Kultur

Med påse över huvudet i Berlin

Innan konserten får Vomirs publik plastpåsar att dra över huvudena. Foto: Emotionheader

Distade ljudvågor möter publiken. Ingen variation, varken i volym eller frekvensomfång. Bara en enda vägg av brus. Det skulle kunna vara en tre sekunder evighetslång loop, men är ett stycke på 44 minuter. Artisten, fransmannen Romain Perrot alias Vomir, står med ryggen mot publiken.  Alla ljud är förinspelade. Han gör ingenting, han startar inte ens […]

Distade ljudvågor möter publiken. Ingen variation, varken i volym eller frekvensomfång. Bara en enda vägg av brus. Det skulle kunna vara en tre sekunder evighetslång loop, men är ett stycke på 44 minuter. Artisten, fransmannen Romain Perrot alias Vomir, står med ryggen mot publiken.  Alla ljud är förinspelade. Han gör ingenting, han startar inte ens en cd-spelare. Han bär en svart plastpåse över huvudet för att förstärka upplevelsen av ljudet. Han vill bara omslutas av det utan att bli störd av omgivningen. Innan konserten på NK i Berlin delar han ut liknande plastpåsar till publiken. På små lappar ombeds man ta på sig dem över ­huvudet precis som musikern. Jag testar ett tag men den ­auditiva inneslutningen infinner sig inte. I stället måste jag koncentrera mig på andningen. Lungornas arbete blir påtagligt på ett obehagligt vis. Jag tar av mig plastpåsen och blundar. Det fungerar bättre. 

Vomir är ett av de mest erkända projekten i den så kallade väggnoisescenen. Det är en mikrogemenskap som kan ses som en utväxt ur brutal industrimusik och japanskt noise. Händelselösheten, bruset, tomheten och distortionen ges ett självändamål. Musiken skapas oftast genom att ljudet från analoga brusgeneratorer körs genom ett stort antal distpedaler som vanligtvis används till dödsmetall. Ofta är upplagorna mycket små: 20–50 exemplar. För det mesta på CD-R eller kassett. Ljudbilden är likartad från utgåva till utgåva. Det är ett evinnerligt sökande efter ett slags trasig perfektion.

Det finns något vackert i den monotona och larmande väggen. Efterhand uppstår inbillade eller reella (hur jag nu ska göra den distinktionen) variationer i musiken. Öronen zoomar in i ljudet och komplexiteten blir större. Enskild­heter tydliggörs. Något slags narrativ skapas. Mikrohändelserna på den ljudmässiga nivån står i kontrast till upplevelsen av artistens obefintliga rörelser på scenen. Jag associerar till amerikansk minimalistisk musik som La Monte Young och Steve Reich och minimalistiskt måleri, exempelvis Yves Klein. 

Under konsertens gång blir det allt tydligare hur hjärnan oundvikligen söker efter mening. Jag tänker på hur mystiker som Ernst Jürgenson och Konstantin Raudive försökte identifiera de dödas röster i radio- och magnetbandsbrus. Som Raudive lär ha sagt, likt en besvärjelse, innan han inledde sitt koncentrerade avlyssnande av tomma rullband: ”I should be very happy to know that the unseen friends are here and are manifesting through the tape”. Vomirs på ytan tämligen händelselösa ljudmatta är i själva verket full av liv.

Jag tror inte att Raudive och Jürgenson hörde de dödas röster. Deras poetiska sinnen försökte däremot återförtrolla världen genom en total närvaro och ett kompromisslöst teckentolkande. I nödvändigheten av det ständiga tolkandet och omtolkandet hos lyssnaren och ljudets obönhörliga kraft finns också Vomirs främsta kvaliteter. Verket blir aldrig avslutat, utan bruset bara pågår, fortgår. I en intervju i fanzinet Musique Machine omtalar Romain Perrot hur han ska utveckla projektet i framtiden: ”no ideas, no change, no development, no entertainment, no remorse.”

Publicerad Uppdaterad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
redaktionen@arbetaren.se

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenumeration@arbetaren.se

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984

facebook-grupp

Arbetarens jubileumspodd gigekonomi

Lyssna på vår podd om gigekonomi

Registrera dig på nyhetsbrevet så skickar vi avsnittet till dig

Klicka här för att stänga