Kultur

Dags att byta fil, Motorist!

Vem kör bil som en ”tjej”? Jag undrar vem av mina kompisar i så fall. Är det Hanna, som vräker sig fram i snabba filbyten och gärna trampar gasen i botten? Kanske är det Mia: avslappnad och säker kör hon timme efter timme utan att bli trött. Eller Gerda, som bara kör mellan hemmet och […]

Vem kör bil som en ”tjej”? Jag undrar vem av mina kompisar i så fall. Är det Hanna, som vräker sig fram i snabba filbyten och gärna trampar gasen i botten? Kanske är det Mia: avslappnad och säker kör hon timme efter timme utan att bli trött. Eller Gerda, som bara kör mellan hemmet och Ica – annars skulle hon kanske tvingas göra svåra saker som att parkera och vända på okända gator.
Här skulle man kunna skratta åt Gerda. Sicken fegis! Eller?
I SVT:s Motorist skulle reportrarna i förra veckans program inte recensera bilen som sådan – utan om det var en bra ”tjejbil”. Med ord som ”liten”, ”rund” och ”mjuk” i bedömningen kom de fram till ett ja.
Men vad är en tjejbil? Hannas, Mias eller Gerdas bil?

Sist jag hade en manlig passagerare när jag körde bil började jag efter ett tag titta på klockan varje gång jag utsattes för kritik av typen: ”Vad fort du kör!” (113 på motorväg) ”Du ligger på fel växel!” (växlade ner till fyran för en omkörning). I genomsnitt var femte minut dök något sådant påstående upp.
Frågan är förstås om kritiken är relevant. Antingen är jag, trots 17 års erfarenhet så kass att jag faktiskt behöver en grundkurs i bilkörning var femte minut. Eller också är jag fullt kapabel att göra egna bedömningar – men att kritisera ”tjejer” för hur de kör är så legitimt att det görs oavbrutet, av bara farten.

Om man tittar på statistik över olyckor och fortkörningar borde det vara lätt att dra slutsatsen att kvinnor, generellt sett, inte bara kör bra – vi kör bättre än män. Så varför denna iver att kritisera?
Den enkla slutsatsen är att föreställningen om att en riktig bilförare är en man, är djupt ingrodd. Man måste köra ”som en hel karl” – eller inte alls.
Det är mot den bakgrunden SVT:s tjejbilsinslag provocerar. För vad gör egentligen en bil mer lämpad för en kvinna eller man? Möjligen skulle en engagerad motorreporter kunna reflektera över klass och kön när det gäller priset – vem har råd med dyra, nya bilar – inte låginkomsttagarna, där kvinnor dominierar.
Skulle Gerda bli kaxig nog att ge sig ut på vägarna bara hon fick en tillräckligt bra ”tjejbil” i sin hand? Knappast! De strukturer som fått henne att känna osäkerhet när hon kör bil sitter betydligt djupare än så.
Gerda är inte feg. Hon är en logisk konsekvens av ett genussystem där män är bilförare och kvinnor kör som kärringar.

Intressant i sammanhanget är dessutom att kvinnodominerade jobb inom vård och omsorg som kräver ungefär motsvarande utbildning och ansvar som mansdominerade chaufförsjobb, är betydligt sämre betalda. Vad kvinnor gör och hur, är inte bara lätt att raljera över – det är också ekonomiskt undervärderat. Förra veckan fick vi det återigen bekräftat i nya rapporter – löneskillnaderna mellan kvinnor och män ligger fast.
Upp till kamp, Gerda!

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
prenume[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984