Inrikes #58/2017

Fler sommarjobbare ringer facket för hjälp

Antalet samtal och mejl till LO:s hjälpservice för sommarjobbare har ökat med 30 procent sedan förra året. Frågorna de får rör bland annat anställningskontrakt, arbetsmiljö samt vilka arbetsuppgifter unga egentligen får jobba med. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Fackets hjälptelefon går varm. Fler ungdomar än förra året ringer in med problem på sina tillfälliga sommaranställningar. Det är LO som under sommaren lägger extra resurser på att hjälpa unga med att få ut rätt lön, anställningsbevis och uppsägningstid.

Hjälptelefonen för unga arbetare körs av LO och är egentligen öppen året om men på sommaren är den dock lite extra bemannad. Och inte undra på det.

Än så länge i sommar har det kommit in över 800 samtal och mejl från sommarjobbare som har frågor kring problem de fått på sina tillfälliga jobb. Det är en ökning med 30 procent i jämförelse med förra sommaren, menar Anna Jarl, rådgivare på LO och aktiv i Handels, som jobbar med hjälptelefonen.

– Vi ser att det är mycket mer samtal än föregående år. Hittills är det en ökning i telefonsamtal och meddelanden med 30 procent, i jämförelse med förra sommaren 2016, säger hon, när Arbetaren får tag i henne efter lång kö på hjälptelefonen.

Anna Jarl.
Anna Jarl. Foto: Privat

Vad är det för frågor och problem ungdomarna ringer in med?

– Det är väldigt olika. Nu under den här perioden är det otroligt många frågor om lön, eftersom det är löning. Det är folk som inte har fått ut sin lön, som undrar om de har fått fel lön eller kanske inte har fått någon lönespecifikation.

Det är också en hel del frågor kring framförallt arbetsmiljö, samt vad minderåriga får jobba med. Det genomgående, enligt Anna Jarl, är att alla frågor på ett eller annat sätt är kopplade till problem med anställningsbevis och uppsägningstid. Att man inte har fått ett anställningsbevis, och inte fått skriva under ett kontrakt, är väldigt vanligt.

Se till att du har ett kontrakt som säger vad som förväntas av dig, dina arbetsuppgifter och vad du ska ha i lön.
Anna Jarl, arbetar med LO:s hjälptelefon för sommarjobbare

Vad tror du ökningen av samtal beror på? 

– Vet inte men man kan ju hoppas att flera har märkt att det finns en hjälplinje. Och att folk nu börjar uppmärksamma fel på arbetsplatser. Det negativa skulle vara om det beror på att det är fler arbetsgivare som missköter sig. Men det är bara personliga gissningar.

Vad skulle du vilja säga till unga som tar anställning i sommar eller andra kortare jobbuppdrag? 

– Se till att du har anställningsavtal innan du börjar. Se till att du har ett kontrakt som säger vad som förväntas av dig, dina arbetsuppgifter och vad du ska ha i lön. Som säger vem som är din arbetsgivare och under vilken tidsperiod du ska jobba.

Anna Jarl menar att har du inte det kan det uppstå oklarheter i vad du ska ha i lön och hur många timmar i veckan du ska jobba. Det är extra viktigt med ett anställningsbevis om du inte vet så mycket om arbetsgivaren innan, påpekar hon.

– Var inte rädd att begära anställningsbevis. Det har du rätt till senast en månad efter påbörjad anställning, men se helst till att ha det innan du börjar jobba eller senast samma dag som din första arbetsdag. Är man osäker på vad som ska stå i beviset, då kan man ta hem det och visa sina föräldrar innan man skriver under, något som är extra viktigt om du är under 18 år. Man kan såklart också ringa till oss och be om hjälp.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

facebook-grupp

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga