I otrygg hamn

Det senaste året har Neapels hamn präglats av konflikt. Anställda som arbetat där ibland över 15 år har sparkats och vittnar om hur de som påtalar säkerhetsbrister i den kraftigt förorenade hamnen straffas ut. Delvis är arbetsplatsen en spegel av Italiens generellt hårdnande arbetsmarknad, med skyhög arbetslöshet och fackliga rättigheter under attack. Avståndet till situationen i Göteborgs containerhamn är mindre än man kan tro.

Det stormar kring hamnen i Neapel – en av Italiens viktigaste hamnar med tre större containerterminaler.

Hamnen, som totalt sett har omkring 2 000 anställda, utgör en logistisk knutpunkt i anslutningen mellan Nord- och Sydeuropa och är en plats där tusentals varor passerar varje dag.

Samtidigt är säkerheten på termi­nalerna undermålig och på senare år har arbetsvillkoren försämrats för hamnarbetarna. De gångna fem åren har ett hundratal anställda fått sluta på kontroversiella grun­der. Bara i november månad har tre
arbetare fått sparken och under hösten har flera av fallen gått upp i domstol.

De berörda företagen, Conateco och Soteco, opererar i två av de tre containerterminalerna. Företagen är i sin tur beroende av leverans till Mediterranean Shipping Company, MSC – den näst största rederikoncernen och tillika värl­dens näst största containerfraktföretag, som drivs av mångmiljonären Gian­luigi Aponte och hans son, och har hu­vud­kontor i Schweiz.

Efter mer än tre års kommissionärskap har styret av Neapels hamn återgått i kommunal regi. Hamnen, som är kraftigt förorenad, ska saneras och rustas upp tek­niskt genom EU-finansiering via regi­onen och hamnmyndigheten. Åtgär­derna förväntas öka hamnens varuintag och transportkapacitet.

Neapel har stora problem med såväl maffian som arbetslösheten. Med den för detta premiärministern Matteo Renzis nya arbetslagar – Jobs Act – som infördes i december 2014 har arbetsmarknaden hårdnat än mer.
Neapel har stora problem med såväl maffian som arbetslösheten. Med den för detta premiärministern Matteo Renzis nya arbetslagar – Jobs Act – som infördes i december 2014 har arbetsmarknaden hårdnat än mer. Foto: Cesare Abbate/ANSA/TT

Det är en åsktung novemberdag. Vincenzo Esposito sitter på ett kafé på pendeltågsstationen i Fuorigrotta, en av Neapels västra förorter. Han är en av det tjugotal personer som i år fått sparken av hamnterminalsföretaget Conateco.

Men konflikten i Neapels hamn har inte bara handlat om uppsägningar och avskedanden, utan lika mycket om säkerhetsförhållandena på arbetsplatsen. Det vittnar flera av de hamnarbetare som Arbe­­­taren talat med om.

Vincenzo Esposito bläddrar i fotoalbumet på sin mobiltelefon. Han visar mig bilder föreställande närmast fallfärdiga fordon, repade säten i kabiner och nedsliten arbetsutrustning. Men också ett handskrivet brev daterat i juli i somras. Han berättar att bilderna och brevet är en del av den kartläggning han tillsammans med flera arbetskamrater överlämnat till prefekturen i Neapel.

– I somras sammanställde vi den här dokumentationen med fotografier och filmer för att informera dem om att situationen är ohållbar, att säkerheten på arbetsplatsen inte existerar. Nu håller vi på med ytterligare en.

Jag hade aldrig förväntat mig att företaget efter tio dagar skulle skicka mig ett brev med avsked hem på posten.
Vincenzo Esposito, avskedad hamnarbetare

Det var i november 2003 som Vincenzo Esposito började arbeta på containerterminalen på Conateco. Efter 13 år i yrket blev han plötsligt avskedad, precis som många av sina kollegor.

– Jag fick sparken för att de ansåg att jag gjort ett jättelikt misstag när jag körde lyft­kran och placerade en container på fel plats. Men jag gjorde det på grund av stress, för att arbetstakten var så hög, säger han.

– Jag hade aldrig förväntat mig att företaget efter tio dagar skulle skicka mig ett brev med avsked hem på posten. Ett brev som jag aldrig kommer att glömma eftersom jag fick det samma dag som vår andra dotter föddes.

Vincenzo Esposito menar att säkerheten i hamnen är närapå obefintlig.

– Om du till exempel kör en buss ska du ju bara tänka på att köra, medan de genom att utnyttja lagen och minska personalen tvingar oss att göra alla möjliga slags arbetsuppgifter.

Han säger att det finns de som arbetat i över 15 år i hamnen och sedan plötsligt utan anledning fått sparken.

– Företaget hittar på vilka svepskäl som helst. Någon sparkades för att han antogs ha provocerat fram en olycka när det i själva verket var säkerheten som brast.
En väktare blev avskedad för att han åt ett äpple under arbetstid.

Conatecos containerterminal i Neapels hamn. Efter mer än tre års kommissionärskap har styret av hamnen återgått i kommunal regi.
Conatecos containerterminal i Neapels hamn. Efter mer än tre års kommissionärskap har styret av hamnen återgått i kommunal regi. Foto: SI Cobas

Vincenzo Esposito säger att han känner oro inför framtiden eftersom han och hans fru har två små barn att försörja. Deras enda inkomst är arbetslös­hets­ersätt­ningen från staten, som är lite mer än hälften av Vincenzos lön, och som min­s­kar i stadig takt varje månad. Han säger att Neapel är en stad där det är närmast omöjligt att hitta ett nytt arbete.

Tillsammans med andra sparkade arbetare har Vincenzo Esposito organiserat sig i kommittén för Neapels hamnarbe­tare, Comitato dei lavoratori del porto di Napoli, och i basfacket SI Cobas. Med stöd av arbetslösa och sociala rörelser i staden genomförde de under sommaren flera demonstrationer, blockader och torgmöten utanför kommunhuset.

– Attityden gentemot facken är mycket hotfull i Neapel. Mina kollegor ringer mig och undrar vad som är på gång, de följer allt vi gör, men är rädda för att själva skriva in sig i facket, att ens klicka ”gilla” på demonstrationsbilderna som finns på Facebook.

Det är mycket allvarligt när ingen har modet att säga något, inte ens när ett fackombud får sparken.
Laura Ingrosso, avskedad hamnarbetare

Laura Ingrosso förlorade också hon sin anställning under våren. Hon började arbeta på Conateco för elva år sedan, huvud­sakligen i terminalporten. Under några år var hon CGIL:s fackliga representant för företaget.

Laura Ingrosso.
Laura Ingrosso. Foto: Privat

– Jag jobbade i gaten till terminalen, där vi ständigt var underbemannade. Man kan säga att vi var som ett team i frontlinjen, och vi arbetade under skrämmande arbetsmiljöförhållanden, säger hon.

– Det fanns ingen som helst kontroll över vår säkerhet. Jag rapporterade ständigt om det till facket och företaget, men inget hände.

I september förra året blev Laura Ingrosso plötsligt omplacerad från gaten eftersom företaget sade att hon arbetade långsamt. Hon beskriver det hela som en orättvisa, ett slags mobbning. Under sju månader fick hon arbeta utan specifika uppgifter och ofta fick hon gå på a-kassa när företaget inte tillät henne arbeta.

– Plötsligt en aprildag fick jag ett brev med avsked. Fastän jag bett om hjälp har facket inte stöttat mig och jag är besviken på CGIL. Det är mycket allvarligt när ingen har modet att säga något, inte ens när ett fackombud får sparken, säger hon.

– Jag är 58 år och har alltid arbetat ärligt och gjort det bästa jag kunnat, trots att det varit svårt. Jag går i pension om åtta år, hur ska jag hitta ett nytt jobb? Även om jag vinner i rätten mot företaget är det inte säkert att de tar tillbaka mig. I dag är arbetare i Italien inte längre skyddade enligt lag, säger Laura Ingrosso.

Nationell strejk I Neapel för hela logistikbranschen utlyst av SI Cobas den 27 oktober.
Nationell strejk I Neapel för hela logistikbranschen utlyst av SI Cobas den 27 oktober. Foto: SI Cobas

Marcoflavio Cappuccio är en av SI Cobas fackliga representanter som följt hamnkonflikten under året. Han menar att det som sker i hamnen delvis är ett resultat av införandet av den arbetslag som brukar benämnas ”Jobs Act”, och av en alltmer osäker arbetsmarknad i Italien som tränger tillbaka de fackliga rättigheterna.

Marcoflavio Cappuccio.
Marcoflavio Cappuccio. Foto: SI Cobas

– Överallt i landet ser vi samma utveckling. Arbetsköpare avskedar arbetare för att ersätta dem med osäkert och tillfälligt anställda. Strejkrätten är också under attack, något som vi i SI Cobas försöker mobilisera mot på alla sätt vi kan. Den 27 oktober i år utlyste vi en nationell strejk som fokuserade just på logistikbranschen, säger han till Arbetaren.

Det är en tidig måndagsmorgon på Conatecos huvudkontor i hamnen när jag får en personlig intervju med vd:n Pasquale Legora De Feo, som har huvudansvaret för företaget. På frågan om de uppsagda arbetarna svarar han att ingen avskedats på felaktiga grunder.

– De anställda har avskedats av två skäl. Antingen för att de gjort olagliga saker, till exempel smugglat cigaretter, eller så har de bestämt sig för att gå därifrån. Vi har bett om lönegarantimedel ur den statliga integrationsfonden, som löper ut nu den 16 december, att betala ut till de anställda, och vi har tagit oss ur krisen, säger han.

FAKTA SI Cobas
SI Cobas, Intercategory Cobas Syndicate, är ett italienskt basfack grundat år 2009 med sektioner över hela Italien.
Facket har stor organisering inom logistikbranschen, där man för närvarande utövar en hård kamp gällande löne- och arbetsförhållanden. Det är också ett basfack som organiserar många migrantarbetare.
Tack vare strejker och blockader utanför magasin, representerar SI Cobas nu efter flera år mer än 15 000 arbetare inom logistiksektorn. Detta trots att den italienska lagen inte erkänner det som ett representativt majoritetsfack, då de inte skriver under på det nationella kollektivavtalskontraktet – CCNL på italienska.

Jag berättar för Legora de Feo om de arbetare i Göteborgs hamn som sagts upp för att sedan återanställas på nya osäkra kontrakt och frågar om det är någonting som också skulle kunna ske i Neapel. Men han hävdar att de aldrig haft osäkert anställda.

– Vi har ett nationellt kontrakt, det kan inte vara ett osäkert kontrakt. Vi bad om lönegarantimedel eftersom vi befann oss i kris. Förra året ökade trafiken till 11 procent och nu detta år till 15 procent och allting har återställts.

Legora De Feo menar att det nu är upp till rätten att bedöma om avskedandena skett på ett korrekt sätt.

– Ni har kanske läst om Cobas på Internet? Fackföreningar vet man inte om de alltid säger sanningen, förstår du. Om domstolen ger en arbetare rätt får den stanna, annars får den gå.

Säkerheten i containerhamnen beskri­ver han som optimal och under kontroll.

– Neapels containerhamn är mycket säker. Vi är ständigt övervakade, vare sig det handlar om personal eller de varor vi hanterar. De mekaniska redskapen är nya, inte andra hand, och om någonting är fel så justerar vi det.

Kanske kan avståndet mellan Sverige och Italien tyckas långt, ändå är det inte svårt att se likheter med den arbetsplatskonflikt som sedan över ett och halvt år pågår i Göteborgs containerhamn. Också i Sverige har facket hävdat att arbetsvillkor skräddarsys till arbetsköpares fördel och att hamnarbetare blir uppsagda och särbehandlas när de organiserar sig fackligt.

När APM Terminals i Göteborg tillsatte en ny företagsledning som förde en agg­ressiv personalpolitik lät protesterna i hamnen inte vänta på sig. Hamnarbetarförbundet, som organiserar 85 procent av arbetarna i Göteborgs containerhamn, har velat tillförsäkra sina medlemmar grundläggande fackliga rättigheter. Samtidigt har konflikten utvecklats till en fråga om antifacklig politik, eftersom APM Terminals endast skrivit kollektiv­avtal med LO-facket Transport och vägrat erkänna majoritetsfacket på ar­bets­­platsen.

Dåligt underhållna linor runt en lyftkran i containerhamnen i Neapel.
Dåligt underhållna linor runt en lyftkran i containerhamnen i Neapel. Foto: SI Cobas

Sedan i augusti har omkring 100 hamn­arbetare blivit uppsagda från schema­anställningar i hamnen, varav mer än 30 av dem haft fasta anställningar. Inom de närmaste månaderna förväntas ytterligare 35 tillsvidareanställda tvingas gå.

Företaget hänvisar till arbetsbrist, men hyr samtidigt in tidigare fast anställda via bemanningsföretag som timanställda. I somras utfärdade APM Terminals en lockout och utestängde då Hamnfyrans medlemmar i 371 timmar utan lön.

MSC är en av de största kunderna i Göteborgs hamn. Till följd av arbetsköparens arbetsnedläggelse lade rederikoncernen under en period i somras om sin trafik i Sverige. Detta är någonting som både APM Terminals, näringslivet och styrelseordförande för Göteborgs hamn, Ulrica Messing, lyft som ett av sina huvudargument mot hamnarbetarkonflikten.

Först försöker man föra över så mycket personal som möjligt till osäkra anställ­ningsformer, sedan skapar man olika strukturer som går ut på att arbetstagarna ska konkurrera internt om att få jobba nästa dag.
Erik Helgeson, styrelseledamot och talesperson för Hamnfyran i Göteborg.

Erik Helgeson är styrelseledamot och talesperson för Hamnfyran i Göteborg. När Arbetaren ringer upp honom och berättar om situationen i Neapels hamn blir han inte förvånad. Han menar att ett fåtal större rederikoncerner dominerar marknaden globalt. Rederier som MSC och Maersk sitter på ett monopol över varutrafiken, vilket han menar också medför att en utpressningssituation uppstår i förhållande till kommuner och städer.

– Vi ser ett slags påhittad artificiell konkurrens som man kan utnyttja i olika sammanhang. Det handlar dels om för­hållandet till arbetskraften, men också till staden och staten, säger Erik Helgeson.

– Aktörerna på terminalsidan, alltså de som driver eller i praktiken äger terminalerna i Europa, blir färre och färre. I Syd­europa finns oftast en inhemsk firma som formellt sett driver stuverierna, men genom kundrelationer blir det ändå de stora rederierna som kontrollerar verksamheten. I Spanien och norra Europa äger rederikoncernerna oftast direkt genom dotterbolag som APM Terminals.

"Vi har haft flera allvarliga olyckor i Göteborgs hamn det här året, och de har huvudsakligen varit på APM Terminals. Stressen är en del av det helt klart", säger Hamnfyrans talesperson Erik Helgeson. Foto: Adam Ihse/TT

Han menar att det också i norra Europa sedan länge funnits en diskussion om automatisering. Byggandet av jättelika megafartyg resulterar i att den logistiska infrastrukturen förändras, vilket driver på en utveckling där osäkra anställningsformer blir allt mer vanligt. Megafartygen innebär också krav på större kranar, förstärkta kajer och annan belastning på vägnätet. I Göteborg måste man i dagsläget muddra för megafartyg vilket beräknas kosta uppemot tre till fyra miljarder kronor.

Enligt Erik Helgeson är strategin för att dra ned kostnaderna på stuverisidan att slå sönder facklig organisering.

– En av nycklarna för att lyckas med det är att avveckla anställningstryggheten. Först försöker man föra över så mycket personal som möjligt till osäkra anställ­ningsformer, sedan skapar man olika strukturer som går ut på att arbetstagarna ska konkurrera internt om att få jobba nästa dag. Det är APM:s mål i Göteborg och det liknar utvecklingen i Neapel och det man försöker göra över allt.

Samtidigt ökar stressen hos hamn­arbetare också i Sverige.

– Vi har haft flera allvarliga olyckor i Göteborgs hamn det här året, och de har huvudsakligen varit på APM Terminals. Stressen är en del av det helt klart. Man tar risker för annars hinner man inte leverera det företaget kräver och förväntar sig.

"Runt­om i landet ser vi samma utveckling, men i andra hamnar i Europa gör facken mer väsen av sig. Här i Neapel är situationen mycket allvarlig", säger den avskedade hamnarbetaren Vincenzo Esposito. Foto: Michelle Locke/TT

I dagsläget har Hamnfyran inte någon direktkontakt med hamnarbetarna i Neapel och har därför ingen överblick över vad som sker. De har dock ett tätt internationellt samarbete med många andra fackförbund världen över och var med i grundandet av International Dockworkers Council, IDC, efter en arbets­platskonflikt i Liverpool under 1990-talet. Det var en konflikt liknande den som nu pågår i Neapel, där hundratals hamnarbetare förlorade arbetet i samband med att hamnen öppnades upp för bemanningsföretag.

Erik Helgeson menar att det blir allt viktigare för hamnarbetare att gå samman, att yrkesfackligt kunna slå samordnat mot avgränsande mål längs med logistikkedjorna och samtidigt skapa en bre­­dare social motmakt. I såväl Göteborg som i Neapel har hamnarbetarna också fått stöd av sociala rörelser och andra yrkesgrupper.

– Attackerna i den industrialiserade världen mot fackligt starka yrkesgrupper förebådar också bredare arbetsgivar­offensiver, precis som när Thatcher i mitten av 1980-talet tog strid mot gruvarbetarna i Storbritannien och därefter avreglerade arbetsmarknaden, säger Erik Helgeson.

Attackerna i den industrialiserade världen mot fackligt starka yrkesgrupper förebådar också bredare arbetsgivar­offensiver.
Erik Helgeson, talesperson för Hamnfyran

Han menar att arbetsköpare i Sverige nu utnyttjar möjligheten att framställa starka yrkesgrupper som bortskämda i förhållande till arbetare med sämre löner och villkor.

– Därför borde det byggas sociala allianser för att kontra den här typen av isole­ringsstrategier, där man slåss på olika fronter mot samma problematik. Som kommuninvånarna som får stå för notan för bolagens lockouter och utpressningsförsök mot samhället, eller löntagare som inte vill se samma avveckling av anställningstryggheten.

Åter till det lilla pendeltågsfiket i Neapel. Vincenzo Esposito berättar att de återigen kallat till demonstrationer utanför kommunhuset för att stötta de kollegor som avskedats. Innan vi reser oss upp för att gå betonar han att arbetskonflikten i Neapels hamn inte är unik.

– Hamnar i hela Italien kopplade till MSC står inför samma problematik. Runt­om i landet ser vi samma utveckling, men i andra hamnar i Europa gör facken mer väsen av sig. Här i Neapel är situationen mycket allvarlig. Därför är det dags att sätta press på företagen, gå samman och visa vår styrka.

Fotnot: Vincenzo Esposito heter i verkligheten något annat men vill
inte medverka med sitt namn på grund av risken för repressalier.

Publicerad Uppdaterad
2 days sedan
Per-Anders Svärd är statsvetare och återkommande skribent i Arbetaren. Foto: Claudio Bresciani / TT, Jan-Åke Eriksson

Per-Anders Svärd:
Politikernas passiva klimat­politik kommer slå tillbaka­ ­

”Att inte agera är också att agera.”, skriver Per-Anders Svärd i en ledare och menar att kostnaderna för passiviteten i klimatpolitiken också en dag kommer att märkas i våra plånböcker.

Det är dyrt att stoppa den globala uppvärmningen. Så mycket tycks alla i debatten vara överens om. Inte sällan anförs den stora ekonomiska bördan som ett hinder för att genomföra snabba förändringar.

En snabb klimatomställning skulle skada ekonomin. Jobben skulle bli lidande. Vi skulle få prioritera ner andra viktiga saker. Därför måste vi ta det försiktigt med åtgärderna. I alla fall just nu. Så låter det ofta från politiskt håll.

Men att inte agera är också att agera. Att inte göra något är samma sak som att ställa sig bakom fortsatt temperaturökning. Och med stigande temperaturer kommer ökade kostnader ändå.

Klimatförändringarnas konsekvenser är redan här

Det högsta priset för klimatförändringarna betalas i lidande, död och ödelagda livsmöjligheter. Hunger, vattenbrist, extremväder, flyktingkriser och konflikter riskerar att förstöra oräkneliga liv.

Men kostnaderna för passiviteten kommer också att märkas i våra plånböcker.

I en studie som publicerades i den ansedda tidskriften Nature i förra veckan har forskarna Maximilian Kotz, Anders Levermann och Leonie Wentz undersökt hur klimatförändringarna kommer att påverka våra inkomster.

Enligt deras beräkningar kan vi förvänta oss en minskning av världens inkomster med omkring 19 procent (inom ett sannolikt spann mellan 11 och 29 procent) fram till år 2050. 

Vid det laget skulle den totala inkomstförlusten motsvara ca 38 biljoner dollar per år.

Forskarna pratar om the economic comittment of climate change – det vill säga de kostnader vi har åtagit oss att betala genom att påverka klimatet i det förflutna och bygga in oss i dagens socioekonomiska system. 

Inkomsterna reduceras i framtiden

Man skulle kunna säga att vi, genom att organisera samhället som det nu ser ut, har skrivit på ett kontrakt om att få våra inkomster reducerade med en femtedel under det kommande kvartsseklet.

I grunden handlar det om att en varmare värld blir mindre produktiv. Rubbade nederbördsmönster, högre medeltemperatur, större temperatursvängningar, fler översvämningar och hårdare påfrestningar på infrastrukturen kommer att påverka såväl jordbrukets produktivitet som arbetskraftens kapacitet och hälsa. 

Vi kommer kort sagt att få mindre utväxling på våra ansträngningar än tidigare, och därmed lägre inkomster.

Klimatfrågan är en rättvisefråga

Som man kan förvänta sig i en orättvis värld kommer bördorna att fördelas ojämnt över världens invånare. Medan Nordamerika och Europa kan komma undan med en inkomstreduktion på omkring 11 procent riskerar Afrika och Sydasien att drabbas av den dubbla kostnaden.

De regioner som får betala det högsta priset tillhör inte bara världens fattigaste områden. Historiskt sett har de också påverkat klimatet mycket mindre än världens rika länder.

Det är svårt att tänka sig en bättre illustration av vad miljörörelsen och den unga klimatrörelsen påpekat så många gånger, nämligen att klimatfrågan i grunden är en rättvisefråga som kräver radikal samhällsomvandling.

Det har tidigare beräknats att kostnaderna för att uppfylla Parisavtalets mål om att hålla uppvärmningen under två grader kommer att uppgå till 6 biljoner dollar om året.

Mot bakgrund av de siffrorna är det är lätt att förstå varför många politiker drar sig för att göra de nödvändiga investeringarna i framtiden. Lättare då att vifta bort miljörörelsens krav som extrema och antyda att klimataktivisterna är ett hot mot vanligt folks inkomster.

Men som studien i Nature signalerar är vi inne på en väg där de ekonomiska kostnaderna riskerar att bli sex gånger så höga som prislappen för att möta Parisavtalet. Sett i det ljuset är det tvärtom den passiva klimatpolitiken som står för en extrem attack mot människors ekonomi.

Publicerad Uppdaterad
2 days sedan
Den veganska restaurangen ChouChou i Stockholm går med på fakcets krav
Trycket blev till slut för mycket för den veganska lyxkrogen som utnyttjat minst tre migrantarbetare. Nu går de därför facket till mötes. Fotot: Volodya Vagner

Efter blockaden: Veganska lyxkrogen tvingas betala hundra­tusentals kronor

Kamp lönar sig. Åtminstone för de tre restaurangarbetare som utnyttjats på den veganska lyxkrogen ChouChou i centrala Stockholm. Nu går ägarna facket till mötes och betalar både skadestånd samt de uteblivna lönerna på hundratusentals kronor.

– Det känns jättebra och våra medlemmar är nöjda, säger Agnes Lansrot som är förhandlingssekreterare på Stockholms LS och drivit det uppmärksammade fallet, till Arbetaren.

Det var för tre veckor sedan som Arbetaren kunde rapportera om hur tre migrantarbetare jobbat under slavliknande förhållanden på den veganska lyxkrogen ChouChou nära Stureplan i centrala Stockholm. 

Agnes Lansrot på Stockholms LS har skött förhandlingarna med restaurangen. Foto: Johan Apel Röstlund

Med arbetspass på upp till 23 timmar och med uteblivna löner fick de till slut nog och vände sig till facket.

Kunderna reagerade med avsky

Men restaurangen, som profilerar sig som ett ”hållbart och bohemsikt ställe för alla”  nobbade kraven på förhandling och Stockholms LS inledde därför en uppmärksammad blockad som fick flera av stamgästerna att reagera med avsky mot hur personalen behandlades.

– Det var först då, med blockaden och Arbetarens rapportering, som restaurangen kom tillbaka till förhandlingsbordet, säger Agnes Lansrot.

Löneskulder på hundratusentals kronor

Sedan gick allt fort och i veckan undertecknades avtalet som innebär att de tre före detta anställda diskarna får sina uteblivna löner. Sammanlagt rör det sig om över 100 000 kronor per person. Restaurangen tvingas dessutom betala ett skadestånd för bland annat brott mot semesterlagen.

“Vegansk visionär och djurvän”

– Våra medlemmar är jätteglada för de trodde inte att det här skulle gå att lösa, säger Agnes Lansrot.

Bakom ChouChou står bland annat Gustav Johansson, en av Sveriges största matinfluencers och debattör i hållbarhetsfrågor, och den profilerade krogprofilen Robert Hållstrand, som bland annat beskrivits som en ”vegansk visionär, djurvän och världsförbättrare”.

Publicerad Uppdaterad
2 days sedan
Bilarbetarna på Volkswagen i den amerikanska delstaten Tennessee organiserar sig
Kraven på högre löner och bättre villkor ser ut att ge resultat. Foto: George Walker/AP/TT

Amerikanska södern: Facklig framgång när bilarbetarna bet ifrån

Arbetarna på Volkswagens fabrik i delstaten Tennessee har röstat för att organisera sig fackligt i UAW. Omröstningen ses som ett genombrott för facklig organisering i de amerikanska sydstaterna.

– Ni har visat vägen, nu tar vi kampen vidare till Mercedes och alla andra, sade förbundets ordförande Shawn Fain till en jublande folkmassa.

Beslutet att organisera sig fackligt beskrivs som ett genombrott i den amerikanska södern, där fackföreningar historiskt sett haft ett svagt inflytande.

Historisk bilstrejk

När nu 73 procent av arbetarna på Volkswagens fabrik i delstaten Tennessee röstat för att gå in i United Auto Workers, UAW – facket med omkring 400 000 medlemmar som bland annat organiserar anställda inom biltillverkningsindustrin – kan det mycket väl bli början på något nytt i USA. Inte minst efter förra årets historiska storstrejk där 13 000 bilarbetare vid fordonsjättarna General Motors, Ford och Stellantis Jeep förra året lade ner arbetet med krav på kraftiga löneökningar.

UAW:s ordförande Shawn Fain håller tal till Volkswagen-arbetarna i Tennessee. Foto: George Walker/AP/TT

Volkswagen-arbetarnas beslut att organisera sig fackligt beskrivs redan som historiskt. Det är nämligen första gången sedan 1940-talet som arbetare på en bilfabrik i den amerikanska södern röstar för facklig organisering, skriver Reuters.

Och redan nu smids det planer i andra sydstater där bilarbetarna väntas göra samma sak som sina kollegor i Tennessee.

I bland annat Alabama hålls inom bara några veckor en liknande omröstning på den väldiga Mercedes Benz-fabriken och UAW-ordföranden Shawn Fain har tidigare sagt att facket kommer driva på för fortsatt organisering på bilfabrikerna i flera andra delstater den kommande tiden.

Allt fler unga positiva till facket

Förra året rapporterade Arbetaren om undersökningen från det amerikanska opinionsinstitutet GBAO som visar att stödet för facklig organisering vuxit sig starkare än på väldigt länge.

Inte minst bland unga som i betydligt högre grad än den äldre generationen ställer sig positiva till strejker och andra fackliga stridsåtgärder för bättre arbetsvillkor.

Publicerad Uppdaterad
3 days sedan
Foto av Sara Karlen med Degerfors arena Stora vall i bakgrunden.
Sara Karlén är doktorand i idrottsvetenskap, hängiven fotbollssupporter och ny krönikör i Arbetaren. Foto: Tommy Pedersen/TT, privat

Sara Karlén:
Tjenare lattesöder, här kommer arbetarklassen

”Den supporterkultur som jag engagerar mig i har varit den enda plats där min klassbakgrund inte har nedvärderats, utan snarare tvärtom.” Sara Karlén om fotboll och klass.

Klasstillhörighet inom fotbollen har alltid varit en viktig markör. Supportrar framhäver gärna sin lokala identitet och därtill sin klasstillhörighet. Inom fotbollen finns fortfarande värderingar och relationer kring detta, och att vara arbetarklass anses vara någonting fint och ”äkta”.

Inte så förvånande är det bruksortslaget Degerfors som främst håller detta vid liv. I mars visade supportrarna upp ett tifo under bortamatchen mot Djurgården med texten: ”Ingen stil – bara arbetarklass”. En humoristisk pik till Djurgårdarnas egna uttryck: ”Stil & klass”. 

Ett annat exempel är från några år sedan, när Degerfors spelade på Tele2 mot Hammarby, och supportrarna visade upp en banderoll med texten ”Tjenare lattesöder, här kommer arbetarklassen”.

Arbetarklass och supporterkultur

Inom supporterkulturen är de noga med att saker ska vara just “äkta”. I mångt och mycket betyder det att vara trogen sitt lokala lag och sin klassbakgrund – ofta går staden och klassen hand i hand. Ett exempel är att IFK Göteborg varit laget med bred publik och med en markör av att vara arbetarklass. I samma stad finns Örgryte IS som kommit att bli förknippad med medelklassen.

I Stockholm är den symboliska kampen om staden och stadsdelarna ständigt närvarande genom Stockholmslagens tifon. Men från att de olika klubbarna i Stockholm rört sig inom olika stadsdelar uttrycks numera en gemenskap kring staden. Kanske för att många städer blivit mer och mer segregerade och stadsdelar fått nya betydelser. Det som en gång var arbetarklassens Söder är i dag någonting annat. Förmodligen är just Södermalm ett av de tydligaste exemplen på stadsdelar som gentrifierats. Men, som sig bör, anammar Hammarbyarna den plats där de grundades. 

Att kunna identifiera sig med en fotbollsklubb via staden kan däremot skapa en gemenskap där det går att överbrygga klass, kön, etnicitet, ålder med mera. Lokalpatriotism kan på så vis föra samman olika människor. I mitt fall gäller detta staden Borås och fotbollslaget IF Elfsborg. För mig personligen är den klackläktare som jag står på och den supporterkultur som jag engagerar mig i den viktigaste platsen för att kunna möta olika typer av människor (ja, inte är det på min arbetsplats på universitetet i alla fall). Det har också varit den enda plats där min klassbakgrund inte har nedvärderats, utan snarare tvärtom.

Klassbegreppets frånvaro i samhället

I Sveriges politiska och sociala samtal lyser däremot klassbegreppet med sin frånvaro, trots politikernas attack mot arbetarklassen. Kanske beror det på ordets svåra definition, kanske för att många lämnat tron på dess betydelse i den neoliberala världsåskådningen, där allt är möjligt om individen bara ‘kämpar’.

Här skiljer sig värderingarna inom fotbollen från många andra delar av samhället. Inom fotbollen får arbetarklassen vara någonting fint och något som kan ge status. Min förhoppning är att klassmedvetenheten inom fotbollen får leva kvar, dels utifrån sin livslånga historia och dels för att uppmärksamheten och uppvärderingen av arbetarklassen måste finnas.

Publicerad Uppdaterad
7 days sedan
Montage, Arbetarens reporter Vendela Engström och vik. tf. chefredaktör står inklippt framför en grupp officerare
Vendela Engström är Arbetarens vikarierande tillförordnade chefredaktör. Foto: Henrik Montgomery / TT, Johan Apel Röstlund

Vendela Engström:
Svik nationen – stå upp för fred

”Vad som behövs är en radikal fredsrörelse som kompromisslöst kräver nedrustning”, skriver Vendela Engström.

De senaste åren har antalet väpnade konflikter där stater strider mot varandra eller där minst en stat strider mot en rebellgrupp, legat på en historiskt hög nivå. År 2022, samma år som Ryssland invaderade Ukraina, mätte Uppsala universitets konfliktdatabas 55 sådana konflikter. Det går att jämföra med år 2000 till 2013 då motsvarande siffra låg på mellan 31 och 39. Parallellt med den här utvecklingen har det skett en kraftig ökning av antalet döda till följd av väpnade konflikter.

Sedan mätningen gjordes har kriget på Gazaremsan inletts, ett krig som allt mer liknar ett regelrätt folkmord på palestinier. Enligt FN har fler barn dött i Gaza under det senaste halvåret än alla väpnade konflikter tillsammans under de senaste fem åren. Och bomberna fortsätter falla. 

Värst drabbas civilbefolkningen

I skuggan av Rysslands invasion av Ukraina och kriget på Gazaremsan, så har över 6 miljoner människor tvingats på flykt till följd av den väpnade konflikten som just nu pågår i Sudan. 

Det är aldrig de politiska makthavarna som drabbas värst av krig. De som drabbas värst är civilbefolkningen. 

”Länder behöver arméer bara för att andra länder har arméer. Om ingen hade en armé skulle ingen behöva dem”.  Så skriver den kände antropologen och anarkisten David Greaber i boken Bullshit jobs där han beskriver militäryrket som meningslöst.

Runt om i världen pågår en omfattande militarisering. Inte minst i Sverige. Vi är nu med i Nato, en process som gick igenom utan folkomröstning. USA ska få tillgång till militära baser runt om i landet samtidigt som regeringen lägger allt mer pengar på försvaret. 

Regeringen väljer vapen istället för fred

Förra året köpte den svenska Försvarsmakten in en stor mängd militära radiosystem från Israels största vapentillverkare Elbit Systems. Det är ett direkt stöd till den israeliska krigsmaskinen. 

Parallellt med detta har regeringen avskaffat det ekonomiska stödet till landets fredsorganisationer – organisationer som behövs mer än på länge. 

Under de senaste åren har de kapitalistiskt drivna kriserna accelererat och avlöst varandra. Inte minst när det kommer till klimat och ekonomi. Det har i sin tur lett till ökade geopolitiska spänningar. 

Krig och vapenhandel har länge varit en viktig del av världsekonomin. Skapandet av moderna nationalstater, arméer och det kapitalistiska systemet har hängt tätt ihop. Därför har motståndet, historiskt sett, också riktat sig mot detta.

Vägra vapen – svik nationalstaten

Vad som behövs är en radikal fredsrörelse som kompromisslöst kräver nedrustning och som sviker nationen genom att vägra strida för den. 

Ett bra exempel är nätverket Stoppa Elbit som blockerat Elbits kontor i Göteborg med krav om att hyresvärden Wallenstam ska vräka vapenbolaget. 

Antimilitarism går som en röd tråd genom den del av arbetarrörelsen som Arbetaren och SAC tillhör – den frihetliga socialismen.

Den 30 maj 1949 skrev Arbetarens dåvarande chefredaktör Albert Jensen såhär i tidningen: ”Vi har varit antimilitarister därför att militären varit ett redskap för klassvälde, ett redskap för vårt underkuvande under kapitalismen. Vi har varit antimilitarister därför att vi är internationalister och militarismen är ett redskap för nationalismen.”

Det enda sättet att vända kapitalismens militariserade framfart mot avgrunden är att vi går samman, över gränserna. Ett hållbart motstånd mot den rådande maktordningen kan bara byggas underifrån.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Pelle Sunnvisson från Stockholms LS har förhandlat i fallet. Foto: Privat, Vendela Engström Kollage: Arbetaren

Solidariska städare har vunnit sitt första fall

En ukrainsk städare som inte har fått en krona i lön, får nu en normal timlön. En vecka efter grundandet av det nya facket Solidariska städare vinner de sitt första fall.

12 kronor per kvadratmeter. Så mycket hade en ukrainsk städare utlovats i betalning då hon anlitades för flyttstäd. Men hon fick inte betalt.

Städaren, som är medlem i det nystartade facket Stockholms städsyndikat – Solidariska städare, valde att vända sig till facket. Bara en vecka efter att syndikatet bildats har de nu vunnit sitt första fall. För städaren innebär det att hon nu får en normal timlön samt 20 000 kronor i ersättning för arbete. 

– Det är en liten seger i ett hav av lönedumpning och exploatering, men likväl en seger och därför viktig såväl för individen som kollektivet, säger Pelle Sunvisson, förhandlare för Solidariska städare.

Löneform som bara tillämpas för migrantarbetare

Han förklarar att företaget ville betala enligt en löneform som i städbranshen bara tillämpas för migrantarbetare med ersättning per kvadratmeter snarare än för arbetad tid.

– Detta innebär att oavsett hur smutsigt det är får man samma lön. På så vis hamnar hela risken på arbetaren, som bara i bästa fall får en rimlig lön.

Under det städsyndikatets första möte deltog ett 30-tal städare och migrantarbetare. Flera vittnade om exploatering på den svenska arbetsmarknaden.

– Vinsten är ännu en pusselbit i att normalisera arbetsvillkoren i den här branchen, säger Pelle Sunvisson.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
SAC:s generalsekretare Gabriel Kuhn.
Gabriel Kuhn är SAC:s generalsekreterare sedan 2023. Foto: Vendela Engström

SAC:s general­sekreterare: ”Den svenska modellen är uträknad”

”Många fack har blivit en intresseorganisation i stället för en kamporganisation”, säger Gabriel Kuhn, SAC:s generalsekreterare i en intervju om fackens roll i dagens Sverige, om hur syndikalismen vill förändra samhället i grunden och varför han tror att SAC kan dubblera antalet medlemmar under de kommande åren.

SAC Syndikalisterna bildades år 1910 och var som störst under mitten av 1920-talet, då med närmare 40 000 medlemmar. Efter Saltsjöbadsavtalet år 1938 och det som kom att bli den svenska modellen har LO dominerat fackföreningssverige. Sedan dess har SAC:s medlemsantal långsamt minskat, även om det gått uppåt igen de senaste åren. I dag ligger medlemsantalet på cirka 3 500. 

SAC:s konstituerande kongress 1910.

Mellan 2006 och 2008 sjönk den totala fackliga organisationsgraden i Sverige för både arbetare och tjänstemän med 5–6 procentenheter. Bakgrunden var bland annat att det fackliga medlemskapet blivit dyrare i och med att den dåvarande regeringen slopade skattereduktionen för fack- och a-kasseavgiften. 

Under pandemiåren 2020–2021 ökade organiseringsgraden igen. Det var första gången sedan mitten av 1990-talet. Men 2022 sjönk antalet fackanslutna till 59 procent i arbetaryrken – den lägsta på 30 år, enligt en rapport från Arena idé. 

Fackens roll i dag

Gabriel Kuhn är SAC:s generalsekreterare sedan 2023. När det kommer till fackens roll i dagens Sverige tror han att många ser facken som en ”försäkring” snarare än som något som aktivt kan bidra till en samhällsförändring. 

– Så länge som den svenska modellen fungerade och ekonomin var stabil var många nöjda. Arbetsvillkoren förbättrades samtidigt som lönerna var bra. Men till slut började många fack bli mer av en institutionaliserad intresseorganisation i stället för en kamporganisation, säger han.

Gabriel Kuhn på sitt kontor i SAC-huset i Stockholm. Foto: Vendela Engström

Kuhn tror att den sjunkande organiseringsgraden bland annat har att göra med en besvikelse över fackens minskade inflytande i takt med att ekonomin och arbetsvillkoren försämras och antalet otrygga anställningar ökat. Samtidigt som arbetsköpare har lyckats flytta fram sina positioner, bland annat i och med inskränkningen av strejkrätten 2019, så har det fackliga inflytandet minskat. 

– I dag saknar de stora fackföreningarna de medel som krävs för att svara på förändringarna och försämringarna som skett på arbetsmarknaden. Det gör att många fack förlorar ännu fler medlemmar och då blir de ännu svagare. Det har blivit en ond cirkel, säger Kuhn.  

Tesla och den svenska modellen 

Den 27 oktober 2023 inleddes den längsta strejken i Sverige på över 80 år: IF Metalls strejk på Tesla. Både IF Metall och flera av de fackförbund som deltar med sympatistrejker har uttalat sig om hur viktig den här strejken är för den svenska modellen.

Gabriel Kuhn tror att den svenska modellen redan är uträknad och att sannolikheten för att IF Metall kommer vinna konflikten med Tesla är låg.

– Den svenska modellen är redan urholkad och den nuvarande globala politiska och ekonomiska utvecklingen gör det omöjligt att upprätthålla den. Strejken känns som ett sista försök att försvara modellen mot den nyliberala kapitalismen. Men egentligen tror jag det är för sent. I mina ögon ser det ut som en sista strid för en tid då fackföreningar hade en makt som de inte längre har, säger han. 

Tror du att facken behöver återgå till den tidigare kampandan du beskriver, eller vad krävs för att arbetare och fack ska få en starkare position igen

– Ja, om man under en lång tid saknat en samhällsvision som inte går längre än samhället just nu – med den svenska modellen och dess klasskompromiss – då kommer problem att uppstå när det krisar. De gånger som fackföreningar har spelat en stor roll för arbetarnas levnadsvillkor har det alltid varit tillsammans med sociala och politiska rörelser som vill förändra samhällets grundstrukturer; de ekonomiska och de sociala. Om fackföreningar vill spela en större politisk roll igen krävs det att de utvecklar en tydligare politisk vision.

Inom SAC finns visionerna, menar han, såsom målet om ett frihetligt socialistiskt samhälle där arbetarna kontrollerar arbetsplatserna. Däremot finns andra problem, enligt Gabriel Kuhn. Framför allt handlar det om att SAC är litet och därmed saknar tillräckligt inflytande för att vara en stark samhällelig kraft. 

– Men sedan får man inte underskatta SAC. Gör man en internationell jämförelse spelar SAC fortfarande en relativt stor roll i Sverige. När det gäller opinionsbildning, men även när det kommer till påverkan på arbetsmarknaden. Däremot är inte SAC i dag ett hot mot rådande system. 

Skulle det vara önskvärt? 

 – Vi befinner oss i en kris på flera plan: ekonomisk, politisk, ekologisk. Klyftorna mellan de rika och de fattiga ökar, fascismen är ett rejält hot och världens ekosystem håller på att kollapsa. Det behövs krafter som utmanar det system som skapar dessa kriser, och jag ser gärna att SAC är en av dem.

När det kommer till SAC:s medlemstapp genom åren behöver man se till historien, menar han. Dels handlar det om samlingsregeringens repression mot SAC under andra världskriget, dels om att många tyckte att LO-facken gjorde ett bra jobb under de gyllene åren för folkhemmet.

 – Sedan har så klart det allmänna medlemstappet för fackföreningar drabbat SAC också. 

Varför har inte SAC, som fortfarande har kvar ”visionerna” du nämner, lyckats fånga upp de medlemmar som lämnat de stora fackförbunden?

– Jag tror det beror på flera saker. Jag tror att många känner att facken generellt sett inte spelat någon betydande roll för att förbättra deras levnadsvillkor och att många därmed inte ser facklig organisering som ett aktuellt alternativ för att lösa sina problem. Fackföreningar som SAC bygger dessutom på ideellt engagemang, vilket är ett problem i det nyliberala samhället då många saknar ork och tid att engagera sig. Det problemet har inte bara SAC, utan de flesta föreningar. 

Syndikalismens långsiktiga mål är att med fackföreningar som verktyg ta tillvara arbetarnas intressen och föra samhället mot ett frihetligt socialistiskt samhälle. 

Tycker du att SAC borde lägga mer energi på att nå ut med det frihetligt socialistiska budskapet?

– Min personliga åsikt är ja, men det förekommer inte så mycket diskussioner om det inom organisationen. Jag tycker att det skulle kunna vara en större del av vår verksamhet att visa väldigt konkret hur man kan arbeta under andra omständigheter – och för ett mer jämlikt och rättvist samhälle. 

På vilket sätt? 

– Ett exempel kunde vara att söka mer kontakt med arbetskooperativ, och koppla deras verksamhet till SAC:s verksamhet. Sedan fungerar givetvis inte alla arbetskooperativ jättebra, men just därför finns det behov av facklig organisering där. Det handlar om kunskapsutbyte. 

Ett annat exempel han tar upp är arbetsplatser där SAC:s medlemmar är i majoritet. 

– Där kan man ju kunna spåna på alla möjliga idéer om hur organiseringen kan tas ett steg vidare. 

Menar du som att ta över produktionen på arbetsplatsen?

 
–  Det låter väldigt stort och man vågar knappt säga det i dag. Men man kan ta den fackliga organiseringen ett steg vidare och ställa sig frågan om man kanske ska försöka omstrukturera hela arbetsplatsen när det kommer till vem som bestämmer, vilken arbetshierarki som råder och vad som produceras. 

På frågan om vad han tycker att SAC bör satsa på de kommande åren sammanfattar han det i fyra punkter: värvningsarbete, opinionsbildning, starkare arbetsplatsförankring och mer arbete med att stötta arbetsplatser som drivs i samma anda som SAC:s värderingar. 

Just värvningskampanjer tror han är avgörande för SAC:s framtid. 

– Jag tror absolut att vi skulle kunna dubblera antalet medlemmar under de fyra år vi har mellan våra kongresser om organisationen mår bra och vi gör en ordentlig satsning. Jag tänker framför allt att vi kan nå ut till arbetare som inte platsar i de traditionella facken, prekära arbetare varav många är migrantarbetare. 

– När klassklyftorna ökar, som de gör nu, tror jag fler kommer söka sig till stridbara fackförbund, säger han. 

Men han poängterar att en organisations framgång inte enbart kan definieras av medlemsantal. 

– En organisation som SAC bygger också på aktiva medlemmar. Men med det sagt så är det klart att en organisation med 35 000 medlemmar skulle ha mer inflytande än en organisation med 3 500.

Trots att SAC:s medlemsantal ligger lågt jämfört med tidigt 1900-tal, så har SAC vuxit de senaste åren. Bara under de senaste två åren har det totala medlemsantalet ökat från cirka 3 000 till 3 500, en ökning på runt 16 procent. 

Solidariska byggare drog in över 11 miljoner kronor i löner och skadestånd till medlemmarna förra året. Foto: Julia Lindblom

Många av de nya medlemmarna har anslutit sig till facket Solidariska byggare, eller Stockholms byggsyndikat som det egentligen heter. Sedan facket bildades för tre år sedan har Solidariska byggare nu närmare 800 medlemmar. 

– Organiseringen inom Solidariska byggare är ett sätt att fackligt anpassa sig efter den nya arbetsmarknaden, där många har oklara arbetsköparförhållanden och där medlemmarna flyttar mycket mellan olika arbetsplatser. Byggsyndikatet visar också att arbetsplatsorganiseringen inom SAC inte kan luta sig mot traditionella driftsektioner på samma sätt som förr. Många av dagens arbetare är i permanent rörelse.

Solidariska byggare hanterar framför allt akuta, individuella problem, såsom att begära in löneskulder för arbetare som inte fått ut lönen de har rätt till. Majoriteten är migrantarbetare, som inte kan organisera sig i andra fack eller som inte tycker att de fått tillräcklig hjälp av andra fackförbund. 

– Det är konkret och bra. Visst handlar det ofta om en individuell problemlösning, men kollektivet hjälper till. Jag ser det som ett första steg mot en långsiktig kollektiv organisering som i det långa loppet kan leda till en samhällsförändring som förbättrar villkoren för alla.

I dag är majoriteten av SAC:s medlemmar bosatta i landets tre största städer. Vad krävs för att nå ut till arbetare utanför storstäderna? 

– Jag tycker vi måste fundera över hur vi ska göra plats för personer som bor i orter där det finns väldigt få syndikalister. SAC:s traditionella modell är att bygga driftsektioner på en arbetsplats, och då krävs minst tre medlemmar. Det funkar inte överallt. Jag tror att det krävs att SAC får igenom en del strukturella förändringar framöver. 

Vad tänker du på då?

– Jag tycker att det ska finnas möjlighet att ansluta sig centralt på platser där det saknas en LS. Även om du är ensam syndikalist på din ort finns mycket du kan göra. Exempelvis har vi ett nätverk av skyddsombud som har mycket inflytande på sina arbetsplatser. 

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Grundandet av Solidariska städare den 10 april 2024.
Den 10 april grundandes ett nytt fack inom städbranschen: Stockholms Städsyndikat – Solidariska Städare.  Foto: Vendela Engström

Nya facket Solidariska städare: ”En viktig dag för arbetarklassen”

Ett 30-tal städare har fått nog. Arbetaren var på plats vid grundandet av ett nytt flerspråkigt fack: Solidariska städare.

Klockan närmar sig 18, bordet är dukat och lokalen fylls snabbt av ett trettiotal personer som alla ska delta i grundandet av den nya fackföreningen Stockholms Städsyndikat – Solidariska Städare. 

Vad kommer syndikatet göra? Mötet börjar med en kort introduktion och frågor. Pamela Otarola och Pelle Sunvisson från Stockholms LS leder mötet och översätter mellan spanska, ryska och svenska så att alla i rummet ska förstå. Här finns deltagare med bakgrund i Ukraina, Armenien, Colombia, Venezuela och Nicaragua. Bara för att nämna några.

Syndikatet kommer dels ha till uppgift att informera så att arbetare inom städbranschen vet sina rättigheter, dels se till att rättigheterna säkerställs, genom att exempelvis stämma arbetsköpare om så inte är fallet. 

– Vad är ett syndikat? undrar en av mötesdeltagarna varpå Pelle Sunvisson förklarar att syndikatet är en självständig fackförening inom Stockholms LS som i sin tur är del av SAC.

Grundandet av Solidariska städare.
Nina Krychun berättar att hon är med i facket för att hon vill lära sig hur facklig organisering fungerar i Sverige och för att kunna föra det vidare till Ukraina. Foto: Vendela Engström

Framöver kommer alla Stockholms LS medlemmar som arbetar inom städ att tillhöra syndikatet, med undantag för byggstäd som hör till byggsyndikatet.

– Om man arbetar svart är inte något som spelar någon roll för att få hjälp med ett ärende, berättar Pamela Otarola.

En kvinna berättar att hennes arbetsköpare sagt att hon ska arbeta trots att hon har läkarintyg på att hon är sjuk. Pamela intygar att arbetsköparen inte får göra så.

– Är man sjukskriven så är man sjukskriven.

Solidariska städare, möte.
Karem Vera Araos presenterar sig på Solidariska städares konstituerande möte. Foto: Vendela Engström

Mötesdeltageren Karem Vera Araos är entusiastisk inför grundandet.

– Tack för att vi ska bilda det här syndikatet. Det är viktigt att vi ekonomiska migranter lär oss om våra rättigheter. I dag är en viktig dag för arbetarklassen.

Efter en stunds frågor dukas mat upp på bordet. Ris, bulgur, falafel, friterad aubergin och sallad. Papper med dagordning och stadgar delas också ut. Allt på tre språk. ”Flera språk, en kamp” så lyder devisen för den nya fackföreningen. Efter matpausen öppnas det formella konstituerande mötet. 

Ett nytt städsyndikat bildas

När vi når punkt fem på dagordningen frågar Pelle Sunvisson, som valts till mötesordförande:

– Ska vi öppna ett städsyndikat?

Svaret blir ett rungande ”ja” som efterföljs av applåder.

Efter en genomgång av stadgarna blir det dags att välja styrelse. Pelle  Sunvisson understryker att det inte är något problem att de pratar olika språk. 

– Solidariska byggare har möten på fyra språk, det går jättebra.

Nio personer ställer upp och väljs in i syndikatets styrelse. En av dem är Anastasiia Omelian som arbetar som administratör på Stockholms LS.

– Jag har haft tre egna ärenden, som alla har löst sig, berättar hon när hon presenterar sig för gruppen.

Karem Vera Araos från Chile är även hon en av styrelsens nya medlemmar.

– Jag blev väldigt exploaterad när jag kom till Sverige och visste inget om mina rättigheter. För fem år sedan hittade jag SAC genom en annons på Facebook. Det är väldigt stor skillnad mellan det här facket och Kommunal. Man förlorar så mycket när man inte kan reglerna. Oavsett migrationsstatus har man samma rättigheter som alla andra arbetare i Sverige, säger hon.

Mariia Batyn blev invald som styrelsemedlem i samband med Solidariska städares konstituerande möte. Foto: Vendela Engström

Mariia Batyn kom till Sverige med sin 15 åriga son när kriget bröt ut i Ukraina.

– I Ukraina jobbade jag på förskola och var med i facket. Tack vare att jag såg en annons om SAC kunde jag få hjälp när jag blev sjuk och fick problem på arbetet i Sverige.

Ricardo från Peru berättar att hans barn har blivit såväl psykiskt som fysiskt misshandlad på arbetet och att han därför vill vara med i styrelsen.

– Vi behöver lyfta vår arm och protestera och se till att samhället respekterar oss.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan

Se filmen när Emil Boss läser nya dikten ”Ättlingar”

Den fackliga organisatören och poeten Emil Boss är nominerad till Sveriges Radios Lyrikpris 2024 för diktsamlingen Kompression. Arbetaren kan nu publicera hans nyskrivna dikt “Ättlingar”.

Emil Boss är till vardags facklig organisatör och återkommande krönikör i tidningen Arbetaren. I augusti släppte han sin senaste diktsamling Kompression som nu är nominerad till Sveriges Radios Lyrikpris med motiveringen:

“En underliggande vrede dånar i de koncisa raderna och råa vittnesmålen i Emil Boss Kompression. I en stramt komponerad montagedikt ges de rättslösa i skuggsamhället röst och en skakande bild av dagens Sverige träder fram.”

Arbetaren kan nu publicera en av hans nyskrivna, ännu opublicerade, dikter.

Ättlingar

Husbonden fanns. En vecka om året
kunde statarna undfly honom.
Över Skånes svarta jordar,
genom Sörmlands gula skogar
gick tunga flyttlass mellan
Östergård och Västergård
och Stenby och Björkby, från den ena
plågoanden till den andra.

Brukspatron fanns. I bergsmännens slit
vid masugnens hetta, i maten och plaggen från
brukets egen handelsbod.
I arbetarlängans väggar och sängar,
i onda nätters drömmar fanns han.
Den som förlorade honom förlorade
både bröd och hem.

Rikedomen fanns. Någonstans fanns
elektriskt ljus och automobiler.
Flygplanen fanns och telefoner.
Symfoniorkestrar.
Bildningen och föraktet fanns.
Få belästa önskade
frihet åt de ”obildbara”.

Länsman fanns för den som inte
arbetade, för den som flydde
förtryckaren eller slog tillbaka.
Den råa överheten fanns.
I städer, på gårdar och hyttor fanns den
från Ystad till Kalix fanns den.
Och slagen föll och vanmakten fanns
och blev historia.

Byggchefen finns. Efter två år med tillstånd
kan byggnadssnickarna undfly honom.
Familjernas tillstånd överförs
från NPN bygg till ENC bygg
från Södertälje till Norrtälje
från en plågoande till en annan.

Städchefen finns. I slitet i Äppel-
vikens villor finns han. I tolv-
timmarspassen och återbetalningarna
av släta sedlar vid månadens slut.
I barnens skola, i kretsen av vänner,
i varje tuva av gulnat gräs.
I varje ekollon, varje flinga
av snö i det nya landet finns han.
Den som förlorar honom förlorar
hela framtidslandet.

Rikedomen finns. Någonstans finns
Teslor och inomhuspooler och stugor
i fjällen och skärgårn och Torrevieja.
Bildningen och föraktet finns.
Alltför få av statarnas ättlingar
önskar de ”ointegrerbaras” frihet.

Gränspolisen finns för den som
inte arbetar, för den som flyr
förtryckaren eller slår tillbaka.
Den råa överheten finns.
På åkrar och byggen finns den.
På kontor och restauranger,
på motorvägar, i fabriker
från Ystad till Kalix finns den.
Och slagen faller och vanmakten finns
och blir historia.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Isak Gerson, skribent i Arbetaren.

Isak Gerson:
När regeringen vill ta din röst, skrik högre

Regeringen gör verkligen vad den kan för att förvärra för de ideella föreningarna, civilsamhället i stort och nischade nationella tidningar såsom Arbetaren. Men när regeringen vill ta din röst, skrik högre, uppmanar Isak Gerson.

Etniska organisationer, fredsorganisationer och organisationer som främjar konsumenters intressen får sina organisationsstöd helt strypta. Studieförbundens sänks med en tredjedel. Allmänna arvsfonden som fördelar projektbidrag som håller uppe ideella projekt i hela landet föreslås läggas ner. Sida får säga upp alla sina samarbetsavtal med civilsamhällesorganisationer. Sättet som presstödet görs om på är ett dråpslag för särskilt nischade nationella tidningar – precis sådana som likt Arbetaren ägs och/eller drivs av ideella föreningar.

Till det tillkommer den politik av misstänkliggörande som dominerat högerns civilsamhällespolitik i flera år. Kan man anklaga föreningar för fusk gör man det. Är föreningen muslimsk anklagar man dem också för islamism. Bevis för problemen behövs inte, som jag skrivit om tidigare när det gällde Ibn Rushd. Sedan drar man in bidrag. Man inför luddigare och strängare villkor för bidragen, som de nya demokrativillkoren för civilsamhället, där varenda lokal suppleant eller fotbollstränare kan riskera moderförbundets organisationsstöd genom att uttrycka sig olämpligt. De pengar som faktiskt finns kvar ska gå till att finansiera den administration som krävs för de allt strängare kontrollrutinerna.

“För högern är civilsamhället ett hot”

Regeringen gör verkligen vad den kan för att förvärra för de ideella föreningarna. Någon besparingsfråga är det inte. Kostnaden för civilsamhället – särskilt i proportion till vad det ger – är försumbar i statsbudgeten. Snarare är det ett sätt att åstadkomma politisk förändring. För högern är civilsamhället ett hot.

Låt intresseorganisationen för civilsamhället Forum beskriva det i sin kommentar till budgetpropositionen från september 2023: ”Det är tydligt att regeringspartierna med stöd av Sverigedemokraterna drar ner på budgetposter som säkerställer civilsamhällets röstbärande funktion, medan de satsningar som görs i huvudsak syftar till att stärka civilsamhällets roll som serviceutförare.”

Det är just röstbärandet som är problemet. Föreningarna är ett sätt för oss att organisera oss och uttrycka oss tillsammans, och det är i nästan alla fall ett hot mot högern. De röster som bärs mot vänstern – lobbyorganisationers och arbetsköparorganisationers röster – har lättare än någonsin att verka, vilket Skiftets initiativ Klägget (klagget.nu) är bra på att dokumentera. 

“Den svenska demokratin bygger på föreningsdemokratin”

Civilsamhällespolitiken är en stor avslöjare när det gäller den sverigedemokratiska ideologin. Man kallar sig konservativa, men det moderna Sverige byggdes av föreningslivet och folkrörelserna. Den svenska demokratin bygger på föreningsdemokratin, etablerad och levande långt innan rösträtten. På kort tid vill man rasera det för att det strider mot partiets auktoritära ideal och försvårar etablerandet av en högerextrem stat.

Man kan ha sina åsikter om både Socialdemokraterna och lotteriverksamhet, men att Sverigedemokraterna med god samarbetsvilja från regeringen försöker förbjuda både Socialdemokraternas lotteriverksamhet och LO – en demokratisk organisation som ska ha frihet att finansiera det medlemmarna vill – från att ge stöd till Socialdemokraterna är häpnadsväckande. 

Ni vet vad som gäller, hoppas jag. När regeringen vill ta din röst, skrik högre. Engagera dig i en förening – gärna en som stoppar den här odemokratiska skiten.

Publicerad Uppdaterad