Nu är det hög tid att dra
igång hela Melodischlagerfestivalmaskineriet, och inte
bara i teve ska sångtävlingen dras i långbänk,
även medierna har nu startat sin serie av avslöjanden
om artister, sånger och programledare. I februari och
mars är det dags att bänka sig för de nationella
uttagningarna och då vill alla vara riktigt intima med
varenda fluga som surrar med. Festivalen tillhör våra
verkligt klassiska folkhemskheter – en del av de stenar som
byggde landet.
Ett annnat fundament i det svenska
folkhemmet är vår världsberömda socialpolitik.
Inställningen att barnen har rätt till vård
och skydd undan familjens ägarskap har en vacker frihetsklang
– men resultatet blir katastrofalt när även myndigheten
som ska stå för skyddet har sin egen privata maktagenda.
Söndagens Dokument inifrån/Stulen barndom var en
skakande vittnesbörd om 1930-60-talets maktövergrepp
på de svagaste, de på svenska barnhem. Från
antydningar om institutionaliserat våld är det
en bit kvar till den verkliga diskussionen om ett politiskt
ansvar. Barn är allas ansvar, men de ägs lika lite
av staten som av familjen.
2005 ser vi myndigheternas ofattbart
sadistiska maktmanifestation när det gäller barn,
och det ligger nära till hands att undra hur smutskastningen
av panikslagna flyktingfamiljer skildras i skakande dokumentärer
om trettio år.
SVT:s nyhetssändningar har varit
ovanligt på alerten och låter Migrationsverkets
tjänstemän vrida sig ordentligt inför de obekväma
frågorna, bland annat om varför brott mot sjuka,
”förgiftade” barn inte anmälts till berörda
vårdinstanser.
Folkhemmet byggdes en gång oglamouröst
för de många, nu är det glamourbyggande för
de få som vi ser mest av. Tvåan missade mycket
av den bostadspolitiska diskussionschansen under temakvällen
Mitt hem är min borg, i lördags kväll.
Glansen kring bostadstornet i Malmö
kunde ha uppvägts med en berättelse om vad som händer
på andra sidan stan i den allra tyngsta och torftigaste
boendemiljön.