Enligt den statliga kinesiska nyhetsbyrån Xinhua anlände den 29 december två tankfartyg med 300 ton olja till den sydliga provinsen Yunnan efter att avgått från en hamn i den nordthailändska staden Chiang Rai. Färdrutten över Mekongfloden var enligt Xinhua en testresa på en rutt som ”kommer att vara ett alternativ” för oljetransporter till hela sydvästra […]
Enligt den statliga kinesiska nyhetsbyrån Xinhua anlände den 29 december två tankfartyg med 300 ton olja till den sydliga provinsen Yunnan efter att avgått från en hamn i den nordthailändska staden Chiang Rai.
Färdrutten över Mekongfloden var enligt Xinhua en testresa på en rutt som ”kommer att vara ett alternativ” för oljetransporter till hela sydvästra Kina.
Miljögrupper varnade för riskerna med denna transportväg redan när planerna först blev kända för ett par år sedan. I mars förra året undertecknades sedan ett avtal mellan Kina, Burma, Laos och Thailand som godkände att 1200 ton olja per månad ska få transporteras till Kina via Mekongfloden.
Efter att de två första tankfartygen påbörjat sin resa sade dock Qiao Xinmin, ansvarig för sjöfartsfrågor i Kina, till Xinhua att man vill transportera 70 000 ton olja varje år från enbart Thailand via Mekongfloden.
– Hela avtalet har gjorts i tysthet utan att någon information getts till allmänheten, eller att man tillfrågat i synnerhet dem som bor längs Mekongfloden, säger Premrudee Daoroung, ordförande för miljögruppen Terra i Bangkok.
– Detta bekräftar vilka det är som har kontrollen över Mekongfloden.
Enligt Pianporn Deetes från organisationen Sydostasiens nätverk för floder är befolkningen som lever vid Mekongfloden redan upprörda över den båttrafik som fraktar andra varor mellan Chiang Rai och Yunnan. Detta eftersom lastbåtarna förorenar floden.
Pianporn Deetes menar att man helt bortsett ifrån lokalbefolkningens oro för oljeläckage när man tagit besluten.
– Ett oljeläckage skulle förstöra flodens ekosystem, säger hon.
Den nästan 500 mil långa Mekongfloden utgår från den tibetanska platån och går sedan genom Yunnan och längs gränsen mellan Burma, Thailand och Laos innan den ringlar sig igenom Kambodja och Vietnam fram till Sydkinesiska havet. Närmare 60 miljoner människor som lever i närheten av floden, från Burma och söderut, är på olika sätt beroende av dess vatten.
Att Kina nu satsar på oljetransporter via Mekongfloden hänger samman med landets ökande energibehov. Närmare 70 procent av landets oljeimport skeppas i dagsläget in via Malackasundet, och där kan inte kapaciteten utökas mer.