Inrikes

Ny SAS-konflikt under uppsegling

Transport har LO i ryggen när de säger nej till Flygarbetsgivarnas bud om frysta löner för SAS-anställda. Fackets uppgift är inte att rädda flygbolag som går dåligt, de får hellre gå omkull och ersättas av sådana som klarar av att bära ökade lönekostnader, resonerar de. – Hittills har vi inte fått något bud från Flygarbetsgivarna […]

Transport har LO i ryggen när de säger
nej till Flygarbetsgivarnas bud om frysta löner för SAS-anställda.
Fackets uppgift är inte att rädda flygbolag som går
dåligt, de får hellre gå omkull och ersättas
av sådana som klarar av att bära ökade lönekostnader,
resonerar de.

– Hittills har vi inte fått något
bud från Flygarbetsgivarna som ens varit förhandlingsbart,
säger Transports förbundsordförande Per Winberg.
Arbetaren når honom under tisdagseftermiddagen då han
suttit i möte med Flygarbetsgivarna och SAS större delen
av dagen. Han säger att de inte fattat några beslut om
vilka varsel som eventuellt ska läggas eller när.

– Vi väntar på lite besked, det
är allt jag kan säga just nu, säger han.

Transport har deklarerat att årets
avtalsrörelse för flyget är principiellt viktig.
Förbundet är berett att gå i konflikt och att dessutom
begära sympativarsel från samtliga LO-förbund. Per
Winberg sade i lördags till Dagens Nyheter att han föreställer
sig ett ”radband av konfliktvarsel”. Men vid Arbetarens
pressläggning hade ännu inga varsel lagts.

I fredags lämnade medlarna uppdraget
att försöka nå ett avtal. De bedömde positionerna
som så låsta att de trädde tillbaka. Under tisdagen
möttes Flygarbetsgivarna, SAS och Transport för överläggningar.

Flygarbetsgivarnas förhandlare Jonas
Bernunger säger till Arbetaren att det sista flygbranschen
behöver är ytterligare en strejk.

– Det är bara SAS som begär noll-avtal.
Och alla andra fack har ju gått med på att hjälpa
till. Så vi ger inte upp hoppet om Transport, säger han.

Jonas Bernunger håller inte med om
LO:s resonemang att företag som inte kan bära ökade
lönekostnader bör gå omkull och ersättas av
andra.

– Jag tycker att man ska försöka
värna om sysselsättningen och rädda jobben i Sverige.

Till vilket pris som helst?

– Det handlar inte om några oskäliga
villkor som SAS kräver, inga slavlöner precis. SAS löner
har legat över andra företag i branschen och frysta löner
innebär att de skulle komma i nivå med konkurrenter.
Det är inga lågavlönade vi talar om, utan löntagare
med omkring 23000-

24000 kronor per månad.

Men Transport menar att frågan är
mer komplicerad. När de gick med på en frysning av lönerna
i 2003 års avtal menade de samtidigt arbetsgivarens bud innebar
lönesänkningar på 20-25 procent. Detta om de räknade
samman lön, anställningsvillkor, omläggning av arbetstider,
organisatoriska förändringar och uppsägning av lokala
tillägg.

– SAS vill gå i bräschen för
ett helt nytt system i Sverige. De är inte ett dugg bättre
än de mörkermän ute i buskarna som dumpar priserna
och vägrar teckna kollektivavtal, säger Per Winberg till
DN.

Transport har omkring 2000 medlemmar på
flyget, och ungefär hälften är anställda hos
SAS.

Publicerad

Prenumerera på Arbetarens nyhetsbrev

Box 6507
113 83 Stockholm
Tel: 08-522 456 70 (redaktionen)
[email protected]

Tidningen Arbetaren behandlar dina personuppgifter i enlighet med allmänna dataskyddsförordningen, (EU) 2016/679. Du hittar vår dataskyddspolicy här.

Prenumerationsärenden
Tel: 08-522 456 80
(måndagar kl 10-13)
[email protected]

Organisationsnummer: 556542-8413
Swishnummer för gåvor: 1234 809 984