Frälsare i Kongostaten

Kongos (i dag Demokratiska republiken Kongo) våld­sam­ma koloniala och post­­­koloniala historia har upp­märksammats genom böcker som Kung Leopolds vålnad av Adam Hochschild och David Van Rey­broucks Kongo. Böckerna visar hur kolonialmaktens möjlighet att göra snabba pengar genom att utvinna rågummi med hjälp av tvångsarbete ledde till ett skräckvälde som orsakade miljontals kongolesiska dödsoffer.

Svenska missionärer nämns i båda dessa böcker, och tonvikten ligger på deras protester mot kolonialmaktens övergrepp.

Mycket riktigt rapporterade missio­närer om kolonialmaktens övervåld, men missionärerna hade också ett nära sam­arbete med den koloniala staten. Denna artikel argumenterar för att både missionens protester och samarbetet med kolonialmakten behöver förstås utifrån missionsarbetet och missionens vision för ett framtida samhälle.

Tysk karta över Centralafrika från år 1900, med Kongofristaten i mitten. I motsättning till Hochschilds och Reybroucks beskrivning av svenska missionärer var Svenska Missionsförbundet i stort positivt till koloniseringen och hoppades att den skulle ersätta det förkoloniala politiska styret, och därmed begränsa hövdingarnas och medicinmännens makt.
Tysk karta över Centralafrika från år 1900, med Kongofristaten i mitten. I motsättning till Hochschilds och Reybroucks beskrivning av svenska missionärer var Svenska Missionsförbundet i stort positivt till koloniseringen och hoppades att den skulle ersätta det förkoloniala politiska styret, och därmed begränsa hövdingarnas och medicinmännens makt. Foto: Wikimedia Commons

Under 1800-talets andra hälft ge­­nomgick det svenska samhället för­änd­ringar genom urbanisering, in­du­­stri­alisering, proletarisering av jord­­­­bruket och kamp för medborgerliga rät­tig­heter.

Simon Larsson är fil. dr. i socialantropologi, forskare vid Gothenburg Research Institute och aktuell med avhandlingen ”Att bygga ett samhälle vid tidens slut”, om Svenska Missionsförbundets Kongomission.

Arbetarrörelsen, nykterhetsrörelsen och väckelserörelsen bidrog till och för­hand­lade förändringar i samhället. Väckelserörelsen ville förändra kyrkan och det kristna livet. De vände sig mot statskyrkan och ville se en församling där medlemmarna själva valt den kristna tron, inspirerade av de första kristna så som de beskrivs i Nya testamentet.

Svenska Missionsförbundet (SMF), som grundades 1878, var en del av denna väckelse. De bedrev för­samlings­verk­samhet och mission i Sverige för att få nya medlem­mar till kyrkorna. Men den kristna evangeliska tron sågs också som en angelägenhet för folk i hela världen. Med insamlade medel sände organisationen ut missionärer till bland annat Ryssland, Kina, Turkme­nistan och Kongo för att grunda kristna församlingar.

Att Kongo valdes som missionsfält moti­verade Missionsförbundets förste ordförande E. J. Ekman med att upp­täcktsresanden och senare kolonisatören Henry Morton Stanley under sina resor upptäckt oräkneliga ”folk och stammar, nedsänkta i den djupaste okunnighet och vidskepelse, barbari och kannibalism” som ansågs vara i behov av det kristna budskapet. 1881 sändes den första missionären till Kongo genom ett samarbete med en brittisk missionsorganisation och 1885 grundade förbundet en egen själv­ständig missionsverksamhet i området.

De flesta missionärer hade en enkel bakgrund och fick utbildning vid särskilda missionsskolor innan de reste ut för att missionera. De anställdes av SMF och arbetade som regel i tre år i taget med en viloperiod på drygt ett år i Sverige. Det var mer eller mindre ett uppdrag för livet och de missionärer som gifte sig och fick barn lämnade dessa på barnhem i Sverige.

Missionärerna predikade förlåtelse för synder, men människorna i Kongo verkade inte förstå vad de menade med synd.

För de första missionärerna var det svårt att veta vad som väntade dem i Kongo. Nils Westlind stack sig själv med knivar före utresan för att se om han skulle klara av att bli tillfångatagen och dödad av vildar. Även om missionärerna var osäkra på vad som väntade stod det klart för dem att kallet skulle kräva upp­offringar. Det var också vad som förväntades från styrelsen som anställde dem: ”Det är sådana missionärer vi behöfva, som icke blott vilja lefva för Herren, utan äfven vilja och kunna dö för honom”, skriver E. J. Ekman.

Väl i Kongo visade sig missionsarbetet prövande. Missionärerna kämpade mot febersjukdomar och nästan hälften dog unga. Arbetet var monotont och bestod under den första tiden av att arrangera och genomföra karavanresor och andra transporter, och göra det möjligt att överleva på missionsstationerna som upprättades.

Den kristna tron var svår att översätta till den lokala kontexten. Missionärerna predikade förlåtelse för synder, men människorna i Kongo verkade inte förstå vad de menade med synd. Missionärerna drog slutsatsen att förändringsarbetet behövde börja med barn ”där hedendomen ej slagit så djupa rötter” och att skolor måste upprättas. Men föräldrarna eller hövdingarna ”kunna (…) ej se det som någon vinst att sända dem till skolan”, skriver Nils Westlind, ”även om vi föda och kläda barnen”.

En missionär med en kongolesisk pojke som fått sin hand avhuggen, troligen för att han inte ansågs ha fullgjort sin dagskvot på gummiplantagen. Till de kongolesiska församlingsmedlemmarna som utsattes för kolonialmaktens övergrepp meddelade missionärerna att det var bäst att ge soldaterna vad de begärde för att slippa få sina byar nedbrända.
En missionär med en kongolesisk pojke som fått sin hand avhuggen, troligen för att han inte ansågs ha fullgjort sin dagskvot på gummiplantagen. Till de kongolesiska församlingsmedlemmarna som utsattes för kolonialmaktens övergrepp meddelade missionärerna att det var bäst att ge soldaterna vad de begärde för att slippa få sina byar nedbrända. Foto: Wikimedia Commons

För att få till stånd en verksamhet fattade missionärerna beslutet att köpa slavpojkar för att uppfostra till kristna vid missionsstationerna. Den första som skrev om detta i breven hem till Sverige var missionär Engvall 1882: ”Det låter nog mycket underligt i öronen på svenskar att tala om att köpa barn och syntes väl vara mycket likt slavhandel, [men] det skulle vara illa, om barnen efter att hava varit hos oss några år och lärt sig läsa och skriva och därjämte bättre skick och seder, ja kanske till och med blivit kristna, skulle bliva tagna ifrån oss.”

Syftet med köpen var att barnen som vuxna skulle bli fria, men de tillhörde missionen och stationsföreståndaren räknades som deras förmyndare, och de fångades in om de försökte rymma. Det var dessa slavar som blev de första skolbarnen, de första kristna i församlingen, och de första anställda kongolesiska evangelisterna.

Böcker om kolonialismen i Kongo i svensk översättning:

Kung Leopolds vålnad
Adam Hochschild
Ordfront, 2000

Kongo
David Van Reybrouck
Natur och kultur, 2012

Genom att låta barnen växa upp på stationerna var tanken att skapa en första generations kristna. De skulle bli själv­ständiga genom att bryta med släkten eller klanen, som var den centrala poli­tiska, ekonomiska och sociala organisationen i det förkoloniala samhället. Det nya kristna livet innefattade nämligen inte bara en särskild tro, enligt missio­närerna. Ett kristet liv hörde också samman med en ny typ av familjeorganisation.

Missionärerna ville införa själv­ständiga självförsörjande familjer där de nära relationerna och solidariteten fanns inom kärnfamiljen, där familjefadern var den främsta auktoriteten och hade ansvar för familjens försörjning. Det skilde sig från familjeorganisationen i Kongo, där släktskap räknades enbart på moderns sida, och där den äldsta manliga släk­tingen i matrilinjen var familjens överordnade som fattade beslut och förvaltade dess egendom.

Det var inte helt enkelt att förändra familjeorganisationen. Inledningsvis be­ta­­lade missionen brudpriset för att de poj­kar som hade köpts till missionsstationerna skulle kunna gifta sig. Detta var dock inte tillräckligt för att etablera självständiga kärnfamiljer. Enligt den lokala seden var barnen fortfarande en del av kvinnans släkt och skulle flytta till sin morbror i tioårsåldern. Missionärerna skri­­ver också att hövdingar ibland kommit för att kräva barnen åter från de kristna familjerna.

Som ett försök att lösa situationen grundades 1886 ett barnhem med plats för 40 flickor, de flesta köpta som spädbarn, för att ”utbilda[s] till dugliga hustrur” åt de kongolesiska männen som arbetade i missionsarbetet, som missionär Flodén ut­tryckte det. Nästan alla flickor dog emel­lertid av sömnsjuka. Missionärerna gjorde inget nytt försök att starta ett barnhem; dels förbjöds köp av barn för missionens medel av styrelsen i Sverige och dels tillkom det efter hand fler flickor i giftasålder i församlingen.

Missionärerna på plats tyckte emellertid att det var ett pedagogiskt problem att förklara för de yngre männen att de inte fick ha fler hustrur när de äldre männen som också var kristna fick det.

Bland de församlingsmedlemmar som inte växte upp vid stationen var det än svårare att förändra familjebilden. Missionen införde en församlingsstadga som förbjöd månggifte för de män som ville gå med i den kristna församlingen. Detta förbud införde de i konflikt med styrelsen i Sverige, som ansåg att månggiftet gradvis borde avskaffas med en ny generations kristna. Missionärerna på plats tyckte emellertid att det var ett pedagogiskt problem att förklara för de yngre männen att de inte fick ha fler hustrur när de äldre männen som också var kristna fick det.

En annan viktig aspekt av barnens fost­ran på stationen var arbetsträning. De köpta barnen vid stationen gick i skolan tre eller fyra timmar om dagen men arbetade på morgonen och på kvällen i plantagen, i byggnadsarbeten eller med andra rutinjobb på stationen. Syftet var att de skulle lära sig disciplin och få olika kunskaper, och att männen skulle försörja sina familjer. Detta var ett led i att försöka introducera lönearbete, något som vid den tiden inte alls förekom där missionen hade sin verksamhet. Arbete var i området i stället organiserat genom skyldig­heter inom släkten, slaveri och kvinnornas jordbruksarbete.

Léopoldville (nuvarande huvudstaden Kinshasa) avbil­dad i H.M. Stanleys bok The Congo and the founding of its free state; a story of work and exploration (1885).
Léopoldville (nuvarande huvudstaden Kinshasa) avbil­dad i H.M. Stanleys bok The Congo and the founding of its free state; a story of work and exploration (1885). Foto: Wikimedia Commons

Genom sitt systematiska arbete fick missionärerna till stånd en verksamhet vid missionsstationerna. Efter hand upp­hörde köpen av barn och hövdingar sände frivilligt barn till skolorna.

Församlingen fick så småningom också medlemmar från omkringliggande byar, som inte vuxit upp vid missionsstationen. Stora delar av predikningar och församlingsverksamhet kom efter hand att skötas av kongolesiska män som anställdes av missionen som evangelister.

Vid missionsstationens utposter, som var mindre församlingar i byarna, sköttes församlingsverksamheten och skolverksamheten helt av anställda kongolesiska evangelister under strikt övervakning av de svenska missionärerna. Missionär K. E. Laman skriver: ”Församling och lärare stå (…) i ett rätt förhållande till oss, så att vi hafva makten och ledningen om hand, hvilket väl ändock är nödvändigt för att folket med sin svaga barnakaraktär må kunna fostras och utvecklas naturligt för att de i sinom tid må nå målet.”

Ovanstående citat av Laman är talande för allt missionens arbete. Missionärerna hade ett jämlikhetsideal och en vision om att de kongolesiska församlingarna skulle bli självständiga. De hade till och med tidigt en vision om ett framtida politiskt självstyre för kongoleserna. Men för att nå fram dit ansåg missionärerna att det behövdes strikt kontroll och disciplin. Jämlikheten var någonting som låg i framtiden. Detta är ett tydligt exempel på hur maktens realiteter kan skapa hierar­kier och ojämlikheter trots ideal om jämlikhet, något som antropologen Louis Dumont i boken Homo Hierarchicus (1966) beskriver som karaktäristiskt för den västerländska civilisationen.

Missionärerna arbetade för att behålla kontrollen över församlingen och livet på missionsstationen, bland annat genom att kontinuerligt utesluta församlingsmed­lemmar och avskeda evangelister. Men även om missionärerna hade en högre grad av inflytande i församlingen upp­stod kontinuerligt debatter och kon­flikter mellan missionärerna och de kongolesiska församlingsmedlemmarna.

Mis­sio­närerna tvingades därför på olika sätt anpassa sina regler och göra kompromisser efter omständigheter och kongolesiska församlingsmedlemmars viljor.

Det fanns små möjligheter för kongoleserna att få en anställning och det fanns ingen direkt efterfrågan på de hantverks­produkter som de lärde sig tillverka.

Ur de protestantiska församlingarna i Kongo växte det också fram kristna rörelser som profeterade och botade sjuka. Rörelserna ville grunda självständiga kongolesiska församlingar och gjorde ibland också anspråk på kongolesiskt politiskt självstyre. De som haft samröre med dessa profetrörelser uteslöts ur SMF:s församlingar i Kongo. De visar hur det kristna budskapet inte alltid tog sig det uttryck som missionärerna tänkt. Missionärerna ansåg att den kristna läran kunde fostra människor som fruktade Gud och vördade den politiska överheten. Men till missionärernas förtret tolkades det kristna budskapet bland somliga kongoleser i stället radikalt emancipatoriskt.

Missionärerna hade alltså inte full kontroll över hur den kristna läran tolkades eller vilka uttryck församlingslivet tog. Inte heller det samhällsomvandlande arbetet lyckades, så som missionärerna önskade. Arbetet syftade till att förbättra möjligheterna till försörjning och situationen för kvinnor, och ge dem möj­ligheten att bli mer självständiga. I själva verket gav detta arbete mycket små resultat. Den utbildning och de kunskaper som missionärerna förmedlade vid missionsstationen var begränsat användbara. Det fanns små möjligheter för kongoleserna att få en anställning och det fanns ingen direkt efterfrågan på de hantverks­produkter som de lärde sig tillverka.

I stället fortsatte församlingsmedlemmar ända in på 1920-talet att leva av ett i stort sett självhushållande jordbruk som till största delen sköttes av kvinnor. Missionärerna utbildade människor för ett samhälle som ännu inte fanns. Många gånger blev församlingsmedlemmar också mer ekonomiskt utsatta då de inte hade kontakten kvar med släkten, som utgjorde det sociala och ekonomiska skyddsnätet. Det skedde förändringar i familjelivet, men missionärerna lyckades inte helt avskaffa månggiftet bland församlingsmedlemmarna, då kvinnor inte kunde leva som ensamstående i Kongo.

Agnes Svensson, missionär i Belgiska Kongo, väger ett spädbarn under ett besök i en by, några decennier efter de tidiga missio­nä­rernas ankomst. Som missionärerna hoppats innebar kolonia­lstatens tillkomst att den förkoloniala politiska organisa­tionen kringskars.
Agnes Svensson, missionär i Belgiska Kongo, väger ett spädbarn under ett besök i en by, några decennier efter de tidiga missio­nä­rernas ankomst. Som missionärerna hoppats innebar kolonia­lstatens tillkomst att den förkoloniala politiska organisa­tionen kringskars. Foto: TT

Missionärernas ideal för den kristna individen, kristna självförsörjande familjer och självständiga kristna församlingar krävde ett särskilt omgärdande samhälle och samhällsinstitutioner.

1885 grunda­des Kongofristaten. I mot­sättning till Hochschilds och Reybroucks beskriv­ning av svenska missionärer var Svenska Missionsförbundet i stort positivt till kolo­niseringen och hoppades att den skulle ersätta det förkoloniala politiska styret, och därmed begränsa hövdingarnas och medicinmännens makt. Missio­närerna önskade att den ko­lo­ni­ala staten skulle etablera ett rätts­väsen som byggde på individuella rättigheter och skyl­dig­heter, samt skapa en infrastruktur och införa lagar och institutioner som möjlig­gjorde handel.

Utifrån utgångspunkten att staten behövdes för att få till stånd ett ”civiliserat samhälle” arbetade missionärerna för statens civilpost. De registrerade dödsfall och äktenskap, gjorde folkräkningar och dömde i mindre rättstvister. Missio­närerna angav vid flera tillfällen också upprorsmakare till den koloniala staten, och vid ett tillfälle fick missionär K. J. Pettersson ta över befälet för en militärpostering.

Som missionärerna hoppades kring­skar den koloniala staten delvis den förkoloniala politiska organisationen. Men den upp­rättade inte den liberala, sekulära stat som garanterade individuella rättigheter och möjliggjorde individualiserad för­sörj­­ning. Staten tillämpade i stället kollektiva bestraffningar genom att mör­­da och bränna byar som inte tillhandahöll bärare och soldater till armén. Den använde sig av tvångsarbete och tog upp skatt in natura och skapade på inga sätt förutsättningar för att bedriva handel eller individuell försörjning genom löne­arbete.

Missionens förhållande till den koloniala staten tog form utifrån föreställningen om behovet av en stat, men den ansåg att den faktiska koloniala staten inte tog sitt fulla ansvar.

Svenska Missionsförbundet hade sin verksamhet i nedre Kongo som var glest på gummiträd. Missionärer bevittnade därför inte det mest brutala koloniala våldet. Men breven till Sverige är ändå rika på skildringar av kolonialt övervåld och berättelser om församlingsmedlemmar som tvångsrekryteras som soldater och arbetare. I breven hem uttrycker missionärerna missnöje med kolonialmakten och så även i vissa skrivelser till staten.

Missionen valde dock oftast att inte ut­trycka protester, för att få stanna i landet. Till de kongolesiska församlingsmedlemmarna som utsattes för kolonialmaktens övergrepp meddelade missionärerna att det var bäst att ge soldaterna vad de bad om för att slippa få sina byar nedbrända. Även om missionen ibland försökte påverka staten avbröt de inte sitt samarbete med den koloniala staten genom civilposten.

Missionärerna arbetade enligt egen ut­sago för att utbilda och fostra människor för ett nytt ekonomiskt och politiskt system, till medborgare i den koloniala staten och arbetskraft till industri och plantager. Missionärerna ansåg dessutom att de bättre än den koloniala staten kunde utbilda och fostra människor till detta nya samhällsliv.

Laman skriver: ”Vilken karaktärsda­ning och fostran för denna världen staten än må giva, förvandlas icke människo­naturen. (…) Detta är missionens uppgift och alltså av en verkligt primär betydelse för ett folk.”

Kristendomen var enligt missionä­rerna det som kunde skapa lydiga människor som fruktade Gud och ärade överheten. Som jag diskuterat ovan fick emellertid den kristna fostran inte alltid den effekten.

Sammanfattningsvis kan det kon­sta­­teras att missionen inte hade en entydig roll i koloniseringen. Missionen syftade till att genomföra förändringar som hörde samman med en statsbildning efter en euro­peisk modell och en kapitalistisk eko­nomi, men det samhällsbyggande arbetet missionen förespråkade skiljde sig från kolonialmaktens. Missionens förhållande till den koloniala staten tog form utifrån föreställningen om behovet av en stat, men den ansåg att den faktiska koloniala staten inte tog sitt fulla ansvar. Utifrån denna utgångspunkt samarbetade de med den koloniala staten och fyllde funktioner de ansåg att staten borde fylla.

Men det är också utifrån denna utgångspunkt som missionärerna riktade kritik mot den koloniala staten: den ansågs inte göra tillräckligt för att förändra samhället, och uppfattades undergräva samhällsbygget genom massivt våld och ekonomisk exploatering.

Publicerad Uppdaterad
1 day sedan
Arbetsplatsolycka golfbanan Österåker
Polisen utreder nu händelsen som vållande till annans död genom arbetsplatsolycka. Foto: Fredrik Sandberg/TT och Johan Nilsson/TT

Död efter arbetsplatsolycka på golfbanan i Österåker


En man har omkommit i en arbetsplatsolycka på en golfbana i Österåker strax norr om Stockholm. Det här sedan han klämts under ett arbetsfordon.

Olyckan inträffade strax efter klockan åtta på tisdagsförmiddagen. Det här i samband med ett anläggningsarbete på golfbanan där mannen av ännu oklar anledning hamnade under sitt fordon och klämdes svårt. Han fördes akut till sjukhus och på onsdagsförmiddagen meddelade polisen att han avlidit till följd av sina svåra skador.

Händelsen rubriceras nu som vållande till annans död genom arbetsplatsolycka. Flera förhör ska redan ha hållits med den omkomna mannens kollegor.

Hittills i år har minst 45 personer omkommit i samband med misstänkta arbetsplatsolyckor runt om i Sverige, enligt Arbetsmiljöverkets statistik.

Publicerad
1 week sedan
– Det som saknas i dag på många redaktioner är ett publicistiskt mod, säger journalisten Alexandra Urisman Otto. Foto: Roger Turesson

Alexandra Urisman Otto ny skribent i Arbetaren

I somras sa den prisade klimatjournalisten Alexandra Urisman Otto upp sig från sitt jobb på Dagens Nyheter, i protest mot tidningens rapportering om både Palestina och klimatet. I dag publiceras hennes första text sedan dess – som frilans i Arbetaren. 

Hur kommer det sig att du börjar skriva för oss på Arbetaren? 

– Arbetaren är en väldigt fin tidning som jag både tror och hoppas kommer att nå allt fler läsare med tiden. Jag lämnade Dagens Nyheter efter nästan ett decennium på grund av den ängsliga publicistiska kulturen och att tidningen inte förmådde hålla linjen vare sig när det gällde klimatjournalistiken eller bevakningen av folkmordet i Gaza. 

– Arbetaren har en sund inställning till journalistik och jag märker redan att det är högt i tak på redaktionen. Det är som att tidningens stolta historia av att stå rakryggad i sitt motstånd mot nazismen under andra världskriget på något vis sitter i väggarna här. Jag är stolt över att få vara en liten del av den här tidningen.

Vilken typ av journalistik önskar du se mer av?

– Det som saknas i dag på många redaktioner är ett publicistiskt mod. Att man står stadigt i sin syn på vetenskap, fakta och grundläggande, universella mänskliga rättigheter – och att man låter det vara utgångspunkten för journalistiken. Precis det här gör Arbetaren så bra och jag vill egentligen mest se mer av det – fler reportage, intervjuer med intressanta och relevanta personer och granskningar som ställer makten till svars.

– Helt enkelt mer klassisk, god journalistik som ger läsarna möjlighet att orientera sig i den här omvälvande tiden, med accelererande klimatkris och en destabiliserad omvärld med folkmord, krig, konflikter och stora hot mot demokratin.

Du har nyligen släppt en handbok i klimatjournalistik tillsammans med Lisa Röstlund. Hur ser dina planer ut framöver?  

– Jag har ett gäng artikelidéer som jag hoppas kunna få ur mig, och det kommer nya hela tiden. Parallellt skriver jag på en ny bok och tänker mycket på hur jag kan göra mest nytta under de här månaderna och åren när koldioxidbudgeten rinner bort framför våra ögon.

Här kan du läsa Alexandra Urisman Ottos första text i Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
En städare har jobbat drygt 5 600 övertidstimmar utan att få betalt – på ett företag som påstår att ”kollektivavtal är en självklarhet”. Foto: Johan Apel Röstlund. Montage: Arbetaren

Amalthea Frantz:
Vem ska städa efter den svenska modellen?

Flosklerna om den svenska modellen har varit många senaste tiden. Den ”står stadigt”, trots det nya EU-direktivet, enligt bland andra LO och Svenskt Näringsliv. ”Bra villkor och kollektivavtal är en självklarhet för oss!” skriver Rengörare Näslund, samtidigt som Arbetaren rapporterar om hur en anställd arbetat flera tusen timmar övertid utan att få betalt.

”Den svenska modellen står stadigt”, påstår såväl tjänstemannafack som LO och Svenskt Näringsliv. Anledningen till utropet denna gång är att EU:s direktiv om lagstadgade minimilöner i stort drivits igenom. 

EU-domstolen har knappt brytt sig om Sveriges och Danmarks protester. Ändå vill alla kalla det en seger. 

Kanske har de stora svenska facken rätt i att direktivet inte kommer att innebära en avgörande förändring för inhemsk lönesättning på kort sikt. Men vad är det de försvarar egentligen? 

Hotet mot den så kallade svenska modellen kommer minst lika mycket inifrån, från dem själva, som från EU. 

Priset för att ”komma överens”

”Den svenska modellen” innebär i korthet att fackföreningarna och arbetsköparsidan ska komma överens själva, utan att staten lägger sig i. Men många (allt från stora fackföreningar till partier och näringslivet) hänvisar gärna till modellen som ett samlingsnamn för mycket mer: nöjda, stolta, trygga arbetare. Men arbetare som inte bråkar i onödan – som tillsammans med arbetsköparna skapar fred på arbetsmarknaden.

Detta har aldrig varit helt sant. I dag närmar det sig ren lögn. För vad är det värt att ”komma överens” om den part som redan från början var i underläge hela tiden får mindre och mindre inflytande? 

Arbetares inflytande har försvagats på flera punkter under många år nu. Inte bara i praktiken ute på arbetsplatserna – utan lika mycket genom just ingripande från stat och politik.

Några exempel: Strejkrätten försämrades kraftigt 2019. Regeringen leddes då av det påstådda arbetarpartiet Socialdemokraterna.

Samtidigt har lagen om anställningsskydd, LAS, urholkats rejält. Det började underifrån, genom att arbetsköpare tog sig allt större friheter. Motstånd kom också underifrån, förstås. Men lagändringen klubbades igenom i riksdagen 2022. Regeringen var även då socialdemokratisk.

Den svenska modellen döljer miljarder i stulna löner

Samma vecka som vissa utropar att ”den svenska modellen står stadigt” kan Arbetaren berätta om ett fall på den anrika städfirman Rengörare Näslund

En städare har jobbat cirka 5 600 övertidstimmar utan att få betalt. Det hela ska bygga på ett system som kallas ”fasttidsobjekt”: ett fast pris, långt under den normala ersättningsgraden, för varje städad lokal, och ofta flera lokaler samma dygn. 

Företaget skriver på sin sajt: ”Bra villkor och kollektivavtal är en självklarhet för oss!”

Det här har med rätta väckt upprörda känslor. Men det värsta är egentligen inte det enskilda fallet, eller företaget. Det är att det säkerligen finns tusentals fall som inte har kommit fram i ljuset – ännu. 

Arbetaren har rapporterat om många liknande ärenden inom olika branscher, inte minst byggsektorn, ofta hos företag som på papperet har ”schyssta villkor”. Men sannolikt är det knappt ens toppen av isberget som vi lyckats skrapa fram. 

Sveriges arbetare behöver inte mer nostalgi kring kollektivavtal eller den svenska modellen. Det som behövs är organisering för bättre villkor i praktiken och hårt motstånd mot alla försök att försämra. Oavsett vilken färg regeringen har – och oavsett om facktoppar väljer att kalla nederlag för seger.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
– När jag fick kicken från jobbet mitt i varseltider och pandemi, bestämde mig för att satsa allt på det här, säger Mira Ray.

Mira Ray: Politisk utan kampsånger

Med karisma och fantastisk scennärvaro tog Mira Ray publiken med storm när hon turnerade ihop med Lars Winnerbäck och David Ritschard inför över 100 000 lyriska konsertbesökare. Nu ska rockmorsan från Bagarmossen äntligen stå på egna ben. Till helgen släpps debutalbumet Sanndrömmar och i samband med det gör hon en soloturné genom landet. För Arbetaren berättar hon om förväntningarna, vikten av att inte hålla käften och längtan efter det gamla Sverige.

Det är höst i södra Stockholm och i högsta huset ovanför det lilla sömniga förortstorget sitter Mira Ray uppkrupen i den lövgula soffan. På vardagsrumsväggarna gamla affischer från spanska inbördeskriget. A las Barricadas och kamp mot Francos fascister. Loppisfynd och arvegods från förr.

Nedanför balkongen en trött grönsakshandlare och förskoleklassens varselvästar på led in mot det kommunala biblioteket. Hon slår upp kaffe och tittar ut mot hallen. Disig torsdagsförmiddag och en dag närmare skivsläppet.

– Det är rätt mycket nu, så jag var tvungen att skaffa en sån där.

Mira Ray skrattar och pekar på den väldiga väggalmanackan. Typiskt varannan-vecka-liv med handbollsträning, läxor och egen tid för repningar och förberedelser inför det som snart kommer. Hektiskt.

– Jag är väl egentligen en helt vanligt tvåbarnsmorsa från Bagarmossen som håller på med musik men som för fyra år sedan, när jag fick kicken från jobbet mitt i varseltider och pandemi, bestämde mig för att satsa allt på det här.

Känsla av både 1970-talsprogg och prålig country

Mira Ray. Foto: Nada Flaih

Hon är visserligen långt ifrån okänd. Har turnerat med några av Sveriges mest folkkära artister som Lars Winnerbäck och spelat in den vansinnigt vackra Björn Afzelius-tolkningen av den nästan skrämmande aktuella Medan bomberna faller, tillsammans med David Ritschard, som på bara något år strömmats långt över 250 000 gånger.

Nu ska hon snart stå på helt egna ben. Skivbolaget Sonet har nappat och släpper i mitten av november hennes fullängdsdebut Sanndrömmar. Ett album inspirerat lika mycket av italiensk 1970-talsschlager som finskt vemod, och som dessutom för tankarna till både den svenska proggikonen Turids melankoliska vardagsrealism och amerikanska countrygiganten Gram Parsons pråligt dekadenta utsvävningar in i det okända.

Ett slags nyskapande nostalgi utan att på något vis vilja fastna i det förgångna. Mira Ray hymlar inte var hon musikaliskt har sina rötter: I 1970-talet.

– Men jag vill ju såklart att det ska låta nytt, som något man inte hört förut.

I skivbacken på golvet där mellan kök och vardagsrum står Pugh och Joni Mitchell. Två av husgudarna. På hennes instagram: Tältprojektets Vi äro tusenden. Den svenska musikrörelsens oförglömliga magnum opus från 1977. 

Sanndrömmare i släkten

Solen skiner in genom fönstret och Mira tittar ut.

– Jag har mina tår i väldigt många genrer. Proggen såklart, den är jag uppväxt med hemifrån. Men på skivan har jag försökt blanda allt jag gillar. Det är ett hopkok. Och sedan jag började skriva texter på svenska har det öppnat upp musiken. 

Det märks. Som textförfattare känns du väldigt personlig.

– Jag har nog svårt att inte vara personlig. Att skriva låtar är en form av terapi nästan. På gott och ont så klart. Ibland märker jag hur texterna förekommer mina egna tankar. Jag kan lyssna på något jag skrivit förut och inse att ja, så där blev det ju. 

Men finns det gränser för vad du inte skulle skriva om?

– Det finns det väl alltid, och ofta lägger jag ju till lite hittepå också. Allt behöver inte vara en sann historia från början till slut. Det går att blanda.

Albumet heter ju Sanndrömmar. Jag har hört att du tror på sånt där…

– Alltså, jag vet inte. Det är en konstig historia. Min morfar kommer från Indien och hans pappa var maharadja, en slags furste, och växte upp i palats med tjänare och elefanter och hela den biten. Men han var också sanndrömmare, sägs det. Folk kom till honom för att lyssna till hans drömmar och min morfar hade också sådana där upplevelser. Jag tror att jag fått lite av det med mig, och tycker framför allt att det är väldigt spännande. När jag precis skulle börja med den här skivan hittade jag ett röstmemo i telefonen från 2018 jag hade glömt bort: en kompis hade spått mig i tarot-kort och och jag hade spelat in allt. När jag lyssnade på vårt samtal var det bara, ”ah allt vi pratade om hände”. Så mycket på skivan handlar om det där.

Jag har också förstått att du träffat ett medium ..?

– Haha. Det var den där kompisen med tarot-korten. Jag är ju ateist i grunden men kan verkligen bli avundsjuk på den som har någon slags tro. Du vet, när livet känns hopplöst vore det skönt att bara tänka ”det finns en plan för allt”.

Powerballadkör på ABF

Mira Ray fyller på mer kaffe. Det är barnfri vecka och om några timmar dags för ännu ett rep. Sanndrömmar släpps den 14 november och redan dagen efter påbörjas turnén när hon ställer sig på scen uppe i Luleå. Trots det hektiska schemat är det annat som också ska hinnas med. Den omtalade Powerballadkören till exempel. 

– Vi firar tio år i januari, säger Mira och skiner upp.

– Det började med att jag var mammaledig och kände att jag ville göra något. En kollega ringde och frågade om vi skulle starta en kör och sedan har det vara växt. Det är en perfekt kreativ kanal att samlas i och sjunga. Vi är ett sextiotal medlemmar som ses på ABF en gång i veckan. Det är lite gamla Sverige över det där och det tycker jag om. Man kan komma dit och vara ledsen eller glad, det spelar liksom ingen roll. Det är så skönt att bara träffas och sjunga tillsammans.

Gamla Sverige?

– Ja, eller åtminstone min bild av det gamla Sverige. Där man krokade arm och samlade sig i något slags gemensamt solidaritetstänk. Så ser det ju verkligen inte ut längre. Herregud, det är bara att lyssna på politikerna i dag. Tänk att vi lever i en tid där Carl Bildt plötsligt känns som en reko snubbe. Allt har blivit så jävla individualistiskt där alla kör sitt eget race för att komma någonstans. Då är det skönt med en kör.

Mira Ray. Foto: Johan Apel Röstlund

Medan bomberna faller

Apropå solidaritet. Du är ju en av ganska få svenska artister som valt att inte vara tyst om vad som händer i Gaza just nu.

– Det där har jag fått från min morsa och det känns viktigt. Även om det så klart också kan vara svårt. Jag minns när vi uppträdde med Powerballadkören och jag läste upp namnen på barn som dödats i Gaza och bad om en tyst minut. Två äldre kvinnor i publiken började skrika och stormade därifrån. Då blev jag chockad, för jag har alltid tänkt att det inte är särskilt komplicerat att hedra döda barn. Och efter att ha framfört Medan bomberna faller under turnén med Lasse Winnerbäck kom det mejl om att jag var värsta terroristkramartjejen. Men att stå upp för mänskliga rättigheter får fan aldrig vara kontroversiellt och det där försöker jag också föra vidare till mina egna barn. Våga stå upp och höj era röster.

Kan du önska att fler artister tar ställning på samma sätt?

– Ja, även om jag har full förståelse för att det kan vara svårt. Det kan kosta mycket och man kan riskera en hel del. Men ju fler desto bättre. Men sedan vill jag ju naturligtvis också hålla isär kreativitet och det politiska. För även om jag är en politisk person så behöver jag inte sitta hemma och skriva kampsånger. Folk som vet vem jag är fattar att jag är vänster, det räcker så.

Nu är skivan färdig och du ska snart ut och spela. Men det känns som att du hela tiden tänker framåt. Har du mer på gång?

– Jag är väldigt peppad på att fortsätta släppa musik. Så snart ska jag börja skriva och spela in igen. Jag har så mycket material samlat. Förhoppningsvis är den här skivan bara startskottet. För jag vill göra många fler album.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Agnes Lansrot SAC:s generalsekreterare
Agnes Lansrot är SAC Syndikalisternas nya generalsekreterare. Foto: Vendela Engström

Agnes Lansrot blir SAC:s nya general­sekreterare

I helgen valde SAC Syndikalisterna en ny generalsekretare: Agnes Lansrot. Hon efterträder Gabriel Kuhn som haft posten sedan 2023.

Hur känns det att bli vald till SAC:s generalsekreterare? 

– Jätteroligt, känns fint att ha fått det förtroendet från medlemmarna att få representera SAC.

Hur ser du på rollen som generalsekreterare?

– Den är lite av en blandning av två saker. Dels att representera SAC utåt, dels innefattar den sekreterarbiten som handlar om det interna och att få det att fungera. Jag tänker att det kommer bli en spännande kombination och blandning av uppgifter. 

Är det något speciellt du ser fram emot?

– Vi har precis beslutat många spännande saker på kongressen som jag tänker att jag kommer få vara med och förverkliga och försöka skapa så bra förutsättningar som möjligt för. Under kongressen tänkte jag mycket på att när alla LS får chans att mötas så är det många bra saker som händer, så jag vill gärna vara med och främja mer dialog mellan LS. Att ha mer kontakt med alla LS känns som en av de roligaste uppgifterna.

Vad behövs för att fler ska välja att organisera sig fackligt inom SAC framöver?

– Att kunna vara medlem oavsett var i landet du bor eller oavsett vilket språk du pratar kommer underlättas utifrån beslut som fattades under kongressen. Ett medlemskap ska inte vara beroende av att bo i en ort med en resursstark LS, eller att du ska ha ett svenskt personnummer och prata svenska. När vi möjliggör medlemskap för fler personer så tror jag att det kommer locka fler medlemmar.


Publicerad Uppdaterad
3 weeks sedan
Regissören Kent Ekberg och förra årets föreställning Esmeralda på Teater Reflexen. Foto Elina Wahlstedt/ Jerry Malmberg

Kent Ekberg – ett liv med teater­kollektivets kraft

Kent Ekberg har ägnat sitt liv åt den kollektiva teatern i stort format. I sitt arbete vill han ta tillvara människors egna erfarenheter – han har arbetat med bland andra migranter och hemlösa. ”För att förstå en situation har du ett visst slags språk. Det berikar bilderna”, säger han.

Regissören och Teater Reflex konstnärlige ledare Kent Ekberg är känd för sina teateruppsättningar där det stora kollektivet möter professionella skådespelare.

– Som bäst befruktar de varandra. Det kollektiva berättandet är stimulerande. Jag ser hur människor växer och får självkänsla genom att spegla sig i andra. Den traditionella teatern fastnar lätt i en slags verklighet, säger Kent Ekberg engagerat.

Teater Reflex 2024: Esmeralda i regi av Kent Ekberg. Foto: Jerry Malmberg

Vi sitter i den grå och röda soffgruppen på Teater Reflex. De stora fönstren vetter ut mot Stockholmsförorten Kärrtorps torg, inramat av kastanjeträd. Jag får en lång lista över Kent Ekbergs alla regiuppdrag från 1977 och fram till nutid. Den börjar med barnteater och sträcker sig till förra höstens succé Esmeralda, en allvarsam komedi som utspelar sig i mellankrigstidens Paris. Varenda föreställning var utsåld, till glädje för alla sjuttiotalet medverkande.

Tar vara på erfarenheter

Från början var Kent Ekberg skådespelare, men tyckte inte om sig själv i den rollen. Han ville hellre hjälpa människor att utvecklas i det lilla och ta till vara människors egna erfarenheter och karaktärer i manus. Även i de stora klassikerna, med färdiga manus, som han har satt upp läggs passande repliker till. Flera människor delar också ofta på en replik för att få det mer levande.

– Men, understryker han, texten är inte så viktig, bara en komponent. Hantverket är svårt. För att det ska bli en del av dig själv gäller det ibland att hitta andra vägar.

Han beskriver sin syn på att vara regissör genom att berätta om sitt besök i Vietnam 1989. Kent Ekberg hade hört talas om ”Ho Chi Minh trail”. Det skulle finnas 50 mil tunnlar under marken som de inhemska soldaterna använt för att undkomma amerikanerna. Han frågade en vietnames var tunnlarna fanns. De stod på en höjd och hans sällskap pekade på landskapet och vegetationen. Kent Ekberg såg inga tunnlar. Då fick han det förklarat för sig: ”Ho Chi Minh trail” var stigar som inte syntes.

– Det spelar ingen roll vilken stig du tar, bara du hittar ett sätt att ta dig fram i djungeln, säger han.

Arbetarspel i Söderort

Enskedespelet 1983. Regi Kent Elberg. Foto: Björn Elgstrand

I 20 år regisserade Kent Ekberg Enskedespelen, som startade 1983 när han hade flyttat till just Enskede i södra Stockholm. På 1970- och 1980-talen framfördes många arbetarspel, exempelvis Seskaröspelet om hungerkravallerna 1917. Ofta kunde de spegla en arbetsplatskonflikt och kretsa kring temat ”gräv där du står”. Kent Ekberg ville berätta om Enskedes historia. I närheten fanns slakthuset som invigdes 1912 av kung Gustav V. En historia kretsade kring fackliga konflikter och starka karaktärer, som tarmrensenskorna.

Spelen fortsatte i det stora randiga tältet i Margaretaparken där det myllrade av människor i alla åldrar. 150 personer deltog i spelen, som många gånger var kaotiska men på något mystiskt sätt alltid blev en fin föreställning. 

Efter Slakthusspelen följde uppsättningar av bland andra Charles Dickens, Berthold Brecht, Victor Hugo och William Shakespeare. Kent Ekberg vill betona att allt vilade på den stora ensemblen tillsammans, och inte minst på den genialiske scenografen Sören Brunes (1938–2016). Brunes konstruerade scener som flyttade på sig och gled isär. Det kom publik enbart för att se hans scenografi. Där fanns också Ann-Margret Fyregård som stod för scenkläder.

Enskedespelen: Den kaukasiska kritcirkeln 1995, av Bertolt Brecht, i regi av Kent Ekberg. Foto: Cato Lein

– Och Mats Nörklit komponerade teatermusik i klass med Nino Rota, den dedikerade ensemblen gjorde också vad som helst i tältet. Det var en magisk period i mitt liv, konstaterar Kent Ekberg och ögonen lyser.

Enskedespelen: Samhällets olycksbarn 1997, efter Victor Hugos roman. Regi Kent Ekberg. Foto: Sven Nyberg

Samarbete i Sydafrika

År 1999 reste Kent Ekberg för första gången till Sydafrika utan att veta så mycket om landet. Han reste tillsammans med företagsledaren och scenografen Christina Björk som från mitten av 1980-talet var ansvarig för kulturbistånd till Sydafrika. Hon hade lyckats smuggla in pengar efter apartheidperioden. Men att strukturera om pengarna till teaterorganisationen där var inte lätt, eftersom den tidigare hade bestått av små celler som gärna ville fortsätta att behålla makten och pengarna.

Kent Ekberg skulle sätta upp Section E, som skildrar livet för de politiska fångarna på Robben Island utanför Kapstaden, och började med en workshop som inte alls gick hem bland deltagarna. De förstod sig inte på regissören och han förstod sig inte på dem. De var åtta personer,som kom från samma stam som Nelson Mandela. 

Efter överläggningar på var sitt håll började de i stället med sång och dans.

– Och då adopterade de mig. Jag fick ju inte vara ensam! Kent Ekberg ler vid minnet.

Section E sattes upp på nytt 2011 i sydafrikanska Betlehem med en ny grupp medverkande, men samma manus. Den spelades också på Stockholms stadsteater.

Resan två år senare resulterade i Duma, en traditionell afrikansk myt med dansare och skådespelare, för The LAB/Market Theatre i Johannesburg.

I början av 2000-talet har Kent Ekberg också hunnit med en tur till Alexandria och Jesuiternas scen.Där spelades tre föreställningar av hans Mefistos sten, efter berättelsen om Faust. Pjäsen spelades på egyptisk arabiska.

Åttio asylsökande i ensemblen

De internationella inslagen i Kents regikarriär fortsatte i Stockholm och Hammarbyhamnen när tältet från Margaretaparken flyttades dit 1999. En midsommarnattsdröm spelades med 80 asylsökande på 11 olika språk. Och året därpå Getterna i trädet, efter den marockanske författaren Tahar Ben Jellouns roman Med sänkt blick, med lika många asylsökande, som nu mötte svenska skådespelare.

Kent älskar språk och dialekter. Han berättar om den arabisktalande kvinnan som skulle vara arg och säga en replik på svenska. Hon lät ganska ynklig då, men när hon fick skälla på sitt modersmål slog det gnistor om henne. Om en medverkande har en dialekt eller ett annat språk får de ofta använda det. 

– För att förstå en situation har du ett visst slags språk. Det berikar bilderna.

Överraskande rekvisita

Efter åren med det stora tältet och flera gästspel utomlands flyttade Kent Ekberg in i Teaterhuset/Södra fot i Skarpnäck. Där spelades en föreställning baserad på Per Anders Fogelströms Stad i världen med 14 skådespelare och en stor folkensemble, och en föreställning om hemlöshet: Ringaren inspirerad av Victor Hugos berättelse om den puckelryggige Quasimodo i Notre Dame. 45 hemlösa deltog från början i folkensemblen, men tyvärr fanns, av olika anledningar, bara åtta kvar när det var dags för premiär, berättar Kent Ekberg.

I dag huserar han alltså sedan 15 år med Teater Reflex i Turteaterns gamla lokaler vid torget i Kärrtorp.

”Allt som är fast förflyktigas”, citerar Kent Ekberg den marxistiska filosofen Marshall Berman. Inget är bestående och stabilt i det moderna samhället. Efter sju år byts kroppens alla celler ut och en berättelse ändras hela tiden. Regissören Ekberg älskar att få publiken att förstå att allt är föränderligt, och att bjuda på överraskningar. Han använder billig återkommande rekvisita som tunnor, gummidäck, plastbackar och stolar. De kan byggas till hus och murar eller vad som helst. Fantasin är en rikedom, slår han fast.

En midsommarnattsdröm i Hammarbyhamnen användes 60 ton sand och 80 sängar i olika höjder som också utgjorde gradänger. 80 av skådespelarna var asylsökande. Grannarna undrade vad som var i görningen och ringde polisen.

Frizon för demokrati – och skönhet

Politiken är och har alltid varit viktig för Kent Ekberg. 

– I dag när de mörka molnen hopas och det militära har tolkningsföreträde vill vi bygga motkrafter. Det är kulturens viktiga roll. Vi gör så gott vi kan här för att stärka identiteten och låta människor mötas i teatern. Därför ordnar vi också en festival varje år, och jazzkvällar.

Minnet av nazisterna som invaderade torget i Kärrtorp 2013 lever kvar hos Kent Ekberg. Men han tänker att det är en annan anda i dag. Torget är en offentlig plats och ägs inte av något privat företag. På ett torg kan man försvara yttrandefriheten. Det är en frizon för demokratin.

– I kulturen har vi också ett behov av skönhet och sköna dimensioner. Vi vill ha känslomässiga relationer som är annat än vardagslunken. Det går inte att köpa allt för pengar.

När slutscenen i Esmeralda drar i gång och alla sjunger ”Lovsång till kärleken” (i original ”Hymne à l’amour” med Edith Piaf), då är energin medskapande. Då känns det som om världen är möjlig att förändra, säger Kent Ekberg.

Hela ensemblen i Esmeralda. Foto: Jerry Malmberg

Samarbete en röd tråd

I dag när världen är så digital och vi upplever den genom bilder vill han tro att här och nu-mötet kommer att bli allt viktigare. Ungdomarna har också kommit till teatern både som medverkande och som publik. Dessutom finns systerteatern Turteatern en trappa upp från torget. Skådespelarna där är unga och vänder sig till en yngre publik.

– Teatern är det äkta mötet. Här är vi levande. Utvecklingen går i tes-antites-syntes.

Kent Ekberg håller ändå bestämt på sin roll som arbetsledare. Några forskare som skulle observera repetitionerna med en stor ensemble blev upprörda över arbetet och tyckte att Kent var en diktator. Han förklarade då att deltagandet är frivilligt och demokratiskt. 

– Jag vill aldrig förtrycka någon, och under ytan har vi en överenskommelse om att ska vi nå det förlovade landet så får vi acceptera arbetsvillkoren. Om jag går på Friskis och Svettis vill jag ha en tuff ledare som får mig att kämpa för att nå målet.

Jag undrar hur länge han orkar.

– Det är en bra fråga. Så länge jag har lust att leka och är nyfiken på livet kommer jag att fortsätta.

I slutet av november har Teater Reflex premiär på Ön, med manus av Kent Ekberg och Kajsa Gordan. Berättelsen utspelar sig på en skärgårdsö. Stormen kommer till ön och människorna måste på något sätt lära sig att samarbeta.

Publicerad Uppdaterad
4 weeks sedan
Gabriel Kuhn kommenterar KPÖ:s kongress
Gabriel Kuhn är skribent och SAC:s generalsekreterare. Foto: KPÖ, Annie Hellquist. Montage: Arbetaren

KPÖ – en växande vänster i Österrike

Hur blev ett österrikiskt kommunistparti, som inte var stort ens när det grundades 1918, plötsligt ett av Europas mest framgångsrika? Det finns förstås stora skillnader mot en frihetlig fackförening som SAC Syndikalisterna – men det är relevant att reflektera över KPÖ:s snabba förändring, skriver SAC:s generalsekreterare Gabriel Kuhn.

Fackföreningen SAC Syndikalisterna kommer snart hålla sin 34:e kongress. I november ska 70 representanter från 15 LS (lokala samorganisationer) mötas för att bestämma organisationens framtida riktning. SAC har bara kongress vart tredje eller fjärde år, vilket ger enskilda kongresser särskild betydelse.

Av olika anledningar kommer jag själv inte ställa upp till omval som generalsekreterare på denna kongress. Jag ska tillbaka till mitt vanliga jobb som frilansskribent och översättare. Jag har varit på journalistuppdrag även under de senaste två och ett halvt åren, när jag varit ledig från mitt SAC-uppdrag. Senast reste jag till Österrike för ett par veckor sedan för att, för en tysk tidnings räkning, bevaka det österrikiska kommunistpartiet KPÖ:s 39:e kongress.

KPÖ grundades 1918 och partiet var inte särskilt framgångsrikt i början. På 1920- och 1930-talen var den österrikiska socialdemokratin under dess ”austromarxistiska” ledning en stark politisk kraft, det fanns inte mycket plats på vänstersidan bredvid den. Under andra världskriget skaffade sig KPÖ ett stort moraliskt kapital när de, trots att de var förbjudna, var ledande i motståndet mot nazisterna.

Efter kriget hade de representanter i det nationella samt i flera regionala parlament – innan partiet från och med 1950-talet blev närmast betydelselöst.

Oanad framgång

Men sedan några år tillbaka är KPÖ, tillsammans med Belgiens arbetarparti (PTB-PVDA), Europas mest framgångsrika parti vänster om socialdemokratin. Graz, Österrikes andras största stad, har numera en kommunistisk borgarmästare. I turistmagneten Salzburg finns det en kommunistisk vice-borgmästare, och i min hemstad Innsbruck har partiet tre ledamöter i kommunfullmäktige sedan kommunalvalet 2024 – valet innan, 2018, ställde KPÖ inte ens upp.

Eftersom rollen som SAC:s generalsekreterare alltid följer med mig, även när jag inte är på officiellt uppdrag, var det omöjligt att närvara vid KPÖ:s kongress utan att tänka på SAC:s egen kongress. Även KPÖ har kongress bara vart tredje eller fjärde år, och den här gången var mer än hälften av alla 284 ombud inte ens medlemmar när partiet höll kongress 2021. En fråga blir oundviklig: Hur är det möjligt att en organisation som var dödförklarad runt millennieskiftet plötsligt kan växa sig så stark på bara några år?

Det är så klart svårt att jämföra KPÖ med SAC. Österrike är inte Sverige, och KPÖ är ett politiskt parti, medan SAC är en federation av lokala fackföreningar. Ändå går det att dra paralleller.

Fokus på lokala frågor

KPÖ:s framgångar började med att lokalavdelningen i Graz fokuserade på väldigt konkreta frågor, framför allt bostadspolitiken. Hyrorna i Österrike är höga, och familjer med låg inkomst kämpar hårt för att klara av räkningarna. KPÖ gjorde det till sin hjärtefråga. Folk kunde komma till deras kontor och få rådgivning, även materiellt stöd om det fanns ett akut behov.

Samtidigt gav KPÖ:s folkvalda representanter den största delen av sin inkomst till sociala projekt. De behöll enbart en lön som motsvarade den genomsnittliga inkomsten av en österrikisk yrkesarbetare. I dag är det standard inom partiet landet över. Det är likt hur SAC:s löner beräknas. 

Medan det lokala engagemanget prioriterades inom KPÖ, uttalade sig partiet sällan om stora geopolitiska frågor. Detta gav resultat även i andra delar av landet.

Men framgångarna i Graz hade aldrig kunnat sprida sig om det inte varit för en förnyelse av partiet. År 2018 blev vänsterfalangen av miljöpartiets ungdomsförbund oberoende, ändrade sitt namn till ”Ung vänster” och började samarbeta med KPÖ. Den största delen av de 144 nya partimedlemmar som deltog i årets kongress har sin bakgrund i Ung vänster, och det gäller även några av partiets mest kapabla organisatörer. Med dem kom en ny energi, nya idéer och utkast till ett nytt partiprogram, uppdaterade stadgar och en organisationsstruktur anpassad till dagens verklighet.

Federalistisk struktur

Det må överraska att KPÖ, likt SAC, är en federalistisk organisation, med tanke på att många förväntar sig ett centralistiskt styre bland kommunister. Men den regionala KPÖ-avdelningen från Steiermark (med Graz som huvudstad) hade inte ens skickat ombud till de nationella kongresserna på över tjugo år. Det var förnyelsen som gjorde att de var tillbaka den här gången.

En federalistisk struktur ofta leder till samma frågor, till exempel om resursfördelning. Hur mycket solidaritet med mindre avdelningar är rimlig för dem som har mest medlemmar och pengar? I KPÖ:s fall hade Wien hela 87 ombud på kongressen fast de inte har en enda ledamot i kommunfullmäktige. Tyrolen hade precis fyra, trots dundersuccén i huvudstaden Innsbruck. Här gäller det att hitta en bra balans mellan de lokala och regionala avdelningars autonomi och känslan av att agera tillsammans, i en enad organisation. Det låter välbekant för alla som är del av de kluriga diskussionerna inom SAC om relationen mellan centralorganisationen och LS.

På KPÖ:s kongress diskuterades det många sakfrågor; formalia och pengarna spelade mindre roll. Jag gillade det, men folk förklarade för mig att det också betyder att transparensen kan brista när det gäller både beslutsförfaranden och resursfördelningen. Återigen gäller det att hitta rätt balans.

Facket också på dagordningen

Fackföreningsrörelsen var också ett diskussionsämne. Som de flesta europeiska länder har Österrike ingen betydelsefull syndikalistisk organisation. Fackliga aktivister med syndikalistiska sympatier organiserar sig i lokala fackklubbar inom ÖGB (Österrikes LO). De har sitt eget nätverk, den fackliga vänsteralliansen GLB (Gewerkschaftlicher Linksblock).

Ombuden på KPÖ:s kongress betonade betydelsen av den fackliga aktivismen. Försök att bilda egna fackföreningar sågs som en alldeles för stor utmaning under de omständigheter som råder i landet. 

Även i Österrike undermineras den traditionellt starka fackliga strukturen. Fackliga aktivister har fullt upp med att försvara de rättigheter som arbetarrörelsen har vunnit under de senaste 150 åren. Det långsiktiga målet är en radikalisering av de stora fackens medlemsbas.

Det fanns också en mediedebatt som var relevant för SAC med tanke på hur mycket plats diskussionerna om Arbetaren, medlemstidningen Syndikalisten och sociala medier brukar uppta på kongressen. Argumenten för en starkare satsning på sociala medier var de vanliga: de konsumeras mest, framför allt av unga, och de var snabbare och billigare.

Men det artikulerades ett tungt motargument: fördelningen av flygblad och tidningar kan kontrolleras helt av organisationen själva, medan algoritmerna styr över sociala medier. En tankeställare.

Nu är jag tillbaka i Sverige, helt upptagen med de sista förberedelserna inför SAC:s kongress. Det var kul att bevittna en kongress med vissa likheter bara några veckor innan. Att SAC:s kongress kommer ha fler pauser och att det inte kommer konsumeras alkohol anser jag fördelaktigt.

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Det nya ”facket” Samverkans vice ordförande säger att han är besviken på IF Metall som ”betedde sig illa” när de inte accepterade Teslas nej till kollektivavtal.

Borgerligt blå, arbetarfientligt gula

Sverigedemokrater gillar inte att bli kallade ”bruna”. Nå, här har vi några praktexempel på blågula: borgerligt blå, och arbetarfientligt gula.

Håller så kallade gula fack och avtalsshopping på att normaliseras i Sverige? Det var en av farhågorna när strejkrätten inskränktes år 2019. 

Senast i går skrev jag om hur fackföreningar måste ta striden både praktiskt och ideologiskt, i en analys kopplad till Teslastrejkens tvåårsdag. För arbetarrörelsen är under attack. Från näringslivet och högern, dit Sverigedemokraterna hör. Det nya ”facket” Samverkans vice ordförande säger för övrigt att han är besviken på IF Metall som ”betedde sig illa” när de inte accepterade Teslas nej till kollektivavtal.

De senaste åren har ett par företagsledare gjort utspel om ”egna fack”, till exempel Frilans Finans vd Stephen Schad. ”Det blir inte gulare än så här” sades det . Frågan är vad man ska kalla detta nya försök. Både företagets vd och Samverkans ordförande är aktiva sverigedemokrater. Och det finns kopplingar in i regeringen.

De stora fackförbunden behöver ofta bli påminda om själva grunden för sin existens: att relationen mellan anställd och chef/ägare är ojämlik. Därför är fackets roll att försöka fördela mer makt till den som arbetar.

Det här vet de flesta som någonsin jobbat på riktigt. Att vissa politiker inte fattar konceptet är förklarligt. Men man undrar om SD verkligen vill kommunicera denna syn på fackföreningar till sina väljare? Att det viktigaste är samarbete med arbetsköparna och att LO är för konfliktorienterade. 

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
I mitten av oktober skakades Madagaskar av uppror, lett av den unga generationen. Foto: Brian Inganga/AP/TT

Bakgrund: Madagaskar förr och nu

Det moderna Madagaskar har präglats av politisk instabilitet, vanstyre och snabba förändringar. Bland den unga generation som nu gör uppror beräknas 42 procent vara arbetslösa.

Madagaskar brukar sällan få någon större uppmärksamhet i världsnyheterna. Nyheten den 27 augusti att Frankrike överlämnat tre kranier till Madagaskar var en påminnelse om kolonialtidens grymheter och den svåra vägen till försoning. Ett av kranierna tillhörde kung Toera, ledare för folkgruppen Sakalava.

En fransk tolkning, i affischform, av landets utdragna krig mot Madagaskar i slutet av 1800-talet. Foto: Gallica Digital Library (public domain)

Kolonialstyre och enpartistat

Toera ledde motståndet i västra Madagaskar mot en fransk militäroffensiv och i augusti 1897 togs han till fånga. Franska styrkor halshögg kungen och huvudet transporterades till Paris där det förvarades i ett museiarkiv i 130 år.  

Den franska invasionen av Madagaskar 1883 blev upptakten till ett kolonialstyre som varade fram till 1960. Ett uppror för självständighet 1947 slogs ner med brutala metoder av franska styrkor.

Det självständiga Madagaskar har präglats av politisk instabilitet, vanstyre och snabba förändringar. 1975–1991 var landet i praktiken en socialistisk enpartistat under ledning av Didier Ratsiraka, som senare återkom som president 1997–2002. 

Sedan 2009 har Andry Rajoelina varit en av landets viktigaste politiker, vald till president 2018 och återigen 2023 då efter anklagelser om valfusk.

Bland de fattigaste i världen

Trots att Madagaskar har enorma mineralfyndigheter och goda förutsättningar för jordbruk så är landets befolkning bland de fattigaste i världen. Över 22 miljoner av landets 31 miljoner invånare lever under fattigdomsgränsen. Av landets unga (18–35 år) beräknas 42 procent vara arbetslösa. Bara en tredjedel av invånarna har tillgång till elektricitet.  

Hunger är ett allvarligt problem och nästan 40 procent av invånarna är undernärda. 

Problem med torka har under senare år bidragit till att förvärra situationen. 

FN-organ som World Food Programme har också pekat på att klimatförändringar bidrar till problem.

I en analys på Europe Solidaire beskriver Michel Strulovci hur några få bolag, däribland brittisk-australiska Rio Tinto, ett av världens största gruvbolag, exploaterar Madagaskars rikedomar medan befolkningen lever i armod.  

Publicerad Uppdaterad
1 month sedan
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson (SD), Liberalernas partiledare Simona Mohamsson (L), Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch (KD) och statsminister Ulf Kristersson (M), i studion inför en partiledardebatt i SVT:s Agenda.
Tidöregeringens partiledare samlade på rad under Svt:s partiledardebatt i Agenda den 12 oktober 2025. Foto: Caisa Rasmussen/TT

Rör inte demon­strations­rätten!

”Retoriken gör mig rädd. Det är vagt och öppnar dörren för många obehagligheter”, skriver en insändare med anledning av regeringens allt hårdare retorik gentemot palestinademonstranterna.

Jag såg på partiledardebatten nu i oktober (2025) och blev helt förfärad. Ja, av många saker, absolut, men särskilt av hur de alla pratade om palestinademonstranterna.

”Jag utesluter inte några rättsliga förändringar”, sa Simona Mohamsson (L) från regeringssidan. Vad tusan är det regeringen tänker göra? Sådana dramatiska uttalanden kan följas upp med vad som helst och jag som tittar har ingen aning vad jag ska vänta mig. Kommer regeringen tillåta protester som sticker dem i ögonen framöver?

Kriminaliserandet av Palestine Action

I Storbritannien har en fredlig aktivistgrupp, Palestine Action, blivit stämplade som terrorister efter att de utförde en aktion där de kastade färg på brittiska stridsflygplan. Oproportionerligt är ordet. Folket säger ifrån genom att hålla upp pappskyltar där det står ”I oppose genocide. I support Palestine Action” och har därför blivit gripna i tusentalet för att stödja terrorism. En stor andel av de gripna är helt harmlösa pensionärer. Den brittiska regeringen bryr sig inte. De utesluter inte heller några rättsliga förändringar för att tysta kritiska röster. I deras ögon är pensionärer och präster terrorister för att de försvarar demonstrationsrätten.

Så hur ska jag tolka detta uttalande från en av folkets främsta företrädare under partiledaredebatten? Jag kan inte annat än att misstänka att samma sak väntar oss här i Sverige som för de i Storbrittanien. En annan partiledare i regeringen refererade till “våra amerikanska vänner”, så jag ska kanske vänta mig att vi också får en ny hemlig polisstyrka (se ICE) som hanterar gapiga demonstranter. Inga rättsliga förändringar utesluts nämligen.

Retoriken gör mig rädd. Det är vagt och öppnar dörren för många obehagligheter. Demonstrationsrätten behöver alltid finnas där, oavsett åsikter som uttrycks, att polisen lägger eller någon annan lägger sig i. Så jag säger till alla partiledarna, särskilt de i regeringsställning: Rör inte demonstrationsrätten!

Rädd demokrat

Publicerad Uppdaterad