Favelornas feminister

”Favelorna är den brasili­anska kvinnokampens front­linje. Det fastslår den kända afrobrasilianska femi­nis­ten Sueide Kintê när Arbetaren efter en längre tids sökande i en av Salvador de Bahías fattiga stadsdelar möter upp henne i ett fuktigt trähus längst ned i en tunnelaktig gränd där män i bara överkroppar fördriver tiden med att röka hasch och där högarna av ohämtade
so­por växer.

FAKTA Kvinnor i Brasilien
Mellan åren 1997 och 2007 mördades 41 532 kvinnor. Det innebar att tio kvinnor mördades varje dygn. Det senaste decenniet har morden på kvinnor, så kallade femicides, ökat ytterligare, enligt statistiken. Nu mördas i snitt 12 kvinnor per dygn i landet, en varannan timme, enligt siffror från FN och den utomstatliga organisationen Mapa de violencia. De flesta offren är mellan 15 och 29 år gamla. Drygt 40 procent mördades i sitt hem av någon närstående. Skjutvapen är det vanligaste mordvapnet.
Var elfte minut våldtas en kvinna och var fem­tonde sekund sker ett överfall på en kvinna i landet.
Brasilien har en mycket strikt abortlagstiftning. Abort tillåts bara om kvinnans liv är i fara, eller om graviditeten uppstått genom våldtäkt eller incest, samt om fostret har stora hjärndefekter.
Brasilien har undertecknat Cedaw, FN:s kvinnokonvention, som antogs av medlems-
­staterna 1979. 1994 undertecknade landet även Interamerikanska konventionen mot kvinnovåld.

– För oss är kvinnokamp mycket av ren vardaglig praktik. Det handlar om att göra en besvärlig vardag enklare och tryggare. Feminismen har ett uppsving just nu, vilket särskilt beror på en ökande mobilisering i favelorna, säger Sueide Kintê, som är en del av kvinnokollektivet Flores de Dan i Salvador de Bahía, en stad belägen i nordöstra delen av landet.

I mars för ett år sedan startade hon ett initiativ på Internet där kvinnor erbjuder sig att gratis hjälpa varandra med allt från barnpassning till juridisk rådgivning. Det hela går till så att de erbjuder en tjänst på Facebook och använder sig av hash-­taggen #MaisAmorEntreNos, vilket betyder ”mera kärlek emellan oss”.

Omkring 200 000 kvinnor har redan fått hjälp i vardagen på detta sätt, berättar Sueide Kintê, som är i färd med att koka en matbanan till en grannfru med kraftiga tatuerade överarmar. När de har ätit upp det enkla kvällsmålet röker de en pipa hasch och lyssnar till vågorna som slår in mot klipporna nedanför fönstret.

Salvador da Bahía omtalas i Brasilien som ”den svartaste staden utanför Afri­ka”. Miljontals slavar skeppades över Atlanten ända fram till 1850, och deras ätt­lingar är fortfarande överrepresente­rade i det brasilianska samhällets botten.

– Det är svårare att vara kvinna än man, och extra svårt är det att vara svart kvinna, sä­ger Sueide Kintê, som har illrött afrohår och blått läppstift.

Hon är en del av rörelsen Feminismo neg­ro – svart feminism. Den har existerat i Brasilien sedan 1980-talet, men har först de senaste åren börjat växa på allvar och står för en stor del av de gräsrotsinitiativ som dessa dagar spirar över hela landet.

Rörelsen är en del av en större tendens i Latinamerika. De senaste månaderna har hundratusentals människor demonstrerat mot våldet mot kvinnor och den utbredda machokulturen i regionen, som att döma av brottsstatistiken är en av världens farligaste för kvinnor.

Protesterna utlöstes av mordet på den 16-åriga skolflickan Lucía Pérez. Hon mördades efter en brutal gängvåldtäkt i oktober i badorten Mar del Plata i Argentina. Ett annat övergrepp som ledde till omfattande demonstrationer ägde rum i maj förra året då 33 män våldtog en 16-årig flicka i en favela i Rio de Janeiro och där­efter lade upp filminspelningar av övergreppet på Twitter.

De flesta mordoffer i Latinamerika är män, men när det gäller flertalet mord på kvinnor i området är det enligt myndig­heterna kvinnohat som utgör motivet. Brasilien ligger på femte plats, sett till antal invånare, vad gäller antal så kallade femicides – kvinnomord som ofta har sexuellt våld som komponent.

Det har blivit vanligt bland brasilianska feminister att parafrasera den kända franska femi­nisten Simone de Beauvoir, som i sin bok Det andra könet (1949) skrev ”Man föds inte till kvinna, man blir det”. Den brasilianska versionen är mörkare: ”Man föds inte som kvinna, man dör som kvinna”.

Baren i utkanten av Rio de Janeiro där en 34-årig kvinna attackerades i oktober 2016 – bara månader efter att en 16-årig kvinna blev gängvåldtagen av 33 män i en favela i staden, som där­efter lade upp filminspelningar av övergreppet på Twitter.
Baren i utkanten av Rio de Janeiro där en 34-årig kvinna attackerades i oktober 2016 – bara månader efter att en 16-årig kvinna blev gängvåldtagen av 33 män i en favela i staden, som där­efter lade upp filminspelningar av övergreppet på Twitter. Foto: Leo Correa/TT

Enligt siffror från FN och den utomstatliga organisationen Mapa de violência (ungefär ”våldets karta”) mördas i Brasilien en kvinna varannan timme, våldtas en kvinna var elfte minut och överfalls en kvinna var femtonde sekund. Bland annat därför definerar Red Barnet Brasilien som det värsta landet i Sydamerika att vara kvinna i.

Sueide Kinté.
Sueide Kinté. Foto: Privat

Trots den nedslående statistiken – eller kanske just på grund av den – är landet en av de platser där den feministiska väckelsen kan ses tydligast.

En annan faktor som bidrar till mobiliseringen bland Brasiliens kvinnor är den tumultartade politiska situation som råder i landet. Landets första kvinnliga president Dilma Rousseff blev i augusti förra året avsatt efter att ha blivit ställd inför riksrätt. Den formella orsaken var att hon hade putsat upp och trixat med siffrorna i landets statsbudget. Men då det är något som även hennes föregångare ägnat sig åt ser vissa feminister saken som ett uttryck för ett manschauvinistiskt angrepp och hundratusentals har demonstrerat mot avsättningen.

Vi säger inte att presidenten blev avsatt på grund av att hon är kvinna, bara att det skedde på ett uppenbart manschauvinistiskt vis.
Carmen Silva, från organisationen SOS Corpo – Instituto Feminista para a Democracia

”Den patriarkala kuppen” är rubriken på en populär essä som spreds under sommaren. I den skriver Maria Betânia Ávila från organisationen SOS Corpo – Instituto Feminista para a Democracia att ”pro­testerna är en konfrontation med patri­arkatet”.
De många protesterna har också fått somliga att tala om att Brasilien just nu upplever en ”feministisk vår”.

– Vi säger inte att presidenten blev avsatt på grund av att hon är kvinna, bara att det skedde på ett uppenbart manschauvinistiskt vis, förtydligar essäförfattarens kollega Carmen Silva.

Vi träffas i SOS Corpos spartanska lokaler i staden Recifes centrum, en dagsresa med buss norrut från Salvador de Bahía. Den lugna äldre kvinnan kallar den nya konservativa, kristdemokratiska presiden­ten Michel Temers regering för ”skam­­löst kvinnofientlig” på grund av att han dragit tillbaka flera av de jämställdhetssatsningar som Dilma Rousseff och hennes föregångare Lula da Silva genomfört det senaste decenniet.

Michel Temer har bland annat lagt ned kvinnoministeriet och avskaffat kvote­ring av kvinnor på universitet och till statliga anställningar. Han vill också förbjuda abort och tvinga homosexuella att gå till psykolog för att ”bli botade”. Alla hans centrala ministrar är äldre, vita män.

Demonstration i Rio de Janeiro i Brasilien efter en gängvåldtäkt mot en kvinna i utkanten av staden i oktober 2016. På väggen en projektion av 16-åriga Lucía Pérez som i början av samma månad våldtogs av tre män, 23, 41 och 61 år gamla, i Mar del Plata, Argentina.
Demonstration i Rio de Janeiro i Brasilien efter en gängvåldtäkt mot en kvinna i utkanten av staden i oktober 2016. På väggen en projektion av 16-åriga Lucía Pérez som i början av samma månad våldtogs av tre män, 23, 41 och 61 år gamla, i Mar del Plata, Argentina. Foto: Leo Correa/TT

Brasiliens placering på den internationella valutafonden IMF:s lista över jämställdhet i världen har också fallit från plats 85 till 107 den senaste tiden. Även många av de demonstranter som liksom Carmen Silva var motståndare till Dilma Rousseff under hennes sista regerings­period är innerligt provocerade av Temer.

Inte desto mindre ser den erfarna och rutinerade kvinnorättskämpen Carmen Silva optimistiskt på framtiden.

– Feminismen står starkare än någonsin i Brasilien och resten av Latinamerika nu, säger hon.

Den första feministiska vågen i Brasilien fokuserade på kampen för kvinnors rösträtt under de första decennierna på 1900-talet (kvinnor fick rösträtt 1934 i Brasilien, redaktörens anmärkning), sedan kom kampen för fri abort på 60-talet och därpå följde äntligen kvinnors mass­organisering under 80-talet.

En kvinna framför en polisbarrikad vid en manifestation efter en gängvåldtäkt på en 16-årig flicka i São Paulo i juni 2016.
En kvinna framför en polisbarrikad vid en manifestation efter en gängvåldtäkt på en 16-årig flicka i São Paulo i juni 2016. Foto: Andre Penner/TT

Vi bevitt­nar nu feminismens fjärde våg, enligt Carmen Silva. Den kännetecknas av, me­nar hon, att det är en myriad av grupper som tränger fram parallellt. Några av dem är, i likhet med Carmen Silva, ”sy­stemkritiska socialister” – afro­­brasil­i­anska feminister, som liksom Sueide Kintê tar sin utgångspunkt i fave­lornas verklighet; att kvinnor tjänar 30 procent mindre än män och endast utgör runt en tiondel av parlamentsleda­mö­terna.

– Den fjärde feministvågen utmärker sig från den tredje genom att vara bredare och ha större genomslagskraft, sade den erkända feministen och psykologen Ana Paula Portella från Universidade Federal de Pernambuco förra året till lokaltidningen Diario de Pernambuco.

– Den fjärde feministiska vågen ser inte ut att ha ett samlat mål och har inte en hierarki. Den är ett sammelsurium av alla möjliga olika kamper.

Vi alla fokuserar på stora, konkreta problem, att vi kräver omedelbar jämlikhet, samt att vi känner mindre släktskap med europeiska sofistikerade queer-typer än med världshistoriens stora folkrörelser, som svartas kamp för lika rättigheter i USA.
Luciana Góes, student

Kvinnokampens mångsidighet och upp­sving är Universidade Federal de Pernambuco, beläget i utkanten av Recife, ett exempel på. Delstatens största offentliga universitet sjuder av ener­gi och särskilt feministiska aktivister leder både lärare och studenter framåt.

– Jag har inte demonstrerat innan, men nu gör jag det – mot våldtäktskulturen, säger ekonomistudenten Luana Duarte.
Hon har hört talas om flera kvinnor som har blivit överfallna på väg till och från lektionerna.

Luciana Góes.
Luciana Góes. Foto: Privat

Den afrobrasilianska 23-åriga feministen Luciana Góes får frågan om vad som förenar de många olika sorters feminism som finns i dag i Brasilien.

– Vreden förenar oss, svarar hon.

– Och det att vi alla fokuserar på stora, konkreta problem, att vi kräver omedelbar jämlikhet, samt att vi känner mindre släktskap med europeiska sofistikerade queer-typer än med världshistoriens stora folkrörelser, som svartas kamp för lika rättigheter i USA.

Några av de framväxande feminist­rörel­­serna har till synes en mycket militant retorik. Flera av de affischer som pry­­­der pedagogiska fakultetens graf­fiti­må­l­ade väggar för ut budskap som ”kamp till döden” och ”krig mot kapi­talet”.

Och det ser ut att vara en bredare tendens: det agendasättande kulturmagasinet Cult hade nyligen den afroamerikanska feministen Angela Davis på omslaget. Angela Davis förknippades under många år med Svarta pantrarna, och framhävs av somliga svarta feminister som en stor förebild.

Många av universitetets studenter ser också upp till rapparen MC Carol och hen­nes låt ”100% feminista”. Låten handlar om tillvaron i favelan, om att som femåring tvingas se sin pappa slå mamma och om behovet av ett uppror mot den manschauvinistiska makteliten. I bakgrunden hörs vapenskrammel.

Luciana Góes är särskilt förtjust i följande text­rad: ”Från det vi var små har vi lärt oss/ att feghet inte är lösningen/ upproret skju­ter fram/ för att rättssystemet inte fun­gerar”.

Hon ser inget problem med längtan efter en militant revolt.

– Tro mig, vi är inte farliga. Det är bara så man pratar i favelorna, säger hon.

Demonstration den 8 mars 2016 i Rio de Janeiro.
Demonstration den 8 mars 2016 i Rio de Janeiro. Foto: Silvia Izquierdo/TT

Luciana Góes är knuten till flera feministiska projekt på universitetet, bland annat ett som engagerar sig i att hjälpa hemlösa kvinnor.

– Att ett rått uttryckssätt är popu­lärt är först och främst ett uttryck för djup vanmakt och frustration. Men om du ser på vad vi gör i praktiken är det helt fredligt, kreativt och inte på något sätt militant. När några pratar om upprop är det för att vi anser att problemen har djupa rötter i samhället och att dessa ska ryckas upp med roten. De flesta brasili­anska män respekterar fortfarande inte kvinnor.

För att understryka sin poäng vill hon visa miljonstadens nattliv. Vi startar på den hippa gatan Rua da Moeda i stadens historiska kärna. Här låter bohemerna turisterna dricka caipirinhas och njuter i stället själva av den söta sockerrörsalkoholen cachaça medan de skrattar och flirtar på kullerstensgatornas små uteserveringar.

På ytan är det väldigt festligt. Men det finns stora osynliga problem, säger Luciana Góes. Hon stannar till vid ett särskilt livligt gathörn, där ett energiskt samba­band spelar upp till dans.

– Titta noga på den här scenen, säger hon och fortsätter:

– Det är så du känner till Brasilien; som ett fattigt men sexigt och glatt land. För kvinnor är det en ren lögn – att vara kvinna i Brasilien är att konstant ha en klump i magen. Jag skulle dö av skräck om jag skulle gå på den här gatan ensam. En kvinna som går ut själv kan vara säker på att bli utsatt för obscena tillrop, bli tafsad på och ofta det som är ännu värre. Det är något mycket grundläggande – vår fria tillgång till det offentliga rummet – som i praktiken har inskränkts.

Varannan kvinna är i likhet med Luciana Góes rädd för att gå ut på gatan. Det framgick i en undersökning utförd för några år sedan. Och många män är helt blinda inför detta problem, menar Luciana Góes.

Att problemet är djupt rotat visar en opinionsundersökning gjord av Datafolha-institutet nyligen. 30 procent av de tillfrågade männen svarade att en kvinna har sig själv att skylla om hon blir våldtagen om hon har ”klätt sig utma­nande”.

– Feminismen har gjort stora landvinningar, men det kommer att ta minst en generation till för att göra arbetet färdigt, säger Luciana Góes.

– Det ska först uppfostras en helt ny gene­ration av söner.

Översättning från danska: Cecilia Irefalk

Publicerad Uppdaterad
18 hours sedan
Nödhjälp till Rafah i Gaza
Trots den nödhjälp som nu väntas släppas in i Gaza är situationen för civilbefolkningen fortfarande akut efter Israels förödande anfallskrig. Foto: Mohamed Arafat/TT

”Eldupphör inte nödvändigtvis ett slut på folkmordet”

Samtidigt som omvärldens blickar på måndagsmorgonen riktades mot Israel återstår fortfarande mycket för att en långvarig och framför allt rättvis fred ska bli verklighet. Det menar Palestinagrupperna som förklarar att ett eldupphör inte nödvändigtvis innebär ett slut på folkmordet.

Strax före klockan 10 på måndagsmorgonen meddelade den folkmordsanklagade israeliska armén att samtliga överlevande gisslan ska ha släppts fria av Hamas. De transporterades från det sönderbombade Gaza av personal från Röda korset över gränsen till Israel. I gengäld ska omkring 2 000 palestinska fångar släppas fria. Många av dem godtyckligt fängslade av Israel utan ordentliga rättegångar.

Men vad det så kallade fredsavtalet, där många detaljer fortfarande inte presenterats, innebär i praktiken är fortfarande oklart.

Palestinagruppernas ordförande Roberto Tamayo Hokkanden säger till Arbetaren på måndagsförmiddagen:

– Det är givetvis välkommet med ett eldupphör efter två obeskrivliga år av folkmord. Bland palestinier i Gaza är lättnaden stor och vi har sett bilder på firande. Men denna vapenvila innebär inte automatiskt ett permanent slut på folkmordet och heller inte fred. Om vapenvila hålls är den fortsatt bräcklig. Det har, om inte annat, tidigare avtal visat. 

Svåröverskådliga konsekvenser

Roberto Tamayo Hokkanden hoppas nu att både nödhjälp och internationella journalister ska släppas in i Gaza.

– Det är först då vi kommer få veta den verkliga omfattande av lidandet i Gaza. 

Vad tror du om den närmaste framtiden för civilbefolkningen i Gaza?

– Det är nu den långa vägen till läkning tar fart.  Återuppbyggnaden måste komma igång, och människor i Gaza måste få börja leva igen och inte bara överleva. Israel har ödelagt samhället i Gaza, svält ut befolkningen och i princip raderat alla förutsättningar för liv. Det kommer att ta generationer innan läkningen kan börja på riktigt.

– Tidigare erfarenheter har visat att det också är nu som vi kommer att börja se omfattningen av folkmordet. Dels för att humanitär hjälp släpps in, dels för att fler palestinska röster kan höjas och höras. Situationen för dem som har överlevt är katastrofal och konsekvenserna av Israels krigföring är oöverskådliga, för generationer framåt.

”Inte tvingas tillbaka in i status quo”

Palestinagrupperna menar också, precis som många andra människorättsorganisationer världen över, att en eventuell fred måste bli långsiktigt rättvis.

”Tills frihet och självbestämmande är uppnått kommer Palestinagrupperna att fortsätta arbeta för det palestinska folkets rättigheter. Palestinierna får inte tvingas tillbaka in i ett status quo som innebär nya årtionden av förtryck. Det internationella samfundet måste agera genom vapenembargo och ekonomiska sanktioner och ett tydligt skydd för det palestinska folket mot ytterligare angrepp” skriver organisationen i ett pressmeddelande.

Omkring 70 000 palestinier har dödats i de israeliska attackerna mot Gaza sedan den 7 oktober 2023, och en stor andel av dem är barn. Siffran befaras dock stiga kraftigt då tusentals människor fortfarande rapporteras som saknade efter de intensiva bombningarna.

Publicerad
22 hours sedan
Montage: I bakgrunden demonstration för flyktingarnas rättigheter. Till höger i förgrunden advokaterna Miran Kakaee, Nina Pirooz och Tomas Fridh
Miran Kakaee, Nina Pirooz och Tomas Fridh från Fridh Advokatbyrå i debatt om tonårsdeportationer. Foto: Ali Lorestani/TT, Harald Nilsson. Montage: Arbetaren

Falska löften om att stoppa tonårs­deportationer

Den nya anknytningsutredningen låtsas lösa problemet med tonårsdeportationer, men förslaget är en chimär som i praktiken förvärrar situationen för de unga som riskerar utvisning, skriver Nina Pirooz, Miran Kakaee och Tomas Fridh från Fridh Advokatbyrå.

När utredningen ”Skärpta villkor för anhöriginvandring” presenterades den 5 september 2025 väcktes förhoppningar om att slutligen komma till rätta med den omänskliga  praktiken av så kallade tonårsdeportationer. Många trodde att förslaget skulle  underlätta för unga vuxna att få uppehållstillstånd tillsammans med sina familjer. Sanningen är den motsatta, vilket även rubriken på utredningen möjligen skvallrar om. 

Utredningens verkliga uppdrag var kristallklart och i led med Tidöavtalet, nämligen att så långt möjligt anpassa svensk reglering till minimikraven enligt EU-rätten och att strama åt anhörigkretsen (det vill säga de personer som kan beviljas uppehållstillstånd på grund av anknytning) så mycket som möjligt. Det är precis vad som har gjorts, även för den grupp man påstått sig vilja hjälpa.

Enligt förslaget ska endast makar, sambor och barn under 18 år kunna beviljas uppehållstillstånd på grund av anknytning. Allt annat är undantag som ska tillämpas restriktivt. Tidigare har barn till arbetstagare kunnat beviljas uppehållstillstånd fram till de är 21 år gamla. Även denna ventil föreslås nu stramas åt, vilket självfallet innebär fler tonårsdeportationer. 

Försörjningskravet splittrar familjer

När det gäller försörjningskravet så ska detta enligt utredningen även gälla vid förlängningsansökningar, något som inte har varit fallet tidigare, vilket självfallet kommer splittra flertalet familjer. Det är oklart huruvida en sådan tillämpning av försörjningskravet vid förlängningar är förenlig med rätten till familjeliv enligt  Europakonventionen, särskilt när det kan leda till att familjer som lagligen varit bosatta i Sverige under längre tid splittras eller utvisas på grund av tillfälliga ekonomiska svårigheter som följer av en lågkonjunktur. 

Visserligen föreslås att regleringen om uppehållstillstånd för nära anhöriga utanför kärnfamiljen ska finnas kvar och anpassas för förlängningssituationer. Men vad innebär detta egentligen? 

Den enda förbättringen som presenteras är att kravet på vart beroendeförhållandet till resten av familjen har uppkommit nu förändras. Beroendeförhållandet behöver enligt förslaget inte längre ha uppstått i hemlandet utan kan även ha uppstått här i Sverige. Men bedömningen av beroendeförhållandet kommer fortsättningsvis att göras ”väldigt snävt.”

Utredningen är brutalt ärlig när det understryks att förslaget ”inte syftar till att ge personer som beviljats uppehållstillstånd i Sverige som barn en generell möjlighet att stanna i Sverige efter myndighetsåldern.”

Tvärtom ska utgångspunkten vara att unga vuxna ”inte har någon absolut rätt att leva tillsammans med sina föräldrar.” Detta framgår uttryckligen av utredningen. 

Unga vuxna utvisas när de fyller 18 år

I praktiken avgränsas rätten till förlängning till om man går kvar i gymnasiet eller inte, och även då ska bedömningen tillämpas restriktivt. Utredningen medger själv att det ”endast i undantagsfall” kommer att vara möjligt att uppfylla både kraven för förlängning och för permanent uppehållstillstånd. Att endast bevilja uppehållstillstånd till unga vuxna som är gymnasieelever är dessutom inte förenligt med  Europadomstolens praxis och uppfyller därmed inte ens en ”minimistandard” inom EU. 

Resultatet blir att man skapar en regel som låter som en lättnad men som i praktiken inte förändrar mycket, och som för barn till arbetstagare innebär en klar försämring. Unga människor som vuxit upp i Sverige, som talar svenska bättre än sitt ”hemlands” språk, som har alla sina vänner och sin framtid här, ska som huvudregel fortfarande utvisas när de fyller 18 år. Problemet uppstår vid nästa förlängning i stället. Målet förblir detsamma, att denna grupp ska utvisas, trots att deras anknytning till Sverige bara blir starkare med  tiden. 

Problemet med tonårsdeportationer förskjuts alltså bara några år framåt i tiden och skapar ytterligare falska förhoppningar hos drabbade familjer. Det framgår tydligt att denna grupp sannolikt inte kommer kunna beviljas permanenta uppehållstillstånd i längden.  

Även om förväntningarna på den här regeringen att faktiskt göra något av konsekvenserna av tillfälliga uppehållstillstånd var låga, så vill Fridh Advokatbyrå i varje fall belysa att utredningen i praktiken inte innebär en förbättring för denna grupp. Om vi verkligt vill komma till rätta med denna omänskliga praktik krävs politisk vilja att  respektera både Europakonventionens krav på skydd för privatliv och de mänskliga rättigheterna för unga personer som byggt sitt liv i Sverige, då bör utredningens förslag självfallet inte genomföras.

Nina Pirooz, Miran Kakaee och Tomas Fridh, advokater på Fridh Advokatbyrå

Publicerad Uppdaterad
2 days sedan
Civilkuragpriset 2025 tilldelas barnsjuksköterskan Malin Dalkvist från Eskilstuna
”Chefer borde uppmuntra ett öppet klimat på arbetsplatsen, i stället för att försöka mörka att det finns brister i vården”, säger Malin Dalkvist. Foto: Per Karlsson/TT och privat

Malin Dalkvists kamp för patientsäkerhet och arbetsmiljö prisas av facket

Barnsjuksköterskan Malin Dalkvist tilldelas årets civilkuragepris till minne av den mördade syndikalisten Björn Söderberg. Det här efter sin kamp för såväl bättre arbetsmiljö som för barn- och ungdomsavdelningens allra yngsta patienter vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Arbetaren ringde upp för att gratulera.

Stort grattis. Hur känns det att tilldelas årets civilkuragepris?

– Det känns jättestort! Det är väldigt fint att få uppskattning för detta eftersom jag verkligen inte fått uppskattning från chefer. Tvärtom har jag blivit ganska illa behandlad efter att ha stått upp för att lagar kring patientsäkerhet ska följas, gjort en visselblåsaranmälan i regionens eget visselblåsarsystem och tillsammans med några av mina kollegor gått ut i lokaltidningen och berättat om vår oro för patientsäkerheten på avdelningen. 

Kände du till priset innan?

– Nej, inte så mycket. Men jag har läst om tidigare pristagare nu och det är ju ett väldigt fint pris och många modiga personer som fått det tidigare. 

Hur är situationen på jobbet nu?

– Vet faktiskt inte. Jag är tjänstledig och flera av mina kollegor har sagt upp sig.

Varför är det viktigt att stå upp för sig själv, sina kollegor och patienterna på jobbet?

– Jag tycker det är viktigt att jobba med avvikelsehantering i vården på det sätt som det är avsett. När saker går fel är det viktigt att man vågar skriva avvikelserapporter, utreda händelser och sätta in adekvata åtgärder för att minska risken för upprepning. Allvarliga händelser som lett, eller hade kunnat leda till, vårdskada ska dessutom enligt lag Lex Maria-anmälas, men det görs inte på barnkliniken i Sörmland. Det blir väldigt konstigt att försöka sopa allvarliga händelser under mattan. Det är inte rätt mot någon.

– Barn är en extra utsatt grupp. Både för att de är små och för att till exempel felaktiga doser av läkemedel kan ha större negativ effekt än hos vuxna, men också för att barns upplevelser av vården på sjukhus sätter spår för resten av livet. Därför är det viktigt att alla som ska jobba med barn har tillräcklig kompetens och får tillräcklig inskolning och stöttning för att klara av jobbet, och att man har ett så pass öppet klimat på arbetsplatsen att man vågar be om hjälp, fråga varandra, och ifrågasätta när något känns fel. Detta tycker jag chefer ska uppmuntra i stället för att försöka mörka att det finns brister i vården.

Publicerad Uppdaterad
4 days sedan
Arbetarens verktygslåda
– Det finns en grundlagsskyddad demonstrationsfrihet i Sverige. Rätten att demonstrera är också skyddad av Europakonventionen. Endast sammankomster som orsakar svårare oordning eller allvarlig störning av trafiken kan upplösas, säger Linus Gardell.

Får man demonstrera utan polistillstånd?

När demonstrationsfriheten attackeras från allt fler håll är det viktigt att veta vad som faktiskt gäller för dig som vill demonstrera. Tre snabba frågor till advokat Linus Gardell.

Får man demonstrera utan polistillstånd?

– Det är straffbart att anordna en demonstration utan tillstånd, det är ett brott mot ordningslagen och kan ge böter. Själva demonstrationen omfattas dock alltid av grundlagsskyddet. Att delta i en demonstration som saknar tillstånd är alltså inte straffbart. Däremot kan en person göra sig skyldig till andra brott under en demonstration, och då straffas för detta. Det går alltså i regel inte att undkomma straff för att ett brott skedde vid en demonstration. I vissa gränsfall kan en proportionalitetsbedömning behöva göras, till exempel där det i en demonstration görs yttranden som annars är att anses som förtal. Det handlar om situationer där det påstått straffbara agerandet också utgör en demonstration eller ett yttrande.

Linus Gardell. Foto: Privat

Vad ska man göra om polisen hävdar att en demonstration är olaglig eller saknar tillstånd och vill upplösa den?

– En demonstration kan inte upplösas bara för att den saknar tillstånd. Det krävs att den orsakar svårare oordning eller allvarlig störning av trafiken. Om demonstranter begår brott så kan dock ingripande ske för att få det brottet att upphöra. Om det sker störningar av ordningen kan polisen också meddela ordningshållande befallningar. Den som motsätter sig ett polisingripande kan bli utsatt för olika sorters repressalier. Den kan bli avvisad, avlägsnad eller omhändertagen. Den som motsätter sig fysiskt riskerar att bli dömd för våldsamt motstånd eller våld mot tjänsteman. Den som inte följer en ordningshållande befallning kan bli dömd för ohörsamhet mot ordningsmakten. Den som upplever att polisens agerande är fel bör däremot försöka dokumentera det så noggrant som möjligt så att det i efterhand går att anmäla till justitieombudsmannen, JO, eller att göra en polisanmälan.

Många upplever att det skett skärpningar i polisens sätt att upphäva demonstrationer. Upplever du att det skett inskränkningar i demonstrationsrätten de senaste åren?

– Jag har sett ett ändrat agerande på alla nivåer. Jag tycker det är viktigt att dokumentera beslut om att till exempel upplösa demonstrationer och anmäla det till JO så att det kan prövas om polisen verkligen har gjort rätt. Även i övrigt skulle jag önska att felaktiga ageranden i samband med demonstrationer anmäls så att vi kan få en tydligare praxis på vad som verkligen gäller. Om polisen till exempel beslutar att inte tillåta en demonstration på en viss tid och plats så går det att överklaga.

Här kan du läsa en längre intervju med Linus Gardell.

Publicerad Uppdaterad
4 days sedan
Civilförvsvarsminister Carl-Oskar Bohlin och vice statsminister Ebba Bsuch
Carl-Oskar Bohlin och Ebba Busch är bara några av de ministrar som nu vill se hårdare tag mot de protesterar på gatorna runt om i Sverige. Foto: Caisa Rasmussen/TT, Fredrik Sandberg/TT och Jonas Ekströmer/TT

Advokaten ryter ifrån mot regeringens utspel: ”Demonstrera mera!”

Allt fler tunga högerröster kräver nu betydligt hårdare tag mot demonstranter. Det här i skuggan av protesterna mot folkmordet i Gaza. Bland annat kräver Moderata ungdomsförbundet, Muf, en ny lag som gör det möjligt att utvisa de som demonstrerar. Men långt ifrån alla håller med.

– Demonstrera mera!, säger den framgångsrika och profilerade advokaten Linus Gardell till Arbetaren apropå det allt hätskare tonläget mot den senaste tidens uppmärksammade protester.

Han tycker sig se en oroväckande attitydförändring till den grundlagsskyddade demonstrationsfriheten bland både politiker och den svenska polisen.

– De mänskliga rättigheterna är under ett starkt tryck, både i Sverige och internationellt. Gränserna testas och utmanas, och själva tanken på en regelbaserad ordning är under hot. Det pågår ett live-sänt folkmord trots att vi har omfattande internationella och nationella regelverk för att förhindra just detta. Vi behöver tydliga regler som är praktiska och effektiva. Och räcker de inte så behöver vi nya, säger Linus Gardell som är delägare till den framgångsrika advokatbyrån Lewis Langley & Partners i Stockholm.

Muf vill utvisa demonstranter

Klimataktivister som blockerar motorvägar eller som fredligt sätter sig framför skogsmaskiner i naturkänsliga områden. Demonstranter utanför riksdagen som kräver att regeringen agerar mot Israels brutala krig i Gaza. Allt det här har fått stora delar av den svenska högern att gå i taket under de senaste åren.

Linus Gardell. Foto: Privat

Rop på allt från hårda fängelsestraff till utvisning har blivit vardagsmat i den borgerliga debatten.

”Protesterna vid UD visar hur revolutionära beteenden eroderar samhällets spelregler – beteenden som vi tidigare lyckats undanröja i svensk kultur”, skriver Muf-ordföranden Douglas Thor på DN Debatt där han samtidigt kräver att personer utan svenskt medborgarskap ska utvisas om de deltar i högljudda demonstrationer utanför exemplevis Utrikesdepartementet eller riksdagen.

Den SD-stödda Tidöregeringen har nyligen också öppnat för att se över lagen om demonstrationsfrihet och vice statsminister Ebba Busch sade tidigare i höstas att personer som stör vid demonstrationer ska kunna ”stängas av från offentliga platser”. 

Det här efter den uppmärksammade händelsen där ministern för civilt försvar, moderaten Carl-Oskar Bohlin, för några veckor sedan fick slagord skrikna efter sig på väg hem från riksdagen. En händelse han filmade och lade ut i sina sociala medier.

– Gränsen är nådd. Det räcker inte längre med fördömanden, dundrade Ebba Busch under ett tal i Stockholmsförorten Kista strax efteråt.

Hennes partikollega i Kristdemokraterna, Kjell-Arne Ottosson från Värmland, hakade snabbt på och skickade så sent som i måndags den 6 oktober in en motion om förbud mot demonstrationer vid skyddsobjekt som exempelvis riksdagshuset och slottet.

Demonstrationsfriheten är grundlagsskyddad

Men advokat Linus Gardell är som sagt kritisk till vad han upplever vara en allt hårdare attityd mot de som demonstrerar.

– Det finns en grundlagsskyddad demonstrationsfrihet i Sverige. Rätten att demonstrera är också skyddad av Europakonventionen. Endast sammankomster som orsakar svårare oordning eller allvarlig störning av trafiken kan upplösas. Demonstrera mera!, säger han till Arbetaren.

Han ställer sig frågande till politikernas många utspel om att förbjuda demonstrationer vid exempelvis riksdagshuset.

– Jag har hört det också. Om det fattas ett sådant beslut hoppas jag att det överklagas. Det finns förslag på att ge polisen större befogenhet att avslå ansökan om demonstrationstillstånd eller att anvisa en annan tid och plats. Jag hoppas inte att det går igenom. Demonstrationsfriheten behöver förstärkas, inte försvagas.

Läs även Arbetarens verktygslåda om demonstrationsrätt:

Publicerad Uppdaterad
4 days sedan
Ruth Mikaelsen Jeremiassen, intagen på obestämd tid, möter filmskaparen Nina Paninnguaq Skydbjerg i en dokumentär om det grönländska fängelsesystemet. foto: Anorak Film

Radikal vänskap mellan fängslad och fri

Rehabilitering i stället för straff gjorde regissören Sofie Rørdam nyfiken på det grönländska rättssystemet. I filmen Walls – Akinni Inuk får tittaren inblick i systemet samtidigt som vänskapen växer mellan två kvinnor, där en av dem är intagen på obestämd tid.

Det senaste året har Grönland hamnat i fokus efter att Donald Trump gjort anspråk på världens största ö. Grönland tillhör Danmark, men har i dag ett långtgående självstyre. Sedan 2009 har Danmark erkänt det grönländska folket som ett eget folk och enligt internationell rätt kan detta ge folkrättslig status för att bilda en ny stat, skriver Amnesty press. 

I inledningen till filmen Walls – Akinni Inuk reser sig höga grönländska berg samtidigt som vi får lära oss hur vissa områden administreras av Danmark. Däribland rättssystemet, även om Grönland har egen kriminallag, fängelser och skyddstillsyn.

Vida arktiska vidder får ta plats i bild innan vi möter taggtråden och scener inifrån en anstalt som filmats av intagna själva. 

Det har gått tio år sedan regissören Sofie Rørdam började intressera sig för det grönländska rättssystemet. 

– Det är väldigt annorlunda då man fokuserar mycket på rehabilitering och återintegration av människor i samhället. Det förhållningssättet lät verkligen fantastiskt på papper.

Sofie Rørdam har regisserat dokumentären tillsammans med Nina Paninnguaq Skydbjerg. Här i Malmö inför filmfestivalen Nordisk Panorama. Foto: Tuija Robertnz

Men efter att Sofie Rørdam tillbringat tid på en anstalt och pratat med intagna förstod hon hur hårt det dagliga livet är. Eftersom anstalterna är designade för att vara öppna och tanken är att de intagna ska ta del av samhället och arbeta, blev förhållandena ännu tuffare för de som inte fick lämna anstalten.

– På mindre orter fungerar det, men i Nuuk är det många som tillbringar tid där i flera år, berättar Sofie Rørdam när Arbetaren träffar henne i Malmö inför filmfestivalen Nordisk Panorama, där filmen är nominerad till Bästa nordiska dokumentär. 

Hur våld föder våld 

Hon berättar att hon funderade på om det här var hennes historia att berätta. Hon fick kontakt med filmskaparen Nina Paninnguaq Skydbjerg och de fick möjlighet att dela ut kameror till intagna så att de själva skulle kunna skildra sina liv. Men efter ett tag blev kamerorna konfiskerade, på grund av säkerheten.

Nina Paninnguaq Skydbjerg. Foto: Anorak Film

– Då visste vi inte hur vi skulle gå vidare, idén var att det skulle vara de intagnas röster. 

I filmen får vi följa hur en gemenskap växer fram mellan filmskaparen Nina Paninnguaq Skydbjerg och Ruth Mikaelsen Jeremiassen, som är intagen på obestämd tid. Att hon skulle vara en av filmens protagonister var inte tanken från början, men när de intagna inte fick fortsätta filma föreslog Sofie Rørdam att Nina Panniguaq Skydbjerg skulle besöka anstalten, filma och ställa frågor. När Sofie Rørdam tittade på materialet såg hon hur något växte fram mellan Nina Paninnguaq Skydbjerg och Ruth Mikaelsen Jeremiassen.

– Samtidigt så insåg Nina att det är svårt att sitta framför någon som delar med sig av stora livshändelser utan att också ge något själv.

Nina Paninnguaq Skydbjerg är i sorg efter att ha förlorat sin mamma och tycks finna tröst i besöken hos Ruth Mikaelsen Jeremiassen. De två kvinnorna delar berättelser om trauma och sorg. 

Ruth Mikaelsen Jeremiassen, intagen, och Nina Paninnguaq Skydbjerg, regissör, finner varandra under inspelningen av dokumentären. Foto: Anorak Film

Filmen visar även på hur våld föder våld. Ruth Mikaelsen Jeremiassen avtjänar ett straff för misshandel. I filmen får vi veta att offret var en man hon var övertygad om var inblandad i mordet på hennes mor. Tidigare har hon även suttit fängslad för mordet på en man som utnyttjat henne sexuellt. 

I en av filmens scener berättar Nina Paninnguaq Skydbjerg att hon också varit utsatt för övergrepp och hur hon fantiserat om att hämnas på sin förövare.

”Jag kunde också ha varit här inne”, säger hon.

”Kanske är det enklare att säga att vem som helst skulle kunna hamna här”, svarar Ruth Mikaelsen Jeremiassen.

I en intervju i Variety förklarar Nina Paninnguaq Skydbjerg att ”Akinni Inuk” betyder ”människan framför mig” på grönländska. 

– Jag vill att den här filmen ska påminna publiken om hur mycket de kan göra bara genom att vara nyfiken på människan framför hen, säger hon till tidningen.

Fast mellan två rättssystem

Parallellt med berättelsen om de två kvinnornas vänskap får vi som tittare en inblick i rättssystemet. 

Många av de som fått straff som innebär att de ska vara inlåsta har avtjänat sina straff i Danmark, eftersom man där har anläggningar anpassade för det. De skickas då långt från sitt hem, till ett land där de flesta inte talar ens språk, påpekar Sofie Rørdam.

När det gällde Ruth Mikaelsen Jeremiassen så bestämde domstolen att hon inte skulle skickas till Danmark. 

– Det var bra att hon kunde vara på Grönland, men inte att hon var på en plats som inte var anpassad för att hantera ett fall som hennes. Hon satt med ett hårt straff i ett system som bara skulle hantera personer med korta straff, eller personer som kunde gå ut. Därför erbjöds hon inga behandlingar, så hon var i en väldigt dålig situation. Hon var fast mellan de två systemen.

Foto: Sofie Rørdam

I filmen får vi följa Ruth Mikaelsen Jeremiassen kamp för att bli frigiven och se hur Nina Paninnguaq Skydbjerg översätter mellan Ruth och försvarsadvokaten som är dansk. 

I dag är Ruth Mikaelsen Jeremiassen fri, efter att ha tillbringat 18 år av sitt liv innanför murarna. Hon är den enda personen med den här sortens straff som har blivit frigiven.

Tror du filmen hjälpte henne att bli frigiven?

– Jag vill inte säga att det inte skulle ha hänt. Hon gjorde arbetet själv, men jag tror vi spelade en stor roll genom att någon såg henne och att ha kameran är också ett sätt att ta tillbaka sin identitet, säger Sofie Rørdam. 

Hon berättar att hon ville göra en film som skildrar just upplevelsen av att förlora sin identitet.

– Att förlora sin identitet i ett fängelse, genom att vara ett koloniserat land och att tappa bort sig i ett system där allting är på danska. 

Sofie Rørdam ser att en del förbättringar skett sedan de påbörjade arbetet med filmen. Det har bland annat byggts en ny anstalt, så att intagna inte ska behöva lämna Grönland för att avtjäna sina straff. Samtidigt ser hon att det finns ett behov av grönländska jurister och hon önskar att det fanns ett större stöd för personer som friges.

Publicerad Uppdaterad
5 days sedan
Regissören Bo Widerberg tittar upp från trappan ner till toaletten på Odenplan i Stockholm under filminspelningen av Mannen på taket, långfredagen 1976. Widerberg har precis låtit en polishelikopter störta rakt över sig. Tilltaget var för farligt för att utsätta en anställd filmfotograf för. Foto: Jacob Forsell/TT

Bo Widerberg – ett geni med komp­lika­tioner

I huvudet på Bo är en ny dokumentär om regissören Bo Widerberg, som avled för nära 40 år sedan. Widerberg blev världsberömd för prisade filmer som Kvarteret Korpen och Elvira Madigan, men gjorde också klasskildringar som Ådalen 31 och Joe Hill. Själv var han en rebell, ständigt på, ofta över gränsen till alla möjliga etiska gränser.

Bo Widerberg avled 66 år gammal 1997, på första maj. En scen som skulle kunna ingå i en av hans filmer, en arbetarpojke som får lyssna till Internationalen utanför det öppna fönstret som det sista i livet.

Men Jon Asp och Mattias Nohrborg faller inte i fällan. Deras dokumentärfilm I huvudet på Bo, om regissören, rebellen och ”sensualisten” (som Staffan Heimerson säger i en inledande intervju) är ändå en i jämförelse stram berättelse som trovärdigt rör sig mellan de två, ofta sammanfallande, illröda trådarna hos Widerberg: hans visioner och verk å ena sidan, och å den andra det intensiva känslolivet, styrt av en bipolär sjukdom, som spillde över på alla relationer och förödde dem, också de professionella. De två delarna korsades, för kollegor och skådespelare som fick känna det in på bara skinnet, oroväckande ofta. Men är Widerbergs brinnande personlighet, växlande mellan högsta eufori och svartaste ångest, av samma intresse för biopubliken? 

Är Bo Widerberg verkligen bortglömd?

– Inte bland kritiker tror jag, och inte bland filmare. Men lite bland allmänheten och kanske lite utomlands. Särskilt med tanke på att han vann tre flera stora priser i Cannes, på väldigt kort tid. Efter Joe Hill försvann han ganska mycket.

Det säger Jon Asp om hur de tänkte kring att göra en dokumentär långfilm om en av Sveriges en gång mest kända bråkmakare i filmvärlden. Som i Cannes när han reste sig och lämnade salongen när teknikerna från Ådalen 31 inte var välkomna. ”En självklarhet!”, utbrast han.

– Fransmännen har fortfarande haft ett visst intresse för honom. Vilket har gjort det lättare att komma med i Cannes nu. Criterion (distribuerar klassiska filmer från hela världen) har nu börjat ge ut Widerbergs filmer på nytt. Förhoppningen med den här filmen är också att man ska gå tillbaka och se om Widerbergs filmer.

Semidokumentär filmfest

Det sena 1960-talets filmeuropa var en fest. Unga manusförfattare, fotografer och filmskapare i Frankrike, Storbritannien, Italien och andra länder gick ut i verkligheten och använde dess estetik i filmer, på ett sätt inte gjorts sedan stumfilmens tidigaste dagar. Högst på listan av välbesökta filmer var inte längre dramer i direktörsfamiljer eller förvecklingar i societeten, utan kanske en arbetarpojke som kämpade med kärleken. En flicka som gärna ville vara tillsammans med flera pojkar, en annan som blev gravid och fick kämpa ensam. Längs vägen realism. 

Bilderna från 1800-talets New York, med missbrukande äldre män liggande på gatan, som inleder Bo Widerbergs film Joe Hill (1971) är så nära dokumentära man kan tänka sig. Förutom att en filmarbetare syns tända en cigarett åt en av dem i en dokumenterande filmsnutt över inspelningen, är nog sanningen också att männen på bilderna var både hemlösa och missbrukare i verkligheten också. I Sverige gick det bra att filma på gatan utan att omgivningen var informerad, i USA krävdes tillstånd som Widerberg struntade i, det skar sig med filmbolagsmogulerna där och filmen lades i malpåse.

Bo Widerberg, klart vänsterorienterad med arbetarbakgrund i Malmö, tog inte officiellt politisk ställning men var ändå tydlig med var han stod. Han deltog som en av flera dokumentärfilmare i Den vita sporten, en dokumentär om protesterna mot Davis cup i Båstad 1968 mot en tennismatch mellan Sverige och apartheidstaten Rhodesia (varade till 1979, i dag Zimbabwe). Och hela hans verklista berättar om rebellen som vill bryta sig loss, ofta till ett högt pris.

Men hans absoluta vision var också att revolten skulle vara driven av en lust som inte gick att stå emot, och ofta till musik som kändes in på bara kroppen till de undersköna bilderna. Widerberg var en stor romantiker med ett brinnande hjärta, och fick kritik på det stränga 1970-talet för att han i bland annat i filmer som Ådalen 31 och Joe Hill mjukade upp, rentav romantiserade de ikoniska klasskildringarnas stora tragedier med kärlek och lust, dessutom över klassgränserna. Svaret han gav var att ingen vill väl göra revolution för att få det tråkigare.

Nya röster och bilder kring inspelningsmiljön

I huvudet på Bo är den tredje dokumentären på fyra decennier om Bo Widerberg. De tidigare var Stefan Jarls Liv till varje pris 1998, och Marin Widerbergs Alla är äldre än jag, från 2012. 2011 kom Mårten Blomkvists biografi Höggradigt jävla excentrisk: En biografi över Bo Widerberg, bland andra.

Många av historierna har vi hört tidigare, inte minst Widerbergs flerfaldiga huvudrollsinnehavare och nära vän Tommy Berggren som förde ordet redan i Stefan Jarls film. Men I huvudet på Bo tillför nya bilder av regissören och den miljö han skapade kring sina filminspelningar, genom att lyssna på inte minst flera kvinnor från hans filminspelningar. Bland dem Eva-Britt Strandberg (Kärlek 65), Pia Degermark (Elvira Madigan), Stina Ekblad (Ormens väg på hälleberget), Michaela Jolin (Victoria) och inte minst Marika Lagercrantz (Lust och fägring stor). De ger mindre av tragikomiska anekdoter och mer av verkligheten bakom scenerna, där geniskapet snarare framstår i att Widerberg kunde skapa trots sin sjukdom snarare än på grund av den. 

Bo Widerberg i New York. Foto: Jan Delden

Korta dokumentära upptagningar mellan scenerna där Widerberg ifrågasätter och förnedrar sina skådespelare är plågsamma att se, men försiktigt bryter några av dem tystnaden kring den tidvis faktiskt traumatiserande inspelningsmiljön. Det framgår hur känsligt det är att rucka på bilden av geniet. Inte sällen uppstod ett slags Stockholmssyndrom med filmen och den höga insatsen som gisslan. Det var ju också en person med psykisk ohälsa det handlade om, men en med makt i situationen genom övertalningsförmåga och enorm karisma.

Bo Widerberg använde sig gärna av amatörskådespelare, av flera skäl. Mårten Blomkvist skriver att ”det är slående hur männen i de bärande rollerna helst skulle vara proffs medan det ofta slutade med en amatör i kvinnorollerna. Bo gillade kombinationen med en rutinerad man som fick ge stadga, och en kvinna som var fri att utstråla mer sårbarhet och osäkerhet.” 

Widerberg överlät gärna till den manliga skådespelaren att stötta och spela fadersfigur – det psykologiska spelet behärskade han enligt alla vittnen. 

Frihetssökaren ett tema

Jag frågar Jon Asp om temat i I huvudet på Bo, är det förenklat rebellen som söker friheten hela tiden i alla hans uppfunna huvudroller?

– Den här filmen är väl lite vad man vill, förhoppningsvis, men det är väl ett underliggande tema. Vi vill att åskådarna ska göra sin egen bedömning och att Bo Widerbergs liv ska speglas i filmerna, säger han.

Det slutar ju också ganska illa för dessa rebeller, från Sixten Sparre till Joe Hill.

– Ja, i de filmerna men inte i alla, många unga lyckas också göra sig fria, men det är inget rakt eller enkelt narrativ.

Filmen börjar genom att Bo Widerberg säger: ”Hur långt kan man gå för att få det att svänga för sig själv? Hur illa kan man göra andra?”. Är det medvetet att ni har lagt den retoriska frågan som inledning?

– Ja, det har varit ett viktigt citat att använda tidigt – och den har varit central hela vägen.

Varför gör man en film om en som gör film?

– Vi vill inte att det bara ska vara en film om film utan någonting mera. Många av Widerbergs filmer är bortglömda, utom kanske Mannen på taket och Kvarteret Korpen, eftersom han har varit död så länge, i nästan 30 år, säger Jon Asp och tillägger:

– Men just när man inte har en stiftelse eller en organisation som verkar för det, Bo var ju inte så bra på att hantera sitt eftermäle, som Ingmar Bergman och flera andra, kan man bli lite bortglömd, också utomlands. Jag kan tycka att det ligger i vårt uppdrag att påminna om våra stora filmskapare och Bo Widerberg är helt klart en av dem. Generellt tycker jag också att hans filmer är väldigt lämpade att göra en film om, för varje enskild film har ögonblick som är svåra att värja sig emot. Vilket gör det tacksamt att lyfta fram de där höjdpunkterna. Har man det att bygga på, att visa varför man ens gör den här filmen är det lättare att komma in på personen och göra den delen relevant också. Men att man ändå först måste bottna i verken, så att man inte enbart gör en film om konstnären. 

Bo Widerberg och hans huvudrollsinnehavare i Elvira Madigan i Cannes 1967. Foto: Bilder i Syd

Det finns en risk, som förekommer ibland, att man plockar filmscener för att illustrera personens personliga liv, men så känns det inte här.

– Nej, vi litar i möjligaste mån på arkivmaterial. Eftersom det också finns en hel del, genom Widerbergs karriär. Det enskilt viktigaste för att göra den här filmen var ändå att han var en så pass spännande som person. Att han är så dynamisk. Oavsett om man sympatiserar med honom eller inte så är han en underhållande person att titta på. Man är lite osäkrad i hans sällskap – vad ska man tycka om honom? Så har han en energi som ibland är väldigt låg – och ofta väldigt hög. Som går lite utanpå, vilket gör honom till en bra filmkaraktär, berättar Jon Asp. 

En scen som är väldigt smärtsam är när Marika Lagercrantz sitter i sminket under inspelningen av Med lust och fägring stor, och håller på att gå sönder, medan Widerberg sitter tillsammans med andra i teamet och hånfullt ifrågasätter hennes kompetens. 

– Man kan undra om det är rättvist att använda materialet, det är väldigt känsliga bilder, och vi har förstås kollat det med henne. Marika är ett bra exempel på frågeställningen, sedan kan man ändå fortfarande tycka att det är problematiskt. Hon valde att vara kvar i produktionen och i efterhand är hon glad för det. Man kan som åskådare tycka att där gick han för långt – och det gjorde han helt uppenbart. 

Stina Ekblad pratar ju så fint om honom, med en djup erfarenhet av att arbeta i ett team, där vi alla är mänskor med våra svårigheter. 

– Jag hade kunnat använda mycket mer i den timslånga intervjun jag gjorde med henne, hon är otroligt distinkt. Hon kom från inspelningen av Amorosa (Mai Zetterling, 1986), och han var osäker på henne, var rädd att hon skulle ha teatersvulstiga manér, och inställd på att verkligen ta ner henne. Så han var hård mot henne i början på ett jobbigt sätt. 

Det fanns ju en tid när man kunde göra på det viset också… Men jag undrar, han hade knappast kunnat göra de filmerna i dag, på det viset?

– Nej, det hade man inte kunnat. 

Men i slutändan verkar det ändå som om väldigt många beundrar honom, och älskar hans energi.

– Ja, man märker att när folk går tillbaka till sina minnen så får de igång någonting. Han hade en dragningskraft, både hon kvinnor och män, men det var ofta tuffare för kvinnor. För att det fanns en jargong, som den man ser exempel på i Lust och fägring stor, och som Stina också antyder i filmen. 

Mattias Nohrborg och Jon Asp (till höger) i Cannes i maj 2025, där deras film I huvudet på Bo hade världspremiär och visades i sektionen Cannes Classics. Foto: Sofia Norlin

Jag uppfattar Widerbergs användning av musiken som stark klassmarkör, här finns en symbolism i den klassiska musiken i Barnvagnen till bluesen och operan i Joe Hill.

– Jag tror att det var en av hans viktigaste troper, som han hade med sig. Det märker man redan från de tidiga novellerna och romanerna, att bildningkomplexet är så centralt. Det är ett genomgående tema, för honom handlar det om att slå sig ut, som Britt gör i Barnvagnen för att frigöra sig från sina föräldrar, och klara sig utan de här männen. Eller som Anders i Kvarteret Korpen som väljer att lämna sin gravida flickvän och sin utsatta mamma för att han ska skriva sina alster. Det är ganska hårt. 

Tommy Berggren pratar om att ångesten får sitt utlopp i konsten.

– Ja precis, att det Bo inte riktigt kan leva ut i det privata lever han ut i konsten. De sakerna han inte kan säga i en relation, det han inte kan göra iscensätter han i sin konst.

Publicerad Uppdaterad
5 days sedan
Gaza bombat
Nattens fortsatta bombningar orsakade stor förödelse i det redan svårt sargade Gaza. Foto: Ariel Schalit/TT

Trots fredsplan: Israel fortsätter att bomba Gaza

Trots uppgifter om ett närstående fredsavtal attackerade Israel det redan sönderbombade Gaza under natten. Det här uppger bland annat nyhetsbyrån AFP tidigt under torsdagsmorgonen.

Den israeliska militären ska också ha varnat den palestinska befolkningen i det illegalt ockuperade  området för att återvända till norra Gaza eller närma sig områden där IDF-styrkor fortfarande finns stationerade.

Under natten till torsdagen nåddes en överenskommelse om den ”första fasen” av en fredsplan. Exakt vad avtalet kommer att innehålla är än så länge inte känt. Men mycket tyder på att det bland kommer att genomföras en fångutväxling där gisslan som fortfarande hålls av Hamas byts mot fängslade palestinier. Omkring 400 lastbilar med nödhjälp ska också, enligt uppgifter till Reuters, släppas in i Gaza under den första fasen av avtalet. 

Det skulle dock behövas betydligt mer. Förödelsen i Gaza, efter två år av konstanta israeliska attacker, är enorm och över 67 000 palestinier har hittills dödats i det som av bland annat FN och som ett folkmord. Flera internationella människorättsorganisationer tror dock att dödstalen är betydligt högre än så då tusentals människor fortfarande saknas eller lider av svåra skador.

Det eventuella fredsavtalet väntas skrivas på av de bägge parterna i medlarlandet Egypten under torsdagen.

Publicerad
7 days sedan

Podden besöker det queera bokkaféet Page28 i Malmö

Podden besöker det queera bokkaféet Page28 i Malmö

”Jag vet iallafall fyra par som skapats av att de träffats här” säger Ebba Sandin Sundkvist, ordförande i Page28. I det här avsnittet av podden Kulturplats berättar hon och Jakob Dziorek berättar om det queera bokkaféet i Malmö som fortsätter att expandera. De pekar på vikten av community och styrkan i att drivas volontärt, och bristen med kortsiktiga kulturstöd.

Jakob Dziorek och Ebba Sandin Sundkvist. Foto: Tuija Roberntz

Kulturplats är en ny podd som besöker just platser för kultur för att svara på frågan: Vad får kultur att spira? Hur formas konsten av sina förutsättningar och var finns alternativen när kulturbudgetar bantas?

Podden som ges ut av Tuija Roberntz. Avsnittet publiceras i samarbete med tidningen Arbetaren.

Publicerad Uppdaterad
2 weeks sedan
Nkuli Mlangeni-Berg ställer ut verket Assata Shakur Is Welcome Here! på Sven-Harrys. Foto: Josephine Askegård

Assata Shakur och textil integritet på Sven-Harrys

Sven-Harrys Konstmuseum i Vasaparken i Stockholm öppnade den sista helgen i september sin stora vinterutställning Livet och trasornas väv. Josephine Askegård var på plats och pratade med några av konstnärerna.

En himmel av trasmattor vävda av anonyma väverskor hänger i taket. Foto: Josephine Askegård

Sven-Harrys konsthall är privat driven, men har blivit en plats för viktiga berättelser om 1900-talets modernistiska projekt. Den delen som handlar om att öppna upp för människan som behöver frihet, fred, humanism och omsorg om varandra – om att erkänna dessa värden för dem som tidigare inte var välkomna in skapandet.

Med utställningar som Humanitet – konstens kraft i svåra tider. Vera Nilsson. Sven Xet Eriksson. Bror Hjorth. Albin Amelin (2022), Fotoutställningen Here’s looking at you (2019), Gösta Adrian Nilsson – Sjömanskompositioner. Färgens dramatik och stadens dynamik (2019) eller Party för Öyvind (2021–2022), Dick Bengtsson och Här är vi nu (2025), har museet närmat sig frågor kring migration, fascism, och våld bakom fasaderna. Alltid med en koppling till vår tid. Resultatet blir omskakande när man låter konsten ske på allvar. Samtidigt är själva hantverket – måleri, skulptur, textil och andra tekniker – alltid i högsta klass. Mycket för pengarna, alltså.

Trasmattor som folkkonst

I Livet och trasornas väv, som visas fram till den 15 mars 2026, ställer 55 olika, i huvudsak svenska textilkonstnärer ut ett eller flera verk. Man missar inte mästarna från det tidiga 1900-talet, som världsberömda Märta Måås-Fjetterström eller Karin Larsson, vars mattor och draperier kan vara värda hundratusentals kronor, men snart öppnar sig hela bredden utifrån trasmattorna som hänger som en stor himmel i taket. De är vävda av anonyma kvinnor och det är ingen slump – trasmattor vävdes som bruksvara i svenska hem under 200 år och utställningen vill lyfta fram dem som folkkonst. De är ofta tillverkade av utslitna arbetskläder, och dateringen kan göras utefter färg och tyger. 

Här finns också Vad sjunger fåglarna????, en väv i lin och ull ritad av Siri Derkert, och utförd av hantverkarna Hillevi Hultman och Sara Nyberg 1967, lika stark som Derkerts betongblästerverk Ristningar i betong, med temat ”Kvinnosaken, freds- och miljörörelsen” (1961–65) i Östermalmstorgs tunnelbana i Stockholm. Ursprungligen hette verket Säg nej till biociderna (kemiska bekämpningsmedel). 

Textilindustrin har ju i sig seglat upp som ett av våra miljöhot, inte minst med sina berg av nords närmast engångskläder som nu översvämmar fattigare länder i syd. Därför kan kanske nya generationer, som förr eller senare tvingas till klimatengagemang vare sig de vill eller inte, ge textilkonst ett förnyat intresse. Inte minst denna utställning med trasmattorna i centrum visar en annan väg. Nyutexaminerade unga konstnärer och textilelever vid flera olika utbildningar är här väl representerade, de sitter under utställningsperioden och arbetar vid sina vävstolar och pratar gärna med besökarna.

Motkrafter till den vita konstvärlden

Nkuli Mlangeni-Berg gick ut Konstfack i Stockholm i juni i år. Hon kom för tre och ett halvt år sedan till Sverige från Johannesburg, Sydafrika. Hon berättar att mötet med svensk kultur fick henne att börja reflektera över sitt förhållande till svart kulturell identitet, liksom över sin plats i den dominerande vita konstvärden – och hur motkrafterna kan se ut.

Nkuli Mlangeni-Bergs verk Assata Shakur Is Welcome Here! Foto: Josephine Askegård

Hennes examensverk Assata Shakur Is Welcome Here! ser ut som en stor himmelssäng som man kan gå in i, här finns böcker, kuddar med budskap och ett videoverk. Materialet är bland annat hårförlängningar, och i arbetet kopplar hon ihop gemenskap och andlighet som centrala begrepp för svarta människors uthållighet – en nödvändighet där integritet är tätt sammanknippat med motstånd. 

Hennes verk är också uppkallat efter den svarta revolutionärt verkande Assata Shakur, på 1960-talet medlem i Svarta pantrarna och Black Liberation Army i USA under tidigt 1970-tal. 1977 dömdes hon till livstids fängelse för mordet på polisen Werner Foerster, men lyckades fly fängelset med hjälp av medlemmar från BLA. Därefter fick hon politisk asyl på Kuba där hon levde tills hon gick bort den 25 september i år.

Nkuli Mlangeni-Berg har nu landat och lever i Sverige, men hon har kontakt med konstnärer i olika länder och arbetar tillsammans med hantverkare i Sydafrika och Peru, berättar hon. 

Textilen som bärare av erfarenheter

Sarai Alvarez Riveros med sitt verk Alla lager i min hud, på Sven-Harrys utställning Livet och trasornas väv. Foto: Josephine Askegård

Här finns mattor som konst och som vardagsvara men också som tröst och berättelser utefter konstnärens egen resa. En annan konsthantverkare jag möter här är textilkonstnären Sarai Alvarez Riveros, född i Chile och verksam i Stockholm. Hon kombinerar traditionellt hantverk med samtida uttryck, och hon utforskar textilens möjligheter som bärare av berättelser om identitet, kropp, minne, kulturarv och tradition.

Det berättar hon när hon presenterar sitt verk Alla lager i min hud, en klänning i lin och koppartråd, med invävda budskap om sina erfarenheter av migration, som rasifierad kvinna och ensamstående mamma. Plagget är hennes examensarbete från högre textil hantverksutbildning vid Handarbetets vänner i Stockholm. 

Under den skinande kopparväven i Sarai Alvarez Riveros klänning finns en torso som hon satt samman av olika skinn och tyger. Hon läser en dikt som beskriver något av bakgrunden till det hon satt samman:

Sarai Alvarez Riveros, broderi på jackans rygg. Foto: Josephine Askegård

Alla lager av min hud, de lager av hud som bildats av alla livets upplevelser, det goda och det dåliga. /Ett lager av kärlek och ömhet /Ett lager/av skratt och goda tider. /Ett lager av våld och övergivenhet. /Ett lager av svinskinn för att motstå livets slag. /Ett lager av kärlek och ömhet att växa i. /Ett lager som blir en bubbla för att skydda mig och isolera mig från allt ont, men som är transparent så att jag inte blir osynlig. /Ett lager av skratt och goda tider. /Ett lager av politiskt, religiöst och patriarkalt våld. /Ett lager av lera för att kamouflera den fattigdom och misär som mina drömmar försöker överleva från. /Ett lager av smärta och ångest /Ett lager av smärta och misär /Ett lager av exploatering, tillägnande och berövande …

Sarai Alvarez Riveros har genom åren ställt ut och arbetat med en mängd projekt, som kläder och rekvisita vid teatrar, och undervisat i textil. Hon driver också det fleråriga konstprojektet Den Sociala Väven. Där främjar hon hantverket genom kollektiva broderiworkshoppar på olika platser, där allmänheten med eller utan erfarenhet bjuds in för att tillsammans skapa öppna ytor för dialog, gemenskap och tillhörighet i det offentliga rummet, som hon beskriver det. Och det är inte ett tandlöst arbete hon presenterar. När hon vänder sig om ser jag att hon har ett stort broderi på jackans rygg, av ett kvinnligt kön med alla dess anatomiska detaljer.

Sarai Alvarez Riveros: Alla lager av min hud. Foto: Alexander Ensani

Livet och trasornas väv är i hög grad ett intersektionellt projekt, som berör rasism, migration, klimat, maktfrågor och misogyni. Här lyfts möjligheter kring gemenskaper, och respekten för lösningsinriktning.

När jag frågar några av de unga textileleverna hur det känns att plötsligt tvingas samarbeta vid vävstolen där de löser av varandra, efter att kanske ha arbetat ensamma med sina visioner lyser de upp och kan inte sluta prata om glädjen i att lyssna in varandra och upptäcka nya världar. Samma känner jag.

Publicerad Uppdaterad