Politiker pratar gärna om ordningen i skolan. En populistisk (folkpartistisk) syn är att det råder oordning i skolan och att fler regler och strängare straff skulle hjälpa lärarna att skapa ordning. Vi på Skarpnäcks fria skola är av motsatt åsikt. Det finns otaliga exempel, både från skolor och samhällen, på att teorin om att hårdarestraff […]
Politiker pratar gärna om ordningen i skolan. En populistisk (folkpartistisk) syn är att det råder oordning i skolan och att fler regler och strängare straff skulle hjälpa lärarna att skapa ordning.
Vi på Skarpnäcks fria skola är av motsatt åsikt. Det finns otaliga exempel, både från skolor och samhällen, på att teorin om att hårdarestraff skulle innebära mindre brott inte stämmer, jag tror inte ens att jag behöver exemplifiera.
Att man ska ha rätt att beslagta mobilen är en sådan ytterst löjlig grej som folkpartiet tar upp hela tiden. Om man befinner sig i en miljö där lärarna är de som sätter regler, bestraffar, belönar och bestämmer kan jag tänka mig att mobiltelefoner skulle kunna vara ett problem.
Människans behov av att vara autonom, att få bestämma över sig själv är nämligen så stort att vi kan göra nästan vad som helst för att visa att vi vill ha makt över oss själva. Om jag som lärare tvingar, straffar och sätter upp mina egna regler som barnen ska följa, ja då är det klart att ingen av dem kommer att respektera mina regler – och än mindre regeringens – för de har inte fått vara med och påverka. Jag kommer att få en massa elever som har mobiltelefonerna påslagna bara för att visa mig att de faktiskt vill bestämma själva.
Titta på lagen om nedladdning som exempel, politiker bestämmer utan att kolla med folk. Har den lagen fungerat bra tycker ni? Så funkar det i skolan också, kära politiker.
Ta den inom skolvärlden så berömda kepsfrågan: Ska man få ha mössa eller keps inomhus? Här på vår skola bestämmer vi alla regler tillsammans med eleverna. Både vuxna och barn tyckte att visst kunde man få det, bara det går att se vederbörande i ögonen. Vi har aldrig problem med den frågan, få barn väljer att ha mössa inomhus, men det är viktigt att veta att man får det om man vill.
Samma sak med snöbollar; vi bestämmer tillsammans med barnen hur man ska göra. Det slutar nästan alltid med att barnen kommer fram till samma regler som vi vuxna skulle ha gjort, för de vill ju inte heller göra sig illa.
Skolverket var nyss här och granskade oss. De tyckte att vi hade en väldigt trygg skola för barnen, att det var lugnt här och att barnen kände till vad demokrati verkligen innebär.
Denna skola, där eleverna känner sig så trygga och delaktiga, driver vi utan nedskrivna regler, utan belöningar och straff, utan hot om kvarsittning och skriftliga omdömen i sexan. Jag kan säga att vi klarar att ha denna skola tack vare att vi inte kör med bestraffningar och hot. Här har vi en skola vuxna och barn tillsammans, inte vuxna mot barn.
”Jamen om det inte funkar med er stil då? Om barnet bara lyssnar till hot?”
Ja, då har man som skola och samhälle hamnat snett och behöver tänka om. Hur ska vi kunna lära våra barn att ta hand om vår jord och sluta med våld, om vi själva utövar såväl språkligt som psykiskt och kanske till och med fysiskt våld? Hur ska samhället vi fostrar våra barn till se ut, om det är lydiga små nickedockor som går på led som vi vill att skolan ska producera? Ska man blint lyda läraren och sedan chefen på jobbet?
Om vi vill ha ett fritt och demokratiskt samhälle där oliktänkande och självständighet är ledord och inte lydnad och effektivitet, ja då måste också skolan avspegla detta!