde Kristina. Hon fällde ihop sig i ett anfall av smärta. Hon pekade på flaskan på sängbordet.

– Det måste vara något fel här, sa kandidaten. Jag ska tala med överläkaren. Du klarar ju inte att administrera lösningen själv. Det här kan dra ut på tiden om du inte får dropp.

– Det ska dra ut på tiden, förklarade Nina. Det är det som är straffet. Sköterskorna har mätt ut ett straff för Kristina. Tar det lång tid får dom många, många tillfällen att komma in och hata henne.

– Så får det inte gå till, sa kandidaten och reste sig med ett ryck och sträckte på kroppen. Så får det inte gå till, upprepade han tyst på vägen ut, medan han sträckte ytterligare på ryggen.

Efter en timme kom en av sjuksköterskorna in och väste:

– Det här går för sakta, säger doktorn. Men fröken är för lat, det är hela saken. Seså, inget sjåp nu.

– Det var en ung doktor här som sa att hon inte klarar att administrera droppet själv, försökte Nina.

– Det här ska fröken Broman inte lägga sig i.

– Hon har så hemskt ont och skriker och gråter hela tiden. Hur lång tid tar det?

– Vi ska snart vara färdiga, utan fröken Bromans medverkan.

Kristina vrålade högre än någonsin.

– Jag är färdig. Jag vill dö. Snälla, låt mig få dö, jag har inget att leva för. Syster, gör så att jag får dö!

Då kom den unge kandidaten in och allt blev tyst. Sköterskan kunde gott och väl ha varit hans mamma. Hon började tyst att ordna något kring Kristinas säng.

– Vad har hänt här, syster? Droppet skulle vara igång sedan en timme men jag ser inte ens en slang.

– Jag blev litet försenad bara, det ska snart vara ordnat.

– Ta ut den andra patienten, det här är inte trevligt för henne.

– Men doktorn, vi har ingen annanstans att lägga henne.

– Ta ut henne, sa jag. Det här är ju över om en timme. Hur var det här förresten, det kanske är dags för hemfärd?

Nina, som inte led av något annat än Kristinas plågor, ville gärna åka hem.

– Syster, ta patienten till undersökningsrummet så ska jag höra om hon kan få åka hem. Jag trodde hon skulle stanna en natt till, men det verkar gå bra här. Jag ska tala med överläkaren.

Men varför har hon fått ligga och plågas i två dygn?

När Nina rullades ut kopplade två sköterskor en slang till Kristinas näsa. Det var en lättnad att komma ut från detta rum, men Nina tyckte samtidigt att hon överlämnade en oskyldig till rovdjuren. Varför fick inte Kristina någon bedövning?

– Varför kan hon inte få bedövning, ropade Nina på väg ut.

– Bedövning? Det här ska fröken Broman inte lägga sig i.

Ett biträde som inte förstod svenska lämnade henne i ett kalt rum. Operation, stod det på en skylt. Den unge kandidaten kom efter en stund. Han frågade om hon hade ont, om hon kände sig orolig, om hon önskade stanna kvar över natten. När hon inte ansåg sig ha särskilt ont, bortsett från att såret sved, och inte önskade stanna kvar över natten, hämtade han överläkaren.

Allt var bra, nu skulle det inte uppstå smärtor vid samlag, sa överläkaren. Såret skulle vara helt läkt efter ungefär tio dagar. En kontroll efter fjorton dagar, det var allt. Inga samlag innan dess.

Kandidaten kom med Ninas väska och kläder över armen och överläkaren hastade vidare.

– Hur lång tid kommer det att ta för Kristina?

– Högst två timmar.

– Men varför har hon fått ligga och plågas i två dygn?

– Säg det. Outgrundliga äro Herrens vägar. Ja, ursäkta, men det är verkligen han själv som spökar. Alla är inte beredda att följa lagen bara för att den tillåter aborter. Det är emot Guds lag, enligt somliga. Dom tar chansen och utdelar straff å hans vägnar. Två dygns lidande, det kunde nog ha blivit mer.

– Men det är ju hemskt! Varför gör inte ni läkare något åt det?

– Det gör vi ju. Jag gjorde vad jag kunde.

– Men någon borde göra mer, skriva i tidningen eller vad som helst! Det kunde väl du göra, som sett hur det går till här på sjukhuset.

– Jag visste inte att vi var du. Jag måste fortsätta mitt arbete nu, om fröken ursäktar. Att koppla in pressen blir det bara obehag av, det skulle jag inte rekommendera. Har fröken någon som kan hämta eller ska vi beställa en taxi?

 

19

Bernhard kom och hämtade henne en timme senare. Trots att de inte känt varandra länge, hade hon berättat att hon skulle opereras och vad operationen gällde.

Han hade inte väntat henne förrän dagen därpå och han hade stämt möte med sin bäste vän Nils-Åke på biografen Göta Lejon. Det var kanske sista chansen i kväll att få se Africa addio, en italiensk dokumentärfilm som väckt den samlade svenska vänsterns vrede. Kunde hon inte följa med?

– Om du svimmar, kör jag hem dig i taxi.

På vägen upp ur tunnelbanan vid Medborgarplatsen diskuterade de om det var lämpligt att titta på en film som alla ville stoppa. Olika grupper demonstrerade varje kväll för att den skulle tas bort från repertoaren. Ett rykte sa att filmregissören Bo Widerberg hotade att lämna Svensk Filmindustri om inte filmen stoppades. Den visades på biografer som ägdes av Svensk Filmindustri.

Men Nils-Åke gick på filmskolan och ansåg att det hörde till hans utbildning att se all film, absolut all, bortsett från hur fascistisk den var. Dessutom, sa han, hur ska vi som kräver att den ska stoppas kunna klara oss i en debatt om vi träffar någon som har sett den? Vad ska vi svara då?

Det var övertygande. Ändå var det nervöst att gå på bio under sådana förhållanden.

– Man känner sig som en svikare, sa Bernhard, när de närmade sig biografen och såg en grupp skyltar som krävde att de skulle avstå från biobesöket och ansluta sig till en bojkott av Svensk Filmindustri. En flicka som Nina kände igen utan att minnas namnet kom fram och tittade anklagande på dem.

– Du som jobbar på Lao-Tse, inte hade man trott att man skulle se dig i biljettkön här, du borde vara på vår sida, du borde stå här med oss och delta i bojkottaktionen!

Jag hatar förbudsmänniskor. Bokbålet nästa, va. Skulle inte jag vara kapabel att själv bestämma vad jag ska se på bio?

Nina visste inte vad hon skulle svara. Nils-Åke grep in.

– Jag jobbar med film och ser allt, utan undantag, allt som visas på Stockholms biografer. Nu har jag bett Nina och Bernhard här att komma med och ge sin syn på det politiska innehållet i filmen. Tekniskt lär den nämligen vara skitbra, jag är rädd att jag ska låta mig bländas av den tekniska skickligheten. Då kan dom ta ner mig på jorden igen.

Flickan med bojkottlistan avvek med en fnysning. Nils-Åke var arg.

– Jag hatar förbudsmänniskor. Bokbålet nästa, va. Skulle inte jag vara kapabel att själv bestämma vad jag ska se på bio?

– Det bestämmer du ju inte, sa Bernhard. Det är total USA-dominans i utbudet. Du får inte se film från öst eller från u-länderna eller Latinamerika. Det är den amerikanska kulturimperialismen som bestämmer vad du får se på bio.

Nina gick till gottkiosken bredvid kassan. Hon kände sig matt och längtade mest av allt efter att få ligga ner. Såret värkte och hon oroade sig för hur det skulle kännas att sitta igenom en hel lång film, men hon skulle försöka.

Hon satte sig mellan Bernhard och Nils-Åke. Om hon skulle bli rädd under hemska scener kunde Nils-Åke lindra rädslan genom att viska något om hur det tekniska var löst. Han visste hur blod kunde fås att spruta ur kroppar som inte blev skjutna på riktigt, som man kunde tro när man bara såg filmen.

Under kläderna hade skådespelarna blyplattor och plastpåsar med en röd vätska och en liten, liten sprängladdning som utlöstes automatiskt. Nils-Åke visste hur knytnävsslagen organiserades så att de gick precis förbi de ställen där de såg ut att träffa och hur man använde itusågade stolar av balsaträ vid slagsmålen.

Africa addio borde stoppas för att den gav en fascistoid bild av Afrikas folk som slaktare och mördare, det var innehållet i proteststormen. Många scener visade jakt och slakt på djur, jakt och slakt på människor.

Nils-Åke var tystare än någonsin. Lejonblod och riktigt människoblod flöt över duken utan att han kom med tekniska förklaringar. Det här var på riktigt. Det gav en bild av Afrika som en kontinent som befolkades av svarta som slet varandra och sina vilda djur i stycken.

Flygbilder från Dar es Salaam på Afrikas östkust. Indier i vita kläder jagades mot havet, där de slaktades. Deras döda kroppar låg utspridda i tusental över stranden. När helikoptern med kameran svävade uppåt, förminskades de döda till små vita prickar, nästan som blommor utspridda längs stranden av den undersköna Indiska oceanen.

I ett annat avsnitt var det ett flygplan som måste nödlanda. Det var filmat från ett annat flygplan, som var kvar i luften. I samma ögonblick som det första planet landade, blev det omringat och sönderskjutet och exploderade.

– Det är väl ingen i, viskade Nina.

– Tror jag nog, hur skulle det annars kunna landa, svarade Nils-Åke.

Vi vill för fan att u-länderna ska befolkas av en bättre sorts människor. Ädlare. Fredligare och snällare. Och jävligt tacksamma för u-hjälpen.

Hon frågade inget mer. De var mycket tysta när de kom ut från biografen.

– Jaha, sa Nils-Åke till slut. När man ser den verkliga döden på film märker man hur overklig den vanliga låtsasdöden på bio är. Bortsett från den politiska vinklingen är det här en mästerlig film.

– Man kan inte bortse från den politiska vinklingen, sa Bernhard. Att det framställs som om dödandet är afrikanens enda sanna natur, det blir nåt slags försvarstal för den vita kolonialismen. Se så det går när negrerna ska styra sina egna länder! Dom är som vilda djur.

– Ja, elaka och brutala är dom, dom där negerjävlarna, va, sa Nils-Åke med ett befriat skratt. Liknar tyskar precis, inte sant?

– Det blir i alla fall svårt att stödja befrielsekrig i afrikanska kolonier, om slutresultatet ska bli att dom svarta förtrycker varandra istället för att dom vita förtrycker negrerna, sa Bernhard.

– Men varför det egentligen? Nina försökte hitta en form för de tankar hon knappast ens tänkt. Om Afrika blir en befriad kontinent och det skulle leda till att länderna där fick samma slags inbördes förhållanden som europeiska länder haft med varandra? Krig och massor med oskyldiga döda, skulle det vara sämre där än här? Förstår du vad jag menar? Svarta är väl inte bättre än vita. Varför skulle inte dom få ha ihjäl varandra?

– Jag tycker du har rätt Nina, sa Nils-Åke. Men det vill vi inte höra talas om i Sverige. Vi vill för fan att u-länderna ska befolkas av en bättre sorts människor. Ädlare. Fredligare och snällare. Och jävligt tacksamma för u-hjälpen.

– Det är kanske därför vänstern vill stoppa filmen, sa Bernhard eftertänksamt. Ingen vill veta något om verkligheten i Afrika. Ingen vill höra talas om att negrer för krig mot varandra eller mot såna som vi. Ska dom föra krig ska det vara mot apartheidregimen i Sydafrika och då ska alla svarta vara eniga i kampen.

– Just det, sa Nina. På inga villkor får negrer vara oense sinsemellan, det är ett privilegium för dom vita männen i vår svenska vänster, inte sant?

 

20

Bernhard talade om kvinnor på ett sätt som avvek från annat manligt tal i ämnet som hördes i FNL-gruppen eller på Lao-Tse-kontoret. Han trodde helt enkelt att även kvinnor var människor. Han lyssnade lika uppmärksamt när en kvinna talade som när en man talade.

Medan Pernilla och Beatrice Klinge och Marit talade som om männen var deras värsta ende näst kapitalismen, kände Nina alltid att Bernhard var hennes bäste vän, att han ville henne väl och gav henne stöd.

Det var otänkbart att han skulle försvinna på flera dagars spritrundor med sina kompisar, som Hanna klagade över att Tomas gjorde. Eller att han skulle försvinna från en fest med en annan kvinna, som Rebecca verkade ta som en självklarhet att Sten gjorde, när han inte tog med sig den andra kvinnan till något sovrum på själva festen, som den gången hemma hos Marit.

– Jag förstår varför dom gör det, men jag är inte intresserad, sa Bernhard. Man bara förstör det man har.

– Har du aldrig lust att försvinna med någon annan?

– Det tror jag inte.

– Men du kanske får. I framtiden, menar jag.

– Det tror jag inte. Men om det skulle hända så blir det inte med någon som du känner. Då blir det någon negress i New Orleans eller Kingston, Jamaica, nånting långt bort. Nånting som inte kan användas som vapen mot dig dagen därpå.

– Det är en del av livet, säger Marit. Att man är öppen, att man ger varandra frihet.

– Att man ger varandra kyla och ensamhet, menar du.

Livet levdes i ett moln av politiska teorier, där vardagen reducerades till ett hinder för den revolutionära kampen.

Nina funderade. I så fall levde de flesta som hon träffat det senaste året i kyla och ensamhet. Kanske var det inte viktigt för dem. Privatlivet överhuvudtaget var av mindre betydelse, det som räknades var insatsen i kampen. Livet levdes i ett moln av politiska teorier, där vardagen reducerades till ett hinder för den revolutionära kampen.

– Ibland tror jag att allt det här politiska diskuterandet kommer sig av ren lättja, sa Bernhard. Det är så förbannat lätt att snacka om politik, nästan lika lätt som att prata om vädret. Det är fullkomligt opersonligt, man kan prata i timmar utan att egentligen uppleva någon mänsklig kontakt. Missförstå mig inte, jag njuter ibland av den där mer utslätade massgemenskapen i kampen, men det som vi har, du och jag, bara mellan oss, det är i alla fall det viktigaste.

De tittade på Aktuellt.

– Ska dessa tvingas lämna Sverige, frågade reportern. Här ser vi dom fyra desertörerna på väg ut ur flygplanet på Arlanda. Vid ankomsten orsakade dom närmast kalabalik och tilläts endast ge en kort presskonferens innan passpolisen tog hand om dom och förde bort dom.

Det var fyra amerikanska desertörer som hade flytt till Sverige och tänkte begära politisk asyl i detta land, som de kände till genom den berömda Russelltribunalen om Vietnam. Regeringen hade ännu inte uttalat sig om deras framtid.

Michael Lindner, nitton år, Craig Anderson, tjugo år, Richard Bailey, nitton år och John Barilla, tjugo år, kom ner som ännu en störande demonstrantgrupp i det svenska folkhemmet.

– Regeringen kommer att utvisa dom, sa Nina. Erlander kan inte tillåta att amerikaner får politisk asyl i Sverige. Hur skulle det se ut? Politisk asyl till medborgare från världens främsta demokrati?

I några korta sekvenser berättade desertörerna att de hade hoppat av hangarfartyget Intrepid i Japan, att de hade kommit hit via Tokyo och Moskva och att deras önskan var att få leva ett lugnt liv, långt borta från krigets fasor. ”Kriget i Vietnam är meningslöst och föder bara hat.”

– Bakgrunden till avhoppet, förklarade reportern Leif Berndtson som Nina kände igen som en gammal bekant, är att dom unga amerikanska soldaterna har varit med om att bränna byar och döda kvinnor och barn. Dom såg flygplan lastas fulla med bomber dagligen. En dag gick det inte längre. Vi är inte amerikanska medborgare, hävdar dom fyra nu. Vi är världsmedborgare och vi vill stanna i ett neutralt land.

Jag brukar skylla på något annat när grabbarna vill att vi ska ta en öl på Tennstopet. Jag vill inte sitta på Tennstopet när jag har dig.

Efter Aktuellt och väderleksrapporten gick Nina och Bernhard och la sig. I sängen fortsatte de att berätta om sina liv.

När hon talade med Bernhard hade hon en känsla av att slippa anstränga sig, slippa försvara sig, slippa gömma sig. Slippa förminska sig, mest det. Han berättade att han hade fått mycket kritik för att de träffades så ofta.

– Jag brukar skylla på något annat när grabbarna vill att vi ska ta en öl på Tennstopet. Jag vill inte sitta på Tennstopet när jag har dig.

– På Lao-Tse kallar dom min operation på sjukhuset för kärleksoperationen. Dom påstår att jag bara gjorde den för din skull.

– Det är samma för mig. Jag kan gå på möten varje kväll utan att Nils-Åke säger ett knäpp. Men nu. ”Du träffade ju henne igår.” Va fan då, igår, jag vill träffa dig i kväll. Jag vill träffa andra också. Fast så litet som möjligt!

Jag var nog odräglig som barn. Jag var lillgammal. Lärde mig läsa tidigt.

Nina log.

– Det är egentligen inget att le åt. Det känns som om allt annat var slöseri med tiden. Stöld av tiden känns det som, vår tid. Det bästa som finns är att vara med dig, sa Bernhard.

– Då är det bäst att vi undviker att bli med barn, sa Nina.

– Det är inte aktuellt nu på ett slag, eller hur? Och tänk efter hur vi har det med våra föräldrar. Skulle vi göra en levande varelse som tyckte att vi var så jävliga? Jag vet inte om jag ser fram emot det. Fast dig skulle barnet förstås älska.

– Åtminstone skulle det älska mig några år i början. Det gjorde jag med mina föräldrar. Först är föräldrarna en del av naturen, som luften ungefär.

– Man kan tycka illa om dom från början, sa Bernhard bestämt. Om dom inte tycker om en, eller om man uppfattar det som att dom inte tycker om en. Det kan vara starka spänningar mellan dom för att dom avskyr varandra. Känner man sig illa omtyckt från början, då tycker man inte om dom.

– Var det så för dig?

– Min pappa har i alla fall aldrig tyckt om mig.

– För mig är det tvärtom. Pappa har i alla fall tyckt om mig. Utom sen jag blev tonåring och bråkig. Men med mamma undrar jag. Hon brukade säga att hon inte var särskilt förtjust i spädbarn. Hon tyckte bara om barn som det gick att prata med.

– Hur var du som barn?

– Snäll och söt.

– Inget mer?

– Ett riktigt uppvisningsbarn.

– Lydig?

– Oh ja.

– Men du är i opposition, sa Bernhard. En ifrågasättande personlighet. Det kan du inte ha blivit över en natt när du blev tonåring?

– Jag var nog odräglig som barn. Jag var lillgammal. Lärde mig läsa tidigt. Tyckte att jag visste och kunde det mesta eftersom jag läst om det. Väldigt lagd för att undervisa och ta hand om saker. Tyckte om att vakta barn. Jag hängde kvar i lekskolan i åratal, som lillfröken. Lillfröken, det säger nog en del om mig som barn.

– Du är äldre än de flesta i din ålder.

– Jag tror att jag föddes med en viss ålder inbyggd i mig. Jag vet inte vilken, kanske femtio år. Och så tillbringar jag livet med att vänta på att jag ska växa ifatt den där åldern. Någonstans mitt i livet tror jag att det plötsligt ska komma en tid när jag liksom kan känna mig hemma i min kropp. Förstår du hur jag menar?

– Kanske. Jag tror det.

– Ibland önskar jag att jag var en gammal kvinna, som mormor. Vid hennes ålder verkar det som om omgivningen ser människan hel och hållen.

– Som barn var du söt, medgav du nyss.

– Ja, men snäll var viktigare. Och så var jag tillbakadragen och reserverad. Jag sov länge om morgnarna redan som baby och lekte gärna för mig själv. Jag var alltid duktig. Jag var barnvakt åt mina bröder och det minns jag som alldeles förfärliga kvällar, men jag höll alltid masken inför mamma och pappa.

Plötsligt tystnade hon. Inne i huvudet virvlade bilder fram. Telefonen med en lapp med numret dit man kunde ringa om det hände något. Hur gammal kunde hon ha varit? En stor flicka, nio år, kanske tio. Peter låg i mammas säng och hon själv i pappas och hon pratade oavbrutet ända tills han somnade, för hon ville inte höra honom fråga: Är du också rädd?

Hon var alltid rädd, och farorna kom smygande från själva väggarna i huset. Hon drömde om eld som spred sig inne i väggarna och slog ut ovanför deras huvudkuddar. Det knäppte i trappan som om någon gick i den. Det kom en fruktansvärd knall från nedervåningen. Hon var i det ögonblicket övertygad om att en mördare stod bakom gardinen och hade klippt av sladden till telefonen.

Men det gick att ringa och i ett brusande sorl av feströster och dansmusik hördes mamma säga: ”Det måste ha varit en sträng på gitarren. Gå nu först och titta efter om alla strängar är hela.” Hon gick, det var som mamma trodde, en sträng hängde i två lösa spiraler, brusten på mitten. Blev ni rädda, frågade mamma i telefonen och hon sa att oh, nej, inte mycket i alla fall. Och sedan hämtade hon Andersens sagor i bokhyllan och läste för Peter, på danska, som mormor, det var tryggare än svenska.

Det kändes som om det hade hänt nyss. Hon berättade kortfattat. Hon var rädd att hon skulle börja gråta. En gammal vällagrad gråt som kanske hade blivit väl stark av att ligga gömd så länge.

– Åkte ni alltid till Danmark på sommaren?

– En sommar minns jag att vi var hemma, då var det en fruktansvärt varm sommar och vi längtade efter havet. En sommar var jag där ensam.

– Då var du stor?

– Tvärtom. Det kan ha varit när Peter var nyfödd. Tre år, eller fyra. Något sånt.

– Skickade dom iväg dig ensam då?

– Det måste dom väl ha gjort. Jag kanske ville åka.

– Du kanske sa att du ville, om du trodde att det var det dom ville höra. Det ser jag på daghemmet, barn som till varje pris vill uppfylla föräldrarnas önskningar. Och barn som får syskon: det finns inte ett storasyskon som frivilligt vill lämna föräldrarna i det läget. Det äldre barnet vill vara närmare föräldrarna, närmare än någonsin.

– Det kommer jag inte ihåg.

– Det kanske gör ont att minnas det.

– Hur kan man tala om det man inte minns?

Hon tyckte att det var märkligt att hon så ofta tänkte på Skagen och ändå inte kunde minnas. De var ute i en fiskebåt med en vän till morfar. Hon måste vara knäpptyst när morfar skulle höra väderleksrapporten. Mormor bad bordsbön och aftonbön. Det fanns sagoböcker på danska som hon lärde sig läsa i. Hon kom hem, men det var när hon börjat skolan, och blev retad för att hon inte kunde tala svenska.

– Låg ni mycket på badstranden?

Hon kunde inte minnas att de låg på badstranden. Det gjorde bara turister, och mormor och morfar var inga turister.

– Jag lekte med pappersdockor som mamma hade ritat när hon var liten. Jag läste om dom svenska prinsessorna i bruna nummer av Vecko-Journalen. Jag fantiserade mycket om prinsessorna.

– Vad för fantasier?

– Det kommer jag inte ihåg.

– Det betyder säkert något, det här som du inte kommer ihåg från Skagen.

– Vad skulle det betyda?

– Att du längtade hem kanske. Att du var så fruktansvärt ledsen så att du bara la locket på och inte ville minnas något alls. Du hade det nog jävligt i Skagen.

Storfamiljen är alldeles för lik den borgerliga familjen för att jag ska kunna trivas.

Hon ville hävda att det inte alls hade varit jävligt, utan tvärtom rätt trevligt. Men hon mindes inget trevligt. Inget alls.

– Jag skulle önska att du flyttade till Virebergsgatan, sa Nina innan hon somnade. Jag vet att det är politiskt rätt att bo många tillsammans, men jag tycker för mycket om att sova på morgonen och vara uppe på nätterna. Jag kan inte frivilligt gå tillbaks till ett system där jag måste äta middag klockan sex varje dag. Storfamiljen är alldeles för lik den borgerliga familjen för att jag ska kunna trivas.

– Är du svartsjuk på min storfamilj?

– Nej. Eller kanske. Jag missunnar dom ditt sällskap, som vi sa. Så är det.

– Jag måste betala hyra tills jag hittat någon annan som vill överta min plats i kollektivet.

– Det kan inte vara svårt, sån bostadsbrist som det är. Tvåhundra års väntetid, enligt Expressen.

– Jag menar, tills jag hittar någon som kollektivet kan acceptera som min ersättare. Vi får ta det litet försiktigt. Även om man inte har ett kärleksförhållande till sin storfamilj, så har man ett förhållande och det är känsligt att bryta upp.

Hon tyckte inte illa om hans storfamilj, men den var som en tyngd, som en stor syskonskara eller en stor släkt som man alltid måste ta hänsyn till.

Fortsättning följer…

Publicerad
5 days sedan
– Det som saknas i dag på många redaktioner är ett publicistiskt mod, säger journalisten Alexandra Urisman Otto. Foto: Roger Turesson

Alexandra Urisman Otto ny skribent i Arbetaren

I somras sa den prisade klimatjournalisten Alexandra Urisman Otto upp sig från sitt jobb på Dagens Nyheter, i protest mot tidningens rapportering om både Palestina och klimatet. I dag publiceras hennes första text sedan dess – som frilans i Arbetaren. 

Hur kommer det sig att du börjar skriva för oss på Arbetaren? 

– Arbetaren är en väldigt fin tidning som jag både tror och hoppas kommer att nå allt fler läsare med tiden. Jag lämnade Dagens Nyheter efter nästan ett decennium på grund av den ängsliga publicistiska kulturen och att tidningen inte förmådde hålla linjen vare sig när det gällde klimatjournalistiken eller bevakningen av folkmordet i Gaza. 

– Arbetaren har en sund inställning till journalistik och jag märker redan att det är högt i tak på redaktionen. Det är som att tidningens stolta historia av att stå rakryggad i sitt motstånd mot nazismen under andra världskriget på något vis sitter i väggarna här. Jag är stolt över att få vara en liten del av den här tidningen.

Vilken typ av journalistik önskar du se mer av?

– Det som saknas i dag på många redaktioner är ett publicistiskt mod. Att man står stadigt i sin syn på vetenskap, fakta och grundläggande, universella mänskliga rättigheter – och att man låter det vara utgångspunkten för journalistiken. Precis det här gör Arbetaren så bra och jag vill egentligen mest se mer av det – fler reportage, intervjuer med intressanta och relevanta personer och granskningar som ställer makten till svars.

– Helt enkelt mer klassisk, god journalistik som ger läsarna möjlighet att orientera sig i den här omvälvande tiden, med accelererande klimatkris och en destabiliserad omvärld med folkmord, krig, konflikter och stora hot mot demokratin.

Du har nyligen släppt en handbok i klimatjournalistik tillsammans med Lisa Röstlund. Hur ser dina planer ut framöver?  

– Jag har ett gäng artikelidéer som jag hoppas kunna få ur mig, och det kommer nya hela tiden. Parallellt skriver jag på en ny bok och tänker mycket på hur jag kan göra mest nytta under de här månaderna och åren när koldioxidbudgeten rinner bort framför våra ögon.

Här kan du läsa Alexandra Urisman Ottos första text i Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
En städare har jobbat drygt 5 600 övertidstimmar utan att få betalt – på ett företag som påstår att ”kollektivavtal är en självklarhet”. Foto: Johan Apel Röstlund. Montage: Arbetaren

Amalthea Frantz:
Vem ska städa efter den svenska modellen?

Flosklerna om den svenska modellen har varit många senaste tiden. Den ”står stadigt”, trots det nya EU-direktivet, enligt bland andra LO och Svenskt Näringsliv. ”Bra villkor och kollektivavtal är en självklarhet för oss!” skriver Rengörare Näslund, samtidigt som Arbetaren rapporterar om hur en anställd arbetat flera tusen timmar övertid utan att få betalt.

”Den svenska modellen står stadigt”, påstår såväl tjänstemannafack som LO och Svenskt Näringsliv. Anledningen till utropet denna gång är att EU:s direktiv om lagstadgade minimilöner i stort drivits igenom. 

EU-domstolen har knappt brytt sig om Sveriges och Danmarks protester. Ändå vill alla kalla det en seger. 

Kanske har de stora svenska facken rätt i att direktivet inte kommer att innebära en avgörande förändring för inhemsk lönesättning på kort sikt. Men vad är det de försvarar egentligen? 

Hotet mot den så kallade svenska modellen kommer minst lika mycket inifrån, från dem själva, som från EU. 

Priset för att ”komma överens”

”Den svenska modellen” innebär i korthet att fackföreningarna och arbetsköparsidan ska komma överens själva, utan att staten lägger sig i. Men många (allt från stora fackföreningar till partier och näringslivet) hänvisar gärna till modellen som ett samlingsnamn för mycket mer: nöjda, stolta, trygga arbetare. Men arbetare som inte bråkar i onödan – som tillsammans med arbetsköparna skapar fred på arbetsmarknaden.

Detta har aldrig varit helt sant. I dag närmar det sig ren lögn. För vad är det värt att ”komma överens” om den part som redan från början var i underläge hela tiden får mindre och mindre inflytande? 

Arbetares inflytande har försvagats på flera punkter under många år nu. Inte bara i praktiken ute på arbetsplatserna – utan lika mycket genom just ingripande från stat och politik.

Några exempel: Strejkrätten försämrades kraftigt 2019. Regeringen leddes då av det påstådda arbetarpartiet Socialdemokraterna.

Samtidigt har lagen om anställningsskydd, LAS, urholkats rejält. Det började underifrån, genom att arbetsköpare tog sig allt större friheter. Motstånd kom också underifrån, förstås. Men lagändringen klubbades igenom i riksdagen 2022. Regeringen var även då socialdemokratisk.

Den svenska modellen döljer miljarder i stulna löner

Samma vecka som vissa utropar att ”den svenska modellen står stadigt” kan Arbetaren berätta om ett fall på den anrika städfirman Rengörare Näslund

En städare har jobbat cirka 5 600 övertidstimmar utan att få betalt. Det hela ska bygga på ett system som kallas ”fasttidsobjekt”: ett fast pris, långt under den normala ersättningsgraden, för varje städad lokal, och ofta flera lokaler samma dygn. 

Företaget skriver på sin sajt: ”Bra villkor och kollektivavtal är en självklarhet för oss!”

Det här har med rätta väckt upprörda känslor. Men det värsta är egentligen inte det enskilda fallet, eller företaget. Det är att det säkerligen finns tusentals fall som inte har kommit fram i ljuset – ännu. 

Arbetaren har rapporterat om många liknande ärenden inom olika branscher, inte minst byggsektorn, ofta hos företag som på papperet har ”schyssta villkor”. Men sannolikt är det knappt ens toppen av isberget som vi lyckats skrapa fram. 

Sveriges arbetare behöver inte mer nostalgi kring kollektivavtal eller den svenska modellen. Det som behövs är organisering för bättre villkor i praktiken och hårt motstånd mot alla försök att försämra. Oavsett vilken färg regeringen har – och oavsett om facktoppar väljer att kalla nederlag för seger.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
– När jag fick kicken från jobbet mitt i varseltider och pandemi, bestämde mig för att satsa allt på det här, säger Mira Ray.

Mira Ray: Politisk utan kampsånger

Med karisma och fantastisk scennärvaro tog Mira Ray publiken med storm när hon turnerade ihop med Lars Winnerbäck och David Ritschard inför över 100 000 lyriska konsertbesökare. Nu ska rockmorsan från Bagarmossen äntligen stå på egna ben. Till helgen släpps debutalbumet Sanndrömmar och i samband med det gör hon en soloturné genom landet. För Arbetaren berättar hon om förväntningarna, vikten av att inte hålla käften och längtan efter det gamla Sverige.

Det är höst i södra Stockholm och i högsta huset ovanför det lilla sömniga förortstorget sitter Mira Ray uppkrupen i den lövgula soffan. På vardagsrumsväggarna gamla affischer från spanska inbördeskriget. A las Barricadas och kamp mot Francos fascister. Loppisfynd och arvegods från förr.

Nedanför balkongen en trött grönsakshandlare och förskoleklassens varselvästar på led in mot det kommunala biblioteket. Hon slår upp kaffe och tittar ut mot hallen. Disig torsdagsförmiddag och en dag närmare skivsläppet.

– Det är rätt mycket nu, så jag var tvungen att skaffa en sån där.

Mira Ray skrattar och pekar på den väldiga väggalmanackan. Typiskt varannan-vecka-liv med handbollsträning, läxor och egen tid för repningar och förberedelser inför det som snart kommer. Hektiskt.

– Jag är väl egentligen en helt vanligt tvåbarnsmorsa från Bagarmossen som håller på med musik men som för fyra år sedan, när jag fick kicken från jobbet mitt i varseltider och pandemi, bestämde mig för att satsa allt på det här.

Känsla av både 1970-talsprogg och prålig country

Mira Ray. Foto: Nada Flaih

Hon är visserligen långt ifrån okänd. Har turnerat med några av Sveriges mest folkkära artister som Lars Winnerbäck och spelat in den vansinnigt vackra Björn Afzelius-tolkningen av den nästan skrämmande aktuella Medan bomberna faller, tillsammans med David Ritschard, som på bara något år strömmats långt över 250 000 gånger.

Nu ska hon snart stå på helt egna ben. Skivbolaget Sonet har nappat och släpper i mitten av november hennes fullängdsdebut Sanndrömmar. Ett album inspirerat lika mycket av italiensk 1970-talsschlager som finskt vemod, och som dessutom för tankarna till både den svenska proggikonen Turids melankoliska vardagsrealism och amerikanska countrygiganten Gram Parsons pråligt dekadenta utsvävningar in i det okända.

Ett slags nyskapande nostalgi utan att på något vis vilja fastna i det förgångna. Mira Ray hymlar inte var hon musikaliskt har sina rötter: I 1970-talet.

– Men jag vill ju såklart att det ska låta nytt, som något man inte hört förut.

I skivbacken på golvet där mellan kök och vardagsrum står Pugh och Joni Mitchell. Två av husgudarna. På hennes instagram: Tältprojektets Vi äro tusenden. Den svenska musikrörelsens oförglömliga magnum opus från 1977. 

Sanndrömmare i släkten

Solen skiner in genom fönstret och Mira tittar ut.

– Jag har mina tår i väldigt många genrer. Proggen såklart, den är jag uppväxt med hemifrån. Men på skivan har jag försökt blanda allt jag gillar. Det är ett hopkok. Och sedan jag började skriva texter på svenska har det öppnat upp musiken. 

Det märks. Som textförfattare känns du väldigt personlig.

– Jag har nog svårt att inte vara personlig. Att skriva låtar är en form av terapi nästan. På gott och ont så klart. Ibland märker jag hur texterna förekommer mina egna tankar. Jag kan lyssna på något jag skrivit förut och inse att ja, så där blev det ju. 

Men finns det gränser för vad du inte skulle skriva om?

– Det finns det väl alltid, och ofta lägger jag ju till lite hittepå också. Allt behöver inte vara en sann historia från början till slut. Det går att blanda.

Albumet heter ju Sanndrömmar. Jag har hört att du tror på sånt där…

– Alltså, jag vet inte. Det är en konstig historia. Min morfar kommer från Indien och hans pappa var maharadja, en slags furste, och växte upp i palats med tjänare och elefanter och hela den biten. Men han var också sanndrömmare, sägs det. Folk kom till honom för att lyssna till hans drömmar och min morfar hade också sådana där upplevelser. Jag tror att jag fått lite av det med mig, och tycker framför allt att det är väldigt spännande. När jag precis skulle börja med den här skivan hittade jag ett röstmemo i telefonen från 2018 jag hade glömt bort: en kompis hade spått mig i tarot-kort och och jag hade spelat in allt. När jag lyssnade på vårt samtal var det bara, ”ah allt vi pratade om hände”. Så mycket på skivan handlar om det där.

Jag har också förstått att du träffat ett medium ..?

– Haha. Det var den där kompisen med tarot-korten. Jag är ju ateist i grunden men kan verkligen bli avundsjuk på den som har någon slags tro. Du vet, när livet känns hopplöst vore det skönt att bara tänka ”det finns en plan för allt”.

Powerballadkör på ABF

Mira Ray fyller på mer kaffe. Det är barnfri vecka och om några timmar dags för ännu ett rep. Sanndrömmar släpps den 14 november och redan dagen efter påbörjas turnén när hon ställer sig på scen uppe i Luleå. Trots det hektiska schemat är det annat som också ska hinnas med. Den omtalade Powerballadkören till exempel. 

– Vi firar tio år i januari, säger Mira och skiner upp.

– Det började med att jag var mammaledig och kände att jag ville göra något. En kollega ringde och frågade om vi skulle starta en kör och sedan har det vara växt. Det är en perfekt kreativ kanal att samlas i och sjunga. Vi är ett sextiotal medlemmar som ses på ABF en gång i veckan. Det är lite gamla Sverige över det där och det tycker jag om. Man kan komma dit och vara ledsen eller glad, det spelar liksom ingen roll. Det är så skönt att bara träffas och sjunga tillsammans.

Gamla Sverige?

– Ja, eller åtminstone min bild av det gamla Sverige. Där man krokade arm och samlade sig i något slags gemensamt solidaritetstänk. Så ser det ju verkligen inte ut längre. Herregud, det är bara att lyssna på politikerna i dag. Tänk att vi lever i en tid där Carl Bildt plötsligt känns som en reko snubbe. Allt har blivit så jävla individualistiskt där alla kör sitt eget race för att komma någonstans. Då är det skönt med en kör.

Mira Ray. Foto: Johan Apel Röstlund

Medan bomberna faller

Apropå solidaritet. Du är ju en av ganska få svenska artister som valt att inte vara tyst om vad som händer i Gaza just nu.

– Det där har jag fått från min morsa och det känns viktigt. Även om det så klart också kan vara svårt. Jag minns när vi uppträdde med Powerballadkören och jag läste upp namnen på barn som dödats i Gaza och bad om en tyst minut. Två äldre kvinnor i publiken började skrika och stormade därifrån. Då blev jag chockad, för jag har alltid tänkt att det inte är särskilt komplicerat att hedra döda barn. Och efter att ha framfört Medan bomberna faller under turnén med Lasse Winnerbäck kom det mejl om att jag var värsta terroristkramartjejen. Men att stå upp för mänskliga rättigheter får fan aldrig vara kontroversiellt och det där försöker jag också föra vidare till mina egna barn. Våga stå upp och höj era röster.

Kan du önska att fler artister tar ställning på samma sätt?

– Ja, även om jag har full förståelse för att det kan vara svårt. Det kan kosta mycket och man kan riskera en hel del. Men ju fler desto bättre. Men sedan vill jag ju naturligtvis också hålla isär kreativitet och det politiska. För även om jag är en politisk person så behöver jag inte sitta hemma och skriva kampsånger. Folk som vet vem jag är fattar att jag är vänster, det räcker så.

Nu är skivan färdig och du ska snart ut och spela. Men det känns som att du hela tiden tänker framåt. Har du mer på gång?

– Jag är väldigt peppad på att fortsätta släppa musik. Så snart ska jag börja skriva och spela in igen. Jag har så mycket material samlat. Förhoppningsvis är den här skivan bara startskottet. För jag vill göra många fler album.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Agnes Lansrot SAC:s generalsekreterare
Agnes Lansrot är SAC Syndikalisternas nya generalsekreterare. Foto: Vendela Engström

Agnes Lansrot blir SAC:s nya general­sekreterare

I helgen valde SAC Syndikalisterna en ny generalsekretare: Agnes Lansrot. Hon efterträder Gabriel Kuhn som haft posten sedan 2023.

Hur känns det att bli vald till SAC:s generalsekreterare? 

– Jätteroligt, känns fint att ha fått det förtroendet från medlemmarna att få representera SAC.

Hur ser du på rollen som generalsekreterare?

– Den är lite av en blandning av två saker. Dels att representera SAC utåt, dels innefattar den sekreterarbiten som handlar om det interna och att få det att fungera. Jag tänker att det kommer bli en spännande kombination och blandning av uppgifter. 

Är det något speciellt du ser fram emot?

– Vi har precis beslutat många spännande saker på kongressen som jag tänker att jag kommer få vara med och förverkliga och försöka skapa så bra förutsättningar som möjligt för. Under kongressen tänkte jag mycket på att när alla LS får chans att mötas så är det många bra saker som händer, så jag vill gärna vara med och främja mer dialog mellan LS. Att ha mer kontakt med alla LS känns som en av de roligaste uppgifterna.

Vad behövs för att fler ska välja att organisera sig fackligt inom SAC framöver?

– Att kunna vara medlem oavsett var i landet du bor eller oavsett vilket språk du pratar kommer underlättas utifrån beslut som fattades under kongressen. Ett medlemskap ska inte vara beroende av att bo i en ort med en resursstark LS, eller att du ska ha ett svenskt personnummer och prata svenska. När vi möjliggör medlemskap för fler personer så tror jag att det kommer locka fler medlemmar.


Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Regissören Kent Ekberg och förra årets föreställning Esmeralda på Teater Reflexen. Foto Elina Wahlstedt/ Jerry Malmberg

Kent Ekberg – ett liv med teater­kollektivets kraft

Kent Ekberg har ägnat sitt liv åt den kollektiva teatern i stort format. I sitt arbete vill han ta tillvara människors egna erfarenheter – han har arbetat med bland andra migranter och hemlösa. ”För att förstå en situation har du ett visst slags språk. Det berikar bilderna”, säger han.

Regissören och Teater Reflex konstnärlige ledare Kent Ekberg är känd för sina teateruppsättningar där det stora kollektivet möter professionella skådespelare.

– Som bäst befruktar de varandra. Det kollektiva berättandet är stimulerande. Jag ser hur människor växer och får självkänsla genom att spegla sig i andra. Den traditionella teatern fastnar lätt i en slags verklighet, säger Kent Ekberg engagerat.

Teater Reflex 2024: Esmeralda i regi av Kent Ekberg. Foto: Jerry Malmberg

Vi sitter i den grå och röda soffgruppen på Teater Reflex. De stora fönstren vetter ut mot Stockholmsförorten Kärrtorps torg, inramat av kastanjeträd. Jag får en lång lista över Kent Ekbergs alla regiuppdrag från 1977 och fram till nutid. Den börjar med barnteater och sträcker sig till förra höstens succé Esmeralda, en allvarsam komedi som utspelar sig i mellankrigstidens Paris. Varenda föreställning var utsåld, till glädje för alla sjuttiotalet medverkande.

Tar vara på erfarenheter

Från början var Kent Ekberg skådespelare, men tyckte inte om sig själv i den rollen. Han ville hellre hjälpa människor att utvecklas i det lilla och ta till vara människors egna erfarenheter och karaktärer i manus. Även i de stora klassikerna, med färdiga manus, som han har satt upp läggs passande repliker till. Flera människor delar också ofta på en replik för att få det mer levande.

– Men, understryker han, texten är inte så viktig, bara en komponent. Hantverket är svårt. För att det ska bli en del av dig själv gäller det ibland att hitta andra vägar.

Han beskriver sin syn på att vara regissör genom att berätta om sitt besök i Vietnam 1989. Kent Ekberg hade hört talas om ”Ho Chi Minh trail”. Det skulle finnas 50 mil tunnlar under marken som de inhemska soldaterna använt för att undkomma amerikanerna. Han frågade en vietnames var tunnlarna fanns. De stod på en höjd och hans sällskap pekade på landskapet och vegetationen. Kent Ekberg såg inga tunnlar. Då fick han det förklarat för sig: ”Ho Chi Minh trail” var stigar som inte syntes.

– Det spelar ingen roll vilken stig du tar, bara du hittar ett sätt att ta dig fram i djungeln, säger han.

Arbetarspel i Söderort

Enskedespelet 1983. Regi Kent Elberg. Foto: Björn Elgstrand

I 20 år regisserade Kent Ekberg Enskedespelen, som startade 1983 när han hade flyttat till just Enskede i södra Stockholm. På 1970- och 1980-talen framfördes många arbetarspel, exempelvis Seskaröspelet om hungerkravallerna 1917. Ofta kunde de spegla en arbetsplatskonflikt och kretsa kring temat ”gräv där du står”. Kent Ekberg ville berätta om Enskedes historia. I närheten fanns slakthuset som invigdes 1912 av kung Gustav V. En historia kretsade kring fackliga konflikter och starka karaktärer, som tarmrensenskorna.

Spelen fortsatte i det stora randiga tältet i Margaretaparken där det myllrade av människor i alla åldrar. 150 personer deltog i spelen, som många gånger var kaotiska men på något mystiskt sätt alltid blev en fin föreställning. 

Efter Slakthusspelen följde uppsättningar av bland andra Charles Dickens, Berthold Brecht, Victor Hugo och William Shakespeare. Kent Ekberg vill betona att allt vilade på den stora ensemblen tillsammans, och inte minst på den genialiske scenografen Sören Brunes (1938–2016). Brunes konstruerade scener som flyttade på sig och gled isär. Det kom publik enbart för att se hans scenografi. Där fanns också Ann-Margret Fyregård som stod för scenkläder.

Enskedespelen: Den kaukasiska kritcirkeln 1995, av Bertolt Brecht, i regi av Kent Ekberg. Foto: Cato Lein

– Och Mats Nörklit komponerade teatermusik i klass med Nino Rota, den dedikerade ensemblen gjorde också vad som helst i tältet. Det var en magisk period i mitt liv, konstaterar Kent Ekberg och ögonen lyser.

Enskedespelen: Samhällets olycksbarn 1997, efter Victor Hugos roman. Regi Kent Ekberg. Foto: Sven Nyberg

Samarbete i Sydafrika

År 1999 reste Kent Ekberg för första gången till Sydafrika utan att veta så mycket om landet. Han reste tillsammans med företagsledaren och scenografen Christina Björk som från mitten av 1980-talet var ansvarig för kulturbistånd till Sydafrika. Hon hade lyckats smuggla in pengar efter apartheidperioden. Men att strukturera om pengarna till teaterorganisationen där var inte lätt, eftersom den tidigare hade bestått av små celler som gärna ville fortsätta att behålla makten och pengarna.

Kent Ekberg skulle sätta upp Section E, som skildrar livet för de politiska fångarna på Robben Island utanför Kapstaden, och började med en workshop som inte alls gick hem bland deltagarna. De förstod sig inte på regissören och han förstod sig inte på dem. De var åtta personer,som kom från samma stam som Nelson Mandela. 

Efter överläggningar på var sitt håll började de i stället med sång och dans.

– Och då adopterade de mig. Jag fick ju inte vara ensam! Kent Ekberg ler vid minnet.

Section E sattes upp på nytt 2011 i sydafrikanska Betlehem med en ny grupp medverkande, men samma manus. Den spelades också på Stockholms stadsteater.

Resan två år senare resulterade i Duma, en traditionell afrikansk myt med dansare och skådespelare, för The LAB/Market Theatre i Johannesburg.

I början av 2000-talet har Kent Ekberg också hunnit med en tur till Alexandria och Jesuiternas scen.Där spelades tre föreställningar av hans Mefistos sten, efter berättelsen om Faust. Pjäsen spelades på egyptisk arabiska.

Åttio asylsökande i ensemblen

De internationella inslagen i Kents regikarriär fortsatte i Stockholm och Hammarbyhamnen när tältet från Margaretaparken flyttades dit 1999. En midsommarnattsdröm spelades med 80 asylsökande på 11 olika språk. Och året därpå Getterna i trädet, efter den marockanske författaren Tahar Ben Jellouns roman Med sänkt blick, med lika många asylsökande, som nu mötte svenska skådespelare.

Kent älskar språk och dialekter. Han berättar om den arabisktalande kvinnan som skulle vara arg och säga en replik på svenska. Hon lät ganska ynklig då, men när hon fick skälla på sitt modersmål slog det gnistor om henne. Om en medverkande har en dialekt eller ett annat språk får de ofta använda det. 

– För att förstå en situation har du ett visst slags språk. Det berikar bilderna.

Överraskande rekvisita

Efter åren med det stora tältet och flera gästspel utomlands flyttade Kent Ekberg in i Teaterhuset/Södra fot i Skarpnäck. Där spelades en föreställning baserad på Per Anders Fogelströms Stad i världen med 14 skådespelare och en stor folkensemble, och en föreställning om hemlöshet: Ringaren inspirerad av Victor Hugos berättelse om den puckelryggige Quasimodo i Notre Dame. 45 hemlösa deltog från början i folkensemblen, men tyvärr fanns, av olika anledningar, bara åtta kvar när det var dags för premiär, berättar Kent Ekberg.

I dag huserar han alltså sedan 15 år med Teater Reflex i Turteaterns gamla lokaler vid torget i Kärrtorp.

”Allt som är fast förflyktigas”, citerar Kent Ekberg den marxistiska filosofen Marshall Berman. Inget är bestående och stabilt i det moderna samhället. Efter sju år byts kroppens alla celler ut och en berättelse ändras hela tiden. Regissören Ekberg älskar att få publiken att förstå att allt är föränderligt, och att bjuda på överraskningar. Han använder billig återkommande rekvisita som tunnor, gummidäck, plastbackar och stolar. De kan byggas till hus och murar eller vad som helst. Fantasin är en rikedom, slår han fast.

En midsommarnattsdröm i Hammarbyhamnen användes 60 ton sand och 80 sängar i olika höjder som också utgjorde gradänger. 80 av skådespelarna var asylsökande. Grannarna undrade vad som var i görningen och ringde polisen.

Frizon för demokrati – och skönhet

Politiken är och har alltid varit viktig för Kent Ekberg. 

– I dag när de mörka molnen hopas och det militära har tolkningsföreträde vill vi bygga motkrafter. Det är kulturens viktiga roll. Vi gör så gott vi kan här för att stärka identiteten och låta människor mötas i teatern. Därför ordnar vi också en festival varje år, och jazzkvällar.

Minnet av nazisterna som invaderade torget i Kärrtorp 2013 lever kvar hos Kent Ekberg. Men han tänker att det är en annan anda i dag. Torget är en offentlig plats och ägs inte av något privat företag. På ett torg kan man försvara yttrandefriheten. Det är en frizon för demokratin.

– I kulturen har vi också ett behov av skönhet och sköna dimensioner. Vi vill ha känslomässiga relationer som är annat än vardagslunken. Det går inte att köpa allt för pengar.

När slutscenen i Esmeralda drar i gång och alla sjunger ”Lovsång till kärleken” (i original ”Hymne à l’amour” med Edith Piaf), då är energin medskapande. Då känns det som om världen är möjlig att förändra, säger Kent Ekberg.

Hela ensemblen i Esmeralda. Foto: Jerry Malmberg

Samarbete en röd tråd

I dag när världen är så digital och vi upplever den genom bilder vill han tro att här och nu-mötet kommer att bli allt viktigare. Ungdomarna har också kommit till teatern både som medverkande och som publik. Dessutom finns systerteatern Turteatern en trappa upp från torget. Skådespelarna där är unga och vänder sig till en yngre publik.

– Teatern är det äkta mötet. Här är vi levande. Utvecklingen går i tes-antites-syntes.

Kent Ekberg håller ändå bestämt på sin roll som arbetsledare. Några forskare som skulle observera repetitionerna med en stor ensemble blev upprörda över arbetet och tyckte att Kent var en diktator. Han förklarade då att deltagandet är frivilligt och demokratiskt. 

– Jag vill aldrig förtrycka någon, och under ytan har vi en överenskommelse om att ska vi nå det förlovade landet så får vi acceptera arbetsvillkoren. Om jag går på Friskis och Svettis vill jag ha en tuff ledare som får mig att kämpa för att nå målet.

Jag undrar hur länge han orkar.

– Det är en bra fråga. Så länge jag har lust att leka och är nyfiken på livet kommer jag att fortsätta.

I slutet av november har Teater Reflex premiär på Ön, med manus av Kent Ekberg och Kajsa Gordan. Berättelsen utspelar sig på en skärgårdsö. Stormen kommer till ön och människorna måste på något sätt lära sig att samarbeta.

Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Gabriel Kuhn kommenterar KPÖ:s kongress
Gabriel Kuhn är skribent och SAC:s generalsekreterare. Foto: KPÖ, Annie Hellquist. Montage: Arbetaren

KPÖ – en växande vänster i Österrike

Hur blev ett österrikiskt kommunistparti, som inte var stort ens när det grundades 1918, plötsligt ett av Europas mest framgångsrika? Det finns förstås stora skillnader mot en frihetlig fackförening som SAC Syndikalisterna – men det är relevant att reflektera över KPÖ:s snabba förändring, skriver SAC:s generalsekreterare Gabriel Kuhn.

Fackföreningen SAC Syndikalisterna kommer snart hålla sin 34:e kongress. I november ska 70 representanter från 15 LS (lokala samorganisationer) mötas för att bestämma organisationens framtida riktning. SAC har bara kongress vart tredje eller fjärde år, vilket ger enskilda kongresser särskild betydelse.

Av olika anledningar kommer jag själv inte ställa upp till omval som generalsekreterare på denna kongress. Jag ska tillbaka till mitt vanliga jobb som frilansskribent och översättare. Jag har varit på journalistuppdrag även under de senaste två och ett halvt åren, när jag varit ledig från mitt SAC-uppdrag. Senast reste jag till Österrike för ett par veckor sedan för att, för en tysk tidnings räkning, bevaka det österrikiska kommunistpartiet KPÖ:s 39:e kongress.

KPÖ grundades 1918 och partiet var inte särskilt framgångsrikt i början. På 1920- och 1930-talen var den österrikiska socialdemokratin under dess ”austromarxistiska” ledning en stark politisk kraft, det fanns inte mycket plats på vänstersidan bredvid den. Under andra världskriget skaffade sig KPÖ ett stort moraliskt kapital när de, trots att de var förbjudna, var ledande i motståndet mot nazisterna.

Efter kriget hade de representanter i det nationella samt i flera regionala parlament – innan partiet från och med 1950-talet blev närmast betydelselöst.

Oanad framgång

Men sedan några år tillbaka är KPÖ, tillsammans med Belgiens arbetarparti (PTB-PVDA), Europas mest framgångsrika parti vänster om socialdemokratin. Graz, Österrikes andras största stad, har numera en kommunistisk borgarmästare. I turistmagneten Salzburg finns det en kommunistisk vice-borgmästare, och i min hemstad Innsbruck har partiet tre ledamöter i kommunfullmäktige sedan kommunalvalet 2024 – valet innan, 2018, ställde KPÖ inte ens upp.

Eftersom rollen som SAC:s generalsekreterare alltid följer med mig, även när jag inte är på officiellt uppdrag, var det omöjligt att närvara vid KPÖ:s kongress utan att tänka på SAC:s egen kongress. Även KPÖ har kongress bara vart tredje eller fjärde år, och den här gången var mer än hälften av alla 284 ombud inte ens medlemmar när partiet höll kongress 2021. En fråga blir oundviklig: Hur är det möjligt att en organisation som var dödförklarad runt millennieskiftet plötsligt kan växa sig så stark på bara några år?

Det är så klart svårt att jämföra KPÖ med SAC. Österrike är inte Sverige, och KPÖ är ett politiskt parti, medan SAC är en federation av lokala fackföreningar. Ändå går det att dra paralleller.

Fokus på lokala frågor

KPÖ:s framgångar började med att lokalavdelningen i Graz fokuserade på väldigt konkreta frågor, framför allt bostadspolitiken. Hyrorna i Österrike är höga, och familjer med låg inkomst kämpar hårt för att klara av räkningarna. KPÖ gjorde det till sin hjärtefråga. Folk kunde komma till deras kontor och få rådgivning, även materiellt stöd om det fanns ett akut behov.

Samtidigt gav KPÖ:s folkvalda representanter den största delen av sin inkomst till sociala projekt. De behöll enbart en lön som motsvarade den genomsnittliga inkomsten av en österrikisk yrkesarbetare. I dag är det standard inom partiet landet över. Det är likt hur SAC:s löner beräknas. 

Medan det lokala engagemanget prioriterades inom KPÖ, uttalade sig partiet sällan om stora geopolitiska frågor. Detta gav resultat även i andra delar av landet.

Men framgångarna i Graz hade aldrig kunnat sprida sig om det inte varit för en förnyelse av partiet. År 2018 blev vänsterfalangen av miljöpartiets ungdomsförbund oberoende, ändrade sitt namn till ”Ung vänster” och började samarbeta med KPÖ. Den största delen av de 144 nya partimedlemmar som deltog i årets kongress har sin bakgrund i Ung vänster, och det gäller även några av partiets mest kapabla organisatörer. Med dem kom en ny energi, nya idéer och utkast till ett nytt partiprogram, uppdaterade stadgar och en organisationsstruktur anpassad till dagens verklighet.

Federalistisk struktur

Det må överraska att KPÖ, likt SAC, är en federalistisk organisation, med tanke på att många förväntar sig ett centralistiskt styre bland kommunister. Men den regionala KPÖ-avdelningen från Steiermark (med Graz som huvudstad) hade inte ens skickat ombud till de nationella kongresserna på över tjugo år. Det var förnyelsen som gjorde att de var tillbaka den här gången.

En federalistisk struktur ofta leder till samma frågor, till exempel om resursfördelning. Hur mycket solidaritet med mindre avdelningar är rimlig för dem som har mest medlemmar och pengar? I KPÖ:s fall hade Wien hela 87 ombud på kongressen fast de inte har en enda ledamot i kommunfullmäktige. Tyrolen hade precis fyra, trots dundersuccén i huvudstaden Innsbruck. Här gäller det att hitta en bra balans mellan de lokala och regionala avdelningars autonomi och känslan av att agera tillsammans, i en enad organisation. Det låter välbekant för alla som är del av de kluriga diskussionerna inom SAC om relationen mellan centralorganisationen och LS.

På KPÖ:s kongress diskuterades det många sakfrågor; formalia och pengarna spelade mindre roll. Jag gillade det, men folk förklarade för mig att det också betyder att transparensen kan brista när det gäller både beslutsförfaranden och resursfördelningen. Återigen gäller det att hitta rätt balans.

Facket också på dagordningen

Fackföreningsrörelsen var också ett diskussionsämne. Som de flesta europeiska länder har Österrike ingen betydelsefull syndikalistisk organisation. Fackliga aktivister med syndikalistiska sympatier organiserar sig i lokala fackklubbar inom ÖGB (Österrikes LO). De har sitt eget nätverk, den fackliga vänsteralliansen GLB (Gewerkschaftlicher Linksblock).

Ombuden på KPÖ:s kongress betonade betydelsen av den fackliga aktivismen. Försök att bilda egna fackföreningar sågs som en alldeles för stor utmaning under de omständigheter som råder i landet. 

Även i Österrike undermineras den traditionellt starka fackliga strukturen. Fackliga aktivister har fullt upp med att försvara de rättigheter som arbetarrörelsen har vunnit under de senaste 150 åren. Det långsiktiga målet är en radikalisering av de stora fackens medlemsbas.

Det fanns också en mediedebatt som var relevant för SAC med tanke på hur mycket plats diskussionerna om Arbetaren, medlemstidningen Syndikalisten och sociala medier brukar uppta på kongressen. Argumenten för en starkare satsning på sociala medier var de vanliga: de konsumeras mest, framför allt av unga, och de var snabbare och billigare.

Men det artikulerades ett tungt motargument: fördelningen av flygblad och tidningar kan kontrolleras helt av organisationen själva, medan algoritmerna styr över sociala medier. En tankeställare.

Nu är jag tillbaka i Sverige, helt upptagen med de sista förberedelserna inför SAC:s kongress. Det var kul att bevittna en kongress med vissa likheter bara några veckor innan. Att SAC:s kongress kommer ha fler pauser och att det inte kommer konsumeras alkohol anser jag fördelaktigt.

Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
Det nya ”facket” Samverkans vice ordförande säger att han är besviken på IF Metall som ”betedde sig illa” när de inte accepterade Teslas nej till kollektivavtal.

Borgerligt blå, arbetarfientligt gula

Sverigedemokrater gillar inte att bli kallade ”bruna”. Nå, här har vi några praktexempel på blågula: borgerligt blå, och arbetarfientligt gula.

Håller så kallade gula fack och avtalsshopping på att normaliseras i Sverige? Det var en av farhågorna när strejkrätten inskränktes år 2019. 

Senast i går skrev jag om hur fackföreningar måste ta striden både praktiskt och ideologiskt, i en analys kopplad till Teslastrejkens tvåårsdag. För arbetarrörelsen är under attack. Från näringslivet och högern, dit Sverigedemokraterna hör. Det nya ”facket” Samverkans vice ordförande säger för övrigt att han är besviken på IF Metall som ”betedde sig illa” när de inte accepterade Teslas nej till kollektivavtal.

De senaste åren har ett par företagsledare gjort utspel om ”egna fack”, till exempel Frilans Finans vd Stephen Schad. ”Det blir inte gulare än så här” sades det . Frågan är vad man ska kalla detta nya försök. Både företagets vd och Samverkans ordförande är aktiva sverigedemokrater. Och det finns kopplingar in i regeringen.

De stora fackförbunden behöver ofta bli påminda om själva grunden för sin existens: att relationen mellan anställd och chef/ägare är ojämlik. Därför är fackets roll att försöka fördela mer makt till den som arbetar.

Det här vet de flesta som någonsin jobbat på riktigt. Att vissa politiker inte fattar konceptet är förklarligt. Men man undrar om SD verkligen vill kommunicera denna syn på fackföreningar till sina väljare? Att det viktigaste är samarbete med arbetsköparna och att LO är för konfliktorienterade. 

Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
I mitten av oktober skakades Madagaskar av uppror, lett av den unga generationen. Foto: Brian Inganga/AP/TT

Bakgrund: Madagaskar förr och nu

Det moderna Madagaskar har präglats av politisk instabilitet, vanstyre och snabba förändringar. Bland den unga generation som nu gör uppror beräknas 42 procent vara arbetslösa.

Madagaskar brukar sällan få någon större uppmärksamhet i världsnyheterna. Nyheten den 27 augusti att Frankrike överlämnat tre kranier till Madagaskar var en påminnelse om kolonialtidens grymheter och den svåra vägen till försoning. Ett av kranierna tillhörde kung Toera, ledare för folkgruppen Sakalava.

En fransk tolkning, i affischform, av landets utdragna krig mot Madagaskar i slutet av 1800-talet. Foto: Gallica Digital Library (public domain)

Kolonialstyre och enpartistat

Toera ledde motståndet i västra Madagaskar mot en fransk militäroffensiv och i augusti 1897 togs han till fånga. Franska styrkor halshögg kungen och huvudet transporterades till Paris där det förvarades i ett museiarkiv i 130 år.  

Den franska invasionen av Madagaskar 1883 blev upptakten till ett kolonialstyre som varade fram till 1960. Ett uppror för självständighet 1947 slogs ner med brutala metoder av franska styrkor.

Det självständiga Madagaskar har präglats av politisk instabilitet, vanstyre och snabba förändringar. 1975–1991 var landet i praktiken en socialistisk enpartistat under ledning av Didier Ratsiraka, som senare återkom som president 1997–2002. 

Sedan 2009 har Andry Rajoelina varit en av landets viktigaste politiker, vald till president 2018 och återigen 2023 då efter anklagelser om valfusk.

Bland de fattigaste i världen

Trots att Madagaskar har enorma mineralfyndigheter och goda förutsättningar för jordbruk så är landets befolkning bland de fattigaste i världen. Över 22 miljoner av landets 31 miljoner invånare lever under fattigdomsgränsen. Av landets unga (18–35 år) beräknas 42 procent vara arbetslösa. Bara en tredjedel av invånarna har tillgång till elektricitet.  

Hunger är ett allvarligt problem och nästan 40 procent av invånarna är undernärda. 

Problem med torka har under senare år bidragit till att förvärra situationen. 

FN-organ som World Food Programme har också pekat på att klimatförändringar bidrar till problem.

I en analys på Europe Solidaire beskriver Michel Strulovci hur några få bolag, däribland brittisk-australiska Rio Tinto, ett av världens största gruvbolag, exploaterar Madagaskars rikedomar medan befolkningen lever i armod.  

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson (SD), Liberalernas partiledare Simona Mohamsson (L), Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch (KD) och statsminister Ulf Kristersson (M), i studion inför en partiledardebatt i SVT:s Agenda.
Tidöregeringens partiledare samlade på rad under Svt:s partiledardebatt i Agenda den 12 oktober 2025. Foto: Caisa Rasmussen/TT

Rör inte demon­strations­rätten!

”Retoriken gör mig rädd. Det är vagt och öppnar dörren för många obehagligheter”, skriver en insändare med anledning av regeringens allt hårdare retorik gentemot palestinademonstranterna.

Jag såg på partiledardebatten nu i oktober (2025) och blev helt förfärad. Ja, av många saker, absolut, men särskilt av hur de alla pratade om palestinademonstranterna.

”Jag utesluter inte några rättsliga förändringar”, sa Simona Mohamsson (L) från regeringssidan. Vad tusan är det regeringen tänker göra? Sådana dramatiska uttalanden kan följas upp med vad som helst och jag som tittar har ingen aning vad jag ska vänta mig. Kommer regeringen tillåta protester som sticker dem i ögonen framöver?

Kriminaliserandet av Palestine Action

I Storbritannien har en fredlig aktivistgrupp, Palestine Action, blivit stämplade som terrorister efter att de utförde en aktion där de kastade färg på brittiska stridsflygplan. Oproportionerligt är ordet. Folket säger ifrån genom att hålla upp pappskyltar där det står ”I oppose genocide. I support Palestine Action” och har därför blivit gripna i tusentalet för att stödja terrorism. En stor andel av de gripna är helt harmlösa pensionärer. Den brittiska regeringen bryr sig inte. De utesluter inte heller några rättsliga förändringar för att tysta kritiska röster. I deras ögon är pensionärer och präster terrorister för att de försvarar demonstrationsrätten.

Så hur ska jag tolka detta uttalande från en av folkets främsta företrädare under partiledaredebatten? Jag kan inte annat än att misstänka att samma sak väntar oss här i Sverige som för de i Storbrittanien. En annan partiledare i regeringen refererade till “våra amerikanska vänner”, så jag ska kanske vänta mig att vi också får en ny hemlig polisstyrka (se ICE) som hanterar gapiga demonstranter. Inga rättsliga förändringar utesluts nämligen.

Retoriken gör mig rädd. Det är vagt och öppnar dörren för många obehagligheter. Demonstrationsrätten behöver alltid finnas där, oavsett åsikter som uttrycks, att polisen lägger eller någon annan lägger sig i. Så jag säger till alla partiledarna, särskilt de i regeringsställning: Rör inte demonstrationsrätten!

Rädd demokrat

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Utvandrarna 1.0 på Turteatern 2025
Utvandrarna 1.0 på Turteatern i regi av Marie Nikazm Bakken. Scenografi, kostym- och maskdesign: Julia Herskovits. Foto: Sandra Karlung

Utvandrarna 1.0 på Turteatern vill plocka ner hjälterollerna

Vilhelm Mobergs utvandrarsvit handlade främst om hans samtid, inte 1850-talet, menar Marie Nikazm Bakken. Hon är regissör till Utvandrarna 1.0 på Turteatern i Stockholm. ”Jag är intresserad av människan, den sköra människan som kan ha fel, och som går vilse i stället för att det ska vara ett hjälteslut”, säger hon om uppsättningen.

När jag träffar Marie Nikazm Bakken, sedan 2018 konstnärlig ledare för Turteatern – Teatern Utan Reaktionärer – och regissör till Utvandrarna 1.0, blir jag överraskad av nya perspektiv som har kommit fram i bearbetningen av Vilhelm Mobergs roman. Marie Nikazm Bakken vill plocka ner hjälterollerna. En annan av hennes utgångspunkter är att Moberg egentligen först och främst berättade om sin egen samtid: 1940- och 1950-talens och kalla krigets världsbild. 

Vilhelm Moberg utkom 1949 med första delen i sitt epos om svenskarna som i mitten av 1850-talet reste över havet och över halva Nordamerikas förenta stater för att bygga sig en ny tillvaro i norra Minnesota. De fyra tjocka delarna, som gick i land ett decennium senare, inleds med Utvandrarna och blev nära nog en historiebok över processen som inbegrep en fjärdedel av Sveriges befolkning, fast det var en roman. En ganska romantiserande roman, även om den innehåller mörka avsnitt av förtryck, svält, död och en ständig längtan efter att återvända hem. 

Marie Nikazm Bakken, konstnärlig ledare på Turteatern i Stockholmsförorten Kärrtorp. Foto: Josephine Askegård

Det är den första delen som Turteaterns konstnärliga ledare Marie Nikazm Bakken nu skrivit manus till och regisserar, med bara fyra skådespelare i ett flertal karaktärer som tillsammans anträder den långa och oåterkalleliga resan. Föreställningens fyra och en halv timme kan tyckas lång, men är dels kort i jämförelse med romanens feta stoff, med Turteaterns tillägg – dels har jag aldrig varit med om att inte få roligt hela vägen. Sista akten lär livas upp med lite extra showiga inslag, om man får tro regissören. 

Repetitionsbild från Utvandrarna 1.0 på Turteatern i Stockholm. Foto: Sandra Karlung

Hur tar man sig an en så omfattande roman, som dessutom ligger så många generationer svenskar nära? 

– Det är ett långt epos och när jag läste boken såg jag att man befinner sig mycket i Småland där de utgår från. Det är utförligt berättat med väldigt klara handlingslinjer, men även föremål och detaljer som beskriver miljön. Och jag vill ha det här omfattande – det är därför den är lång. Och sedan att man också ska brodera ut karaktärerna.

Det säger Marie Nikazm Bakken när vi träffas en vecka innan premiären.

– Karl Oskar och Kristina är ju någon slags frontfigurer, men det handlar ju om utvandrarna som grupp, och då vill man ju ha med de andra också. Som Robert, och Arvid, Danjel i Kärragärde, Jonas Petter i Hästbäck, och Ulrika i Västergöhl. Alla de som ju på olika sätt är outcasts – utstötta. De har var och en olika orsaker att åka, och man vill få fram dessa olika orsaker. 

– Så längden har med det att göra, att man vill faktiskt vill vara trogen det här just som ett epos. Också att man kan vara i Smålandsmiljön så pass länge, man vill få fram att det bara går och går, det här hjulet, berättar hon.

Repetitionsbild från Utvandrarna 1.0. Foto: Sandra Karlung

En saboterande estetik

– Det som har varit genialt med att vara konstnärlig ledare här på Turteatern är att man får utrymmet att göra de stora berättelserna. Att man insisterar på att göra det som om man haft en stor scen, samtidigt som man arbetar med en saboterande estetik. Man matar in mer och mer grejer i fiktionen. Det är det här överflödet som jag vill åt, som jag har sökt i många år. Överflödet av saker och scener som blir som en parallell verklighet som blir mer och mer och mer, säger Marie Nikazm Bakken.

Just epos har blivit något av hennes kännetecken på Turteartern, menar hon.

– Jag tycker liksom att de behövs. Att man behöver ta tag i dem med lite mer skamlösa händer. En inspirationskälla för mig är till exempel författaren Rabelais med sitt groteska och skamlöst karnevaliska. Jag får titt som tätt kritik för att det jag gör är vulgärt med till exempel kiss- och bajshumor, men för mig är det blodigt allvar, säger Marie Nikazm Bakken. 

Har du sett filmerna?

– Ja, den äldre från 1971 av Jan Troell, med Liv Ullman. Den är ju ikonisk, och har också det här långsamma historieberättandet. Och misären. När jag började jobba med Utvandrarna var det första som slog mig – det var i tematiken med utvandring. Alltså de starka parallellerna till utvandringsfrågan. Sverige har ju gått från att vara ett utvandringsland till ett invandringsland, som gör att man har en helt annan attityd till den tematiken.

Hur tänker du att man såg på det innan?

– Att på 1800-talet var Sverige ett utvandringsland, det var nästan en fjärdedel av fyra miljoner invånare som åkte till Amerika. I dag finns en romantisering i att de åkte, man ser på Karl Oskar och Kristina som hjältar, att de tar sig och sina barn till ett bättre liv. Men i dag har det vänt och när människor kommer hit från andra länder pratar man som att varför kommer de hit? ”Vi har inte plats. Vi har inte utrymme”, och så vidare. Men det är ju samma sak.

Och att de utsätter sina barn för en farlig resa …

– Precis, så det är fortfarande väldigt skiftande hur man ser på utvandring. I våra berättelser om utvandringen till Amerika är den romantisk och hjälteaktig, den berättelsen som kom med i den svenska kulturkanonen och så vidare. I dagens verklighet behandlas andra inhumant för samma sak. 

Tänker du att om man aktualiserar den bilden som var då, att man kan visa på: titta här – det finns ett annat sätt att se på migranter än den som man hör väldigt ofta i dag? För att mota den negativa bilden.

– Ja den kopplingen finns ju. Men vi har valt en lite annan väg på uppsättningen. Vi försöker att undersöka drömmar och längtan om att lämna något klaustrofobiskt, och vi har tagit utgångspunkt i en estetik som är trashig och oromantisk. Vi har inte aktualiserat romanen med tanke på migration, den kopplingen tror jag publiken kan göra själva.

Från Utvandrarna 1.0. Foto: Sandra Karlung

Är det överlevnadsbeslut som du ser som parallellen mellan då och nu?

– Ja – men också att de som utvandrade då inte är mer Guds bästa barn mer än någon annan. Snarare tvärtom. Det var mycket outcasts som åkte, som inte passade in i dåtidens Sverige.

I romanen är de ju goda, hårt strävande människor. 

– Det beror ju lite på hur man tolkar dem. Danjel i Kärragärde är ju också skildrad som lite creepy, något av en skräckfigur, och Ulrika i Västergöhl är en hora som plötsligt blir nyfrälst. Kristina är ju väldigt pryd och sträng. Så man kan ju se det från olika perspektiv. Det jobbar vi med, och förstärker. Jag tänker att man kan vara två saker, inte bara god eller bara ond, utan att man har den där dualiteten.

– Jag är själv från en liten plats i Norge, Gudbrandsdalen, på en liten ort med 1 500 invånare, norr om Lillehammer. Och där frodades skvallret, som vi också gestaltar i pjäsen, som säger att ”Karl Oskars näsa är så stor att den inte får plats i Sverige längre”. Mycket ligger i den repliken, från avund till bitterhet till rent skvaller.

Dagens invandrare beskrivs som antingen farliga, eller också godhjärtade offer.

– Precis. Men det vi också har fokuserat på i den här föreställningen är de emotionella aspekterna, i att stanna i ett samhälle som är outhärdligt – och det emotionella kring resan. Jag var inte så sugen på konkret gestaltning av någon på en båt som står och vaggar fram och tillbaka. Så vi har jobbat med sådant som symboliken kring havet, i att du går in i något okänt. I boken är havet bara skörbjugg och kräk och elände. Jag har försökt hitta ett sceniskt uttryck för det blandat med hopp och drömmar.

Finns resan över havet med?

– Ja, men mer som ett delirium av känslor, kan man säga. Vi är inne på det här med obehaget, men jag har också varit upptagen av de hallucinationer som Kristina har på skeppet. Det är nästan som att alla deras mardrömmar kommer till liv. Också Roberts minnen av den katten som han dränker i bäcken i början av boken, att han ser katten på skeppet, den kommer och ska hämnas på honom. Så alla de här gastarna som kommer till dem där ute på havet, det är dem vi försöker förmedla. 

Får man skratta? Det brukar man få göra på Turteatern.

– Skrattet vill jag absolut se, i alla akterna. Den tredje akten är byggd som en show, och hur vi förmedlar karaktärerna kan ligga mellan allvar och komik hela vägen.

Han drömmer om Ulrika också? Ångestfyllda drömmar.

– Ja, det finns mycket drömmar omkring Ulrika med. Hon är inte längre prostituerad i böckerna, efter att hon har blivit frälst. Hon beskriver det efter de första våldtäkterna som att ”det är ju det enda jag kan”. Och så blev hon väldigt bra på det och så fortsatte hon med det. Så det är väldigt mycket den emotionella biten som vi har försökt hitta. 

– När vi började jobba med det här var det flera i min ålder som bara: ”Åh nej, jag orkar inte”, för då hade deras föräldrar spelat musiken från Kristina från Duvemåla så mycket att de hade fått närmast trauman av den musiken. 

Så det kommer inte att finns med några låtar från den musikalen då?

– Väldigt lite i så fall, kanske någon glimt, en liten glimt i ögat.

Romanen Utvandrarna slutar egentligen när de går i land i New York. 

– Vi har kallat föreställningen Utvandrarna 1.0 – det handlar ju en hel del om storleken på materialet och att detta endast är början på ett utforskande av utvandrarserien. Att man tänker: Nu börjar vi. Men om det är slut med det vet jag inte nu. Jag vill inte lova något men vi får se. Det är ju en krönika, ett svårt, men också kul, format för teater. Den har satts upp som teater tidigare men jag vet inte hur långt man har gått i berättelsen då.

– Jag tror också att man har ett kollektivt minne av Utvandrarna, som att Liv Ullman pratar en underlig småländska, som folk har. Folk har liksom brokiga minnen, ikoniska repliker som ”Horan gav mig löss!”, eller Ulrikas arga till prästen: ”Vad sa du till mig förr i världen när du kom hem till mig med riksdalern i ena handen och kuken i den andra?”. Det är också en del av den stora smältdegeln Utvandrarna, säger Marie Nikazm Bakken.

Jag tänker också att den är känslomässigt stark; att det lättar upp lite med de där meningarna. Många har verkligen varit väldigt berörda, av filmerna, och av böckerna. Det är känslominnen att ha läst böckerna eller att ha sett den äldre filmen. Som ett kollektivt minne hos svenskarna.

– Ja, det tror jag med, Jens Liljestrand skriver i sin avhandling om utvandrarsviten, Mobergland, om ”vad som är historieskrivning, vad är fiktion och vad är det kollektiva minnet?”. Och att det blandas in i varandra, för man betraktar ju ofta Utvandrarna nästan som en historiebok, men det är ju fiktion. Och även om Vilhelm Moberg gjorde massor av research, så finns det ju också detaljer som inte är korrekta. Den här blandningen av historia och fiktion förstärker ju kanske också det kollektiva minnet – man börjar tänka på det som historia.

Marie Nikazm Bakken. Foto: Josephine Askegård

Jag tänker på hur böckerna genom tidens gång blivit en stark politisk historia på ett sätt som de inte var när de skrevs?

– Ja, och den har blivit väldigt romantiserad. Men jag är mer intresserad av att se på människan, den sköra människan som kan ha fel, och som går vilse i stället för att det ska vara ett hjälteslut. Att det är mer intressant att tänka på det hela som väldigt oromantiskt. Jag upplever ofta att Karl Oskar och Kristina är de perfekta heteronormativa personerna som ska ta med alla sina barn och göra de här hjältedåden och åka till Amerika och så ska de ”förkovra sig”, som Karl Oskar säger, men det finns massor av problem med det också. Till exempel tar de ju jord från andra när de väl kommit över. De är vita priviligierade människor på ett sätt. Det finns en komplexitet i hela den frågan, för det beror ju alltid på vilken vinkel man ser det. 

– Jag är själv andra generationens invandrare. Jag är född i Norge och min far kom från Iran. Därför finns ju alltid de här frågorna, också hos mig. Jag har också en koppling till Iran. Vad jag vill åt är att de reser för att de måste, men det är inte en enkel fråga. De vill ju åka, men Kristina ångrar sig. Man sitter alltid med den dualiteten mellan två kulturer och världar. Att man önskar att gå till det nya, men det är som en växtvärk, att det finns något smärtsamt att lämna och också något smärtsamt i det nya. Som när de kommer fram till den lilla stugan i Minnesota, skitig och med jordgolv, och ser att den är sämre än den de lämnade i Småland, säger Marie Nikazm Bakken. 

Men för dem så är det också på något sätt som att dö. De vet att de aldrig kommer tillbaka, de ser sina föräldrar bli mindre och mindre när de far iväg i vagnen, och de vet att de ser dem för sista gången … Så är det ju inte i dag, man kan hoppas att få komma tillbaka?

– Jo, men jag tänker att den emotionella ballasten är densamma. Moberg kunde flyga fram och tillbaka när han skrev boken på 1940-talet, men han kunde också se den känslan som du beskriver. Och dessutom, ganska många kan inte återvända till sitt hemland i dag heller.

”Vilhelm Moberg berättar om sin egen tid, först och främst”

– Hos Moberg ligger det ju också på flera nivåer. Han pratar om utvandringen som uttryck för at lämna något ont, men jag upplever att han pratar om en större politisk bild, om samtida öst-väst-dualitet. Om Sverige som ett ”bakåtland” – under 1940- och 1950-talen. Om hur Amerika var väldigt i ropet, med tillväxt, som ett Mad men-samhälle. Så att han pratade utifrån sin egen tid. Det finns något anti-patriotiskt gentemot Sverige i hela berättelsen. Även om jag ser att den är skriven med kärlek, han själv är en del av det man lämnar. Vi är alla de här människorna, och han inkluderar sig själv i det.

Moberg beskriver inte bara 1850-talets Sverige utan ett Sverige hundra år senare menar du?

– Jag tycker att han skriver utifrån sin egen tid, först och främst. Vad han beskriver är tiden under kalla kriget, och så använder han utvandringen som ett ramverk. Jag tänker att det inte är en historisk framställning av utvandringen till Amerika på 1800-talet egentligen. 

En del av Turteatern är att publiken är med och beredd på att flödet går åt båda håll. Det måste ju skådespelarna också känna att det är speciellt att spela i en sån miljö.

– Ja, man får ju mycket tillbaka. Man jobbar också med en teatral attityd. Då är man ju också ute efter den responsen, den dialogen med publiken.

Publicerad Uppdaterad