Christianias inre kamp

Planket vid Prinsessegade revs för sista gången 1971 och den övergivna militär­kasernen ockuperades. Under fyra decennier förde christianiterna sin kamp mot den danska staten. När Christiania fyllde 40 år hade ockupanterna förvandlats till lydiga bostadsrättsägare. Arbetaren besökte fristaden i Köpenhamn för att se vart den är på väg.


Det är tidig morgon. Vårsolen tinar långsamt upp Christiania i hjärtat av Köpenhamn. De första turistgrupperna har redan hittat hit. Lösdrivande hundar som nyligen vaknat betraktar en grupp pensionärer som följer en pratglad guide. De får höra talas om Pusher street och den illegala droghandeln. Går in på christianiters gårdar och får berättat för sig hur fristaden kom till och hur det är att leva och bo här.

I trädgården framför sitt hus har Anders just hällt upp två koppar kaffe. Vi slår oss ned på en pall och en ölback i gräset för ett samtal som ska kretsa kring fristadens existensiella ångest.

– För enkelhetens skull kan vi likna Christiania vid en människa. Först handlade det om att bygga upp oss själva, ordna med ett badhus och sopsortering. Som 10-15-­­åring försökte vi hitta vår identitet för att i tjugoårsåldern se till att vi fick bättre boendeförhållanden. Nu, i fyrtio­års­åldern, har vi blivit husägare, vilket förändrar en människa i grunden. Du blir bunden, inte minst till höga lån, säger Anders, som reto­riskt lever upp till sitt fristadsnamn Historiefortællern – Sago­berättaren.

Det är inte många år sedan, men redan är året 2011 en historisk milstolpe sett ur Christianias perspektiv. Efter en längre tids press, under vilken den danska statens hot om att utrymma hela fristaden intensifierades, slöts ett avtal mellan stat och fristad. En fond upprättades genom vilken christianiterna tilläts att köpa de centrala delarna av det ockuperade kasern­området. Resterande mark och bygg­nader hyrs med varierat långa hyres­avtal. Från statens sida var målet tydligt, Christiania skulle ”normaliseras”.

I smedjan tillverkas den välkända Christianiacykeln.
I smedjan tillverkas den välkända Christianiacykeln. Foto: Fredrik Rubin

Att avtalet över huvud taget kom till var som ett resultat av hur styrkeförhållandena mellan stat och fristad var där och då. Det menar Anders Historiefortællern. Alternativet var att förvandlas till en polisstat där de boende förr eller senare skulle tvingas ut ur sina hem.

– Om vi inte ingått avtalet och hållit fast vid att det är en ockupation, då vore det ett maktförhållande som gjorde att vi är kvar. Att hålla fast vi det fungerar bara så länge vi är starkast, och det var jag rädd för att vi inte var längre. Vi var inte starka nog för fortsatt konfrontation och det fungerade inte längre att enbart vara en motkultur, vi var tvungna att också vara en medkultur. Annars skulle vi förlora stödet bland befolkningen, säger Anders.

FAKTA | Christiania
– Fristaden Christiania grundades 1971, när ett 34 hektar stort område i Köpen­hamn som tidigare brukats av den danska militären intogs av ockupanter.
– Fristaden har genom åren för många blivit en symbol för en alternativ livsstil, men också för cannabisförsäljning och cannabisbruk, och under 1970-talet också för tyngre droger. Vid återkommande tillfällen har konflikter blossat upp mellan fristaden och de politiska beslutsfattarna.
– 2011 slöts det avtal mellan fristaden och den danska staten som inledde den så kallade ”normaliseringen” av området.

Arbetet i Smedjan pågår för fullt, här repareras cyklar och den välbekanta Christianiacykeln konstrueras. Risenga Manghezi tar en paus från sitt arbete för att återuppta det samtal som vi inledde utanför hans hem för fyra år sedan. Då var avtalet mellan stat och fristad rykande färskt, ett avtal som Risenga Manghezi menar har fått i huvudsak tre omedelbara konsekvenser.

– Generellt har vi fått mer lugn och ro på Christiania, folk behöver inte oroa sig för att bli utslängda från sina hus. Normaliseringen innebär också att Christiania får en lång rad regler och krav på sig, byggnadslagen exempelvis, säger han.

– Det kan medföra en gentrifiering när omkostnaderna stiger, det blir en kamp att hålla fast vid Christianias struktur och låga omkostnader och samtidigt hantera det ansvar vi har genom fonden. Den tredje konsekvensen handlar om gatan – Pusher street – som med sin handel nu är den enda delen som är olaglig.

För att förstå relationen mellan Chris­­tiania och droghandeln på Pusher street är det nödvändigt att blicka tillbaka, såväl fyra decennier som blott ett år. Alltsedan fristaden grundades har flertalet christianiter förespråkat en legalisering av cannabis. Bruket av produkterna som utvinns ur växten kom redan från starten att sätta sin prägel på området och en försäljning etab­lerades tidigt. Att inte döma individens leverne var en av fristadens grundbultar, något som kom att prövas i slutet av 1970-talet.

När kokain och heroin etablerats på den danska marknaden sökte sig fler tyngre missbrukare till det ockuperade området. Den sociala otryggheten och mänskliga misären ökade.

1979 tog christianiterna saken i egna händer, tyngre droger förbjöds och missbrukare och försäljare slängdes bokstavligt talat ut. Men försäljningen av cannabisprodukter tilläts fortfarande och med tiden tog organiserad brott­s­lighet över droghandeln på Pusher street. Konfrontationerna mellan polis och försäljare, så kallade pushers, blev våldsammare och mer frekventa. Nyhets­uppslag om större drogbeslag och våld satte press på christianiterna att göra något åt problemen.

– Vi vill generellt att cannabis ska vara legaliserat, men våld vill vi inte ha och inte en okontrollerad cannabis-supermarket där parti efter parti med färdig­rullade joints säljs, säger Risenga Man­ghezi.

”Bara den senaste veckan har vi haft två konfrontationer här utanför Smedjan där pushers-hangarounds kastat sten mot polisen”, säger Risenga Manghezi, som arbetar i Smedjan.
”Bara den senaste veckan har vi haft två konfrontationer här utanför Smedjan där pushers-hangarounds kastat sten mot polisen”, säger Risenga Manghezi, som arbetar i Smedjan. Foto: Fredrik Rubin

Under senare delen av 00-talet trappade landets politiker åter upp retoriken, fri­stadens existens ifrågasattes och laglös­heten kring Pusher street var åter i fokus. Dansk polis fick ökade resurser för att begränsa droghandeln, som vuxit till en miljardindustri – en insats som gav tydliga resultat i antalet fängelsedomar, men som hade en begränsad effekt på handeln.

På senare tid har den allt hårdare miljön kring droghandeln inneburit att antalet pushers som bor i, eller har någon historisk koppling till, Christiania minskat. I stället anställs yngre och mer riskbenägna unga män, något som försvårar dialogen mellan christianiter och pushers, vilken historiskt sett fungerat i någon mån.

– Bara den senaste veckan har vi haft två konfrontationer här utanför Smedjan där pushers-hangarounds kastat sten mot polisen. Jag var tvungen att gå ut och ropa åt dem att sluta, trots att jag inte känner dem, säger Risenga Manghezi.

Skotten som avfyrades den 31 augusti 2016 skakade om christianiterna. Vid ett tillslag mot droghandeln blev två poliser och en civilperson skjutna av en 25-årig man. Jakten på gärningsmannen var intensiv, liksom pressen på christianiterna. Från polis och politiker var budskapet tydligt: antingen är ni med eller mot oss i kampen mot den organiserade brotts­lig­heten.

– Det var ett sent kvällsmöte dagen efter skottlossningen, alla mådde dåligt. Folk hade också skuldkänslor för att man inte gjort något, men enigheten var stor om att vi nu måste göra något. Vi beslöt att vi gemensamt skulle ta bort bodarna, vilket vi också gjorde morgonen därpå, säger Anders Historiefortællern.

Vi beslöt att vi gemensamt skulle ta bort bodarna, vilket vi också gjorde morgonen därpå.
Anders Historiefortællern, Christianiainvånare

Inom loppet av några dagar hölls flera möten. Under ett av dessa ställde sig företrädare för en grupp pushers upp för att presentera förslag på egna regler. Från och med nu skulle ingen på Pusher street vara maskerad, bodarna skulle inte byggas upp igen, drogerna skulle vara i fickorna och inte ligga framme och de skulle ha färre anställda.

– Nog ser man fortfarande resultat av vad vi gjorde, få maskerar sig och bodarna har inte kommit tillbaka. Samtidigt skulle jag vilja ha en timelap över utveckligen sedan skottlossningen. Man skulle se hur någon pusher staplar lådor på varandra, en annan tar fram ett parasoll och lägger fram drogerna, säger Risenga Manghezi.

– Marknaden styrs av krafter som inte bryr sig om Christiania. Visst, de förhåller sig till vad vi gör precis som de gör med polisens insatser. Men de har ingen respekt eller kärlek till Christiania, de är enbart motiverade av sina affärer.

Anna Böving var 16 år när hon träffade sin dåvarande kärlek i Stockholm. Året var 1976 och Anna bestämde sig för att flytta med till Christiania där pojkvännen bodde. Det var 41 år sedan och Anna bor fortfarande kvar.

Anna Böving.
Anna Böving. Foto: Fredrik Rubin

– På den tiden var det verkligen en nedgången plats. Men jag tycker trots allt att det blivit för borgerligt, det var inte meningen att det skulle bli så mycket regler, säger hon.

Vi slår oss ned på två stolar i hennes trädgård. Runt husknuten arbetar en man från Christianias byggkontor med en el­ledning som inte fungerar. Anna Bö­vings händer är skitiga, värmepannan strular igen.

– Om vi nu betalar hyra för den här delen av Christiania så borde det väl ingå fungerande el och att kommunen ordnar saker för oss när de går sönder? Men nej, vi måste ordna och betala för allt själva, säger hon.

Anna Böving var emot avtalet med staten, men valde liksom övriga motståndare att till slut lägga ned sin röst. I dag är bitterheten påtaglig. Efter att ha lagt ned hundratusentals kronor på att asbestsanera huset, renovera taket och investera i solceller, så tillfaller huset vare sig Annas son eller för den delen Christia­nia om hon skulle gå bort.

Att spekulera kring avtalets eventuella effekter är onödigt, menar hon, effekterna är redan en realitet. För fem år sedan betalade hon en hyra på motsvarande 3 000 danska kronor, i dag uppges hyran vara 5 800 kronor med en värmekostnad på ytterligare flera tusen kronor under de kalla vintermånaderna. Men hyresökningen till trots är den allvarligaste effekten statens inblandning i christianiternas liv. ”Tanten”, som hon kallas, smyger omkring i buskarna.

– Förr kunde man bygga sin altan när man ville, men nu smyger i stället en tant från stadsbyggnadskontoret runt med en kamera utanför din trädgård och foto­graferar. Hon säger att ”nej, så får du inte göra”. Sedan får du ett brev på posten med böter. Så håller de inte ens på i en villaförort, säger Anna Böving och åter­går till den krånglande värmepannan.

”Förr kunde man bygga sin altan när man ville, men nu smyger i stället en tant från stadsbygg­nads­kontoret runt med en kamera utanför din trädgård och fotograferar. Hon säger att ’nej, så får du inte göra’”, berättar Anna Böving, som bor och arbetar i Christiania sedan 1976.
”Förr kunde man bygga sin altan när man ville, men nu smyger i stället en tant från stadsbygg­nads­kontoret runt med en kamera utanför din trädgård och fotograferar. Hon säger att ’nej, så får du inte göra’”, berättar Anna Böving, som bor och arbetar i Christiania sedan 1976. Foto: Fredrik Rubin

Morgon har blivit till dag och handeln på Pusher street intensifieras. I ett av husen längs med gatan bjuder en man med smeknamnet Joker in till ett samtal. Allt­sedan förhandlingarna med staten inleddes är Joker motståndare till avtalet.

– Jag tycker inte om avtalet, men jag har gått in i det tillsammans med kollektivet och tar gemensamt ansvar för det. Men visst, en del av mig hoppas att det ska skrotas, säger han.

Joker medger att det är ett intressant experiment att äga mark och byggnader kollektivt genom en fond. Men liksom Anna Böving ser han redan prov på negativa konsekvenser. ”Tanten i busken”, som det talas om, sätter käppar i hjulet. Delar av Christiania är beläget på mark och i byggnader med historiska värden. Reg­lerna som förhindrar ingrepp är många.

– En man satte upp en liten grind vid ingången till sin gård, han fick böter för att den var byggd på mark som vi hyr, säger Joker.

Fristaden är ett levande socialt experiment, menar Joker, som ser med oro på hur förbuden riskerar att göra Christiania till ett museum som visar på hur hippies bodde förr i tiden. Fristadens slogan ”Bevara Christiania” har han inte mycket till övers för.

– Christiania är och ska vara ett levande experiment som ska utvecklas, inte beva­ras. Vi är inte hippies längre, även om en del har längre hår än andra. Våra barn är hiphopare och lyssnar på alla möjliga vidriga musikgenrer. Precis som jag gjorde när jag var ung, säger Joker.

”Mitt hus ingår i det som måste rivas om 30 år. I vårt bostadsområde ska vi ha ett möte med företrädare för Christiania om hur avtalet kan förändras så att det inte måste ske“, säger Joker, som ser sig som en ockupant – och har varit med förr.
”Mitt hus ingår i det som måste rivas om 30 år. I vårt bostadsområde ska vi ha ett möte med företrädare för Christiania om hur avtalet kan förändras så att det inte måste ske“, säger Joker, som ser sig som en ockupant – och har varit med förr. Foto: Fredrik Rubin

I enlighet med avtalet ska ett antal hus i Christianias ytterområden avvecklas – rivas kort och gott. Några redan efter tio år, och halva den tiden har redan gått.

– Känslan är att Christiania är redo att offra en arm för att överleva, och vi är armen. Mitt hus ingår i det som måste rivas om 30 år. I vårt bostadsområde ska vi ha ett möte med företrädare för Christiania om hur avtalet kan förändras så att det inte måste ske, säger Joker.

För egen del är han inte orolig, Joker ser sig som en ockupant och har varit med förr. Men för hans son är det svårt att acceptera barndomshemmets öde.

– Även om min son inte bor hemma läng­re tar han det som en förolämpning. För mig innebär det att mitt hus ska rivas lagom till pensionen. Ingen ålder är en bra ålder för att tvingas ut ur sitt hem, inte heller när man är pensionär, säger Joker.

Ingen ålder är en bra ålder för att tvingas ut ur sitt hem, inte heller när man är pensionär.
Joker, Christianiainvånare

Utanför Inkøbscentralen, en centralt belägen samlingspunkt på Christi­ania, går livet sin gilla gång. Ett intilliggande hus renoveras, öl dricks och lek­­­platsen är full av barn. Christianiterna Jennifer och Kasper är på språng och vill egentligen inte svara på några frågor. Likväl finner de sig bekvämt tillrätta mot Inkøbscentralens fasad i den värmande vårsolen för en livlig diskussion.

– När du som journalist kommer och ställer frågor om avtalets konsekvenser blir det svårt för oss att svara kortfattat. Vi är mitt i en komplicerad process i vilken vi inte känner till avtalets verkliga konsekvenser. Men visst har avtalet redan fört med sig en del krångligheter, vi har ju med myndigheter att göra, säger Jennifer.

– Det handlar om att vi måste lära oss att leva med avtalet. Listan på krav har blivit fler och fler sedan avtalet ingicks. Det ligger i begreppet ”normalisering” att vi ska integreras i majoritetssamhället, säger Kasper.

Folkmyller vid Inkøbscentralen, en centralt belägen samlingspunkt i Christiania.
Folkmyller vid Inkøbscentralen, en centralt belägen samlingspunkt i Christiania. Foto: Fredrik Rubin

Åter till Smedjan och Risenga Man­ghezi, som själv var en drivande kraft när avtalet slöts, ett avtal som han är fortsatt positiv till. Att plötsligt ha blivit mark- och bostadsägare kommer med en lång rad förpliktelser, och lika många möj­ligheter. Från att tidigare ha sett staten som en antagonist kan fristaden nu inleda en lång rad ekonomiska och praktiska samarbeten med stat och kommun. Omkostnader för värmeverk och ombyggnationer kan delas och lokala initiativ stöttas.

– Kommunen vill gärna inleda ett sam­arbete kring våra socialekonomiska verksamheter eftersom de ser en potential för människor som har svårt att passa in i det övriga samhället, säger Risenga Man­ghe­zi, som kom till Christiania för att arbeta i början av 2000-talet.

– Christiania har en viktigt funktion för Köpenhamn, med inkluderande arbets­platser, här har vi uppemot 40 lär­lingar och arbetare som inte passat in någon annanstans. Det handlar till stor del om personer som inte bor här. Ta Smedjan som exempel, här är det bara jag och en annan anställd som bor i Christiania.

När vi planerat att ses nästa gång, om fem år från i dag, har avtalet varit en rea­litet i över tio år. Förhoppningarna om var Christiania befinner sig då blandas med farhågor. Risenga Manghezi hoppas att cannabis vid den tiden legaliserats och att detta slagit ut droghandeln på Pusher street.

– Jag hoppas att vi på Christiania är tillräckligt starka för att definiera vad vi själva vill i samarbetet med kommunen, för då blir det riktigt bra. Då kan du kom­­ma hit om fem år och se solceller på taken och hur christianiter åker ut till kom­­muner runt om i landet och berättar om hur de liksom vi kan inkludera människor på arbetsmarknaden, säger han.

Den verkliga faran, menar han, är att christianiterna ska falla in i apati. I en framtid då det sakta men säkert blir dyrare att bo i området kan en förväntan smyga sig på om att kommunen ska åtgärda de problem som uppstår. Utvecklingen riskerar att stanna av och Christiania förvandlas till vilket bostadsområde som helst.

– Ett annat scenario som jag är rädd för är att utvecklingen kring Pusher street fort­sätter att förvärras med mer konfrontation och våld. Om våldet ökar kring gatan ökar även risken att folk faller in i apati av den anledningen. Det värsta vore om båda scenarierna inträffade samtidigt, vilket inte är helt otänkbart, säger han.

Inkøbscentralen. Fri­stads­projektet Christiania har ifrågasatts genom hela dess 46-åriga existens. Frågan är om det kommer att sluta som vilket område som helst.
Inkøbscentralen. Fri­stads­projektet Christiania har ifrågasatts genom hela dess 46-åriga existens. Frågan är om det kommer att sluta som vilket område som helst. Foto: Fredrik Rubin

Att bibehålla engagemanget för Chris­­ti­anias konsensusdemokrati är avgö­rande för fristadens framtid. Den ofrån­komliga föryngringsprocessen som pågår skulle kunna vara det som håller apatin stången. Allt eftersom äldre christianiter flyttar ut, flera av hälsoskäl efter att ha levt ett hårt liv, fylls Christiania på med yngre invånare.

– Men de unga måste se till att ta sig rätten att få saker gjorda, de får inte vänta på att ges rätten att förändra något, säger Risenga Manghezi.

– Christiania är en plats där du hellre ber om lov i efterhand. Deras föräldrar bad inte om lov när de flyttade hit, även om flera av dem nu är mer konservativa. Det finns en gyllene regel om att det är så det blir.

Publicerad
14 timmar sedan
Manifestation för de dödade barnen under Israels pågående krig i Gaza
Eva Lutz läser ur listan med namn på dödade barn i det pågående kriget. Situationen i Gaza, inte minst för de många barnen som befinner sig på flykt, beskrivs nu som "apokalyptisk" av en FN-chef som nyligen varit på plats. Foto: Jehad Alshrafi/TT och Johan Apel Röstlund

Manifestation för krigets dödade barn: ”Bakom varje namn fanns ett liv”

Den humanitära katastrofen i Gaza beskrivs som ”apokalyptisk” av bland annat FN-chefen Jonathan Crickx. Över 14 000 barn, troligen betydligt fler, har dödats under det senaste årets pågående krig och ingenting tyder i dagsläget på att situationen håller på att förändras. Under tisdagen pågår därför en manifestation i centrala Stockholm för att uppmana till ett omedelbart och varaktigt eldupphör.

Läs barnens namn står de med svarta bokstäver på den rödvita affischen som satts upp på en av betongpelarna vid Sergels torg mitt i centrala Stockholm.

Eva Lutz från Stockholms fredsförening lutar sig fram mot mikrofonen. Namn efter namn efter namn. Sex år, åtta, några månader gammal och många nyfödda. En tolvåring och någon strax under 15. 

Det är en outhärdlig lista av liv som knappt hann börja innan de släcktes som nu monotont läses upp den här gråmulna oktobermorgonen, drygt ett år efter den 7 oktober 2023.

På 12 månader har över 14 420 barn dödats i Gaza och på det ockuperade Västbanken, enligt organisationen Rädda barnen.

Betydligt fler saknas och många befarar därför att dödstalen i själva verket är avsevärt mycket högre. Omkring 19 000 barn ska också ha blivit föräldralösa i samband med Israels pågående bombningar av det stängda området där uppskattningsvis 1,9 miljoner människor befinner sig på flykt utan tillgång till allt från rent dricksvatten, mat eller fungerande sjukvård.

– Barn dör i tiotusental. Därför är vi tvungna göra det här. Vi borde egentligen skrika ut deras namn alla tillsammans, säger Eva Lutz när hon klivit ner från den lilla scenen där en annan uppläsare tagit vid.

”Bakom varje namn fanns ett liv”

Manifestationen, som arrangeras av bland annat Svenska freds, Amnesty, Palestinagrupperna och  nätverket Judisk Upprop, kräver ett omedelbart och varaktigt eldupphör, att humanitärt bistånd släpps in i Gaza och att de israeler som fortfarande hålls som gisslan av Hamas friges.

Fler namn ropas upp. Talarna avlöser varandra. Manifestationen pågår under hela dagen och folk på väg till och från jobbet stannar tyst upp och lyssnar. 

– Det är smärtsamt, säger Rebecka Lindholm Schulz som är sakkunnig på Svenska Freds och harklar sig.

Rebecka Lindholm Schulz på Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen. Foto: Johan Apel Röstlund

– Bakom varje namn fanns ett liv. Men det är också fint att vi ger dem plats här idag och hoppfullt att så många organisationer står bakom manifestationen. Det är så många barn som dödats i Gaza, på Västbanken och i Israel. Därför måste vi måste kräva att internationell rätt ska gälla alla.

Samtidigt som manifestationer pågår kommer ytterligare rapporter om fortsatta strider och attacker i både Gaza och Libanon. Många experter har också varnat för den kommande vintern med så många människor på flykt utan någon säker plats att söka skydd på.

Enligt den FN-stödda organisationen IPC uppskattas omkring en halv miljoner människor i Gaza just nu stå inför katastrofala nivåer av livsmedelsbrist.

Publicerad
2 dagar sedan
Barnen i Shab Al Botom (Masafer Yatta). Foto: Marcus Vildir Barn i Shab Al Botom (Masafer Yatta. Foto Marcus Vildir.

”Bosättarnas trakasserier mot palestiner på Västbanken ökar”

I somras reste den svenske läraren Marcus Vildir med det internationella följeslagarprogrammet International Solidarity Movement, ISM, till Västbanken. Uppdraget handlade om så kallad skyddande närvaro, att finnas på plats hos palestinier i deras vardag. Detta för att israelerna ska vara mindre benägna att trakassera dem och använda våld. 

Marcus Vildir tillbringade närmare fyra veckor med palestinier i ett område nära Hebron, inte långt ifrån den lilla staden Yata, på södra Västbanken.

– Vi övernattade i byar och hos palestinska familjer som ofta blev trakasserade och anfallna på natten, säger Marcus Vildir till Arbetaren och fortsätter:

– Utan internationell närvaro får ofta fåraherdar titt som tätt sin mark invaderad av israeliska bosättare som hävdar att det är deras mark, eller som stjäl eller förgiftar vattnet.

Marcus Vildir. Foto: privat

En natt var Marcus Vildir och de andra medföljarna bortresta till Ramallah för ett uppsamlingsmöte med organisationen som de var utsända för. Då attackerades byn där han hade sovit under två veckor.

– Det var en nattlig stormning. Det kom runt 200 bosättare och intog byn. De satte eld på folks bilar, spöade människor med baseballträn och hotade dem, berättar Marcus Vildir.

Palestinier på Västbanken trakasseras av bosättare

Det handlar om kontinuerliga trakasserier. Hur israeliska bosättare kommer till palestiniernas mark, går omkring, knäcker deras nyplanterade olivträd eller har med sig egna får och låter dem beta upp all gräsmark.

– Skulle palestinierna käfta emot så ringer bosättarna militären, som då brukar vara snabba på att arrestera hela familjen, inklusive familjemedlemmar som kanske inte ens är hemma vid händelsen.

Marcus Vildir beskriver en situation där palestinierna alltid är rättslösa vad som än händer. 

– Även om det är ett övergrepp på deras mark så är det ändå alltid palestiniernas fel och de som hamnar i skiten, säger han. 

Landskapsbild över byn Juwaya (Masafer Yatta). Foto: Marcus Vildir

Bosättarproblematiken, trakasserierna och våldet har funnits i området sedan staten Israel officiellt utropades för 76 år sedan, men har under årens lopp gått upp och ner i intensitet. 

– Sedan den 7 oktober 2023 har israelerna trappat upp trakasserierna, hoten och våldet, mot palestinierna. Bosättarna är mer aggressiva och våldsamma än tidigare och försöker roffa åt sig så mycket mark och annat som de kan. 

FN: Bosättningarna motsvarar krigsbrott

Han beskriver hur de palestinier han pratade med var mer oroliga än vanligt. Hur trakasserierna har blivit mer frekventa, aggressivare och hårdare. 

– De upplevde att trycket var ännu större. Det hände saker hela tiden. Allt från mindre händelser, som att det kom in bosättare på palestiniernas mark, gick genom deras by eller smällde upp ett tält precis vid gränsen till området, till att bilar sattes i brand, och att folk misshandlades eller dödades, säger Marcus Vildir. 

– De vågar inte göra mer än att tjafsa emot för de vet att skulle de lägga handen på en bosättare så får de hundra gånger värre tillbaka. Militären kommer alltid och stöttar bosättarna för det är ju oftast deras kompisar eller släktingar. Bosättningarna är ju illegala, ändå har de hela tiden rätten på sin sida. Och backas upp av militär. 

Enligt internationell lag är det olagligt för Israel att upprätta bosättningar på palestinska territorier. FN menar att Israels agerande, det vill säga att landet förflyttar sin egen civilbefolkning till ockuperade områden, motsvara ett krigsbrott enligt internationell lag. 

Det har också skett en upptrappning av rivningar av palestiniernas hus på sistone. 

– Det kan komma schaktmaskiner uppbackade av militär, och vifta med ett domstolsbeslut i handen om att X antal hus i en by ska jämnas med marken. Det är knappt att de hinner få med sig något hemifrån innan det verkställs. Det är bara rena turen om någon hinner slita med sig det dyraste: AC-anläggningen, parabolantennen eller något favoritporslin, berättar Marcus Vildir.

Barnen i Shab Al Botom (Masafer Yatta) över sin engelska på de internationella aktivisterna. ”Hello! What is your name?”. Foto: Marcus Vildir

Om de palestinier som precis fått sitt hem jämnat med marken sätter upp ett tält som skydd från solen, kommer militären dagen efter och river ner det. 

– Det är på den nivån, hela tiden och varje dag. Och sedan den 7 oktober har det blivit värre, lite våldsammare, och det sker lite oftare.

Sedan Marcus Vildir var på plats har Israelerna börjat attackera Västbanken även från luften.

– Det har gått från muren, militären och bosättarna – ja en slags marknivå – till att det nu är frågan om flyganfall. Och då är det inte mycket någon kan göra längre. Bomber är bomber och de dödar urskillningslöst, säger han.

”Brottsligt att vara palestinier”

Situationen är som allra värst i norra Västbanken just nu. I söder där Marcus Vildir var är oron mycket stor att även de snart ska attackeras av israelisk militär på samma sätt.

Palestiniernas motstånd beskriver Marcus Vildir som segt och uthålligt.

– Jag var hos en familj som var extremt utsatt. De var helt omringade av bosättningar som inskränkte på deras mark, bosättare stal från deras vattenkällor, de hade fått bilen uppbränd, åsnan dödad och huset nerbränt och totalförstört. Och ändå så fortsatte de, vägrade ge upp.

De var fast beslutsamma att inte ge upp.

– ”Det här är vår mark och vi tänker inte flytta”, var deras inställning. Fast de bildligt talat bestod av skinn och ben. 

Han beskriver hur kampen och intifadan för palestinierna handlar om att de aldrig ger sig. Att de tänker fortsätta leva sina liv på sitt sätt. 

– Deras sätt att bedriva motstånd är att fortsätta ta sig igenom varje dag hur svårt det än är, att fortsätta filma och skicka dokumentationen till Al Jazeera och CNN – för att visa omvärlden vad som händer här och nu. Och att söka samarbeten. 

Marcus Vildir berättar om en familj där mannen kunnat resa till Sydafrika på en motståndskonferens för ursprungsfolk efter att byn skramlat ihop pengar för att skicka honom som representant för gruppen.

– De försöker hela tiden bilda sig, knyta kontakter med andra rörelser i världen, svenskar, amerikaner – ja, alla som kan sympatisera med dem, säger han.

Han hoppas att han också genom att berätta om sina erfarenheter ska bidra till att nyansera den mediarapportering som han ser att framför allt SVT haft när det handlar om Israels krigföring i Gaza, och som går i linje med regeringens linje om att Israel har rätt att försvara sig.

– Att regeringen säger att Israel har rätt att försvara sig är ju ett hån mot allt vad mänskliga rättigheter heter, säger han, och menar att det är helt oförenligt att vara en ockupationsmakt och ha rätt att försvara sig. 

– Det kan inte vara så att vår regering inte har all den information som jag har. De måste veta vad som försiggår – det kan inte bygga på okunskap, utan de gör ett val. Att det ena är viktigare än det andra. 

Demonstrationer till stöd för Palestina har ägt rum över hela världen under det senaste året. På bilden en protest i Los Angeles, USA, i december förra året. Foto: Ryan Sun/TT

Enligt Marcus Vildir handlar det i grunden om rasism och ekonomiska intressen.

– Jag tror det ligger ekonomiska, rasistiska och politiska skäl bakom. Sverige vill vara USA till lags, inte minst efter att USA fått carte blanche för att upprätta militärläger där de önskar i vårt eget land. Och så bryr sig inte Sverige om hur det drabbar palestinierna eftersom de ekonomiska incitamenten är så starka – det finns pengar att tjäna.

– Det är brottsligt att vara palestinier. Det är brottsligt att försöka försvara det och försöka hålla sig kvar. Det är märkligt.

Vad skulle kunna göra skillnad för de palestinier du mötte och andra palestinier?

Den palestinska flaggan, med ”Palestina” skrivit i mitten. Foto: Bernat Armangue/TT

– Vi måste strypa allt bistånd till Israel. Ta ifrån israelerna, och även palestinierna, vapnen, säger Marcus Vildir tvärsäkert. 

– För vad ska Israel göra utan vapen? Då, menar han, är det bara massa snack och rasism, och då skulle det här upphöra. 

Det och krav på att alla människor ska ha samma rättigheter inklusive juridiska rättigheter inom området Palestina är viktiga påtryckningar som skulle kunna göras. 

– För då faller ju hela idén med Israel och med det även hela deras förtryck.

Men detta kräver att världens alla länder går samman med vilja att stoppa det som liknas vid ett pågående folkmord, säger han och påpekar att i det forna Jugoslavien gick FN-styrkor in och tog över och avväpnade den krigförande parten.

– Fyll hela Palestina med FN-soldater och avväpna alla israeler, och även palestinierna, säger han.

– Alla medborgare måste också sätta press på sina regeringar – tvinga dem att agera. Vi kan inte heller tillåta att de som försöker visa sitt stöd för palestinierna, vare sig de är araber, svenska judar eller studenter behandlas med misstänksamhet eller bemöts med våld.

– Det krävs större insikt i vad som faktiskt försiggår, att det vi gör här påverkar oss också.

Svenskarna har ju varit noga med att välja etiska fonder till sitt pensionssparande och ekologisk potatis. Här finns också val att göra, säger han. 

– Vi kan ju inte tillåta att svenska företag tjänar pengar på att palestinier slaktas.

Publicerad Uppdaterad
2 dagar sedan
"Vänsterpartiet och andra partier skall veta att våra röster inte kan tas för givna" skriver Fayyad Assali och Nattalie Ström Bunpuckdee, talespersoner för organisationen Rättvisa för alla. Foto: Mickan Mörk, Privat, Privat

”Vänsterpartiet måste skaffa en partiledning med ryggrad”

Efter att Nooshi Dadgostar lagt ut en bild där hon poserar i en Kamala Harris-keps kräver solidaritetsrörelsen Rättvisa för alla, RFA, vänsterledarens avgång. I en debattartikel kommenterar RFA avgångskravet.

För några dagar sedan gick Rättvisa för Alla ut med ett avgångskrav riktat mot Nooshi Dadgostar efter att hon poserat med en Kamala Harris valkeps på sina sociala medier.

Att Nooshi Dadgostar offentligt visar stöd för en person och ett parti som under ett års tid skickat bomber som slitit tiotusentals barn itu visar på ett vänsterparti som varken tar internationella solidaritetsfrågor, anti-kolonialism eller anti-imperialism på allvar. Poserandet med valkepsen är bara kulmen på ett ryggradslöst vänsterparti som hellre flörtar högerut än håller sig troget sina kärnväljare. 

Här kan såklart diverse vänsterpartister slå sig för bröstet och peka på att de kämpat mot folkmordet och tidigt framfört krav på eldupphör – till skillnad från övriga riksdagspartier. Men diverse händelser visar på ett ytligt engagemang mot folkmordet i Gaza och dess rotorsaker hos partiledningen – ett engagemang som försöker hitta balansen mellan att vara tillräckligt profilerad i Palestinafrågan för att både få och behålla röster som Palestinarörelsen kan ge men inte sticka ut för mycket för att förlora potentiella ”höger-vänster”-väljare.

Enskilda vänsterpartister profilerar sig i Palestinafrågan

Dessa händelser inbegriper bland annat partiledningens undvikande manövrer gentemot Palestinademonstrationerna, en partisekreterare som inte verkar tycka att det är något konstigt med sionism, en partiledning som inte drog sig för att blixtsnabbt påtala Israels rätt till ”självförsvar” men inte någon gång lyft den ockuperade, fördrivna, fängslade och folkmördade palestinska befolkningens rätt till självförsvar.

Hur Israel på höjden av sin bosättarkolonialism, apartheid och otaliga grymheter har rätt till ”självförsvar” problematiseras inte. Det visar på en partiledning som antingen genom bristande förståelse eller nonchalans inte har tagit till sig anti-kolonialism och anti-imperialism på allvar.

Att profilera sig i Palestinafrågan verkar ha fungerat bra för Vänsterpartiet vars resultat i EU-valet inte kan betecknas som annat än en succé. Jonas Sjöstedt, som flitigt debatterat Palestina i media, slog svenskt personkryssrekord. Kort sagt – Palestinafrågan är bra politik att profilera sig i om man är vänsterpartist.

Vi svenskar bevittnar dagligen hur högern aktivt rationaliserar och understödjer Israels folkmord i Gaza (och nu Libanon), samtidigt som de fortsätter driva på rasismen på hemmaplan, i samma avhumaniserande anda.

”Vi vägrar hållas gisslan”

Vi bevittnar också hur den förväntade “motpolen” – Socialdemokraterna och Miljöpartiet – i stora drag övergivit någon form av ambition att skaffa sig en ryggrad i internationella solidaritetsfrågor eller när det handlar om rasism och islamofobi, som blivit en nationell cancer.

Det är i denna kontext och med en uppfattning från Vänsterpartiet att Palestinarörelsen och rättviserörelsen i Sverige saknar alternativ som vi blivit ett lätt byte för Vänsterpartiet, där ledningen försöker förlita sig på ett antal faktiska principfasta och engagerade företrädare som ska säkra rörelsens röster, medan partiledningen fortsätter sin högervridning.

Men nog är nog – våra röster är varken gratis eller billiga. Vi vägrar hållas gisslan inför rädslan för högerns framgångar. Vi må bli anklagade för att splittra vänstern men här vill vi påminna om ansvarsfrågan.

En eventuell vänstersplittring och högerframgång i riksdagsvalet är helt och hållet i händerna på Vänsterpartiets, och resterande så kallade socialistiska, partiledningar. Det är Vänsterpartiet som skjuter ifrån sig sina kärnväljare när partiet inte ens kan ha anständigheten att avstå från att offentligt stödja folkmördare.

Det är ert ansvar när partiet inte tar avstånd från sionismen – en bosättarkolonial ideologi som fördrivit och mördat palestinier i över 100 år och den ideologi som driver folkmordet som vi bevittnat i snart ett år.

Palestinarörelsen – historisk internationell solidaritet

Palestinarörelsen har i sviterna av Israels pågående folkmord i Gaza, och nu även Libanon, blivit en av Sveriges största och mest uthålliga internationella solidaritetsrörelser genom tiderna.

Vi är hundratusentals svenskar över hela Sverige som marscherat tillsammans i protest mot folkmordet i snart ett år. Vi längtar efter en vänsterrörelse som på djupet av sin själ anammar en politik för den svaga och utsatta, i och utanför Sveriges gränser. Vi längtar efter en återgång till det svenska folkhemmet och bort från det svenska folkmordshemmet som Sverige i dag blivit: Ett Sverige som utökar vapenhandeln med Israel under pågående folkmord och kallar ett eldupphör för ”orättvist”, för att citera den tidigare utrikesministern Tobias Billström.

Vänsterpartiet och andra partier skall veta att våra röster inte kan tas för givna. Att det är dags att förtjäna dem. För Vänsterpartiet är rådet att skaffa en partiledning med ryggrad och en som integrerar antirasism, anti-kolonialism, anti-imperialism, internationell solidaritet och övriga rättvisefrågor i den vänsterpolitiska själen.  

Fayyad Assali och Nattalie Ström Bunpuckdee, talespersoner för Rättvisa för alla

Vänsterpartiet har fått möjlighet att svara på debattartikeln men avböjt. Reds anm.

Publicerad Uppdaterad
6 dagar sedan
Folke Rydén har följt fyra amerikanska familjer inför presidentvalet i november.
Folke Rydéns dokumentär Ödesvalet – 32 år med amerikanska väljare visar hur väljarnas syn på landet, politikerna och framtiden har förändrats under åren. Foto: Dan Jåma och Alex Brandon/TT

Folke Rydén skildrar ett uppgivet USA

Det är på många sätt ett uppgivet USA som går till val om en månad. Ökade klyftor, skenande levnadsomkostnader och en sprucken amerikansk dröm har gjort att allt fler tycks känna hopplöshet inför framtiden. Den mångåriga USA-korrespondenten och prisade dokumentärfilmaren Folke Rydén har i sin nya film följt fyra amerikanska familjer under 32 år och återvänder nu med kameran inför det som många beskriver som ett ödesval för världens största supermakt.

– Det har ju gått lite inflation i att kalla alla amerikanska val för ödesval. Men den här gången finns det fog för att använda den titeln.

Det säger Folke Rydén vid fikabordet på hans kontor i södra Stockholm. Han har just kommit hem från den senaste och minst sagt intensiva reportageresan till USA där han och fotograf Dan Jåma hann med 17 delstater på nästan lika många dagar. En bilresa på dryga 500 mil genom ett splittrat och allt mer polariserat politiskt landskap.

– Ekonomin, migrationspolitiken, abortfrågan… Men även demokratin, som av många anses som hotad om Trump vinner, är frågor som kan komma att avgöra valet, funderar Folke Rydén.

Han har följt amerikansk politik länge och närmare än de flesta. Mellan 1989 och 1996 som SVT:s utsände korrespondent i Washington, men även efteråt. Genom att hålla kontakt med flera av de väljare han träffade för drygt 30 år sedan, då valet stod mellan sittande presidenten George H. W. Bush och uppkomlingen från Arkansas, den då mer eller mindre okände Bill Clinton, har han ständigt rest tillbaka för att fånga känslorna, mäta temperaturen och läsa av attitydförändringarna hos den amerikanska allmänheten.

Folke Rydén vid Vita Huset inför presidentvalet 1992. Foto: Dan Jåma

I dokumentären Ödesvalet – 32 år med amerikanska väljare som sänds på SVT nu på söndag skildras bilden av en nation på dekis. Där den amerikanska drömmen inte längre är lika självklar som förr och där oron växer sig allt starkare när pengarna sinar och jobben på många håll försvunnit.

– Den gemensamma nämnaren för alla de här familjerna jag följt, som åtminstone jag uppfattar som representativa amerikaner, är att de alla har samma känsla. En känsla som inte fanns där för tre decennier sedan. Nämligen den att oavsett hur hårt du sliter och jobbar så är det inte längre säkert att du lyckas. Den där framtidstron och optimismen som så längre präglat USA är på väg bort, framförallt hos den yngre generationen, säger Folke Rydén.

Han beskriver något som nästan kan liknas vid apati. En allmän uppfattning om att var sig det blir Kamala Harris eller Donald Trump som tar över platsen i Vita huset efter årskiftet så spelar det ingen större roll.

– De nya strömningarna vi stötte på har lett till en fundamental förändring av det amerikanska tillståndet. Och det var faktiskt lite sorgligt att uppleva, säger Folke Rydén.

Ekonomin prio ett för väljarna

I flera hjärtskärande sekvenser av filmen får vi följa vanliga människors livsöden och vardag. Sjukpensionären och den tidigare så hängivne demokratiska väljaren i sydstaten Georgia som var tvungen att sälja allt hon hade för att ha råd med sina mediciner. Hon som helhjärtat stöttat både Barack Obama och Hillary Clinton i hopp om förändring men som de senaste åren gått över till trofast Trumpist.

Den kluvna trebarnsfamiljen vars åsikter om det kommande valet går isär men där alla trots det delar samma oro. Den om ekonomin som inte alltid går ihop, hur hårt de än fortsätter jobba med sin målarfirma.

Under 18 dagar reste Folke Rydén och fotograf Dan Jåma genom nästan lika många delstater för att återse väljarna de träffade för över 30 år sedan. Foto: Dan Jåma

Den unga sjuksköterskan och småbarnsmamman som vacklar i tankarna kring Donald Trump när matpriserna fortsätter att stiga.

– Det är framförallt hos de unga, de runt 30 som börjat bilda familj, jag märkt av förändringarna, säger Folke Rydén och fortsätter.

– Politiska experter förklarar det här med att det här är en generation som vuxit upp med två ekonomiska kriser och en pandemi. För dem är den egna ekonomin nummer ett, två och tre på listan över vad som är viktigast inför valet. 

It´s the economy, stupid. Det klassiska citat som Bill Clintons tidigare rådgivare Jim Carville matade in kampanjarbetarna, inför valet -92. 

Folke Rydén har skildat flera amerikanska presidentval. Foto: Johan Apel Röstlund

– Så är det nog, och då är man beredd att kompromissa med många andra åsikter. Som aborträtt, migration och klimatfrågor, säger Folke Rydén.

Ekonomin står som sagt högst upp på väljarnas lista över valets viktigaste frågor och där har enligt flera opinionsmätningar Republikanerna och Donald Trump ett större förtroende. Många är besvikna efter åren med Joe Biden och frågar sig vad som egentligen kommer att förändras med nuvarande vicepresident Kamala Harris vid makten.

Och av de som intervjuas i dokumentären tycks de flesta eniga. Oavsett Harris eller Trump.

– Man litar inte på politiker längre utan många har snarare känslan att vem man än röstar på så är det  storföretagen som har makten. Och det finns inte heller någon tro på att statsapparaten ska hjälpa dig om något händer. Du måste klara dig själv, helt enkelt, säger Folke Rydén.

Traditionella medier missade Trumpvågen

I svensk media har bilden av de senaste amerikanska valen på många sätt varit densamma. Få, åtminstone på de liberala ledarsidorna, trodde att Trump 2016 skulle ha en chans mot Hillary Clinton.

Efter valnatten var chocken hos många därför stor. Folke Rydén menar att media, åtminstone det han kallar traditionella medier, misslyckades med fånga upp vad som var på gång.

– De förstod inte alls hur populär Donald Trump var ute bland många tidigare demokratiska väljare. I stället körde de på med sin rapportering i gamla hjulspår, säger han.

Hur tror du att det kom sig?

– De traditionella medierna förmedlar information till dem som konsumerar deras nyheter. Men i dag finns det väldigt stora grupper som inte tar del av den här informationen utan bara hämtar sina nyheter i de egna filterbubblorna på sociala medier. Medierna har helt enkelt missat att lägga örat mot rälsen och fånga upp de stämningar som vuxit fram, säger Folke Rydén.

Han beskriver också hur klyftorna i samhället har ökat. Mellan de som har och inte har. Pengar, utbildning, kulturellt- och ekonomiskt kapital.

– Vi ser ju att det svängt i det så kallade rostbältet där jobben försvunnit och där det bor många lågutbildade arbetare som tidigare röstat demokratiskt. De upplever att den sociala välfärdsstaten inte längre fungerar, säger Folke Rydén.

Det allt högre tonläget i den politiska debatten har också spätt på polariseringen, menar Folke Rydén. I dag sägs saker i valdebatterna som vore otänkbara för bara 20 år sedan.

– Det finns inga spärrar längre. Hela den politiska diskursen har förfulats och människor räknar inte med att politiker säger sanningen. Det här gör att allt ifrågasätts och att konspirationsteorier lättare sprids och får fäste. 

Det är bara en månad kvar till valet. Vad tror du själv om utgången?

– Oj. För åtta år sedan satt jag i direktsänd tv och sade att Hillary Clinton skulle vinna. Sedan satt jag där igen 2020 och tippade Donald Trump, så jag har haft helt fel de senaste gångerna. Men jag tror att det kommer bli väldigt jämt. Och måste jag gissa gör jag det på Trump, så då vinner väl Harris, skrattar Folke Rydén.

Men om Donald Trump förlorar den här gången också, kommer han att erkänna sig besegrad?

– Kanske inte. Men vi får hoppas att han i sådana fall åtminstone har människor omkring sig som tvingar honom till det, avslutar Folke Rydén.

Publicerad Uppdaterad
7 dagar sedan

Den palestinska arkitektstudenten Lama Majdi är en av Gazas hundratusentals internflyktingar. Tillsammans med sin man och snart ettåriga dotter Sama kämpar hon för att överleva i det krigsdrabbade området, där knappt några utländska medier släpps in. Via sms till Arbetaren direktrapporterar hon om hennes och familjens situation inne Gaza.

Måndag 30 september, kl 22:22

Hej mina vänner,

Jag skriver detta meddelande till er som ett vittnesmål om de svåraste dagarna i våra liv.

I dag är det den 19 september. Det råder brist på rengöringsmaterial, blöjor och inkomst. Inom en snar framtid kommer vintern, och vi delar ett tält med min familj, som totalt består av åtta medlemmar — elva om vi räknar mig, min man och vår dotter.

Det råder brist på kläder och skor, brist på allt. Avloppsvatten sprider sig överallt, och skräp ligger över hela området. Sjukdomar sprids bland både barn och vuxna. Människor bär slitna kläder och skor och försöker laga dem så gott de kan.

99 procent av människorna här lever som tiggare just nu. De väntar på att få hjälp med livsmedel, att få gratis vatten eller gratis måltider. Man måste ha tur för att få en av dessa måltider.

Dagarna går, och snart har kriget pågått i ett år. Världen har glömt oss, och vi har blivit en vanlig berättelse; en intressant historia för blodtörstiga människor och en sorglig historia för de som känner empati eller älskar djur.

Ett liv som detta förtjänar att begravas och glömmas bort för alltid. Min dotter är nu ett år och en månad gammal. Vi står inför ett stort problem att hitta vinterkläder, blöjor och mat till henne. Vi har också våra egna problem, men vi är vuxna och kan ha tålamod. Vi har stabila klädstorlekar, inte som ett barn som växer dag för dag.

Vintern kommer snart, och det blir första gången vi lever under dessa svåra förhållanden i ett trångt utrymme, där golvet består av sand och snart kommer att förvandlas till lera på grund av regnet.

Jag vet inte hur vi kan fortsätta leva så här, men att inte ha några val tvingar dig att acceptera det enda tillgängliga alternativet: att fortsätta lida — men nu under de värsta tänkbara förhållandena.

Mitt budskap till världen är: Oroa er inte för oss längre. Dagen kommer då detta krig tar slut, förr eller senare. Men vi kommer aldrig att förlåta dem som bara stod och tittade på, utan att sträcka ut en hjälpande hand när de hade möjlighet att göra skillnad.

Lama Majdi

Här kan du läsa alla sms från Lama Majdi i Gaza.

Publicerad Uppdaterad
7 dagar sedan
Kollage Chana Riedel inklippt framför en gränspostering mellan Gaza och Israel
Channa Riedel är poet, musiker och skribent i Arbetaren. Foto: Leo Correa/TT, Simon Rydén

Channa Riedel:
Datumen som definierar krig och minnen

Om krig och minnen och om datumen som definierar början och slut, men som inte kan begränsa varken tiden för krigen eller minnet, skriver Channa Riedel.

För några veckor sedan kunde vi räkna 85 år sedan andra världskriget inleddes, 1 september 1939. Eller hur man nu ska förstå inledningar och en början. Hur börjar och slutar ett krig? Vilka offer har lett fram till att krigsförklaringen proklameras?

Min familj flydde till Sverige redan 1938, från ett Tjeckoslovakien som stod under hot om ockupation. Men formellt betraktades de inte som flyktingar av svenska myndigheter, eftersom själva kriget inte inletts vid tidpunkten för deras flykt.

Området de flydde ifrån ockuperades först en vecka efter att de anlänt till Sverige. Det absurda i den här byråkratiskt kallsinta kategoriseringen av mänskligt lidande har jag tidigare skrivit om både i Arbetaren och även i diktboken Karlsbad. 

För vem som helst tjänar datum som en påminnelse, en anledning att samlas för att minnas någon eller något. Ibland sammanfaller det ena datumet med det andra, en känsla av att historiens alla kråkor plötsligt möts i ett stort gemensamt kraxande. 

Symboliska påminnelser

I söndags, den 1 september, studerade jag brevkortet som min pappas mormor skickade från Auschwitz-Birkenau den 1 september 1943, och jag insåg med ens att hennes födelsedatum överensstämmer med mitt barns beräknade födsel. 

Men datumet och klockslaget som markerade halvårsdagen av min pappas död passerade utan att jag uppmärksammade det – jag behöver ingen symbolisk påminnelse av något som är närvarande i mig och runt mig varje vaken stund.

Glömskan var inte tecken på likgiltighet, bara en oförståelse inför varför just den dagen, den timmen, den minuten skulle skilja sig från alla andra.

7 oktober – blodstänkt datum

Vi vet att den 7 oktober 2024 kommer att markera årsdagen för inledningen av ett annat krig, det i Gaza. Men många palestinier räknar krigsförklaringen och -tillståndet som mycket äldre än så.

För Israel betyder dock 7 oktober något annat; årsdagen av en massaker inne i Israel. Och samtidigt med kriget och folkmordet i Gaza dödar den israeliska krigföringen palestinier på Västbanken, bomber faller över Beirut och en markinvasion av södra Libanon har inletts. Hur det israeliska svaret på raketerna från Iran kommer att se ut återstår att se.

Men i relation till Palestina och det palestinska folket är det för Israel fortsatt av yttersta vikt att hävda att 7 oktober markerar just starten av ett krig. Att medge att generationer av palestinier vuxit upp i ruinerna av ett pågående krigstillstånd vore ju att erkänna sig moraliskt och etiskt besegrad.

Detta blodstänkta datum – som för mig också är en älskad systerdotters födelsedag – infaller i år mellan det judiska nyåret Rosh hashana och försoningsdagen, Yom kippur. Under de tio dagarna mellan dessa tungviktare i den judiska kalendern uppmanas var och en till rannsakelse och att be om förlåtelse för synder begångna gentemot Gud och mot andra människor.

Med bävan föreställer jag mig hur Benjamin Netanyahu med hejdukar kommer att använda symboliken i detta kalenderns obevekliga sammanträffande.

Vilka förvanskade, förvrängda moraliska och etiska slutsatser kommer den israeliska staten sluta sig till?Hur – för det är en fråga om hur och inte om – kommer Netanyahu kapa essensen av några av judendomens allra heligaste och teologiskt djupgående inslag?

Publicerad Uppdaterad
1 vecka sedan
Den 23 september överlämnade läkare, psykologer och annan vårdpersonal över 21 000 namnunderskrifter till sjukvårdsministern Acko Ankarberg Johansson. Underskrifter som kräver att Sverige tar emot patienter från Gaza. Foto: Privat

”Sverige måste ta emot patienter från Gaza”

Regeringen har sagt nej till EU-kommissionens begäran om att Sverige ska ta emot evakuerade patienter från Gaza för vård. Ett upprop undertecknat av 34 organisationer kräver att regeringen omedelbart ändrar sig.

I maj i år fick regeringen en förfrågan från EU om att ta emot barn från Gaza för livsnödvändig vård. Världshälsoorganisationen har tillsammans med EU-kommissionen sammanställt en lista med 9000 svårt sjuka personer som skulle vara aktuella för evakuering för vård. 

Sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson besvarade förfrågan påfallande sent, och då med ett nekande. I svaret skriver hon bland annat att Sverige “följer utvecklingen” och “hjälper i närområdet” genom att donera medicinteknisk utrustning. Vi undertecknade menar att det här är långt ifrån tillräckligt. 

Möjligheterna att bedriva vård i Gaza är snart obefintliga – och donationer av sjukvårdsmateriel till närområdet kan inte på långa vägar täcka de behov som finns. 

Aleris redo att ta emot patienter från Gaza

I Sverige finns erfarenhet, kunskap och beredskap att ta emot barnen från Gaza, både för livsnödvändig vård för cancer och för vård och rehabilitering av krigsskador. 

Aleris lät meddela i ett pressmeddelande den 17 juni att man är redo att använda de kunskaper och erfarenheter man fått av att ta emot patienter från Ukraina inom ramen för Medevac, det EU-gemensamma systemet för medicinsk evakuering, för att behandla traumapatienter från Gaza (3). Aleris erbjuder sina resurser med medarbetare, operationssalar och en “unik vårdkedja”, men utan gehör från vår regering. 

Den 30 juni meddelade Gazas hälsoministerium att polio nu riskerar att spridas i Gaza, en sjukdom som med det internationella samfundets gemensamma insatser har varit utrotad i Gaza sedan 25 år tillbaka. Den 2 augusti i år rapporterade FN att hepatit A sprids bland barn och vuxna i en skrämmande ökad takt. Över 150 000 barn har drabbats av hudsjukdomar på grund av de otjänliga levnadsförhållandena. Gazas befolkning dör av svält och av sjukdomar som hade varit relativt enkla att bota eller förebygga. Allt detta går att förhindra. 

”Vi kan inte tysta se på”

Vi ser hur sjukvårdspersonal i Gaza kämpar dagligen för sin egen överlevnad samtidigt som de fortsätter utföra sina yrken med stolthet under de mest fruktansvärda förhållanden. De vägrar svika sina patienter och vår gemensamma vårdetik. 

Vi kan inte tysta se på när sjukvårdspersonal kidnappas, torteras och mördas, eller när sjukhus och ambulanser attackeras. Vi kan inte heller frångå de gemensamma, bärande punkterna i vårdens yrkesetiska principer. Alla människor har lika rätt till liv och hälsa. 

En grundförutsättning för rätten till liv och hälsa är ett omedelbart eldupphör, obehindrad tillgång till humanitär hjälp, återuppbyggnad av sjukvården i Gaza och en framtid med rättvisa och fred i Palestina. Även här har Sverige ett ansvar: Både ett moraliskt sådant och ett juridiskt genom de krav som internationell humanitär rätt ställer. 

I egenskap av vårdarbetare och organisationer i civilsamhället kräver vi att:

1. Regeringen omedelbart ska besluta om ett uppdrag till Medevac för att ta emot patienter från Gaza för vård.

2. Regeringen kräver ett omedelbart eldupphör och bidrar till att internationell lag upprätthålls och åtföljs. Det innebär också att bidra till att Israels olagliga ockupation av de Palestinska områdena upphör, samt att avbryta all slags handel – inte minst vapenhandel – med Israel. 

Undertecknande:

Mikaela Lindström, leg. psykolog, Psykologer för Palestina Natte Hillerberg, ST-läkare i psykiatri, styrelseledamot, Läkare mot rasism Amanda Melin, terapihundförare, Vårdpersonal för Gaza 
Josefine Rasmusson, leg. psykolog, Sweden – Palestine Mental Health Network 
Shina Hagh, specialistläkare i akutsjukvård, Läkare för Palestina
Asrah Almoussaui, BSc MSc, KI alumni, KI for palestine 
Singoalla Tiroler, Solidariska Vårdarbetare 
Kamal El Salim, Förbundsordförande Tillsammansskapet 
Agnes Lundgren, Luis Lineo, Annika Nylén, Alejandra Gómez Lozano, Karin Larsson, Leia Nordin, Soledad Quintana Fernández, partistyrelsen för Feministiskt Initiativ 
EvaMärta Granqvist, ordförande Föreningen Hjärta 
Amra Bajric, ordförande Föreningen Fatta! 
Birgitta Råstander, Medmänniskor på Riksbron 
Nazanin Elias, ordförande NU i Linköping 
Jeannette Escanilla, Ship to Gaza Sweden 
Ava Rudberg, förbundsordförande Ung Vänster 
Mesir Taki, Bred Antirasistisk Mobilisering 
Mahi Akter, Narges Ravanbakhsh, Manal Daklallah, Elvan Bäcklund, Elena Karlström, Socialarbetare för Gaza 
Gabriel Kuhn, generalsekreterare SAC syndikalisterna 
Fayyad Assali, talesperson och ordförande för Rättvisa För Alla
Bibban Stenborg, Artister För Eldupphör 
Petra Lindroos Jonasson och Ingrid Broms, Agera Göteborg
Rima Amaya, grundare och ordförande för Kvinnoförmedlingen
Tim Zala Wilhelm Marquardt, Göteborgs lokala samorganisation av SAC
Stina Eriksson, ordförande för Sundsvalls Fältbiologer
Amiirah Salleh-Hoddin, Senior Network Development Officer, European Network Against Racism 
Sara Olsson, barnmorska och Dagbjört Helgadottir, läkare 
Health-workers for Palestine, Skåne 
Alde Nilsson, Fridays for future Sverige 
Mehran Najafi, Iranprotest- Lund 
Khaled Amoura, Together for Palestine 
Kajsa Hedberg, Vänsterpartiet Malmö 
Khaled Alnajjar, Solidaritetsgruppen för Palestina i Växjö 
Hala Safan, Norrköping för Palestina 
Ali Kader, partisekreterare, För Allas Bästa 
Roberto Tamayo Hokkanen, ordförande, Palestinagrupperna i Sverige 

Publicerad
2 veckor sedan
Shabane Barot är krönikör i Arbetaren och arbetar som läkare. Foto: Julia Lindblom, Claudio Bresciani/TT, Altaf Qadri/AP/TT

Shabane Barot:
Jomshofs ”satir” hämtad från den indiska fascist­rörelsen

”Innehållet i de bilder Rickard Jomshof delat visar på den globala fascistiska rörelsens kontaktytor och gemensamma ideologiska referenspunkter.” Shabane Barot om ursprunget till grovt islamofoba begrepp som ”Rape Jihad”.

I mitten av september meddelade Sverigedemokraten Rickard Jomshof – ett av partiets tyngsta namn – att han är misstänkt för hets mot folkgrupp och kliver av posten som ordförande i Riksdagens justitieutskott. Misstanken om brott är baserad på de två teckningar Jomshof delat i sociala medier, vars innehåll har beskrivits som satiriskt, antimuslimskt eller rasistiskt beroende på vem som tillfrågas.

Den ena teckningen ska föreställa en muslimsk familj som på bästa trojanska hästvis flyttar in i huset ”Europa” för att sedan tända eld på det. Den andra teckningen avbildar en pakistansk jihadist som räddas ur havets vågor och tas ombord på båten ”England”; en tjänst han återgäldar genom att attackera båtens övriga passagerare med en åra på vilken texten ”Rape jihad” står skriven.

Jomshof har själv beskrivit det hela som politisk satir och varnar för ett ”Sverige av blasfemilagar”. Vapenbrodern Mattias Karlsson har ”i upplysningens namn” återpublicerat hans inlägg som en utmaning mot samhällets trångsynthet. Förmågan att göra anspråk på i princip vilken politisk position som helst inklusive motståndarens – som urfolkens försvarare eller upplysningens tillskyndare – är en av Sverigedemokraternas retoriska styrkor.

Åklagarens motivering präglas av bristande intresse

Yttrandefrihetsexperter, ledarskribenter och jurister har tyckt till – kan detta röra sig om hets mot folkgrupp?

Åsikterna går isär men många verkar överens om att bildernas innehåll skulle kunna uppfylla brottsrekvisiten för hets mot folkgrupp. Under torsdagen meddelade dock Joakim Zander, chefsåklagare på särskilda åklagarkammaren att åtalet läggs ner: Jomshofs avsikt ”har varit att visa att det bland migranter och invandrare finns de som begår brott”. Därmed kan Jomshof återtillträda som ordförande i justitieutskottet.

Det är inte min sak att avgöra om Jomshof gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp i lagens mening men såväl debatten som åklagarens motivering präglas av bristande intresse för och kunskap om bildernas politiska kontext och referenspunkter.

Begreppet ”Rape Jihad”, som yttrandefrihetsdebattören Nils Funcke menar är riktat specifikt mot jihadister är i själva verket hämtat från den indiska fasciströrelsen, där det tillsammans med de besläktade begreppen love jihad, prayer jihad och corona jihad cirkulerar i en den grovt islamofoba hindunationalistiska miljön, där pogromer riktade mot muslimer, kristna och daliter tillhör vardagen. Bildernas kan liknas vid de antisemitiska karikatyrer, förlåt ”politiska satirteckningar” som cirkulerade i tredje riket. 

Love jihad är ett begrepp som används för att misstänkliggöra kärleksrelationer mellan indier av blandad religiös bakgrund. Muslimska indiska män som gifter sig med hinduiska kvinnor anklagas för att bedriva en form av religiös krigsföring riktad mot den hinduiska majoritetsbefolkningen.

”Rape Jihad” – direkt taget från den indiska fasciströrelsen

Begreppet rape jihad fungerar på samma sätt – den framställer muslimer som våldtäktsmän med ett ideologiskt syfte. Indiens ledande politiska parti, Bharatiya Janata Party (BJP) och den associerade paramilitära rörelsen Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) använder begreppen i sin politiska propaganda. Anklagelserna om prayer jihad och corona jihad bygger på samma figur: i det första fallet framställs den muslimska bönen (namaz), som jag tidigare skrivit om som en slags territoriell aggressionshandling.

Corona jihad är i analogi med detta en konspirationsteori baserad på idén om covid-19 som ett muslimskt biologiskt vapen. Att mannen på den teckning Jomshof delade är pakistanier är också signifikativt för sammanhanget: indiska muslimer anklagas regelmässigt för att hysa lojalitet med Pakistan och utdefinieras som pakistanier – en muslim kan enligt denna logik inte vara indier.

Dessa begrepp används alltså av Indiens statsbärande parti och är led i en eskalerande hatkampanj riktad mot landets religiösa och etniska minoriteter.

Innehållet i de bilder Rickard Jomshof delat visar på den globala fascistiska rörelsens kontaktytor och gemensamma ideologiska referenspunkter. Att framställa bilderna som en kritik mot jihadism är att sanktionera innehållet i den statliga terrorkampanj som riktas mot Indiens muslimer, vars motsvarighet Jomshof förmodligen drömmer om att se i Sverige.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
Mellan den 26 och 29 september pågår Radikal bokmässan. Arbetaren är på plats med bokbord.

Det händer på Radikal bokmässa

Radikal bokmässa går av stapeln i Göteborg i helgen. ”Vi försöker se litteratur som ett sätt att leva, snarare än bara läsa”, säger en av arrangörerna till Arbetaren.

På torsdagen slog portarna upp för invigningen på Litteraturhuset och programmet fortsätter sedan ända fram till söndag på Kolgruvan.

– I år lanserar vi oss som den enda bokmässan i stan, säger Jarmo, som är en av arrangörerna. Han heter egentligen något annat, men föredrar att vara anonym, bland annat eftersom han vill flytta fokus från individen.

Jarmo beskriver hur den vanliga bokmässan präglas av kommers och stress.

– Man pratar om försäljningsstatistik, algoritmer och vad som säljer snarare än att faktiskt prata om litteratur.

Vad händer då på stadens ”enda bokmässa”, jo, just allt det som saknas på den andra bokmässan, enligt Jarmo.

– De där viktiga samtalen, men även mat och häng och nya vänskapsband som knyts. Vi försöker se litteratur som ett sätt att leva, snarare än bara läsa. Det kanske kommer till uttryck under helgen, säger Jarmo.

Brett program bortanför kommersen

Han beskriver programmet som brett och att det rymmer något för allt och alla. 

– Grunden LS kommer och pratar om kampen för en rättvis semesterersättning. Det kommer vara samtal och ockupation, klimatkamp och däremellan massa härlig poesi och litteratur.

Själv ser han särskilt fram emot samtalet om nekropolitik, kolonialism och motstånd i Gaza som hålls med Paulina de los Reyes och Saleh Abdelaziz från Kollektivet Jordens fördömda. Nekropolitik är ett begrepp myntat av filosofen Achille Mbembe som kan bidra med förståelse kring hur makt utövas genom kontroll över döden.

– Det ser vi tydliga exempel på just nu i Palestina. Det är ett samtal som inte bara fastnar i filosofin utan också landar i faktiska konkreta exempel.

Publicerad Uppdaterad
2 veckor sedan
I oktober delar SAC Syndikalisterna ut Civilkuragepriset till minne av Björn Söderberg. Foto: Axel Green, Janerik Henriksson/TT

Emil Boss:
En god tid för civilkurage

Det är på många sätt en ond tid vi lever i – men det är också en tid för civilkurage, skriver Emil Boss.

Civilkurage innebär att stå för sin mening även när det innebär en personlig risk. Jag vågar påstå att vi numera ser ovanligt mycket av just sådant mod i Sverige. I den inhemska politiken står många människor upp mot högerextremism och rasism, trots att de ofta bemöts av ett koordinerat näthat och ibland även av allvarliga hot.

Många människor står också upp för den internationella rättsordningen, trots att de ofta svartmålas offentligt av högerpolitiker och ibland misshandlas av poliser (jag tänker på skandalerna i Lund). 

Civilkuraget hos journalister, influencers, aktivister, politiker, författare, forskare och konstnärer uppmärksammas ofta (med rätta), men det görs minst lika osjälviska och viktiga val i det fördolda.

”Jag böjer mig inte för gangsters. Jag vill att de här skojarna ska stoppas”. Byggnadsarbetare i Stockholm mottar ofta hot om våld. När lurade snickare kräver att bolaget betalar lön i enlighet med kollektivavtalet, är det inte ovanligt att cheferna svarar med grova hot. ”Vi ska leja någon som skär halsen av dig”. 

Jag har träffat en handfull arbetare, inte bara byggare, även städare och restauranganställda, som har tagit mycket stora personliga risker i sin övertygelse om att vi måste få stopp på de arbetslivskriminella bolagen. Vissa har tvingats leva med personskydd i sin kamp mot fusket. Alla vi som tjänar på en anständig arbetsmarknad har anledning att vara tacksamma för deras civilkurage.

Arbetare uppmärksammas sällan. När arbetare syns på teve är det mest som komiska figurer i realitysåpor, som offer i snyftreportage eller avskräckande exempel i program som ”lyxfällan”. Det finns förstås massor av skyddsombud därute som stoppar livsfarligt arbete (med risk för att själva få sparken), massor av anställda som backar upp kollegor som behandlas illa, arbetare som går ihop och protesterar mot despotiska företagskulturer.

Till minne av Björn Söderberg

Ett undantag från osynligheten kring arbetares civilkurage är det pris som SAC Syndikalisterna delar ut i oktober varje år. Det går till just en person som på ett modigt sätt har stått upp för sin mening på jobbet.

Civilkuragepriset delas ut till minne av Björn Söderberg. Han var  en fackligt aktiv syndikalist som år slog larm om att en organiserad nazist satt i Handels klubbstyrelse på en stor arbetsplats i Stockholm. Beväpnade nazister svarade 1999 med att skjuta Björn i hans hem i Sätra.

Tjugofem år har gått sedan det politiska mordet, men våldet från extremhögern har aldrig mattats av. Under åren som gått har det politiska landskapet förändrats. Numera är vi vana vid att politiker efter politiker i Sveriges riksdag (i Sverigedemokraterna) visar sig ha kopplingar till samma rörelse som mördade Björn.

Det är på många sätt en ond tid vi lever i, men det är åtminstone en god tid för civilkurage.

Publicerad