Film #28/2018

Kulturskymning både lite här och där

Regissören Albert Dupontel som bland annat regisserat Kärlek och brott är tillbaka med en ny film. Bakom masken utspelar sig i andra världskrigets skyttegravar. Foto: Studio S Entertainment

[FILM] Bakom masken Regi: Albert Duponel Biopremiär den 13 april En viss kulturskymning råder i Sverige, efter branden på Bastugatan i måndags kväll ligger delar av Ivar Lo-Johanssons bibliotek sotigt och blött utkastat på gatan i väntan på att transporteras bort i en container. Sådan tur då att vi bland annat genom Svenska Akademien sedan […]

[FILM] Bakom masken
Regi: Albert Duponel
Biopremiär den 13 april

En viss kulturskymning råder i Sverige, efter branden på Bastugatan i måndags kväll ligger delar av Ivar Lo-Johanssons bibliotek sotigt och blött utkastat på gatan i väntan på att transporteras bort i en container. Sådan tur då att vi bland annat genom Svenska Akademien sedan länge är uppkopplade med det franska kulturlivet där glädjen över det sublima aldrig mattas.

En ny fransk film på svensk biorepertoar skapar förväntningar, och det är extra synd då den inte infriar dem, som i fallet med Albert Duponels Bakom masken, efter en roman av Pierre Lemaitre. Romanen fick Frankrikes 2014 mest prestigefyllda litteraturpris, Goncourtpriset, vilket skapade stor irritation eftersom den ansågs för lättviktig emedan författaren tidigare mest skrivit kriminalromaner.

Starkast är de inledande scenerna från självmordsverksamheten vid fronten där de sista ihopskramlade resterna av armén slits i stycken i leran tillsammans med sina hästar.

Boken och filmen handlar om två soldater som räddar varandra under den omänskliga slakten i andra världskrigets skyttegravar. Ett prestigefyllt befäl skjuter ett par soldater i ryggen för att själv framstå som framgångsrik och försöker eliminera de två vittnena. När de tre stöter på varandra i Paris en tid senare – en av dem under falsk identitet – trasslar de in sig i olika affärer kring pengar, kärlek, sex och utpressning under falska identiteter.

Filmen är ett högbudgetprojekt med fantastiska kostymer och masker, återskapade miljöer från det gamla Paris som borde vara mellankrigstid men fokuserar på det överdådiga sekelskiftets prägel, med bohemiska konstnärsvindar och palats där de rika vältrar sig i konst och skurkaktiga affärer bakom sammetsdraperierna.

Men bygget blir tomt eftersom ingen av karaktärerna engagerar. Starkast är de inledande scenerna från självmordsverksamheten vid fronten där de sista ihopskramlade resterna av armén slits i stycken i leran tillsammans med sina hästar. Illusionstricken därefter berör inte det minsta.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga