Ännu en olycka i Göteborgs Roro-hamn

På fredagsförmiddagen skedde ännu en arbetsplatsolycka i Älvsborgshamnen, Roro-hamnen i Göteborg. Arbetaren pratade med Erik Helgeson från Hamnfyrans styrelse som säger att han ser behov av att häva Sveriges Hamnars policy.

Inrikes
Hamnen
Den aktuella olyckan i Göteborgs Roro-hamn skedde på fredagsförmiddagen.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Hamnarbetarförbundets skyddsombud har tidigare nekats att delta i haveriutredningar av arbetsköparorganisationen Sveriges Hamnar, något som Arbetaren rapporterat om.

Den aktuella olyckan skedde på fredagsförmiddagen. Det var en extern arbetsbil som sneddade på den så kallade plattan där de allra tyngsta maskinerna kör. Lastbilen körde för nära raden där maskinföraren inte har någon sikt och blev påkörd från sidan.

Arbetaren pratade med Erik Helgeson precis efter att olyckan skett.

– Vi vet att de i den externa bilen fördes till sjukhus. Vår medlem är förstås skärrad. Jag kan konstatera att våra skyddsombud är på plats på plattan, medan jag vet inte om Transport har någon i hamnen som känner till arbetsområdet, säger Erik Helgeson.

Hamnfyran har vid tidigare arbetsplatsolyckor begärt att få ingå i haveriutredningen, men fått nej med hänvisning till Sverige Hamnars policy om att de inte är kollektivavtalsbärande fack.

– När det blir haveriutredning är risken att vår medlem som körde maskinen i dag inte har någon representation, kommenterar Erik Helgeson.

Kollektivavtalsbärande fack är Transport som organiserar ett fåtal av hamnens omkring 300 arbetare.

– Vi behöver göra ett omtag på terminalen angående vår arbetsmiljö för att komma vidare. Sveriges Hamnars utestängningspolicy står i vägen för det, vilket känns otäckt.

– Jag hoppas att de väljer en mer pragmatisk väg denna gång, säger Erik Helgeson.