På onsdagen inleddes återigen verksamheten på fartyget M/S Birger Jarl, men nu utan fast besättning. Detta efter att dokusåpakändisen och mångmiljonären Leif-Ivan Karlsson till slut lyckats bli av med den befintliga personalen. Det var något han ville så mycket att han satte sitt eget bolag i konkurs bara för att starta upp ett nytt bolag.
Nu bemannas verksamheten enbart av inhyrda, och utan kollektivavtal.
– Vi är inte förvånande med tanke på hur han drivit företaget sedan han tog över. Ett steg runt LAS är att sätta bolaget i konkurs och det är vad man gjort nu, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko Sjöfolk.
Det går inte att få någon styrsel på personalen. De sjukskriver sig hela tiden. Och de är skyddade av facket.
Leif-Ivan Karlsson, entreprenör och ägare till M/S Birger Jarl
I somras köpte Leif-Ivan Karlsson fartyget M/S Birger Jarl och med det även dess besättning. Men ”superentreprenören”, som är van vid att få sin vilja igenom, var inte nöjd med personalens inställning.
– Det går inte att få någon styrsel på personalen. De sjukskriver sig hela tiden. Och de är skyddade av facket. Det som hände var att jag fick dubbel personal. Sedan i somras har jag gått minus tre miljoner kronor på verksamheten, säger han till tidningen Arbetet.
Men facket fortsätter ge honom huvudvärk. Genom konkursen skickas notan för skulderna till personalen till skattebetalarna, genom den statliga lönegarantin. Men lönegarantin har ett individuellt tak på 179 200 kronor. Enligt personalen, varav de mest erfarna arbetat på båten i 30 år, täcker det inte vad bolaget är skyldiga. Det är inte heller en lösning som Seko Sjöfolk är nöjda med.
Seko driver nu att den för sjöfarten speciella sjöpantsrätten ska träda in. Den innebär att det konkursdrabbade bolagets fartyg tas i pant och säljs på exekutiv auktion och att pengarna tillfaller de 20 tidigare anställda.
– Han får betala kalaset och kan inte välta över det på skattebetalarna. Han lurar inte heller personalen på deras inarbetade semester och uppsägningstid, säger Chang Strömberg.
Sjöpantsrätten är något som facket anser konkursförvaltaren ska driva, men deras krav har stött på patrull. Enligt förvaltaren är det inte något som ingår i hans uppdrag. Det anser dock facket, och de säger sig ha Kronofogden på sin sida.
– Det handlar om att konkursförvaltarna är rädda att inte få betalt för sitt eget arbete. Men har man tagit sig an det här uppdraget då ska man ta tillvara löntagarnas fulla intressen. Gör de inte det får vi driva frågan vidare själva, säger Chang Strömberg.
Vi har begärt förhandlingar med det nya bolaget, men han har vägrat ställa upp på förhandlingar om att teckna kollektivavtal.
Chang Strömberg, ombudsman, Seko Sjöfolk
Dessutom är det inte den enda punkten på vilken Leif-Ivan Karlssons personalpolitik kommer i konflikt med god sed på svensk arbetsmarknad. I samband med det nya bolagets uppstart kallade Seko Sjöfolk ägaren till förhandling om ett nytt kollektivavtal.
– Vi har begärt förhandlingar med det nya bolaget, men han har vägrat ställa upp på förhandlingar om att teckna kollektivavtal. Vi får se var det landar till slut, säger Chang Strömberg.
Det är inte första gången fartyget M/S Birger Jarl är föremål för skandal. 2008, då fartyget hade en annan ägare, sades 20 pakistanska anställda upp, vilket ledde till en konflikt med deras fackförening Stockholms LS av SAC. Pakistanierna fick genom konflikten uppehållstillstånd i Sverige, men arbetar i dag inte kvar på Birger Jarl. De hade också arbetat på båten länge, upp till 23 år, och det görs nu en dokumentärfilm om striden på fartyget.
Under den nu nyligen avpolletterade besättningens år, varav några de delade med pakistanierna, har flera av dem varit med om bolagskonkurser. Leif-Ivan Karlssons konkurs är den fjärde i ordningen av konkurser och rekonstruktioner, vilka alla inneburit utbetalningar från lönegarantin.