Kultur #39/2018

Blandade bilder av Lerin

"Att kunna måla hotfullt men samtidigt humanistiskt, och därmed i dessa tider politiskt, är Lars Lerins särmärke", skriver Josephine Askegård efter att ha sett utställningen på Liljevalchs. Foto: Mattias Lindbäck

[UTSTÄLLNING]  Lars Lerin Liljevalchs, Stockholm Pågår till den 19 september 2018 Måndagar gratis inträde I samband med Liljevalchs stora sommarutställning har man utökat öppettiderna till alla dagar, utom midsommarhelgen. Det är nog klokt med tanke på alla turister under sommaren, plus att stockholmare är ett utställningsälskande folk och konstnären ifråga en av de för tillfället folkkäraste. […]

[UTSTÄLLNING]  Lars Lerin
Liljevalchs, Stockholm
Pågår till den 19 september 2018
Måndagar gratis inträde

I samband med Liljevalchs stora sommarutställning har man utökat öppettiderna till alla dagar, utom midsommarhelgen. Det är nog klokt med tanke på alla turister under sommaren, plus att stockholmare är ett utställningsälskande folk och konstnären ifråga en av de för tillfället folkkäraste.

Lars Lerin har blottat sitt hjärta i en mängd dokumentärer och tv-program under det senaste decenniet, och hans framträdande har inte alltid fokuserat på akvarellmåleriet som är den konstart han ägnar sig åt.

Till Liljevalchs utställning sägs han ha skickat en container blandade bilder, varav konsthallschefen Mårten Castenfors haft förtroendet att göra ett urval och hänga som han tycker är bäst.

Här finns uppstoppade fåglar i glasade dragskåp, natur och miljonprogramshus i kargt väder. Och här finns enorma bulliga moln.

 

“Staden”, av Lars Lerin.

De ofattbart många och stora verken hänger tematiskt i olika rum, halvvägs på rundan får man, förundrad över trollkonsterna, nästan pusta ut i det stora gavelrummets målningar av böcker och pärmar innan man vandrar vidare genom rum med makalösa moskéer och intima bilder av friluftsbadande män.

Här finns uppstoppade fåglar i glasade dragskåp, natur och miljonprogramshus i kargt väder. Och här finns enorma bulliga moln.

För en gångs skull vill man studera konsten på avstånd, för det är så tydligt att Lerin avbildar en hel miljö, inte bara briljerar med sin otroliga detaljskicklighet med det pigmenterade vattnet.

Just kunskapen om svårigheten med akvarell kan göra att fascinationen över hantverket får upplevelsen att fastna där. Så kan det vara med Anders Zorns akvareller, där man förstummas över hur han får till en mjuk pälskrage på en folkdräktsjacka eller glittret i en sjö.

I Lars Lerins bilder från krigshärjade städer i Syrien, vilka dominerar det stora utställningsrummet i mitten av konsthallen, tar motivet en plats som är starkare än vad man är van vid i denna teknik.

Att kunna måla hotfullt men samtidigt så humanistiskt, och därmed i dessa tider politiskt, är Lars Lerins särmärke. Missa inte heller utställningskatalogen som är ett konstverk i sig, med 22 dikter av Eva Runefelt.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Kriminella möter blockader

 

Fyll i din mejladress så skickar vi länk till videoreportaget 👇

Klicka här för att stänga