Att sätta pingstpastorn Åke Green i fängelse för att han hetsar mot homosexuella är riskabelt. Redan har pastorn blivit martyr i vida kretsar, och en fällande dom sätter ett prejudikat: i förlängningen skymtar en åsiktspolis. Slå vakt om yttrandefriheten, låt även fienden yttra sig och häv åtalet, uppmanar Inga-Lisa Sangregorio. I måndags hade Google 61 […]
Att sätta pingstpastorn
Åke Green i fängelse för att han hetsar mot homosexuella
är riskabelt. Redan har pastorn blivit martyr i vida kretsar,
och en fällande dom sätter ett prejudikat: i förlängningen
skymtar en åsiktspolis. Slå vakt om yttrandefriheten,
låt även fienden yttra sig och häv åtalet,
uppmanar Inga-Lisa Sangregorio.
I måndags hade Google 61 400 träffar
på svenska på Åke Green och 149 000 på Ake
Green, de flesta på engelska. Vem är Åke Green?
Nån fotbollsspelare, skulle jag ha gissat om ni frågat
mig i förra veckan.
Kanske återfinner man även fotbollsspelare
bland alla dessa tusentals träffar, men den Åke Green
som hyllas under rubriker som Bögarna Har Nu Tagit Över
Sverige är förstås pingstpastorn som med rättsväsendets
benägna bistånd verkligen nått ut med sitt budskap
och blivit hjälte i vida kretsar. Och martyr: allra först
på Googles engelska lista ligger ett maffigt monument över
denne Guds budbärare, skapat av godhatesfags.com. På
en sten med Greens porträtt överst hyllas han som den
första kristna martyren i Europa sedan den spanska inkvisitionens
dagar. Tala om pr-framgång!
Vad har då pastor Green gjort för
att förtjäna denna ära/vanära? Jo, sommaren
2003 höll han en predikan i Borgholm där han kritiserade
att lagen om hets mot folkgrupp utsträckts till att gälla
homosexuella. I sin predikan beskrev han sexuella abnormiteter som
”en cancersvulst på samhällskroppen” och räknade
till dessa abnormiteter inte bara tidelag (”Sexuellt förvridna
människor kommer till och med att våldta djuren!”)
utan även homosexualitet. Jag har bara hört den bit av
predikan som återgavs i Vår grundade mening, men enligt
uppgift lär även otrohet ha ingått bland perversiteterna.
Detta var före Knutby: annars kan man tycka att pingstvännerna
borde bekymra sig en del över de elakartade utväxterna
inom den egna rörelsen.
Att pastor Green var angelägen om att
sprida sitt budskap framgår av att han inbjudit medierna till
kyrkan, till en början dock utan framgång. Men efter
att en lokaltidning skrivit om hans predikan åtalades han
enligt den lag som han kritiserat och dömdes till en månads
fängelse i tingsrätten. I hovrätten, där målet
nu behandlas, vill åklagaren skärpa straffet till sex
månader.
Hur det än går har pastor Green
redan vunnit. Han skrattar säkert hela vägen till kyrkan.
Eller om det nu blir till fängelset.
Allvarligt talat: är det här vettigt?
Är det till gagn för någon? Kommer det att förbättra
situationen för de homosexuella? Och framför allt: vilka
risker innebär det i ett annat samhällsklimat?
I dagens DN läser jag under rubriken
”Bibelsajt åtalas för hets” om ett nytt mål
som kommer upp i april, denna gång mot nätsajten Bibeltemplet.
I förlängningen skymtar en situation
där en växande skara åsiktspoliser spelar in predikningar
på olika språk och låter översätta dem,
finkammar websajter och bloggar och infiltrerar grupper som kan
misstänkas uttrycka ”missaktning” för någon
av de grupper som omfattas av lagen. Enligt HomO, Hans Ytterberg,
som i Vår grundade mening försvarade åtalet mot
pastorn, krävs det nämligen inget hot utan bara att någon
uttrycker missaktning för att lagen ska vara tillämplig.
För den som är intresserad av
tidsandan är det – detta sagt som en parentes – givande att
granska vilka grupper som saklöst kan förolämpas
och vilka som är fridlysta vid olika tidpunkter. Låt
oss anta att Valerie Solanas i sitt SCUM-manifest hade skrivit samma
saker om kvinnor eller om homosexuella män som hon skriver
om män i allmänhet – skulle boken då ha översatts
och försetts med ett dyrkande förord av en svensk författare
och fått översvallande recensioner av diverse kulturpersonligheter?
Eller låt oss anta att vår största morgontidning
publicerade en artikelserie om judar och valde rubriken ”Feta
och förmögna” för att sammanfatta gruppens mest
framträdande egenskaper? Straffad blir man bara om man uttrycker
missaktning för någon av de grupper som för närvarande
skyddas av lagen.
För närvarande, ja. Den som tänker
efter i två minuter måste inse hur farligt det är
att acceptera att någon fängslas för det han säger.
I dag är det pingstpastorn som kastas i fängelse för
sina åsikter, men i morgon kan det, som någon skrev
på Läsarnas DN, vara RFSL.
Om det är några som borde slå
vakt om yttrandefriheten – och en yttrandefrihet värd namnet
omfattar mina fienders åsikter – är det de grupper som
har egen erfarenhet av förföljelse.